کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

نحوه محاسبه تراز در کنکور ارشد

آنچه که رتبه داوطلبان را در کنکور ارشد مشخص می‌کند تراز آنهاست، در صفحه زیر می‌توانید با بدست آوردن نحوه محاسبه تراز و همچنین نحوه محاسبه درصد هر درس در کنکور ارشد آشنا شوید

در کنکور ارشد رتبه هر داوطلب بر اساس نمره کل (یا همان تراز کل) آن داوطلب مشخص می‌شود، یعنی فردی که بالاترین تراز را در کشور داشته باشد رتبه یک می‌شود و نفر بعدی رتبه دو می‌شود و به همین ترتیب. بنابراین یکی از راه‌های خوب برای اینکه دانشجویان بتوانند بعد از کنکور ارشد رتبه خود را تخمین بزنند آن است که سعی کنند تراز شان را محاسبه کنند و آن را با تراز‌های کارنامه‌های موجود از سال گذشته مقایسه کنند (البته این تخمین همواره با کمی خطا مواجه خواهد بود زیرا تراز‌های هر سال با توجه به سختی و آسانی سوالات کمی متفاوت است).

nahve mohasebe darsad konkur arshad

تا به حال سازمان سنجش بطور شفاف در مورد نحوه بدست آوردن تراز کل هر داوطلب صحبتی نکرده است، از این رو افراد غیر متخصص شایعات و فرمول‌های اشتباهی را ارائه کرده‌اند، به همین دلیل بر آن شدیم که فرمول صحیح نحوه محاسبه تراز در کنکور ارشد  و همین طور نحوه محاسبه درصد کنکور ارشد را به دانشجویان عزیز ارائه دهیم. آنچه در زیر ارائه می‌شود روش پیشنهادی تیم کنکور کامپیوتر است.

فرمول محاسبه تراز در کنکور ارشد

حد بالای نمره کل داوطلبان کنکور ارشد 10000 است، که این تراز در صورتی بدست می‌آید که معدل موثر نفر اول کنکور ارشد 20 باشد، که تا به حال رتبه‌های اول بسیار کمی توانسته‌اند این تراز را کسب کنند، معمولا تراز رتبه‌ یک حدود 9800 و تراز سایر رتبه های برتر کنکور ارشد کامپیوتر پایین تر از آن است. تراز کل در كليه رشته‌های تحصيلی براساس 80% نمره آزمون كتبی کنکور ارشد و 20 % معدل موثر محاسبه می‌شود، که این مورد را در عکس زیر می‌بینید، توجه کنید که درست است که توضیحات ما در این صفحه بر اساس کارنامه های کنکور ارشد کامپیوتر است اما نحوه محاسبه تراز کنکور ارشد و همین طور نحوه محاسبه درصد کنکور ارشد در تمامی رشته های ارشد به همین صورت است و بنابراین داوطلبان تمامی رشته ها بعد براحتی می‌توانند با توجه به مطالب زیر تراز و همین طور درصد کنکور ارشد خودشان را محاسبه کنند، این داوطلبان فقط باید به این نکته توجه داشته باشند که باید ضرایب دروس را با توجه به رشته خودشان در نظر بگیرند:

Mohasebeh Taraz konkur arshad

در عکس زیر با جزئیات بیشتری فرمول محاسبه تراز در کنکور ارشد را بررسی می‌کنیم:

formul mohasebe taraz karshenasi arshad

حال در زیر درباره نحوه محاسبه میانگین درصد کنکور ارشد هر داوطلب و همین طور معدل موثر صحبت می‌کنیم

نحوه محاسبه میانگین درصد هر داوطلب در کنکور ارشد

یکی از سوالات پر تکراری که هر ساله دانشجویان می‌پرسند این است که برای کسب رتبه x چه درصدی باید بطور میانگین داشته باشیم؟ برای کسب یک رتبه تک رقمی باید میانگین درصدی حدود 55 درصد داشته باشید و برای کسب رتبه زیر 100 باید میانگین درصدی حدود 40 درصد داشته باشید.

حال تمامی دانشجویان میخواهند بدانند که اگر در هر مجموعه درس بتوانند به X درصد پاسخ دهند میانگین درصدشان چقدر خواهد شد، تیم کنکور کامپیوتر برای پاسخ به این پرسش و در راستای کمک به داوطلبان کنکور ارشد کامپیوتر قسمت زیر را برای شما آماده کرده است، این کار برای اولین بار در کشور انجام شده است، در باکس زیر با وارد کردن درصد های هر مجموعه درس می‌توانید میانگین درصدتان را با توجه به ضرایب کنکور ارشد کامپیوتر 1401 بدست آورید .

درصدهای هر درس را وارد کنین

زبان
ریاضی 1 و 2 و آمار و ریاضیات گسسته
نظریه زبان و سیگنال
ساختمان و الگوریتم و هوش مصنوعی
منطقی و معماری و الکترونیک دیجیتال
سیستم عامل و شبکه و پایگاه

میانگین درصد داوطلب در هر یک از گرایش های کنکور ارشد

  • معماری
    میانگین: 0
  • هوش مصنوعی
    میانگین: 0
  • نرم افزار، بیوانفورماتیک، علوم داده و الگوریتم و محاسبات
    میانگین: 0
  • شبکه‌، رایانش امن و علوم و فناوری شبکه
    میانگین: 0

برای اینکه شما داوطلبان کنکور ارشد کامپیوتر متوجه شوید که کارنامه های شما به چه صورت خواهد بود، یک نمونه کارنامه کامپیوتر را بصورت فرضی برای شما ساخته ایم، کارنامه شما داوطلبان کنکور ارشد کامپیوتر بصورت زیر خواهد بود، توجه کنید که اعداد مربوط به تراز، رتبه و آخرین مجاز در سهمیه روزانه و غیر روزانه بصورت فرضی وارد شده است:

اگر میخواهید بدانید که میانگین درصد هر گرایش چگونه محاسبه می شود ابتدا باید بدانید که دروس مورد آزمون و ضرایب کنکور ارشد کامپیوتر به چه صورت است، دروس مورد آزمون عبارت است از از زبان با ضریب ۱، مجموعه دروس ریاضیات با ضریب 2 که شامل 4 درس ریاضی 1و2 و آمار و ریاضیات گسسته است و مجموعه دروس تخصصی که شامل 11 درس است، این 11 درس را به 4 مجموعه تقسیم کرده اند و هر مجموعه درس در گرایش های مختلف ضرایب متفاوتی دارد، این 4 مجموعه درس عبارت اند از، مجموعه نظریه زبان و سیگنال به عنوان مجموعه اول، مجموعه ساختمان داده و طراحی الگوریتم و هوش مصنوعی به عنوان مجموعه دوم، مجموعه مدار منطقی و معماری کامپیوتر و الکترونیک دیجیتال بعنوان مجموعه سوم و مجموعه سیستم عامل، شبکه های کامپیوتری و پایگاه داده بعنوان مجموعه چهارم. یعنی تنها تفاوت میان گرایش های مختلف در ضرایب متفاوتی است که این 4 مجموعه درس در هر گرایش دارند. برای بررسی ضرایب این مجموعه دروس می توانید به صفحه ضرایب دروس کنکور ارشد کامپیوتر مراجعه کنید. بعنوان مثال در گرایش نرم افزار مجموعه دروس تخصصی شامل : مجموعه دروس نظریه زبان ها و سیگنال جمعا با ضریب 2، مجموعه دروس ساختمان داده و طراحی الگوریتم و هوش مصنوعی جمعا با ضریب 4، مجموعه دروس مدار منطقی و معماری کامپیوتر و الکترونیک دیجیتال جمعا با ضریب 3 و مجموعه دروس سیستم عامل، شبکه های کامپیوتری و پایگاه داده جمعا با ضریب 3 است.

حال برای اینکه متوجه شوید که میانگین درصد در هر گرایش چگونه محاسبه می شود ما بعنوان مثال نحوه محاسبه میانگین درصد در گرایش نرم افزار را بیان می کنیم، با فراگیری این مثال قادر خواهید بود میانگین درصد سایر گرایش ها را محاسبه کنید. میانگین درصد نرم افزار به این صورت محاسبه می شود که درصد درس زبان در ضریب زبان یعنی ۱ ضرب میشود، درصد دروس ریاضیات که شامل 4 درس ریاضی 1و2 و آمار و ریاضیات گسسته است در ضریب مجموعه ریاضیات یعنی 2 ضرب می شود، درصد مجموعه نظریه و سیگنال در 2 ضرب می شود، درصد مجموعه ساختمان و طراحی الگوریتم و هوش در 4 ضرب می شود، درصد مجموعه دروس منطقی و معماری و الکترونیک دیجیتال در 3 ضرب می شود، درصد مجموعه دروس سیستم عامل و شبکه و پایگاه داده در 3 ضرب می شود، سپس همه اینها با هم جمع می شود و در نهایت تقسیم بر 15 می شود، عدد 15 مجموع ضرایب مجموعه ها در گرایش نرم افزار است.

معدل موثر در کنکور ارشد

نکته اولی که در مورد معدل باید به آن اشاره کرد این است که برخی داوطلبان کنکور ارشد که دارای معدل های پایینی هستند نگران این موضوع هستند که نکند این معدل پایین در رتبه کنکور ارشد خیلی تاثیر داشته باشد و به آنها آسیب وارد کند، اما لازم است در اینجا به این نکته اشاره شود که اصلا نیازی نیست نگران معدل خود باشید و با زدن دو تا سه تست بیشتر از دروس تخصصی در کنکور ارشد کامپیوتر و همین طور کنکور ارشد سایر رشته ها می‌توانید هر معدلی را جبران کنید. نکته دومی که که باید به آن اشاره کرد این است که پس از دیدن فرمول محاسبه تراز کل و مشاهده تاثیر 20 درصدی معدل، شاید این فکر به ذهن بعضی از داوطلبان ارشد خطور کرده باشد که این عادلانه و مناسب نیست که معدل 20 درصد در تراز کنکور ارشد تاثیر داشته باشد، زیرا بعنوان مثال کسی که در دانشگاه شریف یا تهران معدل‌اش 17 شده باشد باید با کسی که در دانشگاه‌های آزاد و غیر انتفاعی و ... معدل‌اش 17 شده است فرق داشته باشد. بنابراین برای اینکه عدالت برقرار شود سنجش با استفاده از ابزار معدل موثر این موضوع را در نظر گرفته است. بعد از اینکه داوطلبان معدل خودشان را در سایت سازمان سنجش وارد می‌کنند، سازمان سنجش با ضرب این معدل در یک ضریب ویژه معدل موثر آن داوطلب را محاسبه می‌کند. بر اساس مصوبه شورای برنامه ريزی تحصيلات تكميلی، این ضریب ویژه با توجه به پارامترهایی زیر بدست می‌آید

  1. اختلاف سطح علمی دانشگاه‌ها
  2. ارتباط رشته تحصیلی مقطع کارشناسی با رشته‌ای که در آن کنکور ارشد می‌دهند
  3. نمره علمی داوطلب و موارد دیگر

1) اختلاف سطح علمی دانشگاه‌ها

وزارت علوم دانشگاه‌ها را در 4 سطح دسته بندی کرده است. هر چه سطح یک دانشگاه بالاتر باشد، ضریب ویژه بالاتری خواهد داشت. برای مشاهده سطح بندی که وزارت علوم انجام داده است می‌توانید به صفحه رتبه بندی دانشگاه‌های ایران مراجعه کنید

2) ارتباط رشته تحصیلی مقطع کارشناسی با رشته‌ای که در آن کنکور ارشد می‌دهید

ضریب ویژه برای داوطلبانی که فارق التحصیل رشته مرتبط با رشته کارشناسی ارشد هستند اندکی افزایش می‌یابد و بزرگتر از 1 خواهد بود، ولی برای داوطلبان کنکور ارشد که رشته کارشناسی شان غیر مرتبط باشد این افزایش وجود نخواهد داشت و همان 1 خواهد بود

3) نمره علمی داوطلب و موارد دیگر

هرچه نمره علمی داوطلب بیشتر باشد بر این ضریب افزوده می‌شود

نحوه محاسبه درصد کنکور ارشد

بسیاری از دانشجویان در مورد نحوه محاسبه درصد کنور ارشد در هر بخش با احتساب نمره منفی‌ سوال می‌پرسند، منظور از یک بخش، بخشی است که یک ضریب به آن وجود داشته باشد، گاهی اوقات هر چند درس با هم یک بخش را تشکیل می‌دهند و گاهی اوقات یک درس به تنهایی ضریب دارد و بنابراین بصورت مجزا می‌توان برای آن درس هم درصد را محاسبه کرد. برای محاسبه درصد هر بخش باید از فرمول زیر استفاده کنید:

mohasebe darsad dar konkur arshad

در ادامه سعی می‌کنیم با زدن چند مثال فرمول بالا را تشریح کنیم.

در کنکور ارشد نرم افزار 30 تست زبان با ضریب 1، 20 تست ریاضیات با ضریب 1 (شامل دروس ریاضی 1و2، معادلات دیفرانسل، آمار و گسسته)، 100 تست دروس تخصصی شامل دروس نظریه، معماری کامپیوتر، مدار منطقی، ساختمان داده، طراحی الگوریتم، شبکه های کامپیوتری، سیستم عامل، کامپایلر، پایگاه داده و هوش مصنوعی که هر درس تخصصی ضریب مربوط به خودش را دارد می‌آید. حال فرض کنید، داوطلبی از 20 تست ریاضیات 9 تست زده است که 6 تای آن درست و 3 تای آن غلط است، حال چون کل مجموعه ریاضیات یک ضریب مربوط به خودش را دارد شما نمی‌توانید برای هر درس درون مجموعه ریاضیات درصد محاسبه کنید، مثلا نمی‌توانید فقط درصد درس آمار را محاسبه کنید و باید درصد کل بخش ریاضیات را محاسبه کنید، ولی چون هر درس تخصصی یک ضریب متعلق به خودش را دارد می‌توانید برای هر درس تخصصی بصورت جداگانه درصد اش را محاسبه کنید، مثلا اگر از 12 تست مدار منطقی به 8 تای آن پاسخ داده باشید که 6 تای آن درست و دو تای آن غلط باشد براحتی و با استفاده از فرمول بالا می‌توانید درصد درس مدار منطقی را محاسبه کنید و بعد در فرمول تراز جایگزین اش کنید. حال با توجه به مثال بالا در مورد بخش ریاضیات درصد بخش ریاضیات این دانشجو بصورت زیر بدست می‌آید، در مورد سایر بخش ها و سایر دروس هم می‌توانید درصد ها را بدست آورید:

darsad har dars dar konkur arshad

نحوه محاسبه درصد کنکور ارشد چگونه است؟

شما باید تعداد سوالات درست ای که از یک درس زده اید را در عدد 3 ضرب کنید، سپس این عدد را منفی تعداد سوالات نادرست کنید، سپس حاصل بدست آمده را تقسیم کنید بر تعداد سوالات آن درس که در عدد 3 ضرب شده است، در نهایت عدد حاصل را در 100 ضرب کنید. اگر متوجه نشدید عکس نحوه محاسبه درصد کنکور ارشد را در این صفحه قرار داده ایم که با نگاه کردن به این عکس براحتی متوجه اینکه چگونه می‌توانید درصدهایتان را در کنکور ارشد محاسبه کنید خواهید شد

تخمین رتبه ارشد چگونه است؟

با توجه به اینکه کنکور ارشد هر سال با سال های قبل دارای تفاوت هایی است تخمین دقیق رتبه کنکور ارشد کار دشواری است و هر تخمینی که زده شود همیشه با خطاهایی همراه خواهد بود، برای تخمین دقیق تر نیاز است که ابتدا داوطلبان تراز کنکور ارشد شان را محاسبه کنند و سپس با مقایسه تراز خودشان با تراز کارنامه های سال قبل تخمینی از اینکه چه رتبه ای می‌توانند کسب کنند بدست بیاورند، در این صفحه بصورت بسیار کامل در مورد اینکه چگونه می‌توانید تراز خودتان را بدست بیاورید صحبت شده است، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به این صفحه مراجعه کنید .

معدل در رتبه کنکور ارشد چقدر موثر است؟

برخی داوطلبان کنکور ارشد که دارای معدل های پایینی هستند نگران این موضوع هستند که نکند این معدل پایین در رتبه کنکور ارشد خیلی تاثیر داشته باشد و به آنها آسیب وارد کند، اما لازم است در اینجا به این نکته اشاره شود که اصلا نیازی نیست نگران معدل خود باشید و با زدن دو تا سه تست بیشتر از دروس تخصصی در کنکور ارشد کامپیوتر و همین طور کنکور ارشد سایر رشته ها می‌توانید هر معدلی را جبران کنید

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی:     konkurcomputer_admin@

تماس با پشتیبانی:   09378555200

امتیازدهی4.14 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.14 امتیاز (50 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام