کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

سهمیه شاگرد اولی

از آنجا که دانشجویان هر ساله سوالات زیادی در مورد سهمیه شاگرد اولی می‌پرسند، صفحه زیر را برای شما مهیا کرده‌ایم، در این صفحه به تاثیر سهمیه شاگرد اولی و همچنین این مورد که این سهمیه را چه افرادی می‌توانند استفاده کنند پرداخته‌ایم

بر اساس آیین نامه شورای هدایت استعداد‌های درخشان وزارت علوم، داوطلبان کنکور ارشد که شرایط زیر را دارند، می‌توانند به شرط کسب نمره حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر دانشگاه از ظرفیت مازادی که برای استعدادهای درخشان در کنکور ارشد در نظر گرفته‌ شده استفاده کنند.

سهمیه شاگرد اولی در کنکور  ارشد

داوطلبانی که می‌توانند از سهمیه استعداد‌های درخشان استفاده کنند به شرح زیر هستند:

  1. برگزيدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهايی المپيادهای علمی دانشجويی.
  2. دانشجويان نمونه كشوری در كارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجويان.
  3. رتبه های 1تا 3 نهايی جشنواره خوارزمی،جوان خوارزمی،رازی،ابن سينا و فارابی در كارشناسی پيوسته يا ناپيوسته،با مشاركت حداقل 50%در دستاورد حائز رتبه.
  4. دانش آموخته رتبه اول دوره كارشناسی پيوسته در بين دانشجويان هم رشته و هم ورودی كه طی هشت نيمسال دانش آموخته شده است.
  5. دانش آموخته رتبه اول دوره كارشناسی ناپيوسته در بين دانشجويان هم رشته و هم ورودی كه طی چهار نيمسال تحصيلی دانش آموخته شده است.

در این صفحه می‌خواهیم به طور ویژه در مورد سهمیه شاگرد اولی یعنی موارد 4 و 5 صحبت کنیم

سهمیه شاگرد اولی چیست؟

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی موظفند يك بار در هر سال و به ازای هر رشته، از بين فارغ التحصيلان كليه رشته های آموزشی خود در مقطع كارشناسی كه حداكثر تا يكسال تحصيلی از تاريخ فراغت از تحصيل آنها نگذشته باشد، فقط يك نفر را كه بالاترين معدل كل را در طول هشت نمیسال كسب كرده باشد در موعد مقرر به سازمان سنجش آموزش كشور معرفی نمايند. افراد مشمول اين آيين نامه مجاز هستند که حداكثر تا يك سال تحصيلی پس از زمان دانش آموختگی و صرفاً برای يك بار از تسهيلات آن بهره مند شوند.

چه کسی می‌تواند از سهمیه شاگرد اولی استفاده کند؟

دانشجوی کارشناسی پیوسته‌ای که بالاترین معدل را در بین ورودی‌های خود در طی حداکثر 8 نمیسال داشته باشد، سهمیه‌ای به نام سهمیه شاگرد اولی به آن تعلق می‌گیرد، که می‌تواند از این سهمیه در کنکور ارشد استفاده کند. حداکثر مدت تحصیل برای دانشجویان رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته (آنهایی که از کاردانی به کارشناسی وارد شدند) حداکثر 4 نیمسال می‌باشد. این سهمیه تاثیر بسزایی در قبولی دانشجویان در دانشگاه‌های بهتر دارد. بعنوان مثال در کنکور ارشد هوش مصنوعی آخرین رتبه قبولی در روزانه دانشگاه امیر کبیر حدود 90 است، اما فردی که سهمیه شاگرد اولی دارد ممکن است با رتبه 180 یا بالاتر در این دانشگاه قبول شود، یا بعنوان نمونه‌ای دیگر آخرین رتبه قبولی در سال 96 در دانشگاه تربیت مدرس در گرایش رایانش امن حدود 270 بوده که در همان سال فردی با رتبه 434 و با داشتن سهمیه شاگرد اولی در این گرایش پذیرفته شده است، بعنوان مثالی دیگر آخرین رتبه قبولی در سال 96 در شبانه دانشگاه امیر کبیر در گرایش شبکه‌های کامپیوتری در حدود 175 بوده که در همان سال دانشجویی با رتبه 562 و با داشتن سهمیه شاگرد اولی در این دانشگاه پذیرفته شده است.

نکات مهم در مورد سهمیه شاگرد اولی

  1. سازمان سنجش موظف است حداكثر معادل 10 درصد (با تقريب اضافی) در هر كدرشته محل تحصيلی دوره بالاتر را براساس اولويت نمره و انتخاب رشته متقاضيان به حائزين شرايط اختصاص دهد.
  2. دانشجويان مقطع كارشناسی در كليه دوره ها چنانچه از طريق سازمان سنجش آموزش كشور وارد دوره‌های فوق شده باشند، می‌توانند از تسهيلات رتبه اولی بهره‌ مند شوند.
  3. دانشجويان دانشگاه‌های علوم پزشكی، دانشگاه آزاد اسلامی و ساير دانشگاه‌ها و مراكز علمی غير وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوری نمی‌توانند از مزايای اين آيين نامه بهره مند شوند
  4. دانشجويان رتبه اول دوره كارشناسی كه بر اساس كارنامه اوليه مجاز به انتخاب رشته نيستند، نمی‌توانند از مزايای اين آيين نامه بهره مند شوند.
  5. افرادی كه با توجه به امتياز رتبه اول پذيرفته نشوند، ادامه تحصيل آنان همانند ساير داوطلبان و از طريق شركت در آزمون كارشناسی ارشد ناپيوسته سنوات بعد ميسر خواهد بود.

مهلت ارسال فرم تاییده رتبه اول

افرادی در امتياز رتبه اول گزينش خواهند شد كه ضمن واجد شرايط بودن، اطلاعات آنان براساس مندرجات فرم تاييديه رتبه اول که از طریق سایت سنجش در اختیار داوطلبان قرار می گیرد، توسط معاونت آموزشی دانشگاه و يا موسسه آموزش عالی محل تحصيل آنان تا تاريخی که سایت سنجش آن را هر ساله اعلام میکند منحصرا از طریق پرتال اينترنتی به اين سازمان اعلام گردد. بديهی است در غير اينصورت سهميه رتبه اول برای آنان لحاظ نخواهند شد. لذا ضرورت دارد كليه داوطلبان متقاضی از اين امتياز كه مجاز به انتخاب رشته گرديده اند فرم مذكور را تكميل و حداقل تا سه هفته قبل از تاريخ فوق تحويل معاونت آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ذيربط نمايند. ضمناً مشمولان اين آيين نامه مجازند حداكثر تا يكسال تحصيلی بعد از تاريخ فراغت از تحصيل و صرفاً برای يك بار از تسهيلات آن بهره مند شوند.

〈〈 دانلود تاییدیه فارق التحصیلان رتبه اول دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌ها 〉〉

سهمیه شاگرد اولی در کنکور ارشد چیست؟

دانشجوی کارشناسی پیوسته‌ای که بالاترین معدل را در بین ورودی‌های خود در طی حداکثر 8 نمیسال داشته باشد، سهمیه‌ای به نام سهمیه شاگرد اولی به آن تعلق می‌گیرد، که می‌تواند از این سهمیه در کنکور ارشد استفاده کند، این سهمیه به دانشجو کمک می کند تا در دانشگاه های بهتری از .آنچه که با رتبه بدون سهمیه اش می تواند قبول بشود، قبول شود، توجه کنید که دانش آموخته گان کاردانی به کارشناسی نیز می توانند از این سهمیه استفاده کنند، و دانشجوی کارشناسی ناپیوسته ای که در بين دانشجويان هم رشته و هم ورودی خود بالاترین معدل را طی چهار نيمسال تحصيلی کسب کنید می تواند از این سهمیه استفاده کند.

سهمیه شاگرد اولی در کنکور ارشد به دانشجویان دانشگاه آزاد نیز تعلق می گیرد؟

دانشجويان دانشگاه‌های علوم پزشكی، دانشگاه آزاد اسلامی و ساير دانشگاه‌ها و مراكز علمی غير وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوری نمی‌توانند از مزايای اين آيين نامه بهره مند شوند

تا چه زمانی و چند بار می توان از سهمیه شاگرد اولی استفاده کنیم؟

افراد دارای سهمیه شاگرد اولی مجاز هستند که حداكثر تا يك سال تحصيلی پس از زمان دانش آموختگی و صرفاً برای يك بار از تسهيلات آن بهره مند شوند.

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی:     konkurcomputer_admin@

تماس با پشتیبانی:   09378555200

امتیازدهی4.4705882352941 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.47 امتیاز (17 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات