کنکور کامپیوتر

فیلم آموزشی + فیلم حل مسائل و تست‌های معماری کامپیوتر

از نگاه دانشجویان، قدرت بیان فوق العاده استاد رضوی و پوشش ۱۰۰ درصدی تمامی سرفصل‌ها، نکات و تست‌ها، ویدیوهای درس و حل تست معماری کامپیوتر را به بهترین ویدیو درس و حل تست کشور در درس معماری تبدیل کرده است. این فیلم پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین فیلم آموزش و حل تست معماری کامپیوتر کشور است و هر سال بیش از ۶۰۰۰ نفر این فیلم را تهیه می‌کنند
Ramin Razavi 1

ویدیو درس معماری کامپیوتر

450,000 تومان
رامین رضوی
60 ساعت
Ramin Razavi 1

ویدیو نکته و تست معماری کامپیوتر

400,000 تومان
رامین رضوی
۴۷ ساعت

فیلم آموزشی معماری کامپیوتر

معماری کامپیوتر به چگونگی کارکرد، طراحی و ساخت اجزای کامپیوتر می‌پردازد. این درس در کنار درس‌هایی مانند ساختمان داده و شبکه و ... از دروس بسیار مهم و پایه‌ای برای تمامی دانشجویانی است که می‌خواهند بصورت آکادمیک در این رشته فعالیت کنند، به تمام دانشجویانی که می‌خواهند در رشته کامپیوتر به جایگاه‌های بالایی برسند توصیه اکید می‌کنیم که مفاهیم درس معماری کامپیوتر را به خوبی فرا گیرند. در کنکور ارشد کامپیوتر از درس معماری کامپیوتر 7 تست مطرح می‌شود. متاسفانه در این درس کتاب مناسبی در کشور وجود ندارد و کتاب های کنکور دارای غلط های بسیار جدی هستند. معماری کامپیوتر یکی از نمره بیار ترین دروس کنکور ارشد کامپیوتر است و بنابراین تاثیر بسزایی در رتبه دانشجویان دارد، هر ساله بسیاری از دانشجویان ما معماری کامپیوتر را 100 می زنند، به جرات می‌توان گفت که اکثر دانشجویانی که برای درس معماری کامپیوتر وقت می‌گذارند و مراحل آموزش معماری کامپیوتر را درست سپری می‌کنند به حداقل 80 درصد سوالات این درس براحتی پاسخ بدهند. البته توجه کنید که حتما باید در کنار فیلم معماری کامپیوتر فیلم نکته و تست معماری کامپیوتر را هم تماشا کنید، دانش شما با نکته و تست کامل خواهد شد، فیلم های نکته و تست این درس به شدت کامل هستند و حدود 380 تست در این نکته و تست حل شده است. حتما پس از پایان هر فصل طی یک الی دو هفته نکته و تست مربوط به آن فصل را تماشا کنید.

فصولی که در فیلم آموزشی معماری کامپیوتر درس داده می‌شوند بصورت زیر است:

  1. محاسبات (سیستم اعداد، ممیز شناور، جمع و ضرب و تقسیم)
  2. زبان توصیف سخت افزار
  3. معماری پردازنده ها و ساخت پردازنده
  4. حافظه ها
  5. کارایی پردازنده ها
  6. موازات و پایپلاین
  7. طراحی واحد کنترل
  8. ورودی و خروجی

متاسفانه مشکلاتی در نحوه ارائه و آموزش معماری کامپیوتر در دانشگاه‌های کشور وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. مطالب این درس در دانشگاه های کشور بصورت کامل تدریس نمی‌شود و تمامی سر فصل های مشخص شده توسط وزارت علوم پوشش داده نمی‌شود
  2. همان مطالب اندکی هم که تدریس می‌شود بعضا بصورت کامل و با جزییات بالا تدریس نمی‌شود
  3. مطالب بصورت روان و به نحوی که همه دانشجویان به سادگی متوجه شوند درس داده نمی‌شود و بنابراین دانشجویان توانایی حل سوال و تست را پیدا نمی‌کنند

آموزش درس معماری کامپیوتر بصورت 0 تا 100 است و تمامی مطالب از ساده به سخت گفته شده اند و تمامی دانشجویان کشور چه آن هایی که حتی رشته کامپیوتر نبوده اند و چه دانشجویان قوی دانشگاه های شریف و تهران و ... می‌توانند بهره زیادی از فیلم معماری کامپیوتر ببرند.

برای مطالعه بیشتر در مورد درس معماری کامپیوتر صفحه توضیح کامل درس معماری کامپیوتر را مطالعه کنید، همین طور برای بررسی کیفیت تدریس فیلم ها می‌توانید به صفحه فیلم های رایگان معماری کامپیوتر مراجعه کنید، فیلم های استاد رضوی پر فروش ترین فیلم های درسی رشته کامپیوتر در کشور هستند، و اکثر رتبه های برتر کنکور ارشد کامپیوتر هر سال از فیلم های ایشان استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود مصاحبه های رتبه های برتر کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی را مشاهده کنید

فیلم حل سوالات و نکته و تست معماری کامپیوتر

متاسفانه کتاب تست مناسبی در درس معماری کامپیوتر وجود ندارد و به هیچ عنوان نمی‌توان به پاسخ های کتاب های کنکور اعتماد کرد. فیلم های نکته و تست معماری کامپیوتر بی همتا هستند و به جرات می‌توان گفت که این فیلم ها همانندی ندارند. برای اینکه بتوانید معماری کامپیوتر را 100 بزنید حتما باید با دقت کافی فیلم های تست معماری کامپیوتر را بررسی کنید. هر سال داوطلبان زیادی با استفاده از این فیلم معماری کامپیوتر را صد زده اند
در نکته و تست معماری کامپیوتر حدود 380 تست کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی و همین طور کنکور دکتری بطور کامل بررسی شده است، تمامی تست های کنکور از 28 سال پیش تا کنون بررسی شده و تست ای وجود ندارد که در این فیلم بررسی نشده باشد. در این فیلم تمامی مطالب چندین بار مرور و همه مطالب دسته بندی شده است

نحوه تماشا و استفاده از فیلم های درس و حل تست‌های معماری کامپیوتر

ابتدا جزوه قرار داده شده در داشبوردتان را پرینت بگیرید، سپس در حین اینکه دارید فیلم ها را نگاه می‌کنید از روی جزوه پرینت شده‌ای که در اختیار دارید خط ببرید و مطالب مهم را هایلایت کنید،‌ همچنین اگر نیاز داشتید در کنار جزوه به نحو مناسبی حاشیه نویسی انجام دهید، سعی کنید این حاشیه نویسی به نحوی باشد که دفعه های بعد که میخواهید آن مطلب را مرور کنید دیگر فقط جزوه را بخوانید و از روی جزوه مرور کنید و مجددا فیلم را تماشا نکنید. جزوه ای که پس از تماشای فیلم‌ها در بار اول مهیا می‌کنید باید به نحوی باشد که از بار دوم که جزوه را مطالعه می‌کنید گویی فیلم را تماشا کرده‌اید.

البته توجه داشته باشید در حاشیه نویسی تفریط نکنید زیرا خود جزوه ها بسیار کامل هستند. بنابراین به این نکته توجه کنید که چون زمان پارامتر مهمی برای داوطلبان کنکور است سعی کنید هر فیلم را فقط یکبار مشاهده کنید ولی همان یکبار را با کیفیت و به گونه ای که گفته شد انجام دهید.

همین طور سعی کنید قبل از اینکه سوالی یا تستی در فیلم حل شود، دکمه pause را بزنید و سعی کنید سوال را حل کنید، اگر پس اگر 45 ثانیه ایده‌ای به ذهن تان نرسید و نتوانستید حل سوال را شروع کنید، دکمه play را بزنید و پاسخ را نگاه کنید، حال اگر پاسخ ساده بود به تماشا بقیه فیلم بپردازید ولی اگر پاسخ پیچیده بود و یا نکات زیادی داشت و یا چند مرحله‌ای بود، مجددا دکمه pause را بزنید و سعی کنید خودتان بدون نگاه کردن به پاسخ از 0 تا 100 سوال را روی کاغذ حل کنید، توجه کنید که، تا خودتان نتوانید یک سوال را از 0 تا 100 و بصورت پیوسته حل کنید یعنی هنوز به آن مطلب تسلط ندارید. پس از اینکه سوال را حل کردید دکمه play را بزنید و به تماشا بقیه فیلم بپردازید

همین طور در حین تماشای فیلم‌ها نکات و فرمول های مهم را در چرک نویس بنویسید و آنها را کار کنید.

توجه 1: توجه کنید که به مرور زمان باید وابستگی خود نسبت به جزوات و فیلم ها و کتاب ها را از بین ببرید بطوری که همه مطالب در ذهن شما قرار گیرد

توجه 2: اینکه بار اول چه درصدی از تست های یک فصل کسب می‌کنید اهمیتی ندارد و نیازی نیست که نگران درصد دور اول تان باشید، زیرا دور اول جز آموزش محسوب می‌شود ولی اینکه در دور دوم حل تست های یک فصل چه درصدی کسب می‌کنید مهم است و نشان دهنده آن است که آیا دور اول را درست و با کیفیت خوانده اید یا خیر

توجه 3: سعی کنید مطالب را با دقت و ریزبینانه مطالعه کنید، یکبار مطالعه عمیق بهتر از چند بار مطالعه سطحی است

توجه 4: اگر فیلم های درس و حل سوالات (فیلم‌های نکته و تست) را دارید نیازی به مطالعه منبع دیگری ندارید، و توجه کنید که مطالعه چند باره یک منبع خوب و کامل بهتر از مطالعه چندین منبع نا کامل است

توجه 5: حتما هر شب تصویر سازی ذهنی را انجام دهید، در انتهای همایش 3 ام که در صفحه همایش های سایت کنکور کامپیوتر است، استاد رضوی بصورت کامل، تصویر سازی ذهنی که مورد اشاره ماست را توضیح داده اند

فیلم هایی که برای شروع آسان معماری نیاز دارید

معماری کامپیوتر جلسه 1

معماری کامپیوتر جلسه 1

معماری کامپیوتر جلسه 1

معماری کامپیوتر جلسه 2

معماری کامپیوتر جلسه 2

معماری کامپیوتر جلسه 3

معماری کامپیوتر جلسه 3

معماری کامپیوتر جلسه 4

معماری کامپیوتر جلسه 4

معماری کامپیوتر جلسه 5

معماری کامپیوتر جلسه 5

معماری کامپیوتر جلسه 6

معماری کامپیوتر جلسه 6

معماری کامپیوتر جلسه 7

معماری کامپیوتر جلسه 7

معماری کامپیوتر جلسه 8

معماری کامپیوتر جلسه 8

معماری کامپیوتر جلسه 9

معماری کامپیوتر جلسه 9

معماری کامپیوتر جلسه 10

معماری کامپیوتر جلسه 10

بررسی الگوریتم‌های ضرب

بررسی الگوریتم‌های ضرب

پایپلاین در کامپیوتر

پایپلاین در کامپیوتر

حل تست معماری جلسه 1

حل تست معماری جلسه 1

حل تست معماری جلسه 2

حل تست معماری جلسه 2

حل تست معماری جلسه 3

حل تست معماری جلسه 3

حل سوالات ارشد کامپیوتر 99

حل سوالات ارشد کامپیوتر 99

حل سوالات معماری ارشد آی تی 96

حل سوالات معماری ارشد آی تی 96

حل تست‌های دکتری کامپیوتر 96

حل تست‌های دکتری کامپیوتر 96

حل تست‌های ارشد کامپیوتر 95

حل تست‌های ارشد کامپیوتر 95

نمایش بیشتر
نمایش کمتر

برای تماشای فیلم‌های بیشتری از معماری کامپیوتر می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

نظر برخی از رتبه های برتر کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی در مورد کیفیت فیلم‌ها

نظر رتبه 1 کنکور

از پایه ضعیف تا شریف

نظر رتبه 6 کنکور 1400

کیفیت بالا و هزینه مناسب

فیلم‌ درس و تست کافیست

رتبه 13 کنکور ارشد کامپیوتر 1401

نظر پارسا شریعت

نظر رتبه 43 کنکور

نظر رتبه 11 کنکور 1400

نظر پیمان هاشمی

نظر رتبه 8 کنکور 1400

تدریس از 0 تا 100

نظر رتبه 40 کنکور

فیلم شما را جلو می‌اندازد

نظر رتبه 50 کنکور 1400

نظر رتبه 67 کنکور 1400

نظر ریحانه حسین زاده

نظر مرتضی اکبری

نظر رتبه 113 کنکور 1400

تاثیر منابع خوب

نظر سامان حسینی

تفاوت منابع مناسب

نظر رتبه 32 کنکور 1400

کیفیت بالا تدریس

نظر شیوا رضازاد

از روی مراجع نخوانید

فیلم‌ها بی‌نیازم کرد

از فیلم‌ها لذت می‌بردم

معرفی دوره درس و تست معماری کامپیوتر

متاسفانه در اکثر دانشگاه‌های کشور چندین مشکل در ارائه درس معماری کامپیوتر وجود دارد، مشکل اول این است که در دانشگاه‌ها سر فصلی که وزارت علوم برای کنکور اعلام کرده بطور کامل تدریس داده نمی‌شود و یا اگر درس داده می‌شود بصورت روان و به نحوی که همه دانشجویان به سادگی متوجه شوند درس داده نمی‌شود، که اتفاقا اکثر سوالات نیز از همین مباحث است. مشکل دوم این است همان مباحثی هم که تدریس می‌شود بصورت 0 تا 100 و با جزییات زیاد و بصورت کنکوری تدریس داده نمی‌شود و بنابراین دانشجویان توانایی حل تست‌های کنکور را پیدا نمی‌کنند.

در کنکور ارشد کامپیوتر از درس معماری کامپیوتر 7 تست مطرح می‌شود و متاسفانه در این درس کتاب مناسبی در کشور وجود ندارد و کتاب های کنکور دارای غلط های بسیار جدی هستند، این در حالی است که معماری کامپیوتر یکی از نمره بیارترین و مهم‌ترین دروس کنکور ارشد کامپیوتر است و بنابراین تاثیر بسزایی در رتبه دانشجویان دارد.

از نگاه دانشجویان، قدرت بیان فوق العاده استاد رضوی و پوشش ۱۰۰ درصدی تمامی سرفصل‌ها، نکات و تست‌ها، ویدیوهای درس معماری کامپیوتر را به بهترین ویدیو آموزشی کشور در درس معماری کامپیوتر تبدیل کرده است. در حال حاضر فیلم آموزش معماری کامپیوتر استاد رضوی پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین فیلم اموزشی معماری کامپیوتر کشور است و هر سال بیش از ۶۰۰۰ نفر این فیلم را تهیه می‌کنند، آموزش معماری کامپیوتر به زبان ساده و صفر تا صد دلیل محبوبیت آموزش معماری است. در فیلم‌های معماری کامپیوتر تهیه شده بر خلاف فیلم‌های مشابه این فرض در نظر گرفته نشده که دانشجویان باید یکسری از مطالب را از قبل بلد باشند و همه چی از صفر توضیح داده شده است، به همین علت، تمامی دانشجویان با هر پایه و سطحی که دارند می‌توانند از این فیلم‌ بیشترین بهره را ببرند، حتی دانشجویانی که رشته لیسانس شان کامپیوتر نبوده است براحتی می‌توانند از این فیلم استفاده کنند و درس معماری کامپیوتر را بصورت عمیق و مفهومی فرا گیرند.

دانشجویان عزیز توجه کنند که برای  تهیه فیلم معماری کامپیوتر نیازی نیست که ابتدا درس منطقی را مطالعه کنند و هر آنچه که به درس منطقی مربوط باشد بطور کامل در فیلم معماری کامپیوتر گفته شده است.

اگر به صفحه کارنامه‌های کنکور ارشد کامپیوتر مراجعه کنید متوجه خواهید شد که تقریبا تمامی رتبه‌های زیر 100، با استفاده از فیلم‌های درس و تست معماری کامپیوتر استاد رضوی درس معماری و منطقی را بالا می‌زنند که همین امر نیز باعث تمایز آنها و کسب رتبه دو رقمی نسبت به سایر داوطلبان است.

 به جرات می‌توان گفت که اکثر دانشجویانی که برای درس معماری کامپیوتر وقت می‌گذارند و مراحل آموزش معماری کامپیوتر را درست سپری می‌کنند به حداقل 80 درصد سوالات این درس براحتی پاسخ بدهند. البته توجه کنید که حتما باید در کنار فیلم معماری کامپیوتر فیلم نکته و تست معماری کامپیوتر را هم تماشا کنید، دانش شما با نکته و تست کامل خواهد شد، فیلم های نکته و تست این درس به شدت کامل هستند و حدود 390 تست در این نکته و تست حل شده است. حتما پس از پایان هر فصل طی یک الی سه هفته نکته و تست مربوط به آن فصل را تماشا و آن را تمام کنید.

دانشجویان عزیز هر گونه سوالی در مورد فیلم های معماری کامپیوتر دارید می‌توانید از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی: @konkurcomputer_admin

شماره تماس پشتیبانی: 09378555200

Ramin Razavi

رامین رضوی

RAMIN RAZAVI

استاد رامین رضوی از دانش پژوهان دانشگاه تهران از چهره‌های برجسته علمی - آموزشی کشور است که سال‌هاست در زمینه برگزاری کلاس‌های کنکور ارشد و دکتری کامپیوتر و آی تی مشغول به فعالیت می‌باشد، تقریبا تمامی دانشجویان و اساتید رشته کامپیوتر در کشور، ایشان را می‌شناسند و به طرقی از خدمات ایشان استفاده کرده‌اند. ایشان سالیانی است با رتبه‌پروری‌های فراوان و مطالب آموزشی و انگیزشی که در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد، توانسته است آن‌ها را در مسیری درست هدایت کند که این موفقیت جز با آموزش‌ها و مشاوره‌های اصولی و آگاهانه، ممکن نبود.
رامین رضوی که سابقه تدریس حضوری در شهر تهران و بصورت پروازی در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، گرگان و ... دارد، 6 سال پیش با توجه به درخواست‌های مکررِ شهرهای دیگر برای برگزاری کلاس‌های آمادگی کنکور ارشد و دکتری تصمیم گرفت در جهت رفع کمبود امکانات آموزشی در شهرهای کوچک، برای اولین بار در کشور اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین کند که ماحصل آن برقراری عدالت آموزشی طی 6 سال اخیر برای بیش از 22000 دانش‌پژوه و برگزاری 245 دوره آنلاین توسط ایشان بوده است.
در حال حاضر بیش از 80 درصد از رتبه‌های برتر کنکور ارشد کامپیوتر و آی‌تی هر سال از دانشجویان استاد رضوی هستند که این درصد موفقیت نه تنها در رشته کامپیوتر بلکه در هیچ رشته دیگری وجود نداشته است، هیچ وقت اینگونه اتفاق‌ها تصادفی نیست و فقط در سایه تلاش و برنامه ریزی امکان پذیر خواهد شد

سرفصل‌های دوره معماری کامپیوتر

برای درس معماری کامپیوتر دو فیلم زیر وجود دارد: فیلم درس معماری کامپیوتر فیلم حل تست سوالات معماری کامپیوتر

Ramin Razavi 1

ویدیو درس معماری کامپیوتر

450,000 تومان
رامین رضوی
60 ساعت
Ramin Razavi 1

ویدیو نکته و تست معماری کامپیوتر

400,000 تومان
رامین رضوی
۴۷ ساعت

در زیر سرفصل‌های دوره معماری کامپیوتر با جزئیات آورده شده است، در زیر مشخص شده است که فیلم آموزش معماری کامپیوتر و همین طور حل تست معماری کامپیوتر چند جلسه است و هر جلسه چند ساعت است و شامل چه بخش‌ها و مباحثی است:

  • بخش 1
    1:25'

    اعداد علامت‌دار و بدون علامت - تبدیل مبناها - یادآوری تصاعد هندسی

  • بخش 2
    1:30'

    جمع و تفریق اعداد بی‌علامت - فلگ سرریز یا overFlow - فلگ Carry

  • بخش 1
    2:05'

    تفریق دو عدد بدون علامت (با تبدیل به جمع یا بصورت مستقیم) و بررسی فلگ‌ها - معرفی اعداد علامت‌دار - سیستم علامت مقدار، مکمل 1 و مکمل 2 - گسترش یک ثبات

  • بخش 2
    00:45'

    آشنایی با فلگ‌ها (Carry, Zero, Sign, Overflow) - جمع در سیستم مکمل 2 - روش‌های تشخیص سرریز در سیستم مکمل 2

  • بخش 1
    1:15'

    سخت افزار جمع دو عدد 4 بیتی و تولید فلگ‌ها - ساخت Half Adder و Full Adder - Single Rail و Double Rail - محاسبه تاخیر جمع‌کننده Ripple (RCA) - تفریق در سیستم مکمل 2

  • بخش 2
    2:00'

    بررسی فلگ‌ها در تفریق - جمع و تفریق سیستم مکمل 1 - جمع و تفریق در سیستم علامت مقدار

  • بخش 1
    00:45'

    روش‌های نمایش اعداد اعشاری - نمایش Fixed Point - دقت و رنج

  • بخش 2
    00:10'

    رابطه بین دقت و رنج - مزیت سیستم نمایش Fractional

  • بخش 3
    00:30'

    سیستم نمایش Floating Point، بررسی 2 نگاه

  • بخش 4
    1:55'

    مانتیس نرمال - نمایش IEEE استاندارد - سیستم بایاس - استاندارد IEEE 754

  • بخش 1
    00:55'

    یافتن بزرگترین و کوچکترین عدد در سیستم‌های ممیز شناور - یافتن بیشترین و کمترین دقت در سیستم‌های ممیز شناور

  • بخش 2
    1:45'

    جمع و تفریق ممیز شناور - ضرب ممیز شناور - تقسیم ممیز شناور - بیان اعداد ممیز شناور به صورت ریاضی

  • بخش 1
    1:50'

    ضرب دو عدد درهم (الگوریتم‌های ترکیبی و ترتیبی) - ضرب ترکیبی یا آرایه‌ایی - طراحی ضرب‌کننده آرایه‌ایی با Binary Adder - بهترین مدل ضرب آرایه‌ایی از لحاظ تاخیر - پیاده‌سازی ترکیبی Carry Save Adder و به دست آوردن تاخیر آن

  • بخش 2
    00:40'

    تاخیر Carry Save Adder در حالت‌های مختلف - پیاده‌سازی ترتیبی Carry Save Adder

  • بخش 3
    00:50'

    صحبت اندکی در مورد مدارات ترتیبی

  • بخش 1
    1:40'

    روش جمع متوالی در ضرب دو عدد - مرتبه الگوریتم جمع متوالی - روش Shift & add معمولی در ضرب دو عدد

  • بخش 2
    1:40'

    روش Shift & add با شیفت بشکه‌ایی در ضرب دو عدد - ضرب بوث (Booth) - مقایسه تعداد جمع و شیفت در روش بوث و روش Shift & add

  • بخش 1
    1:35'

    ضرب ترتیبی سیستم علامت مقدار - ضرب سیستم مکمل 2 - شیفت منطقی - شیفت حسابی - ضرب ترتیبی سیستم مکمل 2 - تعداد عمل جمع و تفریق و شیفت و مکمل‌گیری در ضرب بوث

  • بخش 2
    1:45'

    تقسیم بدون علامت - در تقسیم چه زمانی Over Floww - انواع جمع کننده‌ها - جمع‌کننده موج گونه (Ripple) - جمع‌کننده با ‌بینی رقم نقلی (Carry Lookahead Adder) - محاسبه تاخیر CLA

  • بخش 1
    1:30'

    طراحی یک BCD Adder و محاسبه تاخیر آن - ورودی‌ها و خروجی‌های غیرمجاز BCD Adder - مکمل 9 یک عدد BCD - ساخت ALU (واحد محاسبه و منطق)

  • بخش 2
    1:20'

    شروع فصل دوم - زبان انتقال ثبات (RTL) - تعریف ریز عمل و ریز دستور - سنتز کردن دستورات RTL

  • بخش 3
    00:30'

    سیگنال‌های زمانی - 2 روش کلی تولید سیگنال‌های زمانی - تولید سیگنال زمانی با استفاده از شمارنده n بیتی و دیکدر

  • بخش 1
    1:35'

    سنتز کردن دستورات RTL - Bitwise OR و Reduction OR - سه زبان LSI: RTL, ASM و Micro Programing - یک مثال جامع: برنامه‌ایی به زبان RTL برای ضرب دو عدد به روش جمع متوالی به همراه Data Path و واحد کنترل

  • بخش 2
    1:50'

    ادامه مثال جامع: طراحی Data Path و واحد کنترل - تعریف Bus

  • بخش 1
    1:15'

    طراحی باس - مزیت‌ها و معایب طراحی باس به روشpoint to point - طراحی باس مشترک با استفاده از مالتی پلکسر - طراحی باس مشترک با استفاده از بافر سه حالته

  • بخش 2
    1:35'

    معماری پردازنده‌ها - کامپیوترهای چندمنظوره و کامپیوترهای Dedicated - چه مواردی جزء معماری پردازنده محسوب می شوند؟

  • بخش 3
    00:40'

    انواع معماری پردازنده‌ها - پردازنده‌های بدون عملوند یا پشته‌ایی - تبدیل عبارات ریاضی به فرم پسوندی معکوس لهستانی

  • بخش 1
    2:10'

    ادامه کامپیوترهای پشته‌ایی - ماشین‌های تک فیلد آدرسی یا ماشین‌های انباره‌ایی (مبتنی بر AC) - کامپیوترهای CISC و RISC و مقایسه آن‌ها

  • بخش 2
    1:20'

    انواع مدهای آدرس‌دهی رایج (10 مورد)

  • بخش 1
    1:40'

    حل چند مثال از مدهای آدرس‌دهی - بررسی دقیق الگوریتم نیومن

  • بخش 2
    1:15'

    طراحی یک پردازنده و کلاس دستورات آن - بررسی دستورات دسترسی به حافظه و دستورات کنترلی

  • بخش 1
    1:35'

    ادامه بررسی دستورات - RAM

  • بخش 2
    1:50'

    ساختار واحد کنترل در کامپیوتر چندمنظوره - بررسی دستورات محاسبانی و دستورات دسترسی به حافظه و دستورات کنترلی

  • بخش 3
    1:10'

    بررسی ماشین پایه مانو - بررسی تعداد کلاکی که برای اجرای یک دستور در Data Path مشخص نیاز داریم - سیکل دستور در ماشین پایه مانو و بررسی مراحل اجرای دستور - بررسی دستورات حافظه‌ایی در ماشین پایه مانو - بررسی دستورات ثباتی در ماشین پایه مانو

  • بخش 1
    1:30'

    بررسی دستورات I/O در ماشین پایه مانو - روش Pooling یا سرکشی، روش Interrupt - روتین سرویس وقفه یا ISR - طراحی واحد کنترل به صورت Hardwire - ساخت پایه‌های کنترلی ثبات‌ها - ساخت پایه‌های Read و Write حافظه

  • بخش 2
    2:00'

    شروع فصل حافظه‌ها - سلسله مراتب حافظه‌ها - دسته‌بندی حافظه‌ها با توجه به پارامترهای مختلف - SRAM و DRAM - محلیت ارجاع (Locality Of Refrence) -Temporal Locality - Spatial Locality - تعاریف Word, Block, Address و Index

  • بخش 1
    1:50'

    عملکرد سری سیستم حافظه - عملکرد موازی سیستم حافظه - Hit rate و Miss rate - cache چند لایه - عملکرد سری در cache چند لایه

  • بخش 2
    2:05'

    عملکرد موازی در cache چند لایه - سیاست‌های نوشتن - Write Back و Write Through - Write Allocate وNo Write Allocate - نکات سیاست‌های نوشتن

  • بخش 3
    1:20'

    توضیح بیشتر Write Back - dirty bit و نحوه تعیین آن - بررسی متوسط زمان دسترسی به حافظه در سیاست‌های مختلف

  • بخش 4
    1:55'

    سه روش ساخت Cache - تعریفات مقدماتی Cache - توضیح روش Direct Map

  • بخش 1
    1:10'

    توضیح بیشتر Direct Map و حل مثال

  • بخش 2
    1:55'

    ادامه مثال‌ها - کش Associative (انجمنی) - حافظه‌ی CAM - سیاست جایگزینی LRU - الگوریتم خواندن در CAM

  • بخش 3
    00:45'

    انواع سیاست‌های جایگزینی - فرمت نگاشت آدرس در کش انجمنی

  • بخش 1
    1:15'

    توضیح روش Set Associative

  • بخش 2
    00:40'

    ادامه‌ی روش Set Associative و حل مثال

  • بخش 1
    1:20'

    برگ‌برگ‌سازی حافظه‌ها (Low order و High order) - محاسبه تاخیر دسترسی به حافظه

  • بخش 2
    00:30'

    مدل‌های دیگر برگ‌برگ‌سازی

  • بخش 1
    1:00'

    کارایی پردازنده - تعاریف MIPS و CPI - حل مثال

  • بخش 2
    00:30'

    ادامه مثال‌ها - تعریف FLOPS

  • بخش 1
    1:45'

    شروع فصل موازات و پایپلاین - توضیحات مقدماتی - پایپلاین - بررسی یک پایپلاین k بندی - Speed Up (مقایسه زمان اجرای دستورات با وجود پایپلاین و حالت بدون پایپلاین)

  • بخش 2
    00:55'

    حل مثال - محاسبه زمان اجرا وقتی دستورات به صورت دسته‌های مجزا وارد پایپلاین می‌شوند - بررسی دستور پرش در پایپلاین

  • بخش 1
    1:40'

    انواع مخاطرات پایپلاین - مخاطره ساختاری - مخاطره داده‌ایی - روش‌های رفع مخاطره داده‌ایی

  • بخش 2
    1:15'

    مخاطرات کنترلی - روش‌های رفع مخاطره کنترلی - Super Scaler - محاسبه‌ی CPI total در پایپلاین

  • بخش 1
    1:45'

    زبان‌های HDL - روش‌های طراحی واحد کنترل (Hardwired و Micro Programmed) - 2 مرحله سنتز واحد کنترل - پیاده‌سازی واحد کنترل با فلیپ‌فلاپ‌های SR - چارت ASM - قوانین ASM - ASM block و روش پیدا کردن آن

  • بخش 2
    1:00'

    روش one hot یا Direct (روش استفاده از فلیپ‌فلاپ‌های D)

  • بخش 3
    1:25'

    ادامه‌ی روش one hot یا Direct - معرفی انواع ASM (Mealy و Moor) - زبان Micro Programming - پیاده‌سازی واحد کنترل به روش Micro Programmed

  • بخش 4
    2:05'

    ادامه‌ی پیاده‌سازی واحد کنترل به روش Micro Programmed - روش‌های کاهش سایز ROM (روش تغییر Syntax - روش استفاده از حافظه نانو - روش ریز دستورات عمودی) - ترکیب روش تغییر Syntax و حافظه نانو با یکدیگر

  • بخش 1
    1:50'

    شروع I/O - mem Space و I/O Space - روش‌هایBusy Waiting و Interrupt

  • بخش 2
    2:25'

    روش DMA - مدهای DMA - نحوه دسترسی به فضای mem Space و I/O Space - مدیریت وقفه به صورت سخت‌افزاری - همگام‌سازی - Single Strobe و Handshake

  • بخش 1
    5:30'

    بهترین مدل ضرب آرایه‌ایی از لحاظ تاخیر - بررسی کامل Carry Save Adder و محاسبه تاخیر در حالات مختلف - بررسی کامل روش‌های تقسیم (روش مقایسه‌ایی، روش جبرانی و روش غیر جبرانی) - بررسی ماشین‌های MIPS - توضیحات تکمیلی در رابطه با Cache - روش‌های early restart و critical word first در خواندن از کش - بررسی چند مثال از برگ‌برگ‌سازی حافظه (مقایسه سرعت روش high order و low order) - حداقل سخت‌افزار مورد نیاز برای محاسبه بعضی توابع (برای مثال پیاده‌سازی رابطه‌ی 5A یا 50A یا A mod 4 یا ... وقتی A یک عدد BCD باشد)

  • بخش 1
    00:55'

    روش‌های تشخیص OverFlow در سیستم مکمل

  • بخش 2
    00:40'

    بررسی الگوریتم‌های ضرب در سیستم مکمل 2 - صحبت در مورد شیفت‌دهنده و شیفت‌دهنده بشکه‌ایی - مرتبه الگوریتم جمع متوالی

  • بخش 3
    1:45'

    مقایسه الگوریتم‌های ضرب (تعداد عمل جمع، تعداد عمل شیفت، مرتبه) - حداکثر تعداد جمع و تفریق در ضرب بوث برای حالت‌های مختلف ضرب‌کننده - تعداد HA و FAها در ضرب ترکیبی - جمع ممیز شناور

  • بخش 4
    1:10'

    جمع ممیز شناور - مقایسه دو عدد با استفاده از تفریق و بررسی فلگ‌ها - محاسبه تاخیر ضرب با روش بوث

  • بخش 1
    1:35'

    بررسی تعداد عمل جمع و شیفت در ضرب بوث (علامت‌دار و بی‌علامت) - توضیح کامل فلگ‌های Overflow و Carry

  • بخش 2
    1:20'

    مقایسه دو عدد با استفاده از تفریق و بررسی فلگ‌ها - کوچکترین و بزرگ‌ترین عدد قابل نمایش در یک سیستم ممیز شناور - محاسبه دقیق تاخیر BCD Adder

  • بخش 3
    1:20'

    بررسی تعداد عمل جمع و شیفت در ضرب بوث

  • بخش 1
    1:45'

    بهترین روش ضرب آرایه‌ایی ( CSA) - سیستم Floating point و Fixed point - ساخت جمع‌کننده 3 بیتی و 4 بیتی با استفاده از جمع‌کننده 8 بیتی - مقایسه دو عدد با استفاده از تفریق و بررسی فلگ‌ها - استاندارد ممیز شناور IEEE single precision - پیاده‌سازی ترتیبی csaA - کوچکترین و بزرگ‌ترین عدد قابل نمایش در یک سیستم ممیز شناور

  • بخش 2
    2:25'

    محاسبات در سیستم ممیز شناور - محدوده دقت سیستم ممیز شناور - مقایسه دو عدد با استفاده از تفریق و بررسی فلگ‌ها - بررسی تعداد عمل جمع و شیفت در ضرب بوث - مکمل 9 یک عدد BCD - شرط لازم و کافی برای سرریز شدن تقسیم

  • بخش 3
    1:25'

    هدف از نرمال کردن مانتیس‌ها چیست؟ - هدف از بایاس کردن نما چیست؟ رابطه بازگشتی تعداد سطوح csaA - کوچکترین و بزرگ‌ترین عدد قابل نمایش در یک سیستم ممیز شناور- حداقل سخت‌افزار مورد نیاز برای محاسبه بعضی توابع (برای مثال پیاده‌سازی رابطه‌ی 5A یا 50A یا A mod 4 یا ... وقتی A یک عدد BCD باشد)

  • بخش 1
    2:05'

    بزرگ‌ترین و کوچکترین عدد قابل نمایش در یک سیستم ممیز شناور - بررسی تعداد عمل جمع و شیفت در ضرب بوث - محاسبه تاخیر BCD Adder - توضیح روش‌های تقسیم دودویی

  • بخش 2
    2:15'

    محاسبات ممیز شناور - بررسی روش‌های تقسیم

  • بخش 1
    1:50'

    درخت والاس - محاسبات ممیز شناور - محاسبه دقت یک سیستم ممیز شناور - محاسبه تاخیر مدار Carry Lookahea Adder - ضرب بوث در چه شرایطی در بهینگی تاثیر ندارد؟

  • بخش 2
    2:10'

    شروع فصل حافظه‌ها - روش Direct mapped - محاسبه Hit rate و Miss rate - روش Set Associative

  • بخش 3
    1:00'

    توضیح کامل سیستم‌های ریز برنامه‌سازی شده یا Micro Programmed

  • بخش 4
    00:30'

    روش Direct mapped - روش Set Associative - مقایسه Micro Programmed با Hardwired

  • بخش 5
    00:25'

    روش Direct mapped - روش Set Associative

  • بخش 1
    1:15'

    مقایسه هزینه جایابی و سرعت تشخیص بلاک در روش‌های Fully Associative, Set Associative و Direct - برگ‌برگ‌سازی حافظه - سیاست جایابی LRU

  • بخش 2
    00:35'

    صرفه‌جویی در ریز حافظه - محاسبه متوسط زمان دسترسی به حافظه

  • بخش 3
    1:10'

    مقایسه سرعت دسترسی به حافظه دربرگ‌برگ‌سازی به روش high order و low order

  • بخش 4
    1:50'

    صرفه‌جویی در ریز حافظه - چارت ASM - محاسبه Hit rate و Miss rate - بررسی ناهنجاری در سیاست‌های جایگزینی

  • بخش 5
    1:35'

    چارت ASM - تعریف واحد آدرس‌پذیر

  • بخش 1
    1:40'

    صرفه‌جویی در ریز حافظه - محاسبه طول میدان tag - page table یا TLB - مقایسه RAM و ROM

  • بخش 2
    1:20'

    ذخیره‌سازی به روش Big endian و Little endian - مقایسه طول میدان tag در روش‌های Fully Associative, Set Associative و Direct

  • بخش 1
    1:35'

    TLB - چارت ASM - استفاده از ریز دستورات عمودی - مقایسه سرعت تشخیص بلاک در روش‌های Fully Associative, Set Associative و Direct

  • بخش 2
    2:00'

    بررسی عوامل تاثیرگذار در Miss rate و Hit rate - صرفه‌جویی در ریز حافظه - بررسی محلیت مکانی و محلیت زمانی در قطعه کدها - چگونگی ذخیره ماتریس‌ها در حافظه برای دسترسی سریع‌تر - Loop unfolding چیست؟

  • بخش 1
    00:45'

    بررسی کامل انواع Miss ها در کش - نکات تکمیلی دررابطه با کش

  • بخش 2
    1:15'

    ادامه بررسی انواع Miss در کش

  • بخش 3
    1:05'

    بررسی قالب ریز دستور در یک سیستم ریز برنامه‌سازی شده - چگونگی ذخیره ماتریس‌ها در حافظه برای دسترسی سریع‌تر

  • بخش 4
    1:15'

    کارایی پردازنده - CPI base و CPI totall - مشخص کردن محدوده آدرس‌های اختصاص داده شده به یک واحد حافظه RAM یا ROM - شروع فصل موازات و پایپلاین - محاسبه حداکثر تسریع یک واحد محاسباتی با استفاده از پایپلاین و بدون استفاده از پایپلاین - بررسی دستور پرش

  • بخش 5
    1:05'

    بررسی دستور پرش - MIPS - محاسبه حداکثر تسریع - معرفی پایپلاین خطی و غیرخطی

  • بخش 6
    1:25'

    محاسبه حداکثر تسریع - Super scaler pipeline - روش d-delay branch - محاسبه حداکثر تسریع در پایپلاین با وجود دستورات پرش

  • بخش 1
    2:00'

    سال 91: حداکثر تسریع - بازدهی - پردازنده‌های VLIW - Superscaler Super pipeline

  • بخش 2
    2:25'

    سال 92: انواع وابستگی‌های داده‌ایی - حداکثر IPC - سال 93: محاسبه طول فیلد tag - حداکثر تسریع - قانون آمدال - وابستگی‌های داده‌ایی قابل رفع - Super Scaler - سال 94: محاسبه حداکثر تسریع - وابستگی‌های داده‌ایی

  • بخش 3
    1:40'

    انواع Miss در کش - سیاست‌های جایابی LRU ,NRU ,NMRU - روش‌های I/O - محاسبه حداکثر تعداد دستورات در یک ماشین - سال 96: چارت عملیاتی

  • بخش 4
    00:50'

    حل سوال 5 و11 دکتری 91 - حل سوال 3 سال 92 - حل سوال 5 سال 93: تعداد HA و FA مورد نیاز برای پیاده‌سازی یک تابع خاص - محاسبه تاخیرها در CLA

  • بخش 5
    00:45'

    ادامه سال 96: محاسبات ممیز شناور - محاسبه حداکثر تسریع - مدار کنترل سیم‌بندی شده - صرفه‌جویی در ریز حافظه - حداقل سخت‌افزار مورد نیاز برای محاسبه بعضی توابع

  • بخش 6
    00:20'

    سال 97: حداکثر تعداد دستورات - روش های I/O

  • بخش 7
    1:15'

    ادامه سال 97: حداکثر تسریع - حافظه نهان قربانی یا Victim Cache - Superscaler Super pipeline - حل سوال 28 سال 96

  • بخش 1
    00:50'

    توضیح اندکی از DMA و روش cycle steal

  • بخش 2
    1:05'

    محاسبه حداکثر تسریع در پایپلاین با وجود دستورات پرش - محاسبه ماکزیمم گذردهی در پایپلاین

  • بخش 3
    2:05'

    ماکزیمم کردن perfomance cost ratio ( PCR ) - محاسبه حداکثرتسریع - محاسبه MIPS

  • بخش 1
    1:25'

    حل سوال 89 فصل حافظه‌ها - محاسبه حداکثر تسریع - شروع RTL - بررسی Micro Instruction ها - مراحل اجرای دستور العمل‌ها

  • بخش 2
    1:10'

    بررسی Micro Instruction ها - پردازنده‌های بر پایه AC - محاسبه تعداد کلاک برای اجرای یک دستور در Data Path داده شده

  • بخش 3
    1:15'

    محاسبه تعداد دستورات در یک ماشین - بررسی دستور push و pop در پشته - به دست آوردن آدرس موثر – جابه‌جایی مقدار دو ثبات

  • بخش 4
    1:10'

    بررسی Micro Instruction ها و تشخیص دستورالعمل - بررسی دستور push و pop در پشته

  • بخش 1
    1:00'

    محاسبه تعداد کلاک برای اجرای یک دستور در Data Path داده شده

  • بخش 2
    1:25'

    پیاده‌سازی عبارات ریاضی در یک ماشین پشته‌ایی - محاسبه تعداد دستورات در یک ماشین - بررسی Micro Instruction ها و تشخیص دستور العمل

  • بخش 3
    1:30'

    محاسبه تعداد دستورات در یک ماشین - روش‌های پیاده سازی BUS - پیاده‌سازی عبارات ریاضی در یک ماشین پشته‌ایی - مد آدرس‌دهی نسبی

  • بخش 4
    00:35'

    Register Window در پردازنده‌های RISC - محاسبه تعداد دستورات در یک ماشین

  • بخش 1
    2:55'

    محاسبه تعداد دستورات در یک ماشین - بررسی انواع وقفه (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) - بررسی Register File در پردازنده‌های RISC - شروع I/O - روش‌های Programmed I/O, Interrupted I/O, DMA , Memory mapped I/O - ارتباط آسنکرون (گیرنده آغازکننده و فرستنده آغازکننده)

  • بخش 1
    1:15'

    Radix number system - سیستم‌های نمایش سنتی و غیرسنتی - ویژگی‌های سیستم نمایش سنتی - روش علامت مقدار - مبنای منفی - signed digit number system - بررسی الگوریتم بوث - بررسی کامل فلگ‌های over floww و carry

  • بخش 2
    1:45'

    بررسی فلگ‌ها در مقایسه دو عدد با تفریق (به روش تبدیل به جمع) - بررسی کامل Carry propagation/Ripple Adder و محاسبه تاخیرها - راه‌هایی برای بهبود تاخیرها - بحث Generation و propagation بیت Carry - بررسی کامل Carry Lookahead Adder و محاسبه تاخیرها - واحد CLG (Carry Lookahead Generator) CLA های چند سطحی

  • بخش 3
    1:00'

    ادامه بررسی CLA - بررسی کامل Carry Skip Adder و محاسبه تاخیرها

  • بخش 1
    1:50'

    شروع مبحث Multi operand Addition: پیاده‌سازی‌های ترتیبی و ترکیبی - ضرب دو اپرند، علامت‌دار و بی‌علامت - نکات تکمیلی در مورد اعداد ممیز شناور - بررسی استاندارد IEEE 754 - مزیت‌های Bias

  • بخش 2
    2:05'

    ادامه نکات ممیز شناور - جمع و تفریق در استاندارد IEEE 754 - عملیات Rounding - مقایسه ماشین‌های CISC و RISC

  • بخش 3
    00:20'

    پردازنده‌های ابر عددی (Superscaler) - توضیحDynamic Sceduling - مخاطره‌های RAW, WAR, WAW

  • بخش 4
    00:25'

    بررسی الگوریتم نیومن - سیاست نوشتن کامل (Write through) - سیاست جایابی LRU

پی دی اف درس معماری کامپیوتر

هر یک از فیلم‌های درس یا حل تست معماری کامپیوتر را تهیه کنید در داشبورد پی دی اف مربوط به آن دوره نیز قرار می‌گیرد و دانشجویان براحتی می‌توانند جزوات را پرینت و هنگام تماشای فیلم‌های درس و حل تست معماری از جزوات خط ببرند و مطالب مهم را هایلایت کنند و در صورت نیاز برای خودتان در کنار جزوات یاداشت برداری کنید.

همراه با فیلم ها یا کلاس های جزوه هم داده می‌شود؟

به تمامی افرادی که در کلاس های آنلاین شرکت می‌کنند و یا فیلم ها را تهیه می‌کنند جزوات بسیار تمیز و رنگی که در سر کلاس ها توسط استاد نوشته می‌شود داده می‌شود، بنابراین دانشجویان به هیچ عنوان نیازی نیست که جزوه بنویسند و می‌توانند این پی دی اف ها را پرینت کنند و یا بصورت پی دی اف روی کامپیوترشان استفاده کنند

معماری کامپیوتر چیست؟

درس معماری کامپیوتر به بررسی این موضوع که یک پردازنده و یک سخت افزار به چه شکلی ساخته می‌شود و یک برنامه چطور روی سخت افزار اجرا می‌شود و همین طور به بررسی و نحوه کارکرد اجزا درون کامپیوتر نظیر حافظه، کش، پایپلاین، ورودی و خروجی و ... می‌پردازد

آیا در کنار فیلم ها نیازی به مطالعه کتاب وجود دارد؟

در دروسی که مربوط به تدریس استاد رضوی است اگر فیلم درس و نکته و تست را تماشا کنید نیازی به مطالعه هیچ کتاب دیگری در کنار اینها نخواهید داشت، اما در دروس دیگر اگر فیلم تهیه می‌کنید بهتر است که برای تست زنی کتابی نیز در کنار فیلم ها داشته باشید البته اگر هم کتاب تهیه نکنید مشکل خاصی پیش نمی‌آید . داشتن کتاب بطور کلی خوب است

درس معماری کامپیوتر برای کنکور ارشد کامپیوتر چقدر مهم هست؟

درس معماری کامپیوتر در کنکور ارشد کامپیوتر درس امنی محسوب می‌شود، امن بودن به این معناست که اگر تلاش خوبی در درس انجام دهید می‌توانید به تمامی سوالات این درس پاسخ دهید، این خاصیت درس معماری کامپیوتر را به یکی از مهم ترین و با ارزش ترین دروس کنکور تبدیل کرده است

چند تست از درس معماری مطرح می‌شودو ضریب اش چند است؟

7 تست از درس معماری کامپیوتر در کنکور ارشد کامپیوتر مطرح می‌شود، با توجه به تغییرات به وچود آمده در کنکور ارشد کامپیوتر ضریب درس معماری کامپیوتر در گرایش های مختلف متفاوت است، ضریب این درس در گرایش معماری کامپیوتر 4، در گرایش های شبکه های کامپیوتری، رایانش امن، نرم افزار، بیوانفورماتیک، علوم داده، الگوریتم و محاسبات و علوم و فناوری شبکه دارای ضریب 3 و در گرایش های نرم افزار و قرآن کاوی رایانشی دارای ضریب 2 است

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی:     konkurcomputer_admin@

تماس با پشتیبانی:   09378555200

امتیازدهی3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 13.00 امتیاز (2 رای)
بارگذاری نظرات