کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

شبکه های کامپیوتری؛ آموزش جامع درس شبکه های کامپیوتری

درس شبکه‌ های کامپیوتری یکی از مهم‌ترین و بنیادیترین دروس‌ رشته کامپیوتر است، با توجه به اینکه اینترنت امروزی بزرگترین سیستم مهندسی ساخت دست بشر در تمام طول تاریخ است، آشنایی با شبکه‌های کامپیوتری برای تمامی علاقه‌مندان و دانشجویان رشته کامپیوتر الزامی است، در این راستا در این صفحه به معرفی شبکه‌های کامپیوتری پرداخته‌ایم
 
Ramin Razavi 1

ویدیو درس شبکه‌ های کامپیوتری

جشنواره به‌وقت نوروز

20% 720,000 تومان 576,000 تومان
رامین رضوی
۶۰ ساعت
Ramin Razavi 1

ویدیو نکته و تست شبکه های کامپیوتری

جشنواره به‌وقت نوروز

15% 530,000 تومان 450,500 تومان
رامین رضوی
۳۶ ساعت

در هر ثانیه میلیاردها داده در قالب کدهای رمزنگاری شده در حال حرکت روی مسیرهای مشخصی که به مقاصد مختلف ختم می شود هستند. وظیفه نقل و انتقال این داده ها بر عهده شبکه های کامپیوتری یا Computer Networks است.

شبکه‌ های کامپیوتری می توانند حاصل اتصال کامپیوترها و اجزای آن ها یا دیگر اشیای الکتریکی باشند.

وظیفه بررسی اجزای سازنده  شبکه های کامپیوتری و لایه‌های آن بر عهده علمی تحت همین عنوان است. در این مطلب قصد داریم به آموزش درس شبکه های کامپیوتری بعنوان یکی از مهمترین دروس رشته کامپیوتر پرداخته، با انواع، کاربردها و ساختار لایه ای شبکه های کامپیوتری بیشتر آشنا شویم و نیز به بررسی استانداردها و پروتکل های گوناگون هر لایه بپردازیم.

تمرکز اصلی درس شبکه های کامپیوتری روی مبحث اینترنت است،بدون تردید اینترنت امروزی، با صدها میلیون کامپیوتر، لینک های مخابراتی و سوئیچ هایی که آنها را بهم متصل کرده، با میلیارها کاربری که با وسایل مختلف (لپ تاپ ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند) به آن وصل می‌شوند تشکیل شبکه ای بسیار عظیم از کامپیوترها و اشیا متصل به آن را تشکیل می‌دهند که به جرأت می توان گفت بزرگترین سیستم مهندسی ساخت دست بشر در تمام طول تاریخ است.

در انتهای مطلب بخشی قرار داده شده تا کاربران عزیز بتوانند نظرات خود را با تیم کنکور کامپیوتر در میان بگذارند و کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکنه پاسخگوی سوالات و نظرات شما خواهند بود.

شبکه های کامپیوتری مجموعه ای از سیستم های نقل و انتقال داده و اطلاعات هستند که از طریق کابل یا بصورت بی سیم به یکدیگر متصل هستند. این شبکه های کامپیوتری از طریق مودم ها و روترها به اینترنت جهانی متصل می شوند.

نحوه اتصال شبکه کامپیوتر، لپ تاپ و گوشی های هوشمند به اینترنت از طریق مودم و روترها

 

شبکه سیستم های کامپیوتری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شبکه های کامپیوتری به دستگاه های محاسباتی متصل به هم اطلاق می شود که می توانند داده ها را مبادله کنند و منابع را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این دستگاه ها برای انتقال اطلاعات از طریق فناوری های فیزیکی یا بدون سیم و از قوانینی به نام پروتکل های ارتباطی استفاده می کنند.

به بیان دیگر شبکه های کامپیوتری مجموعه ای از کامپیوترها هستند که با اهداف زیر به یکدیگر متصل شده اند:

در دنیای امروز شبکه های کامپیوتری در بسیاری از جنبه‌های زندگی انسان کاربرد پیدا کرده است. یکی از بارزترین کاربردهای شبکه های کامپیوتری، در شبکه جهانی اینترنت دیده می‌شود، شبکه جهانی اینترنت و سرویس های آن نقش بزرگی در پیشرفت زندگی انسان‌ها داشته است. اینترنت نحوه کسب و کار و نیز نحوه گذراندن اوقات فراغت ما را تحت تاثیر قرار داده است. به خاطر آورید که اخیرا چه استفاده‌هایی از اینترنت کرده‌اید. احتمالا یک پست الکترونیکی برای یک شرکت یا استاد راهنمای دانشگاه‌ تان ارسال کرده اید، یا قبض آب یا برق یا تلفن خود را پرداخته اید، روزنامه شهر دوردستی را خوانده‌اید و یا برنامه فیلم‌های سینمایی که قرار است در ماه آینده اکران شوند را رویت کرده‌اید،ممکن است درباره یک موضوع پزشکی تحقیق کرده باشید، اتاقی را در هتلی رزرو کرده باشید یا با دوستی از طریق اینترنت صحبت صوتی یا تصویری کرده باشید، یا حتی خانه یا اتومبیل خریده باشید، همه این کارها را به کمک اینترنت انجام داده‌اید.

از دیگر کاربردهای ملموس شبکه های کامپیوتری در زندگی روزمره نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهندسی شبکه های کامپیوتری چیست؟

حال که با مفهوم شبکه های کامپیوتری بطور کامل آشنا شدید، بد نیست بدانید که این مبحث بسیار گسترده است و حتی شغلی تحت عنوان مهندس شبکه های کامپیوتری نیز در زمره مشاغل حوزه مهندسی کامپیوتر وجود دارد. در تعریف این شغل می توان گفت:

مهندس شبکه بعنوان یک متخصص تکنولوژی، باید کار با سخت افزارها و نرم افزارهای شبکه را بلد باشد و یک یا بخشی از مهارت‌های لازم برای پیاده سازی، راه‌اندازی، مدیریت، نگهداری، بهینه سازی، عیب یابی، اتصال شبکه‌ها را داشته باشد، همچنین این شخص باید توانایی گسترش شبکه های کامپیوتری، سرویس و بروزرسانی سخت افزارها و نرم افزارهای لازم و همین طور بکارگیری فناوری‌های جدید را داشته باشد، وی همچنین مسئول تأمین امنیت شبکه های کامپیوتری مورد استفاده کاربران است. متخصص شبکه می‌تواند عضوی از تیم آی تی باشد که بر عملکرد شبکه و روند پیاده سازی و اجرای آن شبکه نیز نظارت داشته باشد.

تاریخچه پیدایش شبکه های کامپیوتری

تاریخچه شبکه های کامپیوتری و اینترنت امروزی به سال های ابتدایی دهه 1960 میلادی باز می‌گردد، زمانی که شبکه های تلفن نقش غالب را در شبکه های ارتباطی دنیا داشت. شبکه تلفن برای انتقال اطلاعات از فرستنده به گیرنده از سوئیچینگ مدار (Circuit Switching) استفاده می‌کند که با توجه به ثابت بودن نرخ انتقال صدا بین فرستنده و گیرنده تلفنی، روش سوئیچینگ مدار رهیافت مناسبی برای شبکه های تلفنی بود. در شبکه سوئیچینگ مدار در تمام مدتی که یک نشست ارتباطی بین دو سیستم انتهایی برقرار است، منابعی که در طول مسیر برای برقرار نگه داشتن این ارتباط نیاز است از جمله بافرها و پهنای باند لینک‌های مخابراطی بطور اختصاصی برای آنها کنار گذاشته می‌شود (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شبکه سوئیچینگ مدار فیلم ... را تماشا کنید)، در روش سوئیچینگ مدار برای هر نشست ارتباطی بین دو سیستم انتهایی به میزان حداکثر پهنا باندی که آن نشست نیاز دارد منابع رزرو می‌شود در نتیجه روش Circuit Switching مناسب هاست هایی است که ترافیک شون CBR(Constant Bit Rate) است، در ترافیک CBR نرخ بیت تولیدی توسط فرستنده در طول زمان ثابت است مانند استریم صدا یا ویدیو.

بیشتر بخوانید

سوئیچ ها وظیفه ارتباط بین دیوایس های موجود در شبکه های کامپیوتری را بر عهده دارند

یکی از اولین سوئیچ های بسته که در دانشگاه یوتا نصب شد

درس شبکه های کامپیوتری

درس شبکه‌های کامپیوتری یکی از دروس اصلی رشته‌های مهندسی کامپیوتر و آی تی است و در ترم 4 کارشناسی ارائه می‌شود. هدف درس شبکه‌های کامپیوتری، ترسیم معماری سیستم شبکه و آنالیز کارکرد آن به منظور ایجاد قدرت تحلیل در دانشجویان در راستای طراحی و پیاده‌سازی شبکه و یا ارزیابی عملکرد آن است.

برخی از دانشجویان با گذراندن این درس سه واحدی، جذب دنیای شبکه و فناوری‌های نوظهور آن می شوند و در دوره کارشناسی ارشد نیز گرایش شبکه را بعنوان شاخه تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. شما هم اگر علاقه‌مند به این رشته هستید، میتوانید جزئیات مربوط به گرایش شبکه های کامپیوتریمعرفی و بررسی رشته شبکه های کامپیوتریمعرفی و بررسی رشته شبکه های کامپیوتریرشته شبکه های کامپیوتری یکی از رشته های مقطع ارشد کامپیوتر است، در این صفحه مواردی همچون دروس ارشد شبکه های کامپیوتری، بازار کار رشته شبکه های کامپیوتری، ظرفیت این رشته در دانشگاه‌های دولتی بررسی شده است را در سایت کنکور کامپیوتر مطالعه نمایید.

شاید درس شبکه‌های کامپیوتری معادلات و فرمول‌های پیچیده چندانی نداشته باشد! اما درک مفاهیم آن ساده نیست. از طرفی چون این درس یکی از منابع مشترک کنکور کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود، با یک مطالعه دقیق و منظم میتوانید به درصد بالایی از تست‌‌ها پاسخ دهید. لطفاْ فراموش نکنید که مطالعه درس شبکه را به ماه و یا روزهای آخر مانده به کنکور موکول نکنید؛ چرا که این درس مطالب گسترده و زیادی دارد و برای بدست آوردن یک تسلط خوب و کافی باید زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید.

پیش‌نیاز درس شبکه های کامپیوتری

درس شبکه نیز همانند سایر دروس پیش‌نیاز و هم‌نیازهای خاص خود را دارد. ساده‌ترین تعریفی که از یک شبکه کامپیوتری می‌توان ارائه داد این است که: یک شبکه کامپیوتری وظیفه ایجاد ارتباط میان سیستم‌های مختلف و انتقال داده و به اشتراک گذاشتن آن‌ها میان شبکه را برعهده دارد. پس باتوجه به این تعریف شاید اساسی‌ترین مفاهیمی که یک دانشجوی کامپیوتر باید با آن آشنا باشد، واژگانی چون بیت، بایت، پردازش داده‌ها درحافظه و احتمالات است.

شناخت کافی در مورد نرم‌افزارهای مورد استفاده در شبکه و کمی مهارت و دانش برنامه‌نویسی به شما کمک می‌کند که همواره یک قدم از سایر هم‌کلاسی‌های خود جلو باشید. علاوه بر همه این موارد، درس شبکه‌های کامپیوتری به مهارت‌های فردی همچون هوش محاسباتی، قدرت حل مسئله، داشتن روحیه تیمی و توانایی انجام چندکار نیاز دارد و از شما فردی منحصر به فرد در حوزه فناوری اطلاعات خواهد ساخت.

درس شبکه چه پیش‌نیازهایی در دانشگاه دارد؟

براساس چارت درسی اکثر دانشگاه‌ها، درس آمار و احتمال بعنوان پیش‌نیاز و درس سیستم عامل، هم‌نیاز درس شبکه‌های کامپیوتری هستند. از آنجا که در تحلیل و ارزیابی شبکه از فرآیندهای تصادفی استفاده می‌شود، آشنایی با مفاهیم آمار و احتمال ضروری است و قبل از اخذ درس شبکه‌ّهای کامپیوتری باید گذرانده شود. اما چون درس سیستم‌های عامل مفاهیم مشترک فراوانی با شبکه دارد به عنوان هم‌نیاز این درس در نظر گرفته می‌شود.

درس شبکه پیش‌نیاز چه درس‌هایی در دانشگاه است؟

برای اخذ درس امنیت داده و شبکه (سه واحدی) لازم است، اول درس شبکه‌های کامپیوتری را با موفقیت گذرانده باشید. درس آزمایشگاه شبکه‌های کامپیوتری(یک واحدی) نیز درسی است که به صورت همزمان و برای آشنایی فیزیکی با ادوات و معماری شبکه و درک کامل‌تر آن‌ها با درس شبکه‌های کامپیوتری در یک ترم برگزار می‌شود.

فصل‌های درس شبکه های کامپیوتری

درس شبکه های کامپیوتری از دروس بسیار زیبا و کاربردی رشته مهندسی کامپیوتر و IT است، دانجشویان ارشد و دکتری برای تحقیق در بسیاری از فیلدهای کامپیوتر مانند Cloud computing، IOT(internt of things)،Big Data، مالتی مدیا و ... باید دید مناسبی از شبکه های کامپیوتری داشته باشند. بنابراین درس شبکه های کامپیوتری از دروس پر کاربرد برای دانشجویانی است که می‌خواهند در مقطع ارشد و دکتری کارهای پژوهشی و آکادمیک انجام دهند.

6 فصل ابتدایی کتاب کوروس و راس عبارت است از:‌

شبکه های کامپیوتری و اینترنت

لایه کاربرد

لایه انتقال

لایه شبکه

لایه پیوند (لینک، شبکه دسترسی و شبکه محلی)

شبکه های بی‌سیم و همراه

البته برای کنکور ارشد نیازی نیست که تمامی فصول درس شبکه های کامپیوتری خوانده شود، برای کنکور توصیه می‌شود 6 فصل اول کتاب کوروس و راس را به همراه تمرینات آن بخوانید

برای مشاهده اهمیت هر فصل و اینکه در سال‌های اخیر از هر فصل چه تعداد تست در کنکور مطرح شده می‌توانید به صفحه بودجه بندی کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی رجوع کنید

- مثال‌هایی از سرویس‌های شبکه، تعریف شبکه‌های کامپیوتری، تعریف سرویس و کیفیت سرویس، تعریف پروتکل
- شبکه اینترنت و اجزای تشکیل دهنده آن، تعریف لبه و هسته شبکه، مدل Client-Server، شبکه‌های دسترسی و رسانه‌های فیزیکی، سوئیچینگ بسته‌ای و سوئیچینگ مداری، پارامترهای کیفیت سرویس در شبکه‌های سوئیچینگ بسته‌ای
- معماری لایه‌ای شبکه‌های کامپیوتری، مدل مرجع OSI،مدل TCP/IP، دید واحد به لایه‌ها، پروتکل‌ها و سرویس‌ها، مدل‌های سرویس اتصال گرا و سرویس‌ بدون اتصال، قطعه سازی و بازسازی بسته‌ها، مالتی پلکسینگ و دی مالتی پلکسینگ
- وب و پروتکل HTTP، انتقال فایل و پروتکل FTP، پست الکترونیکی و پروتکل SMTP، سرویس دایرکتوری در اینترنت و پروتکل DNS، کاربردهای نظیر به نظیر، برنامه نویسی سوکت با TCP، برنامه نویسی سوکت با UDP
- معرفی سرویس‌های لایه انتقال
- سرویس بدون اتصال لایه انتقال و UDP، اصول انتقال مطمئن داده، پروتکل‌های کنترل خطا ARQ
- سرویس اتصال گرا لایه انتقال و TCP، اصول کنترل ازدحام، کنترل ازدحام در TCP
- معرفی وظایف لایه شبکه (مسیریابی و فرواردینگ)، بررسی شبکه‌های دیتاگرام و مدار مجازی
- معماری مسیریاب، مدیریت ترافیک در شبکه‌‌های سوئیچینگ بسته‌ای، مدیریت صف و زمانبندی بسته‌ها
- مدیریت ترافیک در سطح جریان (کنترل ازدحام)، مدیریت ترافیک در سطح مهندسی ترافیک
- پروتکل اینترنت (پروتکل‌های IPv4, IPv6, ICMP, ARP)، پروتکل‌های DHCP
- پروتکل‌های مسیریابی در اینترنت، تعریف AS و پروتکل‌های IGP و EGP و پروتکل RIP، پروتکل OSPF و پروتکل BGP، مسیریابی چند پخشی و همه پخشی
- معرفی لایه پیوند داده و سرویس‌های آن
- کلیات روش‌های تشخیص و تصحیح خطا، کلیات روش‌های کنترل دسترسی به رسانه
- کلیات شبکه‌های محلی Ethernet و Wireless LAN

مراجع درس شبکه های کامپیوتری

مرجع اصلی که برای درس شبکه های کامپیوتری در دانشگاه‌‌های معتبر دنیا تدریس می‌شود کتاب Computer Networking a top-down approach است، که نویسندگان آن جیمز کوروس و کیت راس هستند، همچنین کتاب‌های DATA AND COMPUTER COMMUNICATION نوشته ویلیام استالینگ، و کتاب مرجع Communication Networks Fundamental Concepts and Key Architectures ( نویسنده Alberto Leon-Garcia & Indra Widjaja) نیز در برخی از دانشگاه‌های ایران و جهان تدریس می‌شود، که برخی از قسمت‌های کتاب گارسیا و همین طور کتاب استالینک مطالب خوب و تکمیل کننده‌ای در تکمیل کتاب کوروس و راس بیان کرده اند. برای راحتی شما دانشجویان عزیز این کتاب‌ها را در زیر برایتان قرار داده‌ایم تا شما به راحتی بتوانید این کتاب‌ها را دانلود کنید. اگر چه در اکثر دروس خواندن کتاب‌های مرجع را به دانشجویانی که قصد شرکت در کنکور اشد و دکتری کامپیوتر و آی تی را دارند توصیه نمی‌کنیم (دلیل این امر نیز در قسمت منابع کنکور ارشد کامپیوتر بیان شده است که می‌توانید به این قسمت رجوع کنید) ولی در درس شبکه های کامپیوتری توصیه اکید می‌کنیم که کتاب کوروس و راس و همین طور تمرینات آن را بخوانید، زیرا اولا کتاب خوب و جامعی برای کنکور وجود ندارد و ثانیا در سال‌های اخیر تمامی تست‌های کنکور از متن کتاب کوروس و راس و همین طور تمرینات آن بوده است. به دانشجویانی که بدنبال کسب رتبه‌های خوب در کنکور ارشد آی تی هستند اکیدا توصیه می‌کنیم که درس شبکه های کامپیوتری را کامل بخوانند. البته کتاب تست مناسبی برای درس شبکه های کامپیوتری در کشور وجود ندارد و توصیه می‌شود که دانشجویان حتما فیلم نکته و تست شبکه را تهیه کنند
البته توجه کنید که برای کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی نیازی به خواندن همه فصول کتاب شبکه های کامپیوتری کوروس و راس ندارید و اینکه فقط 6 فصل اول را بخوانید کافی است.

دانلود کتاب های مرجع درس شبکه های کامپیوتری

اینترنت به زبان ساده

اینترنت امروزی یک ساختار طبقاتی ساده نیست. اینترنت امروزی از تعداد زیادی شبکه های گسترده و محلی ساخته شده است که توسط وسایل متصل کننده به یکدیگر متصل شده اند. امروزه اکثر کاربرانی که می‌خواهند به اینترنت متصل شوند از خدمات سرویس دهندگان اینترنت یا همان ISP ها (Internet Service Provider) استفاده می‌کنند. ISP های بین‌المللی، ملی، ناحیه ای و محلی، سرویس اتصال به اینترنت را مهیا می‌کنند، اینترنت امروزی توسط شرکت‌های خصوصی و نه دولتی خدمات خود را ارائه می‌دهند. شکل زیر یک شمای کلی از اینترنت را نشان می‌دهد.

شبکه سیستم های کامپیوتری اینترنت را از طریق ISPهای محلی دریافت می کنند که این ISPها خود به شبکه جهانی اینترنت متصل هستند.

نمایی از اینترنت امروز؛ هر ISP به شبکه مشخصی از دیوایس ها سرویس اینترنت ارائه می دهد

تعریف اینترنت از زبان استاد رضوی

سلسله مراتب ISP‌ ها

                https://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_network

اتصال شبکه های کامپیوتری به اینترنت جهانی از طریق تعداد زیادی ISP که بصورت سلسله مراتبی پوشش دهنده ISP های پایین دستی خود هستند، صورت می گیرد

سلسله مراتب اتصال ISP های محلی به ISP های بالادستی و در نهایت اتصال به اینترنت جهانی

توضیحات تکمیلی سلسله مراتب ISP ها با بیان استاد رضوی

اجزای تشکیل‌دهنده شبکه های کامپیوتری

یک شبکه کامپیوتری از چندین بخش سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است. اجزای شبکه کامپیوتری امکان انتقال داده ها و اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر و برقراری ارتباط آسان بین دو کامپیوتر مختلف را فراهم می کنند.

 

در ادامه نام اجزای مهم و اساسی شبکه‌ های کامپیوتری بیان شده و هر یک بطور مجزا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

سرور (Server)

سرور رایانه‌ای است که داده‌ها را در اختیار سایر رایانه‌ها و کاربران قرار می‌دهد. سرورها می‌توانند به شکل یک کامپیوتر، دستگاه سخت افزاری و یا یک برنامه کامپیوتری باشند که وظیفه آن‌ها ارسال داده‌ها به کامپیوترهای دیگر است.

اصطلاح "سرور" معمولاً به یک سیستم کامپیوتری اشاره دارد که یک درخواست را از سمت مشتری دریافت و اطلاعات درخواست را برای مشتری ارسال می‌کند.

مشتری یا کلاینت (Client)

دستگاهی که پاسخ درخواست‌ها را از سرور دریافت می‌کند، کلاینت یا مشتری نامیده می‌شود. وقتی سرور و کلاینت‌هایش با هم روی کامپیوتر کار می‌کنند، آن را شبکه کلاینت/سرور می‌نامیم.

رسانه انتقال

به رسانه‌ای که داده‌ها را از یک دستگاه به دستگاه دیگر در شبکه منتقل می‌کند، رسانه انتقال می‌گویند. رسانه انتقال را می توان به دو دسته فیزیکی و بی سیم تقسیم بندی کرد.

رسانه انتقال فیزیکی شامل استفاده از سیم‌ها و کابل‌هایی مانند کابل‌های فیبر نوری، کابل کواکسیال و غیره است. و رسانه انتقال بی سیم شامل استفاده از رسانه‌هایی مانند امواج مادون قرمز، الکترومغناطیس، امواج مایکروویو و غیره است.

کارت ارتباط شبکه (NIC)

به کارت رابط شبکه (NIC) کنترلر رابط شبکه، آداپتور شبکه، آداپتور LAN و رابط فیزیکی شبکه نیز گفته می‌شود. کارت های NIC اجزای سخت افزاری هستند که برای اتصال کامپیوترها به شبکه ها استفاده می شوند. بدون NIC یک کامپیوتر نمی‌تواند به شبکه متصل شود.

کارت‌های شبکه به دو دسته کارت شبکه داخلی (سیمی) و کارت شبکه خارجی (بدون سیم) تقسیم بندی می‌شوند.

هاب (Hub)

هاب دستگاهی است که اتصال شبکه را بین چندین کامپیوتر تقسیم کرده و مانند یک مرکز توزیع کار می‌کند. هنگامی که یک کامپیوتر اطلاعاتی را از یک شبکه یا یک کامپیوتر خاص درخواست می‌کند، آن درخواست را از طریق کابل به هاب ارسال و سپس هاب آن درخواست را دریافت کرده و به کل شبکه ارسال می‌کند.

پس از آن، هر کامپیوتر بررسی می کند که آیا درخواست متعلق به اوست یا خیر و اگر متعلق به اون نباشد آن را حذف خواهد کرد.

در حال حاضر وسایل ارتباطی پیشرفته‌تری مانند روترها و سوئیچ‌ ها جایگزین هاب شده‌اند و هاب‌ به ندرت در یک شبکه کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوئیچ (Switch)

سوئیچ قطعه‌ای است که به دستگاه‌ها کمک می‌کند تا به شبکه‌ها متصل شده و داده‌ها را به سایر دستگاه‌های متصل منتقل کنند. سوئیچ مشابه هاب عمل می‌کند با این تفاوت که دارای ویژگی‌های پیشرفته تری نسبت به هاب است و کل داده را مانند هاب در شبکه پخش نمی‌کند.

سوئیچ شبکه ابتدا بسته دریافتی را بررسی می‌کند و منبع، آدرس مقصد و مسیرهای آن را تعیین کرده و سپس داده‌ها را در مقصد صحیح به آن بسته ارسال می‌کند. سوئیچ شبکه را سوئیچینگ هاب، پل هاب و پل MAC نیز می‌نامند.

روتر (Router)

روتر یک جزء سخت افزاری شبکه است. روترها در لایه شبکه مدل مرجع OSI کار می‌کنند و از آنها برای ارسال بسته‌ها با استفاده از یک آدرس منطقی بر روی شبکه استفاده می‌کنند.

روتر بسته داده را دریافت و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات پنهان در بسته داده، آن را به دستگاه مقصد ارسال می‌کند. این جزء شبکه برای اتصال شبکه‌های مختلف سیمی یا بی سیم استفاده می‌شود.

این سخت افزار شبکه عمدتاً در خانه‌ها به صورت وای فای (Wi-Fi) دیده می شود که هر شخصی از طریق آن می‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد.

مودم (Modem)

نام کامل مودم "Modulator/Demodulator" است. کلمه مودم به معنای تبدیل سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ است. این قطعه به یک روتر یا سوئیچ اجازه می دهد تا به اینترنت متصل شود. مودم‌ها یک سیگنال آنالوگ از سیم تلفن یا کابل را به یک سیگنال دیجیتال تبدیل یا "مدول" می کنند تا روتر یا سوئیچ به راحتی بتواند داده‌ها را تشخیص دهد.

به طور مشابه، هنگامی که داده‌های دیجیتال خروجی را به سیگنال آنالوگ در یک دستگاه کامپیوتری تبدیل می‌کند را Demodulation می‌گویند. سرعت انتقال اطلاعات توسط مودم قابل تغییر است. این سرعت انتقال با نرخ بایت در ثانیه (bps) اندازه گیری می‌شود و هر چه سرعت آن بیشتر باشد، سریعتر می توان اطلاعات را ارسال و دریافت کرد.

تکرار کننده (Repeater)

تکرار کننده یک جزء شبکه قدرتمند است که برای تولید مجدد سیگنال‌ها استفاده می‌شود. Repeater سیگنال‌های داده را از کابل‌هایی مانند فیبرهای نوری، کابل‌های کواکسیال و کابل‌های مسی دریافت و آنها را تقویت و مجدد به کابل برمیگرداند. هنگامی که سیگنال ضعیف می‌شود، این دستگاه سیگنال را ذره ذره کپی و آن را به قدرت اولیه خود برای پایدار کردن اتصال به اینترنت بازسازی می‌کند. تکرار کننده در اولین لایه (لایه فیزیکی) مدل OSI قرار دارد.

پل (Bridge)

پل دستگاهی است که شبکه را به دو یا چند بخش مجزا (Segment) تقسیم میکند. پل یا بریج دو یاچند سگمنت را با یک پروتکل واحد به هم متصل کرده و شبکه واحدی را میسازد. این دستگاه در لایه پیوند داده مدل OSI کار می‌کند و با این شیوه ترافیک داده شبکه و احتمال برخورد فریم‌ ها (frame) در شبکه را کاهش می‌دهد.

دروازه (Gateway)

یک دستگاه سخت افزاری است که به عنوان یک "دروازه" در دو شبکه عمل می‌کند و ترافیک را به داخل و خارج از شبکه جریان می‌دهد.دروازه‌ها برای اتصال شبکه‌ها با پروتکل‌ های متفاوت استفاده می‌شوند. برعکس پل‌ ها که برای دو نوع شبکه مشابه را به یکدیگر متصل می‌کنند، از دروازه برای اتصال دو شبکه غیر مشابه استفاده می‌شود.

دروازه‌ ها در لبه شبکه قرار دارند و داده‌های دریافتی از شبکه‌های خارجی را در یک قالب استاندارد و قابل فهم برای دستگاه‌های داخل شبکه ترجمه می‌کنند.

مزایای شبکه های کامپیوتری

مزایای اتصال کامپیوتر‌ها و اجزا آن و بسیاری از اشیا الکتریکی است و ایجاد شبکه های کامپیوتری چیست؟

  1. سهولت انتقال داده : انتقال داده بین کامپیوترهای متصل به شبکه بسیار ساده تر و سریع تر از ذخیره اطلاعات روی یک CD و انتقال آن توسط اشخاص با وسایل نقلیه است
  2. 5. هاب (Hub)
  3. اشتراک منابع : منابع نرم افزاری مانند فایل ها و منابع سخت افزاری مانند پرینترها می‌توانند روی یک یا چند کامپیوتر قرار گرفته و به اشتراک گذاشته شوند بطوریکه دیگر کامپیوترهای درون شبکه بتوانند از آن منابع استفاده کنند.
  4. صرفه جویی در هزینه ها : اشتراک منابع می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه ها شود. بعنوان مثال اشتراک یک منبع سخت افزاری مانند پرینتر بین کامپیوترهای درون شبکه یک شرکت می‌تواند نیاز به یک پرینتر برای هر کامپیوتر آن شرکت را بر طرف کند
  5. افزایش قابلیت اعتماد : قرار دادن چندین نسخه یکسان از یک نرم افزار یا فایل مهم روی چندین کامپیوتر دروس شبکه و به اشتراک گذاشتن آن بین کامپیوترهای دروس شبکه موجب افزایش قابلیت اطمینان می‌شود، زیرا با خرابی یک نسخه یا خرابی یک کامپیوتر شامل آن نسخه نرم افزار، کامپیوترهای دیگر می‌توانند از دیگر نسخه‌های سالم و موجود استفاده کنند
  6. افزایش سرعت : می‌توان برنامه های به صورت توزیع شده و با قابلیت اجرا روی چندین کامپیوتر نوشت و با توزیع برنامه روی چندین کامپیوتر درون شبکه و اجرای همزمان برنامه ها توسط کامپیوترها از قابلیت پردازش موازی چندین کامپیوتر استفاده کرد.
  7. سرگرم کردن انسان‌ها : بازی کردن از طریق شبکه‌ها، گوش دادن به موزیک، تماشای فیلم، درس خواندن از طریق کلاس های آنلاین، خواندن مقالات آموزشی از دیگر مزایای شبکه های کامپیوتری است
  8. ایجاد ارتباط بین کاربران : کاربران می‌توانند از طریق سرویس های شبکه نظیر Email و شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و ... با یکدیگر ارتباط برقرار کنند

روش های دسته بندی شبکه های کامپیوتری

از منظرهای متفاوتی می‌توان شبکه های کامپیوتری را دسته بندی کرد

  1. توپولوژی یا همبندی
  2. تکنولوژی انتقال
  3. گستردگی جفرافیایی

در ادامه هر یک از این دسته بندی ها را شرح میدهیم

انواع توپولوژی شبکه

همان طور که گفتیم شبکه به معنی اتصال چندین هاست (ایستگاه) به یکدیگر از طریق رسانه انتقال است، اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که به چه اشکال یا روش‌هایی می‌توان ایستگاه ها را به هم متصل نمود، حال چگونگی اتصال واقعی هاست ها به یکدیگر توسط رسانه انتقال یا کانال را توپولوژی می‌گویند، به عبارت دیگر توپولوژی ساختار یک شبکه را بیان می‌کند

توپولوژی به 2 دسته کلی point to point یا نقطه به نقطه و Broadcast یا پخشی تقسیم می‌شود

Point To Point : بین هاست های مختلف مسیرهای متفاوتی وجود دارد، بر خلاف شبکه های پخشی که فقط یک کانال (یک مسیر) بین همه هاست ها وجود دارد

انواع توپولوژی های از نوع نقطه به نقطه :

  1. درخت (Tree)
  2. حلقه (Ring)
  3. ستاره (Star)
  4. مش کامل (Full Mesh)
  5. گراف نامنظم (Irregular Graph)

Broadcast : وقتی سیگنالی منتشر می‌شود همه می‌توانند آن را ببینند ولی فقط گیرنده آن سیگنال را نگه می‌دارد و بقیه گیرنده ها آن سیگنال (داده) را دور می‌اندازند

  1. ماهواره
  2. باس (Bus)
  3. Token Ring

اتصال کامپیوترها داخل شبکه های کامپیوتری به طرق متفاوتی صورت می گیرد به این معنی که توپولوژی شبکه ها انواع مختلفی دارد

انواع توپولوژی شبکه های کامپیوتری

تکنولوژی های انتقال

بر اساس اینکه آدرس مقصد یک بسته چه کسی یا کسانی می‌تواند باشد 3 تکنولوژی انتقال داریم

  1. Unicast یا تک پخشی : داده به یک مقصد مشخص ارسال می‌رسد
  2. Multicast یا چند پخشی : داده به یک گروهی از مقصدهای مشخص ارسال می‌شود
  3. Broadcast یا همه پخشی : داده به تمامی افراد درون شبکه می‌رسد، مانند رادیو و تلویزیون

از نظر حوزه جغرافیایی تحت پوشش یا همان گستردگی جفرافیایی

  1. شبکه‌های شخصی PAN (Personal Area Network): شبکه‌ای از اتصال بی‌سیم اجزا یک کامپیوتر مانند موس، صفحه کلید، پرینتر و ... به کامپیوتر را PAN می‌نامند
  2. شبکه‌های محلی LAN (Local Area Network): شبکه‌های LAN در فواصل جغرافیایی کم نظیر اتاق، یک ساختمان یا چندین مجتمع ساختمانی کنار هم ایجاد می‌شود و مالکیت خصوصی دارند. در این نوع شبکه‌ها تعداد کامپیوتر‌ها کم، هزینه ایجاد شبکه پایین، مدیریت شبکه ساده و به تجهیزات سخت افزاری کمی نیاز دارند. به دلیل گستردگی جغرافیایی کم در این نوع شبکه‌ها نرخ ارسال اطلاعات بالا و نرخ خطا ارسال داده کم است
  3. شبکه‌های شهری MAN (Metropolitan Area Network): شبکه‌هایی که گسترگی جغرافیایی در حد یک شهر دارند.
  4. شبکه‌های گسترده WAN (Wide Area Network): شبکه‌های WAN از اتصال شبکه‌های LAN به یکدیگر ایجاد می‌شوند و از نظر گستردگی جغرافیایی وسیع و در حد یک کشور و یا قاره هستند و مالکیت خصوصی ندارند (به جز Intranet‌ها که شبکه‌هایی هستند که از پروتکل‌ها و برنامه‌های کاربردی اینترنت استفاده می‌کنند و توسط یک کمپانی برای هدف خاصی ایجاد می‌شوند). در شبکه‌های WAN تعداد کامپیوترها زیاد، هزینه ایجاد بالا، مدیریت شبکه پیچیده و به تجهیزات بیشتری نسبت به LAN نیاز است
  5. شبکه‌های سراسری GAN (Global Area Network):شبکه‌ای که کامپیوترها و اجزای کامپیوتری سراسر زمین را به یکدیگر مرتبط می‌کند. اینترنت نوعی GAN است. شبکه‌های WAN می‌توانند گستردگی جغرافیایی در حد یک شهر بزرگ، یک کشور و یا یک قاره داشته باشند ولی GAN گستردگی در حد کره زمین دارد
شبکه های کامپیوتری انواع مختلفی دارند که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از: شبکه های محلی، گسترده، کلان شهری، دانشگاهی یا اداری و شبکه های خانگی

انواع شبکه سیستم های کامپیوتری از نظر گستره جغرافیایی

شبکه های گسترده، کلان شهری و محلی جزو رایج ترین انواع شبکه های کامپیوتری برای اتصال به اینترنت هستند

اتصال شبکه های محلی، گسترده و کلان شهری به یکدیگر و به اینترنت جهانی

ساختار لایه‌ای شبکه و معماری شبکه

در شبکه های کامپیوتری تعامل نودها با هم در یک محیط بسیار پیچیده صورت می‌گیرد، در دنیای شبکه نودهایی که می‌خواهند با هم ارتباط برقرار کنند نه مکان شون یکی است و نه زبان شون، در واقع اینترنت یک سیستم فوق العاده پیچیده است که از اجزای مختلفی تشکیل شده : صدها برنامه کاربردی و پروتکل، انواع مختلف سیستم‌های انتهایی، سوئیچ‌های بسته و رسانه‌های انتقال. با استفاده از ساختار لایه ای یا همان لایه ای کردن پروتکل‌ها می‌توانیم این شبکه گسترده را سازماندهی کنیم، ساختار لایه ای اجازه می‌دهد تا روی بخش کاملا مشخصی از یک سیستم بزرگ و پیچیده تمرکز کنیم و فقط همان بخش را مورد بررسی قرار دهیم، پیمانه‌ای کردن یک سیستم بزرگ باعث ساده تر شدن پیاده سازی یا تغییر سرویس های هر لایه می‌شود

به همین علت و به منظور ایجاد ساختاری مناسب در پروتکل‌های شبکه، طراحان شبکه پروتکل‌ها و همچنین سخت افزارها و نرم افزارهایی که این پروتکل‌ها را پیاده سازی می‌کنند را به صورت مجموعه‌ای از چند لایه پیاده سازی می‌کنند.

به بیانی دیگر جهت کاهش پیچیدگی شبکه و افزایش انعطاف پذیری آن در مقابل تغییرات احتمالی، عملیات یک شبکه به صورت لایه‌های مختلفی تقسیم بندی می‌گردد، بطوری که هر لایه بر روی لایه دیگری قرار دارد و هر لایه با لایه‌های پایین و بالای خودش در ارتباط است، هر لایه شبکه وظایف خاص خودش را بر عهده دارد و از لایه های دیگر مستقل می‌باشد، در مدل لایه‌ای شبکه، هر لایه از سرویس‌های لایه پایینی خود استفاده می‌کند و به لایه بالایی خودش سرویس می‌دهد.

مزایای ساختار لایه ای شبکه های کامپیوتری

  1. ساده تر شدن پیاده سازی
  2. مدیریت راحت‌تر شبکه
  3. انعطاف در پیاده سازی
  4. جا به جا کردن یک لایه با یک لایه دیگر بصورت راحت‌تر
  5. عوض کردن نحوه پیاده سازی سرویس‌های داخلی یک لایه بدون آنکه هیچ تغییری در کل سیستم ایجاد شود
  6. عیب یابی راحت‌تر
  7. مقیاس پذیری بیشتر شبکه
  8. افزایش ویژگی‌های تخصصی به هر لایه در صورتیکه هر لایه به خوبی تعریف شده باشد

گفتیم که برای پیاده سازی شبکه پروتکل‌های شبکه را به لایه های مختلفی تقسیم می‌کنیم، حال شاید برای شما سوال پیش آید که اصلا پروتکل چیست؟

پروتکل چیست؟

به مجموعه گفتگو دو لایه متناظر در شبکه برای انجام کارشان پروتکل می‌گویند، در واقع دو لایه نظیر نظیر برای انجام درست وظایف‌ شون باید بین هم اطلاعاتی رد و بدل کنند که این کار را با اضافه کردن اطلاعاتی به داده‌ای که از لایه بالاتر می‌گیرند انجام می‌دهند، به این اطلاعات هدر و تریلر یا protocol overhead می‌گویند.

معایب تقسیم بندی پروتکل‌ها به لایه های مختلف

درست است که لایه‌ای کردن شبکه (Network Layering) مزایای زیادی دارد اما سربار (overhead) سیستم را افزایش می‌دهد، منظور از سربار اطلاعاتی است که علیرغم آنکه جز داده اصلی قلمداد نمی‌شود ولی برای اینکه شبکه بدرستی فعالیت کند ارسال آنها الزامی است (مانند داده‌های لازم برای کنترل خطا و یا Protocol overheadهایی که هر لایه به بسته ها اضافه می‌کند)، بدیهی است که هر چه سربار سیستم کمتر باشد از ظرفیت لینک‌های ارتباطی بصورت موثرتری استفاده می‌شود.

معماری شبکه (Network Architecture)

به مجموعه لایه‌ها و پروتکل‌های موجود در هر لایه معماری شبکه گفته می‌شود، برای تشریح معماری شبکه های کامپیوتری از نظر تئوری دو مدل مرجع وجود دارد که هر کدام از آنها لایه بندی های متفاوتی را پیشنهاد می‌کند

  1. مدل مرجع OSI
  2. مدل TCP/IP

مدل OSI

در اواخر دهه 1970 موسسته بین المللی استاندارد (ISO) پیشنهاد کرد که شبکه های کامپیوتری در هفت لایه سازماندهی شود و نام این مدل را OSI یا ارتباط سیستم‌های باز گذاشت (Open Systems Interconnection). مدل OSI یک ساختار لایه ای برای طراحی شبکه‌هایی است که مخابره دیتا بین انواع سیستم‌های کامپیوتری را امکان پذیر می‌نمایند. مدل OSI از 7 لایه مجزا ولی مرتبط ساخته شده و هر لایه حاوی بخشی از فرایند جابه‌جایی اطلاعات در یک شبکه است. هنگامی که دیتا از هاست A به هاست B می‌رود، ممکن است از تعدادی زیادی گرده میانی (معمولا سوئیچ و روتر) عبور کند، غالبا این گره‌های میانی فقط 3 لایه اول مدل OSI را در بر می‌گیرند. طراحان در ایجاد مدل OSI فرایند انتقال دیتا را به عمده ترین المان‌های آن تجزیه کرده‌اند، آنها تعیین کردند که چه عملیاتی در شبکه به هم مرتبط می‌باشند و سپس آن عملیات مرتبط را به صورت یک لایه در آورده‌اند، لذا هر لایه خانواده‌ای از عملیات را شامل می‌شود که متفاوت با خانواده عملیات سایر لایه‌ها می‌باشد. در یک ماشین هر لایه از سرویس‌های لایه زیراش استفاده می‌کند و به لایه بالاترش سرویس می‌دهد. در زیر وظایف 7 لایه مدل مرجع OSI را بررسی می‌کنیم.

1. لایه فیزیکی

o لایه فیزیکی عملیات لازم برای جابه‌جایی دنباله‌ای از بیت‌ها روی یک محیط انتقال فیزیکی را در بر می‌گیرد، در واقع این لایه مسئول جا‌به‌جایی بیت‌ها از یک گره به گره بعدی است. این لایه شامل مشخصه‌های الکتریکی و مکانیکی رابط و محیط انتقال است. این لایه عملیاتی را تعریف می‌کند که وسائل فیزیکی و رابط‌ها برای جابه‌جایی دنباله بیت‌ها باید انجام دهند

2. لایه دیتالینک

o لایه فیزیکی که صرفا اطلاعات را منتقل می‌کند به کمک لایه دیتا‌لینک به یک لینک ارتباطی قابل اطمینان تبدیل می‌شود و به این ترتیب لایه شبکه، لایه فیزیکی را بدون خطا خواهد دید. لایه دیتالینک مسئول جابه‌جایی فریم‌ها از یک گره به گره بعدی است.

3. لایه شبکه

o لایه شبکه مسئول جابه‌جایی بسته‌های لایه شبکه موسوم به دیتاگرام از یک میزبان به میزبان دیگر است و ممکن است که این میزبان‌ها به شبکه‌های مختلفی متصل شده باشند. در میزبان مبدا، پروتکل لایه انتقال (TCP یا UDP) قطعه‌های لایه انتقال را به همراه آدرس مقصد مورد نظر به لایه شبکه تحویل می‌دهد. سرویسی که لایه شبکه ارائه می‌دهد تحویل دیتاگرام‌ها به لایه انتقال میزبان مقصد است.

4. لایه انتقال

o لایه انتقال مسئول رساندن پیام‌های لایه کاربرد به سیستم‌های انتهایی را بر عهده دارد. در اینترنت دو پروتکل انتقال داده به نام‌های TCP و UDP وجود دارد که هر دو می‌توانند این وظیفه را انجام دهند. پروتکل TCP یک سرویس اتصال گرا در اختیار برنامه‌های کاربردی قرار می‌دهد، که این سرویس علاوه بر عمل کنترل جریان (هماهنگ کردن سرعت فرستنده و گیرنده) تحویل کامل و بدون عیب و نقص پیام‌های لایه کاربرد به سمت مقابل را نیز تضمین می‌کند. TCP ساز و کار کنترل ازدحام نیز دارد، یعنی در شرایطی که شبکه شلوغ است فرستنده را وادار می‌کند تا نرخ ارسال خود را کاهش دهد و باعث بهتر شدن اوضاع شبکه شود. پروتکل UDP یک سرویس نامتصل است در اختیار برنامه‌های کاربردی قرار می‌دهد. UDP پروتکلی بسیار ساده است که هیچ گونه ساز و کاری برای کنترل جریان، کنترل ازدحام و انتقال داده قابل اطمینان ندارد.

5. لایه نشست

o وقتی دو طرف A و B می‌خواهند با هم صحبت کنند، یک نشست (Session) یا سناریوی ملاقات برای‌شان تعریف می‌کنیم، این لایه این نشست را ایجاد می‌کند و نگه می‌دارد و در نهایت end می‌کند، همچنین مدیریت این نشست با این لایه است. مثلا اگر ما داریم یک فایل 100 مگا بایتی را دانلود می‌کنیم، اگر 70 مگ آن را دانلود کردیم و ارتباط‌ مان قطع شد، دفعه بعد که دوباره خواستیم دانلود کنیم مجبور نباشیم که از اول دانلود کنیم و بتوانیم از همان جایی که ارتباط‌مان قطع شده بود ادامه دهیم، مدیریت این مکالمه و اینکه تبادل داده تا کجا پیش رفته است را این لایه انجام می‌دهد

6. لایه نمایش

o زمانی که مدل OSI تعریف می‌شده فرمت واژگان یک کامپیوتر با یک کامپیوتر دیگر می‌توانسته خیلی متفاوت باشد، بعنوان مثال در برخی از کامپیوترها اندازه word ها 16 بیتی بوده و در برخی دیگر 14 بیتی. وظیفه لایه نمایش فراهم آوردن سرویس‌هایی است که به برنامه‌های کاربردی در حال ارتباط اجازه دهد تا مفهوم داده‌های مبادله شده را تفسیر کنند، در واقع لایه نمایش ساختار و معنای اطلاعات جابه‌جا شده بین دو کامپیوتر را تعیین می‌کند. این سرویس‌ها عبارت‌اند از : فشرده سازی داده و رمزنگاری داده و توصیف داده که به کمک آن دیگر نیازی نیست برنامه‎‌های کاربردی نگران فرمت داخلی داده‌ها که ممکن است از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر متفاوت باشد، باشند.

7. لایه کاربرد

o لایه کاربرد به کاربر، انسان یا نرم افزار امکان دسترسی به شبکه را می‌دهد. لایه کاربرد رابطی برای کاربر فراهم می‌کند و سرویس‌هایی مانند email، دسترسی به فایل‌ها از راه دور و ... را در اختیار کاربر می‎گذارد، در واقع لایه کاربرد جایی است که برنامه‌های کاربردی شبکه و پروتکل‌های لایه کاربرد قرار دارند، پروتکل‌هایی نظیر HTTP (پروتکل درخواست و تحویل صفحات وبSMTP (پروتکل انتقال پیام‌های ایمیل) و FTP (پروتکل انتقال فایل بین دو سیستم انتهایی)

 در مدل پشته پروتکل OSI تمامی پروتکل ها در 7 لایه دسته بندی شده اند، این مدل کمتر پیاده سازی شده است و بیشتر در دانشگاه ها و برای آموزش شبکه های کامپیوتری استفاده می‌شود، اما مدل پشته پروتکل TCP/IP پروتکل های شبکه را به 4 لایه تقسیم کرده است و شبکه های امروزی بر اساس این پشته پروتکل کار میکنند

پشته پروتکل OSI در مقایسه با TCP/IP

در هر کدام از لایه های TCP/IP پروتکل های مختلفی وجود دارد که در این شکل پروتکل های درون هر لایه نشان داده شده است

پروتکل‌های موجود در پشته پروتکل TCP/IP

TCP‌ چیست؟

لایه انتقال TCP (Transmission Control Protocol) یک پروتکل اتصال گرا (connection oriented) است، به این معنی که قبل از انتقال داده، ارتباط میان دو دستگاه را برقرار کرده و آن را در طول فرآیند انتقال حفظ می‌کند. برای برقراری ارتباط بین دو دستگاه، TCP از روشی به نام handshake سه طرفه استفاده می کند:

به عنوان مثال، برای خواندن این مقاله در دستگاه خود، دستگاه شما ابتدا پیامی به سرور کنکور کامپیوتر ارسال کرد که SYN (همگام سازی شماره دنباله) نام داشت. سپس سرور کنکور کامپیوتر یک پیام تأیید به نام SYN-ACK ارسال می‌کند. هنگامی که دستگاه شما SYN-ACK را از سرور دریافت می کند، یک پیام تأیید ACK را ارسال می کند که اتصال را برقرار می کند. هنگامی که یک اتصال TCP بین دو دستگاه برقرار می شود، پروتکل تضمین می کند که تمام داده ها منتقل می شوند.

بیاید دوباره به مثال خودمون برگردیم، زمانیکه دست دادن سه طرفه میان دستگاه شما و سرور کنکور کامپیوتر کامل شد، سرور کنکور کامپیوتر می‌تواند شروع به ارسال داده‌هایی کند که مرورگر وب دستگاه شما برای ارائه مقاله به آن نیاز دارد.

همه دستگاه‌ها چه سمت سرور و چه سمت کلاینت، داده ها را قبل از ارسال از طریق اینترنت به بسته‌های کوچک تقسیم کرده و سپس بسته ها در طرف دیگر مونتاژ می‌شوند. بنابراین وقتی سرور کنکور کامپیوتر، تصاویر و سایر کدهای این مقاله را قبل از ارسال به دستگاه شما به بسته های کوچکی از داده ها تقسیم کرده و سپس دستگاه شما آن بسته‌ها را در فایل‌ها و تصاویری که برای ارائه این مقاله نیاز دارد، جمع‌آوری می‌کند.

لایه انتقالTCP تضمین می‌کند که همه بسته ها به دستگاه شما می رسند و اگر بسته‌هایی در طول مسیر گم شوند، لایه TCP دستگاه شما به سرور اطلاع می‌دهد که داده‌ای از دست رفته تا سرور بتواند آن بسته‌ها را مجدداً ارسال کند.

هنگامی که دستگاه شما تمام داده‌های مورد نیاز برای ارائه مقاله را دریافت کرد، لایه TCP به طور خودکار ارتباط بین دو دستگاه را با روشی شبیه به دست دادن سه طرفه با استفاده از بسته های FIN و ACK قطع می کند.

UDP‌ چیست؟

لایه انتقال UDP یا User Datagram Protocol یکی دیگر از پروتکل‌ های اصلی موجود در فضای اینترنت است. ساختار لایهUDP به نسبت لایه TCP ساده تر است اما به اندازه TCP برای انتقال داده‌ها قابل اعتماد نیست. UDP برای موقعیت‌هایی کاربرد دارد که سرعت در آن‌ها نقش اساسی و تعیین کننده‌ای دارد مانند ویدیو یا صوت زنده و بازی‌های آنلاین

UDP یک پروتکل بدون اتصال است، به این معنی که مانند TCP از قبل اتصال برقرار نمی کند. همچنین UDP تضمین نمی کند که همه داده ها کامل و به درستی انتقال یابند و اگر بخشی از آن در طول مسیر گم شود اهمیتی ندارد. به همین دلیل است که UDP به پروتکل "آتش و فراموش کردن" معروف است.

یک مثال ساده برای بیان تفاوت UDP با TCP‌ آن است که TCP مانند مکالمه بین دو نفر است. شخص A از شخص B می‌خواهد که با یکدیگر صحبت کند و شخص B استقبال و قبول می‌کند. سپس شخص A موافقت کرده و هر دو شروع به صحبت می‌کنند.

اما UDP بیشتر شبیه یک معترض بیرون با یک بلندگو است. هرکسی که به معترض توجه دارد بیشتر به حرف‌های او گوش می‌دهد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که همه ساکنان منطقه صدای معترض را بشنوند و یا حتی گوش ‌دهند.

تفاوت TCP با UDP

در جدول زیر به برخی از تفاوت‌های میان TCP‌ و UDP اشاره شده است.

UDP TCP
غیرقابل اعتماد است و تحویل داده‌ها به مقصد را تضمین نمی‌کند. قابل اعتماد است و تحویل داده‌ها به روتر مقصد را تضمین می‌کند.
این پروتکل تنها با استفاده از مکانیسم Checksum‌ می‌تواند خطا را تشخیص دهد و اصلاح خطا برایش اهمیتی ندارد. این پروتکل مکانیسم گسترده‌ای برای بررسی خطا ارائه می‌دهد چرا که از قابلیت‌های همچون کنترل جریان و تایید دریافت داده‌ها در مقصد استفاده می‌کند.
هیچ توالی در پروتکل UDP وجود ندارد. اگر توالی هم در انتقال نیاز باشد در لایه برنامه مدیریت خواهد شد. توالی داده‌‌ها یکی از ویژگی‌های پروتکل TCP‌ است و به این معنی است که بسته‌ها باید به همان ترتیبی که ارسال شده‌آند به مقصد یا دریافت کننده برسند.
UDP از TCP‌ سریعتر، ساده‌تر و کارآمدتر است. سرعت TCP به نسبت UDP کندتر است
بسته‌های گم شده را مجدد ارسال نمی‌کند. امکان ارسال مجدد بسته‌های گم شده وجود دارد.
طول هدر : 8 بایت طول هدر : 20 تا 60 بایت
DNS, DHCP, TFTP, SNMP, RIP, and VoIP HTTP, HTTPs, FTP, SMTP
سربار خیلی کمی دارد. سربار کمی دارد اما نسبت به UDP سربار بیشتری دارد.

بررسی درس شبکه های کامپیوتری در کنکور ارشد و دکتری کامپیوتر و آی تی

در حال حاضر در کنکور ارشد کامپیوتر 1401 دروس مورد آزمون در تمامی گرایش‌های یکسان است، این دروس عبارت اند از زبان با ضریب ۱، مجموعه دروس ریاضیات با ضریب 2 که شامل 4 درس ریاضی 1و2 و آمار و ریاضیات گسسته است و مجموعه دروس تخصصی که شامل 11 درس است، این 11 درس به 4 مجموعه تقسیم شده است و هر مجموعه درس در گرایش های مختلف ضرایب متفاوتی دارد، این 4 مجموعه درس عبارت اند از، مجموعه نظریه زبان و سیگنال به عنوان مجموعه اول، مجموعه ساختمان دادهآموزش ساختمان داده و الگوریتمآموزش ساختمان داده و الگوریتمهر ساختمان داده یک نوع فرمت ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها در کامپیوتر است، که امکان دسترسی و اصلاح کارآمد آن داده‌ها را برای یکسری از الگوریتم‌ها و کاربردها فراهم می‌کند، در این صفحه به بررسی و آموزش ساختمان داده و الگوریتم پرداخته شده است و طراحی الگوریتمآموزش طراحی الگوریتم به زبان سادهآموزش طراحی الگوریتم به زبان سادهدرس طراحی الگوریتم‌ یکی از مهم‌ترین و بنیادیترین دروس‌ رشته کامپیوتر است. هدف از این درس، معرفی روش‌های مختلف طراحی الگوریتم‌ها برای حل مسائل گوناگون است، در این صفحه به معرفی و آموزش طراحی الگوریتم پرداخته شده است. و هوش مصنوعی به عنوان مجموعه دوم، مجموعه مدار منطقیآموزش مدار منطقی به زبان ساده - بررسی مدار منطقی و انواع آنآموزش مدار منطقی به زبان ساده - بررسی مدار منطقی و انواع آنامروزه درک صحیحی از مدارهای منطقی برای هر مهندس برق و کامپیوتر ضروری است. این مدارها عنصر اصلی کامپیوترها و بسیاری از وسایل الکترونیکی اطراف ما هستند، در این صفحه به بررسی و آموزش مدار منطقی پرداخته شده است و معماری کامپیوتر آموزش جامع معماری کامپیوترآموزش جامع معماری کامپیوتر در مهندسی کامپیوتر، معماری کامپیوتر مجموعه‌ای از قوانین و روش‌هایی است که به چگونگی طراحی، کارکرد، سازماندهی و پیاده سازی (ساخت) سیستم‌های کامپیوتری می‌پردازد، در این صفحه به بررسی و آموزش کامل معماری کامپیوتر پرداخته شده است و الکترونیک دیجیتال بعنوان مجموعه سوم و مجموعه سیستم عامل، شبکه های کامپیوتری و پایگاه داده بعنوان مجموعه چهارم. یعنی تنها تفاوت میان گرایش های مختلف در ضرایب متفاوتی است که این 4 مجموعه درس تخصصی در هر گرایش دارند. درس شبکه های کامپیوتری در مجموعه دروس سیستم عامل، شبکه های کامپیوتری و پایگاه داده قرار دارد و ضریب این مجموعه درس در گرایش های هوش مصنوعی، معماری کامپیوتر، نرم افزار، بیوانفورماتیک، علوم داده، الگوریتم و محاسبات و قرآن کاوی رایانشی 3 و در گرایش های شبکه های کامپیوتری، رایانش امن و علوم و فناوری شبکه 4 است، با توجه به کنکور ارشد کامپیوتر سال گذشته احتمالا 7 تست از درس شبکه در کنکور ارشد کامپیوتر امسال مطرح می‌شود. برای بررسی ضریب سایر مجموعه دروس تخصصی به صفحه دروس مورد آزمون در کنکور ارشد کامپیوتر و ضرایب آن مراجعه کنید. هچنین درس شبکه های کامپیوتری جز دروس مشترک و ضریب 4 کنکور ارشد فناوری اطلاعات که 6 تست از این درس در کنکور ارشد آی تی مطرح می‌شود، همچنین درس شبکه های کامپیوتری یکی از مهمترین دروس در کنکور دکتری گرایش های شبکه های کامپیوتری و رایانش امن و گرایش فناوری اطلاعات است، در گرایش شبکه های کامپیوتری و رایانش امن 15 تست با ضریب 4 از این درس مطرح می‌شود، در گرایش فناوری اطلاعات 10 تست با ضریب 4 از این درس مطرح می‌شود، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دروس مورد آزمون در کنکور دکتری کامپیوتر و تعداد سوالات مربوط به هر درس به قسمت تعداد سوالات و زمان پاسخ گویی به آنها در کنکور دکتری کامپیوتر و آی تی مراجعه کنید. با توجه به تعداد تستی که از این درس در کنکور ارشد کامپیوتر و کنکور ارشد فناوری اطلاعات می‌آید می‌توان گفت که این درس یکی از دروس مهم کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی است.

Podcast NetworkPodcast Networkmobile
 

فیلم های آموزشی درس شبکه های کامپیوتری

از آن جایی که درس شبکه های کامپیوتری از جمله دروس مهم در کنکور ارشد کامپیوتر و فناوری اطلاعات و همین طور درسی مهم برای افرادی است که می‌خواهند کارهای پژوهشی و آکادمیک انجام دهند، و با توجه به اینکه متاسفانه در دانشگاه‌ها سر فصلی که وزارت علوم برای کنکور اعلام کرده بطور کامل تدریس نشده و مباحث تدریس شده نیز بصورت کنکوری و صفر تا صد نیستند ودانشجویان توانایی حل تست‌های کنکور درس شبکه های کامپیوتری را پیدا نمی‌کنند بر آن شدیم تا مجموعه ای کامل از ویدیهای آموزشی درس شبکه های کامپیوتری را برای شما دانشجویان گرامی گردآوری کنیم.

این ویدیوها همگی با بیانی ساده و شامل آموزش 0 تا 100 مباحث شبکه های کامپیوتری هستند.

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 1

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 1

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 1

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 2

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 2

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 3

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 3

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 4

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 4

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 5

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 5

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 6

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 6

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 7

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 7

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 8

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 8

حل تست شبکه جلسه 1

حل تست شبکه جلسه 1

حل تست شبکه جلسه 2

حل تست شبکه جلسه 2

حل تست شبکه جلسه 3

حل تست شبکه جلسه 3

حل تست شبکه جلسه 4

حل تست شبکه جلسه 4

حل تست شبکه جلسه 5

حل تست شبکه جلسه 5

حل تست شبکه جلسه 6

حل تست شبکه جلسه 6

حل تست شبکه جلسه 7

حل تست شبکه جلسه 7

حل تست شبکه جلسه 8

حل تست شبکه جلسه 8

نمایش بیشتر
نمایش کمتر

نظر برخی از رتبه های برتر کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی در مورد کیفیت فیلم‌ها

نظر رتبه 1 کنکور

نظر رتبه 2: خیلی کامل بودند

نظر رتبه 6 کنکور ارشد کامپیوتر

نظر رتبه 6 کنکور 1400

فیلم ها خیلی قابل فهم و روان است

رتبه 9 :فیلم ها بی نقص بود

از پایه ضعیف تا شریف

نظر رتبه 2 کنکور ارشد

نطر رتبه 10: کیفیت تدریس استاد رضوی خیلی خوبه

نظر رتبه 16: کیفیت تدریس خیلی عالی بود

جزوه کامل و ویدیوهای خیلی خوب

نحوه انتقال دانش استاد رضوی بینظیر است

ویدیوها خیلی جامع و کامل بودند

واقعا تدریس اساتید عالی بودند

نظر رتبه 8 کنکور 1400

نظر رتبه 2: معماری کامپیوتر و منطقی 100 زدم

نظر رتبه 13 کنکور ارشد کامپیوتر 1401

نظر رتبه 19: تدریس و فن بیان عالی است

نظر رتبه 12 کنکور ارشد کامپیوتر 1401

نظر رتبه 24: خیلی کامل و جامع است

فیلم‌ها بی نظیر بود

نظر رتبه 45: کیفیت فیلم ها خوب بودن

همه دروس عالی تدریس شده بودند

نیار نیست کتاب تهیه کنید

فیلم ها با بیان شیوا و بدون ابهام بود

کیفیت بالا و هزینه مناسب

نظر رتبه 11 کنکور 1400

فیلم‌ها بی‌نیازم کرد

تدریس زیبا و بیان شیوا

فیلم‌ درس و تست کافیست

فیلم های استاد رضوی از همه نظر عالی بودند

کیفیت و نحوه تدریس و قدرت بیان اساتید از همه نظر خوب بود

خیلی راضی بودم درسها خیلی عمیق تدریس میشد

از همه دروس خیلی راضی بودم

نظر پارسا شریعت

ویدیوها از نظر کیفیت عالی بودند

نظر رتبه 43 کنکور

از دروس استاد رضوی خیلی راضی بودم

نظر پیمان هاشمی

نظر رتبه 40 کنکور

تدریس از 0 تا 100

فیلم شما را جلو می‌اندازد

نظر رتبه 50 کنکور 1400

نظر رتبه 67 کنکور 1400

نظر ریحانه حسین زاده

نظر مرتضی اکبری

نظر رتبه 113 کنکور 1400

تاثیر منابع خوب

نظر سامان حسینی

تفاوت منابع مناسب

نظر رتبه 32 کنکور 1400

کیفیت بالا تدریس

نظر شیوا رضازاد

از روی مراجع نخوانید

فیلم ها خیلی مفهومی بودند

همه درس ها فوق العاده بود

از صفر تا صد و کامل هستند

آشنایی با استاد رضوی و کافه تدریس معجزه بود

فیلم ها جامع بودند

کل منابع من از کافه تدریس یا کنکور کامپیوتر بود

دروس واقعا فوق العاده بودند

درس‌ها کامل و روان است

فیلم ها خیلی دقیق و جامع و کامل بودند

ویدیوها بسیار قابل فهم بودند

مطالبی که پوشش داده شده بود واقعا کامل بود

تدریس بسیار شیوا و روان و بدون ابهام

با پایه ضعیف هم فیلم ها را متوجه می شوید

فیلم ها خیلی به من کمک کرد

همه دروس را از کافه تدریس گرفتم

ویدیوهاشون خیلی به من کمک کرد

در فیلم های شبکه‌ های کامپیوتری مطالب بسیار پایه‌ای و از 0 تا 100 و با تمامی جزییات ممکن آموزش داده می‌شود و دانشجویانی که حتی این درس را پاس نکرده‌اند کاملا متوجه همه مطالب خواهند شد، دانشجویان عزیز می‌توانند برای تهیه فیلم شبکه های کامپیوتری به تیم پشتیبانی پیام بدهند

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی: @konkurcomputer_admin
شماره تماس پشتیبانی:             09378555200

معرفی دوره درس و حل تست و سوالات شبکه های کامپیوتری

متاسفانه در اکثر دانشگاه‌های کشور چندین مشکل در ارائه این درس وجود دارد، مشکل اول این است که در دانشگاه‌ها سر فصلی که وزارت علوم برای دانشگاه و همین طور کنکور اعلام کرده بطور کامل تدریس داده نمی‌شود و یا اگر درس داده می‌شود بصورت روان و به نحوی که همه دانشجویان به سادگی متوجه شوند درس داده نمی‌شود، که اتفاقا اکثر سوالات در آزمون‌های مختلف نیز از همین مباحث است. مشکل دوم این است که همان مباحثی هم که تدریس می‌شود بصورت 0 تا 100 و با جزییات زیاد و بصورت کنکوری تدریس داده نمی‌شود و بنابراین دانشجویان توانایی حل سوال و تست را پیدا نمی‌کنند. آموزش درس شبکه های کامپیوتری بصورت 0 تا 100 است و تمامی مطالب از ساده به سخت گفته شده اند و تمامی دانشجویان کشور چه آن هایی که حتی رشته کامپیوتر نبوده اند و چه دانشجویان قوی دانشگاه های شریف و تهران و ... می‌توانند بهره زیادی از فیلم شبکه های کامپیوتری ببرند.

از نگاه دانشجویان، قدرت بیان فوق العاده استاد رضوی و پوشش ۱۰۰ درصدی تمامی سرفصل‌ها، نکات و تست‌ها، ویدیوهای درس شبکه های کامپیوتری را به بهترین ویدیو آموزشی کشور در درس شبکه تبدیل کرده است. در حال حاضر فیلم آموزش شبکه های کامپیوتری استاد رضوی پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین فیلم اموزشی شبکه های کامپیوتری کشور است و هر سال بیش از ۶۰۰۰ نفر این فیلم را تهیه می‌کنند، آموزش شبکه های کامپیوتری به زبان ساده و صفر تا صد دلیل محبوبیت آموزش شبکه است.

در فیلم درس شبکه های کامپیوتری تمامی سرفصل‌های وزارت علوم پوشش داده شده است و نکات تمامی کتاب مرجع شبکه‌های کامپیوتری بصورت روان و قابل فهم توضیح داده شده است، فیلم درس شبکه های کامپیوتری نه تنها برای دانشجویان رشته کامپیوتر و داوطلبان کنکور ارشد و دکتری کامپیوتر مفید است بلکه برای تمامی کسانیکه به دنبال این هستند که مبانی شبکه را بصورت عمیق و مفهومی بفهمند مناسب است.

متاسفانه کتاب حل تست و سوال مناسبی در درس شبکه های کامپیوتری وجود ندارد و حتما نیاز است که علاوه بر فیلم درس فیلم های نکته و تست شبکه را نیز تهیه کنید، آنقدر کتاب‌های موجود بی‌کیفیت و قدیمی هستند که بعنوان یک نمونه می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

  1. تمامی کتاب های کنکوری شبکه از لایه های پایین به بالا درس داده اند در صورتی که 10 سالی می‌شود که در دانشگاه های برتر از لایه های بالا به پایین تدریس می‌شود و در کنکور نیز لایه های بالا بسیار پر اهمیت تر شده
  2. سال‌هاست که لایه فیزیکی از کنکور حذف شده است در صورتیکه تقریبا اکثر کتاب‌های موجود هنوز این فصل را در کتاب‌شان دارند
  3. تقریبا اکثر تست های کنکور ارشد و دکتری در هیچ کتابی حل نشده است و به همین دلیل یکی از دغدغه های همیشه داوطلبان آزمون‌ها نبود کتاب تست مناسب در درس شبکه است

فیلم های نکته و تست شبکه های کامپیوتری بی همتا هستند و به جرات می‌توان گفت که این فیلم ها همانندی ندارند. برای اینکه بتوانید درصد بالایی در درس شبکه های کامپیوتری کسب کنید حتما باید با دقت کافی این فیلم ها را بررسی کنید. در نکته و تست شبکه های کامپیوتری حدود 330 تست کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی و همین طور کنکور دکتری بطور کامل بررسی شده است، همین طور تمامی تمرینات مهم کتاب های رفرنس نظیر کراس و راس حل شده است. در این فیلم تمامی مطالب چندین بار مرور و همه مطالب دسته بندی شده است. با مشاهده فیلم درس و نکته و تست شبکه نیازی به تهیه هیچ منبع دیگری ندارید و نه تنها در کنکور ارشد می‌توانید به تمامی تست ها پاسخ دهید بلکه درک عمیقی از شبکه های کامپیوتری پیدا خواهید کرد.

Ramin Razavi

رامین رضوی

RAMIN RAZAVI

استاد رامین رضوی از دانش پژوهان دانشگاه تهران از چهره‌های برجسته علمی - آموزشی کشور است که سال‌هاست در زمینه برگزاری کلاس‌های کنکور ارشد و دکتری کامپیوتر و آی تی مشغول به فعالیت می‌باشد، تقریبا تمامی دانشجویان و اساتید رشته کامپیوتر در کشور، ایشان را می‌شناسند و به طرقی از خدمات ایشان استفاده کرده‌اند. ایشان سالیان زیادی است با رتبه‌پروری‌های فراوان و مطالب آموزشی و انگیزشی‌ای که در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد، توانسته‌اند آن‌ها را در مسیری درست هدایت کنند که این موفقیت جز با آموزش‌ها و مشاوره‌های اصولی و آگاهانه، ممکن نبود.
ایشان تا قبل از سال 94 بصورت حضوری در شهر تهران و بصورت پروازی در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، گرگان و ... برای کنکور مقطع ارشد و دکتری تدریس می‌کرده‌اند، سپس در سال 94 با توجه به درخواست‌های مکررِ شهرهای دیگر برای برگزاری کلاس‌های آمادگی کنکور ارشد و دکتری تصمیم گرفت در جهت رفع کمبود امکانات آموزشی در شهرهای کوچک، برای اولین بار در کشور اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین کند که ماحصل آن برقراری عدالت آموزشی طی این سال‌ها و شرکت بیش از 24000 دانش‌پژوه در کلاس‌های آنلاین ایشان و برگزاری 267 دوره آنلاین توسط ایشان بوده است.
در حال حاضر بیش از 90 درصد از رتبه‌های برتر کنکور ارشد کامپیوتر و آی‌تی هر سال از دانشجویان استاد رضوی هستند که این درصد موفقیت نه تنها در رشته کامپیوتر بلکه در هیچ رشته دیگری وجود نداشته است.

سرفصل‌های دوره شبکه‌های کامپیوتری

برای درس شبکه‌های کامپیوتری دو فیلم زیر وجود دارد: فیلم درس شبکه‌های کامپیوتری فیلم حل تست سوالات شبکه‌های کامپیوتری

Ramin Razavi 1

ویدیو درس شبکه‌ های کامپیوتری

جشنواره به‌وقت نوروز

20% 720,000 تومان 576,000 تومان
رامین رضوی
۶۰ ساعت
Ramin Razavi 1

ویدیو نکته و تست شبکه های کامپیوتری

جشنواره به‌وقت نوروز

15% 530,000 تومان 450,500 تومان
رامین رضوی
۳۶ ساعت

در زیر سرفصل‌های دوره شبکه‌های کامپیوتری با جزئیات آورده شده است، در زیر مشخص شده است که فیلم آموزش شبکه‌های کامپیوتری و همین طور حل تست شبکه‌های کامپیوتری چند جلسه است و هر جلسه چند ساعت است و شامل چه بخش‌ها و مباحثی است:

  • بخش 1
    1:40'

    مفاهیم اولیه شبکه (تعریف پهنا باند، نرخ بیت، بهره‌وری، گذردهی)

  • بخش 2
    2:00'

    انواع موج‌ها - تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتال - تعریف شبکه، شبکه‌های کامپیوتری چگونه شکل گرفت؟

  • بخش 3
    1:35'

    Hub - repeater - ساختار سلسه مراتبی شبکه‌های مخابراتی چگونه شکل گرفت؟

  • بخش 1
    1:40'

    تعریف multiplexing - دسته‌بندی شبکه‌ها از منظر توپولوژی - دسته‌بندی شبکه‌ها از منظر تکنولوژی انتقال - دسته‌بندی شبکه‌ها از منظر گستردگی جغرافیایی - تعریف اندکی از اینترنت

  • بخش 2
    2:05'

    تعریف ISP Access Network - اینترنت چیست؟ - هدف از ایجاد شبکه

  • بخش 3
    1:05'

    معماری لایه‌ایی شبکه، مزایای معماری لایه‌ایی - تعریف پروتکل

  • بخش 4
    1:45'

    مدل‌های لایه‌ایی شبکه: OSI و TCP/IP - ارتباط بین لایه‌ها (تعریف سوکت و Interface)

  • بخش 5
    00:35'

    چرا سه لایه پایین در همه نود ها Run می شوند؟ - تعریف Routing و Forwarding

  • بخش 1
    1:50'

    ساختار یک روتر - تعاریف کنترل جریان، کنترل خطا

  • بخش 2
    1:55'

    کنترل جریان در TCP لایه انتقال - کنترل ازدحام - سرویس‌های اتصال گرا (Connection Oriented) و بدون اتصال (Connection less) - سرویس‌های Reliable و Unreliable - وظایف لایه‌های TCP/IP

  • بخش 3
    1:10'

    ادامه وظایف لایه‌های TCP/IP - وظایف لایه‌ها مدل OSI - مقایسه بین TCP/IP و OSI

  • بخش 4
    1:50'

    سرویس‌های Connection Oriented و Connection less لایه شبکه (توضیح بیشتر) - توضیح اندکی در مورد شبکه‌های Packet-Switch و Circuit-Switch

  • بخش 1
    00:55'

    شکستن بسته‌ها در شبکه، در لایه انتقال (Segmentation) و در لایه شبکه (Fragmentation) - MTU و MSS - Segmentation & Reassembly - مشخصه‌های سوکت UDP مشخصه‌های سوکت TCP

  • بخش 2
    1:05'

    مزایا و معایب شکستن بسته‎ها - Fragmentation

  • بخش 3
    1:30'

    Fragmentation، مزایا و معایب - سوالات مهم و مفهومی

  • بخش 4
    1:40'

    کارت شبکه (Card Network Interface) -Hub, Repeater, Bridge, Router, Switch - پروتکل ARP

  • بخش 1
    2:00'

    انواع ترافیکی که هاست‌ها در شبکه تولید می کنند - انواع Multiplexing ( FDM ,WDM ,TDM)

  • بخش 2
    2:30'

    Circuit Switching - Packet Switching - انواع تاخیر در شبکه‌ها

  • بخش 1
    1:45'

    چرا Virtual Circuit ایجاد شد؟ - خواص Virtual Circuit - بررسی پارامترهای کیفیت سرویس

  • بخش 2
    1:35'

    بررسی پارامترهای کیفیت سرویس (گذردهی ، تاخیر) - محاسبه تاخیر ارسال p بسته در شبکه Packet Switch - محاسبه تاخیر ارسال p بسته در شبکه Circuit Switch

  • بخش 3
    1:35'

    تاخیر صف - شدت ترافیک - شروع فصل 2: لایه کاربرد - معماری Client - Server - معماری P2P - چالش‌های پیش روی P2P - تعریف Process - تعریف Socket

  • بخش 1
    2:20'

    نیازهای Applicationها - ویژگی‌ها و سرویس‌های TCP - SSL - سرویس‌های UDP - مقایسه‌ی TCP و UDP - دسته‌بندی پروتکل‌های لایه کاربرد

  • بخش 2
    1:40'

    توضیح کامل DNS (علت به وجود آمدن، نحوه‌ی کار DNS، الگوریتم‌های جستجوی DNS، محاسبه تاخیرها ، ...)

  • بخش 3
    1:00'

    توضیح HTTP (اتصال گذرا یا ماندگار و ارسال درخواست‌های موازی یا سری)

  • بخش 4
    2:00'

    ادامه‌ی HTTP - فرمت پیام‌های HTTP - پیام درخواست و پاسخ HTTP - Cookies

  • بخش 5
    1:55'

    Web cache یا Proxy Server - پروتکل FTP

  • بخش 1
    1:30'

    Electronic Mail - پروتکل SMTP - مقایسه‌ی HTTP و SMTP - فرمت پیام‌های نامه - پروتکل دسترسی نامه - پروتکل POP3 - IMAP - Web-Based E-Mail - توزیع فایل در P2P و Client-Server - BitTorrent

  • بخش 2
    1:30'

    شروع فصل 3: لایه انتقال - مرور یکسری تعاریف (فرآیند، سوکت، مالتی پلکس و دی مالتی پلکس، ...) - نحوه‌ی سرویس دهی پروتکل‌های UDP و TCP به برنامه‌ها - Welcoming Socket و Connection Socket - هدر UDP - فیلد Checksum در هدر UDP - چگونگی انتقال داده قابل اطمینان روی بسته نامطمئن - شروع به طراحی پروتکل Stop & Wait ( بیت تناوبی) - ورژن 1: rdt 1/0

  • بخش 3
    00:50'

    ورژن 2 : rdt 2/0 - ورژن 3 :1 rdt 2/ - نیاز به فیلدهای Checksum و Sequence number

  • بخش 4
    1:40'

    ورژن 4: rdt 2/2 - نیاز به داشتن Ack شماره‌دار - ورژن5: rdt 3 - نیاز به داشتن تایمر در فرستنده - محاسبه بهره‌وری S&W - تفاوت اصلی Go Back N (GBN) و Selective Repeat(SR) - نحوه کار GBN

  • بخش 5
    00:15'

    ادامه توضیح GBN

  • بخش 6
    00:40'

    نحوه‌ی کار SR - شماره ترتیب لازم در روش‌هایGBN, SR, S&W - دلیل نیاز داشتن w+1 شماره ترتیب در GBN

  • بخش 1
    1:50'

    توضیح بیشتر پروتکل TCP - هدر TCP - Seq# (عدد توالی) و Ack# (شماره Ack) - بررسی Time Out(T.O) و Time Out Interval (T.O.I) در TCP - چرا TCP بعد از هر بار T.O ،T.O.I را دو برابر می کند؟ - دریافت سه Ack تکراری در TCP - مدیریت اتصال TCP

  • بخش 2
    1:55'

    مراحل برقراری اتصال در TCP - قطع اتصال در TCP - تخمین T.O.I - کنترل جریان و کنترل ازدحام در TCP

  • بخش 3
    2:40'

    ادامه‌ی کنترل ازدحام - Random early detection چیست؟ - 2 مدل الگوریتم کنترل ازدحام TCP : Taho و Reno و توضیح فازها - چگونه cwnd به صورت داینامیک تغییر میکند؟ - تعیین حد آستانه (ssthresh) - گذردهی در کنترل ازدحام نسخه ی Reno - مروری بر ATM (اهداف، سرآیند ATM، انواع مختلف سرویس‌ها ، ... ) - توضیح سرویس ABR

  • بخش 1
    00:55'

    بررسی مهم‌ترین وظایف شبکه (Routing ,Forwarding ,Addressing, … ) - لایه شبکه چه سرویس‌های می تواند ارائه دهد - برخی از معماری‌های شبکه - مقایسه شبکه‌های مدار مجازی و دیتاگرام - توضیح شبکه‌های مدار مجازی (Virtual Circuit Network)

  • بخش 2
    00:20'

    ادامه توضیح شبکه مدار مجازی

  • بخش 3
    1:55'

    شبکه‌های دیتاگرام - آدرس IP - قاعده ی Longest prefix matching - بررسی ساختار روتر - وظایف Routing processor - سازه سوئیچینگ چه مدل‌هایی دارد؟ - سوئیچینگ از طریق باس - سوئیچینگ از طریق شبکه‌های میان ارتباطی - HOL یا Head of the line blocking چیست؟ - قالب دیتاگرام ها - توضیح Fragmentation - Fragmwnt offset

  • بخش 4
    2:25'

    آدرس دهی Ipv4 - مفهوم Host ID و NetID - کلاس‌های آدرس IP - Broadcast Address - زیر شبکه ( Subnet) - Subnet Mask و Network Mask - حل مثال‌های تخصیص آدرس IP

  • بخش 1
    1:35'

    ادامه حل مثال‌های تخصیص آدرس IP - DHCP و نحوه کار آن

  • بخش 2
    2:05'

    توضیح کامل NAT - مشکلات NAT - ICMP - فرمت و انواع پیام‌های ICMP

  • بخش 1
    1:50'

    Ipv6 و ویژگی‌های آن - گذر از Ipv4 به Ipv6 - ایجاد امنیت در IP (پروتکل Ipsec) - شروع الگوریتم‌های مسیریابی - Flooding - الگوریتم کوتاه‌ترین مسیر (Dijkstra)

  • بخش 2
    1:55'

    Distance Vector Routing یا DVR - مشکل Poisened Reverse - Link State Routing - مسیریابی سلسله مراتبی - مفهوم AS

  • بخش 3
    00:40'

    ادامه مسیریابی سلسله مراتبی - الگوریتم‌های مسیریابی درون AS و نحوه کار آنها

  • بخش 1
    00:10'

    Flooding - مفهوم sink tree - مرور الگوریتم دایجسترا

  • بخش 2
    00:50'

    مرور Distance Vector Routing یا DVR - مشکل Poisened Reverse - Link State Routing - الگوریتم OSPF

  • بخش 3
    00:55'

    الگوریتم BGP - مفهوم و کاربرد AS-path

  • بخش 4
    1:10'

    شروع فصل Data link layer - MAC چیست - روش‌های دسترسی به کانال

  • بخش 5
    1:15'

    پروتکل ALOHA - بررسی احتمال تصادم نداشتن - بهره وری ALOHA

  • بخش 6
    1:25'

    Slotted ALOHA - مقایسه‌ی Slotted ALOHA و ALOHA - پروتکل CSMA و نسخه‌های مختلف آن - مقایسه بهره وری پروتکل‌های گفته شده - شرط تشخیص تصادم توسط فرستنده

  • بخش 1
    1:20'

    مرور مطالب گفته شده‌ی فصل دیتالینک - حل تست‌های کنکور: ALOHA و CSMA/CD

  • بخش 2
    1:35'

    حل تست‌های کنکور: Slotted ALOHA و ALOHA و Ethernet - بررسی بهره وری Slotted ALOHA در شرایط مختلف - رسیدن به Max efficiency

  • بخش 3
    1:05'

    حل تست‌های کنکور: Slotted ALOHA و ALOHA و Ethernet و CSMA/CD - شروع فصل کنترل - تصحیح خطا رو به جلو تصحیح خطا رو به عقب - فاصله همینگ - توازن زوج (Even parity) - بررسی روش توازن 2 بعدی

  • بخش 4
    00:15'

    بررسی بیشتر همینگ

  • بخش 5
    00:45'

    کدهای خطی - افزونگی کدهای خطی - CRC یا کدهای چند جمله‌ایی - روش تولید کلید ارسال شده در فرستنده CRC - پیاده‌سازی CRC با شیفت رجیستر - احتمال loss شدن یا نشدن یک بسته در مسیر

  • بخش 6
    1:45'

    حل تست‌های کنکور و تالیفی مربوط به مفاهیم کنترل و تصحیح خطا

  • بخش 1
    1:30'

    تعریف برخی مفاهیم شبکه (پهنا باند، نرخ بیت، بهره وری، گذردهی، ...) - مزایای معماری لایه‌ایی شبکه - تعریف پروتکل - انواع Multiplexing ( TDM , FDM , WDM , CDM)

  • بخش 2
    1:10'

    سوئیچینگ مداری یا Circuit Switching - packet switching - سوالات محاسبه‌ی زمان انتقال یک فایل روی لینک - مقایسه سوئیچینگ مداری و سوئیچینگ بسته‌ایی

  • بخش 3
    1:30'

    انواع تاخیر در شبکه‌ها - سوالات محاسبه تاخیر در شبکه‌های Circuit Switching و packet switching

  • بخش 4
    1:05'

    سوالات محاسبه تاخیر در شبکه‌های Circuit Switching و packet switching - سوالات مربوط به تاخیر صف

  • بخش 5
    2:20'

    محاسبه حداقل و حداکثر تاخیر - مقایسه زمان ارسال یک فایل در روش‌های Circuit Switching و packet switching و Virtual circuit

  • بخش 1
    1:15'

    چرا در شبکه نیاز به شکستن بسته‎ها داریم - مفهومSegmentation & Reassembly - MSS و MTU - مزایا و معایب شکستن بسته‌ها - مفهوم Fragmentation

  • بخش 2
    1:10'

    شکستن بسته‌ها و محاسبه تاخیر انتها به انتها

  • بخش 3
    1:25'

    مفهوم Throughput - محاسبه حداقل گذردهی در شبکه‌ها - حاصل ضرب پهنای باند در تاخیر انتشار

  • بخش 4
    1:25'

    بررسی پارامتر‌های کیفیت سرویس - Error و Loss - محاسبه احتمال Loss شدن یا نشدن یک بسته در مسیر

  • بخش 1
    1:20'

    ادامه حل سوال 36 فصل 1- توضیح کامل DNS - الگوریتم‌های جستجوی DNS و محاسبه تاخیرها - توضیح پروتکل HTTP (اتصال گذرا یا ماندگار و درخواست‌های سری یا موازی)

  • بخش 2
    1:55'

    سوالات محاسبه تاخیر دریافت شی‌ها از سرور - محاسبه زمان لازم برای دریافت یک صفحه وب از سرور

  • بخش 3
    00:20'

    HTTP گذرا و ماندگار

  • بخش 4
    1:30'

    محاسبه زمان لازم برای دریافت یک صفحه وب از سرور - HTTP گذرا و ماندگار با ارسال درخواست‌های سری یا موازی

  • بخش 5
    1:40'

    فرمت و انواع پیام‌ها در HTTP - معنی کدهای وضعیت در پاسخ HTTP - مفهوم شدت ترافیک - مفهوم Caching و بررسی یک مثال - Proxy server

  • بخش 6
    00:55'

    Proxy server - Cach server و محاسبه‌ی Hit rate - Cookies - پروتکل FTP - پروتکل SMTP - توزیع فایل با دو روش Client- Server و P2P

  • بخش 1
    1:05'

    سرویس‌های لایه انتقال اینترنت (شبکه‌های TCP/IP) - ویژگی‌های TCP - سرویس‌های UDP - وقتی TCP هست چرا UDP؟ - پروتکل لایه کاربرد و انتقال به کار رفته در برخی از برنامه‌های شبکه - ایجاد امنیت در TCP

  • بخش 2
    00:55'

    سوالات مقایسه پروتکل‌های TCP و UDP - توضیح نحوه برقراری ارتباط مشتری و سرویس‌دهنده در یک برنامه TCP (مفهوم Connection Socket و Welcoming Socket) - هدر UDP - محاسبه فیلد Checksum در UDP

  • بخش 3
    1:00'

    طراحی پروتکل S&W و محاسبه بهره‌وری آن - تفاوت اصلی Go back N و Selective Repeat - نحوه کار GBN - نحوه‌ی کار SR - فرستنده SR و گیرنده SR - شماره ترتیب‌های لازم در روش‌های GBN , SR و S & W - بهره‌وری S&W وقتی خطا نداریم

  • بخش 4
    1:15'

    بهره‌وری GBN و SR وقتی خطا نداریم - بهره‌وری GBN و SR و S & W وقتی خطا داریم - سوالات محاسبه بهره‌وری در حالات مختلف پروتکل‌ها

  • بخش 1
    1:05'

    محاسبه بهره‌وری در حالات مختلف پروتکل‌ها - محاسبه حداقل اندازه مورد نیاز برای دستیابی به کارایی بهینه

  • بخش 2
    00:30'

    محاسبه بهره‌وری در حالات مختلف پروتکل‌ها

  • بخش 3
    00:50'

    محاسبه حداکثر نرخ ارسال موثر

  • بخش 4
    1:30'

    محاسبه حداکثر کارایی - بررسی شماره ترتیب‌های ممکن در پروتکل GBN - محاسبه تعداد بسته‌های ارسالی برای گیرنده و تعداد Ack دریافتی در حالت‌های مختلف - محاسبه کمترین میزان بافرمورد نیاز در گیرنده

  • بخش 5
    1:00'

    پروتکل TCP - توضیح هدر TCP - عدد توالی (Seq#) و شماره Ack (Ack#) - ارسال مجدد در TCP - مدیریت اتصال TCP (توضیح دیاگرام برقراری و قطع اتصال در TCP در سمت کلاینت و سرور)

  • بخش 1
    1:15'

    محاسبه شماره ترتیب در بسته‌های ارسالی و شماره تصدیق پیام‌های Ack

  • بخش 2
    1:30'

    بررسی Statr diagram قطع و وصل اتصال

  • بخش 3
    1:35'

    مراحل تخمین T.O.I (به دست آوردن Estimated RTT , Sample RTT , Dev RTT) - سوالات مربوط به T.O.I - بررسی Time Out - Taho و Reno - محاسبه Sstresh

  • بخش 1
    1:10'

    بررسی دیاگرام حالت تغییر فازها در Reno و Taho

  • بخش 2
    1:30'

    گذردهی در کنترل ازدحام نسخه‌ی رنو - افزایش جمعی در فازSlow start - افزایش جمعی - کاهش ضربی در فاز Slow start - محاسبه اندازه پنجره ازدحام و پنجره ارسال

  • بخش 3
    1:45'

    محاسبه اندازه پنجره ازدحام و Sstresh - محاسبه تعداد بسته‌های ارسالی در مدل‌های Taho و Reno - محاسبه زمان ارسال یک فایل هنگامی که بعضی بسته‌ها loss می شوند

  • بخش 1
    00:30'

    محاسبه زمان ارسال کل بسته (در حالت‌های مختلف رابطه‌ی بین RTT و S/R)

  • بخش 2
    00:50'

    محاسبه زمان ارسال کل بسته (در حالت‌های مختلف رابطه‌ی بین RTT و S/R)

  • بخش 3
    00:10'

    محاسبه زمان ارسال کل بسته (در حالت‌های مختلف رابطه‌ی بین RTT و S/R)

  • بخش 4
    1:45'

    همگرایی در الگوریتم AIMD ( افزایش جمعی - کاهش ضربی) - محاسبه نرخ از دست رفتن بسته‌ها - مزیت و عیب API بایت گرا نسبت به API بسته‌گرا - توضیح سرویس ABR - بررسی RM cell ها - کنترل ازدحام در ATM - شروع فصل 4 : لایه شبکه - آدرس‌دهی Ipv4 - Host ID و Net ID - Network Mask - Broadcast Address

  • بخش 5
    00:15'

    تعریف زیرشبکه

  • بخش 6
    1:25'

    سوالات تخصیص آدرس IP و تقسیم‌بندی فضای آدرس‌دهی - آدرس‌دهی CIDR (Classless Inter domain Routing) - به دست آوردن رنج آدرس IP های اختصاص داده شده - قائده ی انطباق طولانی ترین پیشوند (Longest prefix matching)

  • بخش 7
    00:30'

    سوالات تخصیص آدرس IP

  • بخش 8
    1:20'

    سوالات تخصیص آدرس IP و تقسیم‌بندی فضای آدرس‌دهی

  • بخش 9
    1:20'

    به دست آوردن رنج آدرس IP های پوشش داده شده - کشیدن درخت Forwarding table ها

  • بخش 1
    1:10'

    به دست آوردن محدوده آدرس‌های IP یک زیر شبکه - تقسیم فضای آدرس‌دهی - به دست آوردن گام بعدی یا Next Hop با توجه به Forwarding Table یک روتر - فضای آدرس بلا استفاده

  • بخش 2
    2:00'

    به دست آوردن رنج آدرس IP های پوشش داده شده - قائده ی انطباق طولانی‌ترین پیشوند - به دست آوردن تعداد زیر شبکه‌ها - توضیح شبکه مدار مجازی و شبکه دیتاگرام - مراحل تشکیل یک مدار مجازی

  • بخش 3
    1:10'

    شماره‌ی VC یا VC# در شبکه مدار مجازی - جدول مسیریابی روترها در شبکه مدار مجازی - درون یک روتر چه چیزهایی وجود دارد؟ - ظایف Routing Processor

  • بخش 1
    1:00'

    حل سوال 262 مربوط به زیر شبکه - ادامه ساختار روتر - سازه سوئیچینگ چه مدل‌هایی دارد؟ - سوئیچینگ از طریق حافظه، باس و شبکه میان ارتباطی - الگوریتم‌های مدیریت فعال صف - مشکل Head of line blocking یا HOL

  • بخش 2
    1:25'

    اتلاف بسته‌ها در پورت‌های خروجی روترها - محاسبه حداکثر تاخیر بسته‌ها - Slot های زمانی پورت‌های روتر - قالب دیتاگرام‌ها و هدر IP - قطعه قطعه کردن بسته‌های IP یا Fragmentation - آفست قطعه‌سازی (Fragment offset)

  • بخش 3
    00:15'

    قطعه قطعه کردن بسته‌های IP

  • بخش 4
    1:30'

    قطعه قطعه کردن بسته‌های IP - به دست آوردن مقادیر Fragment offset - توضیح پروتکل DHCP - NAT(Network Address Translation) - مشکلاتNAT - NIC - Hub , Repeater , Bridge , Switch و Router - نحوه کار پروتکل ARP

  • بخش 5
    1:10'

    پروتکل ARP - تعداد میزبان‌های پشت NAT - پروتکل ICMP - انواع پیام‌ها در ICMP - پیام ping - آدرس دهی Ipv6 - گذر از Ipv4 به Ipv6 - ایجاد امنیت در IP با پروتکل Ipsec - شروع الگوریتم‌های مسیریابی - الگوریتم‌های متمرکز و غیرمتمرکز

  • بخش 1
    1:20'

    نحوه کار الگوریتم کوتاه‌ترین مسیر (Dijkstra) - Sink tree Flooding

  • بخش 2
    1:40'

    نحوه کار Distance Vector Routing یا DVR - بردار مسافت - همگرایی یا Convergence در DVR - مشکل poisend Reverse - link State Routing و گام‌های آن - مرتبه‌ی link State Routing - link State Packet - مقایسه بین الگورتیم‌های بردار فاصله و حالت پیوند - نوشتن مدخل‌های جدول مسافت در روترها

  • بخش 3
    1:55'

    مشکل poisend Reverse و رسیدن شبکه به حالت پایدار - به دست آوردن فرمولی برای حل سوالات poisend Reverse

  • بخش 1
    00:40'

    الگوریتم مسیریابی بردار فاصله و به دست آوردن جدول مسیریابی روترها - مسیریابی سلسله مراتبی - مفهوم AS - الگوریتم‌های مسیریابی درون AS ( RIP , OSPF , IS-IS ) و برون AS

  • بخش 2
    1:05'

    پروتکل RIP و به روز رسانی جدول‌های مسیریابی - OSPF و ویژگی‌های آن - پروتکل BGP - eBGP و iBGP - مفهوم AS-Path - کاربردهای AS-Path - انتخاب مسیر در BGP - فرآیند مسیریابی Hot potato

  • بخش 3
    00:45'

    حل چند سوال پوششی از الگوریتم‌های مسیریابی درون AS و برون AS و تشکیل AS-path و Forwarding Table روترها

  • بخش 1
    1:20'

    مرور مطالب گفته شده‌ی فصل دیتالینک - حل تست‌های کنکور: ALOHA و CSMA/CD

  • بخش 2
    1:35'

    حل تست‌های کنکور: Slotted ALOHA و ALOHA و Ethernet - بررسی بهره وری Slotted ALOHA در شرایط مختلف - رسیدن به Max efficiency

  • بخش 3
    1:05'

    حل تست‌های کنکور: Slotted ALOHA و ALOHA و Ethernet و CSMA/CD - شروع فصل کنترل - تصحیح خطا رو به جلو تصحیح خطا رو به عقب - فاصله همینگ - توازن زوج (Even parity) - بررسی روش توازن 2 بعدی

  • بخش 4
    00:15'

    بررسی بیشتر همینگ

  • بخش 5
    00:45'

    کدهای خطی - افزونگی کدهای خطی - CRC یا کدهای چند جمله‌ایی - روش تولید کلید ارسال شده در فرستنده CRC - پیاده‌سازی CRC با شیفت رجیستر - احتمال loss شدن یا نشدن یک بسته در مسیر

  • بخش 6
    1:45'

    حل تست‌های کنکور و تالیفی مربوط به مفاهیم کنترل و تصحیح خطا

پی دی اف درس شبکه‌های کامپیوتری

هر یک از فیلم‌های درس یا حل تست شبکه‌های کامپیوتری را تهیه کنید در داشبورد پی دی اف مربوط به آن دوره نیز قرار می‌گیرد و دانشجویان براحتی می‌توانند جزوات را پرینت و هنگام تماشای فیلم‌های درس و حل تست شبکه‌های کامپیوتری از جزوات خط ببرند و مطالب مهم را هایلایت کنند و در صورت نیاز برای خودتان در کنار جزوات یاداشت برداری کنید.

بهترین منبع برای درس شبکه های کامپیوتری چیست؟

یکی از دغدغه هایی که تمامی داوطلبان کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی با آن مواجه هستند این است که نمی‌دانند چه کتابی را برای درس شبکه های کامپیوتری تهیه کنند که کامل باشد و آنها را از منابع دیگر بی نیاز کند، کتاب شبکه های کامپیوتری رویکرد بالا به پایین کراس و راس که انتشارات نص آن را بصورت خوبی ترجمه کرده است، کتاب خوبی برای دوران دانشگاه است ولی متاسفانه با خواندن این کتاب نمی توان مطمئن بود که می‌توان یه اکثر سوالات کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی پاسخ داد و دلیل این امر این است که این کتاب، یک کتاب مرجع است و در این کتاب، تست ای وجود ندارد حال آنکه چیزی که برای داوطلبان کنکور مهم است این هست که بتوانند تست های سال های گذشته را کار کنند و در نهایت بتوانند تست های کنکور را پاسخ دهند، بنابراین اگر به دنبال آشنایی و یادگیری شبکه هستید کتاب کراس و راس کتاب بسیار مناسبی است اما اگر داوطلب کنکور ارشد یا دکتری کامپیوتر و آی تی هستید و به دنبال کتاب تستی مناسبی برای شبکه هستید متاسفانه کتاب تستی مناسبی در این درس در کشور وجود ندارد. جالب است که بدانید حدودا از سال 90 طراحان کنکور دیگر از لایه فیزیکی سوال نمی دهند و اهمیت لایه های بالا بیشتر شده است و همین طور در دانشگاه های معتبر کشور سال ها است که درس شبکه بصورت بالا به پایین تدریس می‌شود حال آنکه تمامی کتاب های کنکوری موجود از لایه پایین به بالا درس داده اند که این امر بسیار بد و غیر حرفه ای است. به همین علت به دانشجویان توصیه می‌شود که اگر می‌توانند فیلم های درس و نکته و تست درس شبکه های کامپیوتری را تهیه کنند

چند تست از درس شبکه های کامپیوتری در کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی مطرح می شود؟

با توجه به تغییرات به وجود آمده در کنکور ارشد کامپیوتر 1400 هنوز مشخص نیست که چند تست از درس شبکه در کنکور ارشد کامپیوتر امسال مطرح می‌شود ولی حدس تیم کنکور کامپیوتر این است که 10 تست از این درس در کنکور امسال مطرح شود، در کنکور ارشد آی تی نیز 6 تست ضریب 4 از درس شبکه مطرح می شود. درس شبکه های کامپیوتری در مجموعه دروس سیستم عامل، شبکه های کامپیوتری و پایگاه داده قرار دارد و ضریب این مجموعه درس در گرایش های هوش مصنوعی، معماری کامپیوتر، نرم افزار، بیوانفورماتیک، علوم داده، الگوریتم و محاسبات و قرآن کاوی رایانشی 3 و در گرایش های شبکه های کامپیوتری، رایانش امن و علوم و فناوری شبکه 4 است.

آیا همراه با فیلم های شبکه جزوه هم داده می‌شود؟

بله تمام دانشجویانی که کلاس آنلاین شرکت می‌کنند و یا فیلم های شبکه های کامپیوتری را دریافت می‌کنند جزوات مربوط به فیلم ها را هم دریافت می‌کنند. نحوه مطالعه تمام دروسی که فیلم آن را دارید به این صورت است که جزوه دروس را باید پرینت بگیرید و هنگامی که فیلم را مشاهده می‌کنید هم زمان نکات مهم را هایلایت کنید و همین طور اگر نیاز است حاشیه نویسی انجام دهید، حاشیه نویسی شما باید بگونه ای باشد که از دفعات بعدی فقط جزوه تان را مطالعه کنید و دیگر فیلم ها را تماشا نکنید در واقع این حاشیه نویسی باید به نحوی باشد که خواندن جزوه در دفعات بعدی معادل نگاه کردن فیلم باشد

درس شبکه های کامپیوتری در کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی چقدر اهمیت دارد؟

درس شبکه های کامپیوتری درس بسیار مهمی است، اهمیت این درس از این حیث است که این درس باعث می‌شود که داوطلبان بتوانند در همه گرایش های رتبه های خوبی کسب کنند و نه فقط در یک گرایش، زیرا این درس در اکثر گرایش ها دارای ضریب مناسبی است

فیلم‌های رایگان

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 1

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 2

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 3

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 4

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 5

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 6

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 7

شبکه‌های کامپیوتری جلسه 8

حل تست شبکه جلسه 1

حل تست شبکه جلسه 2

حل تست شبکه جلسه 3

حل تست شبکه جلسه 4

حل تست شبکه جلسه 5

حل تست شبکه جلسه 6

حل تست شبکه جلسه 7

حل تست شبکه جلسه 8

سیستم عامل جلسه 1

سیستم عامل جلسه 2

سیستم عامل جلسه 3

سیستم عامل جلسه 4

سیستم عامل جلسه 1 نکته و تست

سیستم عامل جلسه 2 نکته و تست

بررسی سوالات سیستم عامل کنکور ارشد کامپیوتر 1403

الکترونیک دیجیتال جلسه 1

الکترونیک دیجیتال جلسه 2

الکترونیک دیجیتال جلسه 3

الکترونیک دیجیتال جلسه 4

نکته و تست الکترونیک دیجیتال جلسه 1

فیلم ساختمان داده جلسه 1

فیلم ساختمان داده جلسه 2

فیلم ساختمان داده جلسه 3

فیلم ساختمان داده جلسه 4

فیلم ساختمان داده جلسه 5

فیلم ساختمان داده جلسه 6

فیلم ساختمان داده جلسه 7

فیلم ساختمان داده جلسه 8

حل تست ساختمان و الگوریتم جلسه 1

حل تست ساختمان و الگوریتم جلسه 2

حل تست ساختمان و الگوریتم جلسه 3

حل تست ساختمان و الگوریتم جلسه 4

انواع پیمایش‌های درخت

نحوه ساخت درخت BST

آموزش درخت B-Tree

بررسی مرتبه ساخت هیپ

آموزش مرتب سازی سریع

آموزش شبکه شار

حل سوالات ساختمان ارشد کامپیوتر 99

حل ساختمان ارشد 95 بخش 1

حل ساختمان ارشد 95 بخش 2

طراحی الگوریتم جلسه 1

طراحی الگوریتم جلسه 2

طراحی الگوریتم جلسه 3

طراحی الگوریتم جلسه 4

طراحی الگوریتم جلسه 5

طراحی الگوریتم جلسه 6

هوش مصنوعی جلسه 1

هوش مصنوعی جلسه 2

هوش مصنوعی جلسه 3

هوش مصنوعی جلسه 4

نکته و تست هوش مصنوعی جلسه 1

مدار منطقی جلسه 1

مدار منطقی جلسه 2

مدار منطقی جلسه 3

مدار منطقی جلسه 4

مدار منطقی جلسه 5

مدار منطقی جلسه 6

حل تست مدار منطقی جلسه 1

حل تست مدار منطقی جلسه 2

حل تست مدار منطقی جلسه 3

حل سوالات مدار منطقی کنکور ارشد کامپیوتر 99

حل سوالات مدار منطقی کنکور ارشد کامپیوتر 98

حل سوالات مدار منطقی کنکور ارشد کامپیوتر 97

معماری کامپیوتر جلسه 1

معماری کامپیوتر جلسه 2

معماری کامپیوتر جلسه 3

معماری کامپیوتر جلسه 4

معماری کامپیوتر جلسه 5

معماری کامپیوتر جلسه 6

معماری کامپیوتر جلسه 7

معماری کامپیوتر جلسه 8

معماری کامپیوتر جلسه 9

معماری کامپیوتر جلسه 10

بررسی الگوریتم‌های ضرب

پایپلاین در کامپیوتر

حل تست معماری جلسه 1

حل تست معماری جلسه 2

حل تست معماری جلسه 3

حل سوالات ارشد کامپیوتر 99

حل سوالات معماری ارشد آی تی 96

حل تست‌های دکتری کامپیوتر 96

حل تست‌های ارشد کامپیوتر 95

ریاضی گسسته جلسه 1

ریاضی گسسته جلسه 2

ریاضی گسسته جلسه 3

ریاضی گسسته جلسه 4

ریاضی گسسته جلسه 5

ریاضی گسسته جلسه 6

ریاضی گسسته جلسه 7

حل سوالات گسسته جلسه 1

حل سوالات گسسته جلسه 2

حل سوالات گسسته ارشد کامپیوتر 99

پایگاه داده جلسه 1

پایگاه داده جلسه 2

پایگاه داده جلسه 3

پایگاه داده جلسه 4

پایگاه داده جلسه 5

نظریه زبان جلسه 1

نظریه زبان جلسه 2

نظریه زبان جلسه 3

نظریه زبان جلسه 4

نظریه زبان جلسه 5

نظریه زبان جلسه 6

26649 نفر تاکنون در دوره‌های آموزشی کنکور کامپیوتر شرکت کرده‌اند.

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی:     konkurcomputer_admin@

تماس با پشتیبانی:   09378555200

امتیازدهی4.5555555555556 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.56 امتیاز (27 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات