کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

نظر دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر

در این صفحه نظر دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر در مورد رشته کامپیوتر بررسی شده است، شما دانشجویان عزیز نیز نظرات‌ تون در مورد رشته کامپیوتر را در پایین صفحه برای ما کامنت کنید

علوم کامپیوتر یکی از محبوب‌‌ترین رشته‌های تحصیلی دانشگاهی در دنیا است که سالانه افراد زیادی را برای ادامه تحصیل به سمت خود جذب می‌کند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این رشته تحصیلی آن است که راه را برای ورود فارغ‌التحصیلان به مشاغلی مانند حوزه نرم‌افزار، فناوری اطلاعات و تجارت باز می‌کند و در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که علوم کامپیوتر یکی از بهترین‌ راه‌های دستیابی به فرصت‌های شغلی موفقیت آمیز و سودآور است. اما فارغ از آنکه مشغول ادامه تحصیل در چه مقطع دانشگاهی هستید، باید به این نکته مهم و اساسی توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید یک دانشجو و متخصص  برتر در این حوزه باشید، باید دائماً و به طور مرتب مهارت‌ها و دانش خود را ارتقاء دهید.

در صورتیکه به این مقاله علاقه‌مند هستید، ممکن است صفحات زیر نیز برای شما جذاب باشد:

  1. رشته کامپیوتر برای دخترآیا رشته کامپیوتر برای دختران مناسبت است؟آیا رشته کامپیوتر برای دختران مناسبت است؟آمارها حاکی از آن است که زنان به سرعت در حال پیشرفت در علوم کامپیوتر و گرفتن شغل­‌های تخصصی و حساس هستند در نتیجه در این صفحه نقش خانم‌ها را در رشته کامپیوتر بررسی و به طور کامل تحلیل کرده‌ایم. مناسب است.
  2. آیا رشته کامپیوتر سخت استآیا رشته کامپیوتر سخت استآیا رشته کامپیوتر سخت استبعضی از دانشجویان اغلب به علت فهم نادرست، استفاده از منبع آموزشی بی‌کیفیت و یا نگذاشتن زمان کافی بر روی درس از جانب خود فرد، دروس یک رشته را سخت تلقی می‌کنند در صورتی که اغلب شنیده‌ایم که سختی و آسانی یک رشته و یا درس نسبی است. در این صفحه این موضوع بسط داده‌ شده است..
  3. بررسی مهاجرت رشته کامپیوتربررسی مهاجرت رشته کامپیوتر و مهندسان کامپیوتربررسی مهاجرت رشته کامپیوتر و مهندسان کامپیوتردر این صفحه رشته کامپیوتر برای مهاجرت، بهترین کشورها برای مهاجرت کامپیوتر و همچنین مراحل گام به گام اپلای و مهاجرت کامپیوتر به طور جامع بررسی شده است.
  4. بررسی مشاغل رشته کامپیوترمعرفی و بررسی مشاغل رشته کامپیوترمعرفی و بررسی مشاغل رشته کامپیوتردر این صفحه تمامی شغل‌های رشته کامپیوتر در ایران و خارج از کشور، شغل‌های رشته کامپیوتر برای خانم‌ها و شغل‌های پردرآمد رشته کامپیوتر و بهترین مشاغل رشته کامپیوتر در سال 2022 بررسی شده است..
  5. بررسی شرایط ورود به رشته کامپیوتربررسی شرایط ورود به رشته کامپیوتربررسی شرایط ورود به رشته کامپیوتردر این مقاله شرایط ورود به رشته کامپیوتر از سال نهم از طریق هنرستان، سوابق تحصیلی و همچنین کنکور سراسری ریاضی پرداخته و مدارک لازم جهت ورود به این رشته و همچنین بازارکار و بهترین مشاغل از لحاظ محبوبیت و درآمد، بررسی شده است.
  6. معرفی بهترین دانشگاه های ایران به ترتیبمعرفی و بررسی بهترین دانشگاه های ایرانمعرفی و بررسی بهترین دانشگاه های ایرانتقریبا تمامی دانشجویان و دانش‌آموزان در دوران تحصیل و به خصوص در هنگام انتخاب رشته می‌خواهند بدانند که بهترین دانشگاه های ایران به ترتیب چه دانشگاه‌هایی هستند، برای پاسخ به این پرسش در این صفحه رنکینگ دانشگاه های ایران در جهان را از نگاه نظام‌های رتبه بندی معتبر بررسی شده است.
  7. بررسی درآمد رشته کامپیوتر در ایرانبررسی درآمد رشته کامپیوتر در ایران و خارج از کشوربررسی درآمد رشته کامپیوتر در ایران و خارج از کشوردر این صفحه به بررسی درامد رشته کامپیوتر در ایران و همچنین درامد رشته کامپیوتر در خارج از کشور از جمله کانادا، آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورها پرداخته شده است و خارج از کشور.

در ادامه سعی خواهیم داشت تا به شما بگوییم که از نظر یک دانشجوی کامپیوتر چه مواردی در فرآیند تحصیل مهم  و تاثیرگذار بوده و شما را به اهدافتان نزدیکتر خواهد کرد.

نظر برخی از دانشجویان ایرانی در خصوص رشته کامپیوتر

نظر علی ربیعی رتبه 1 کنکور ارشد کامپیوتر و فارغ التحصیل هوش مصنوعی دانشگاه شریف

رشته کامپیوتر به نظرم یکی از شیرین ترین رشته های مهندسی هست که در عین سادگی مطالب کاملا کاربردی هستند. همانطور که ممکنه شنیده باشید در حال حاضر رشته کامپیوتر پر طرفدارترین رشته مهندسی هست چرا که در قرن ۲۱ دیگه همه چیز یه سمت تکنولوژی پیش میره و روز به روزم به متخصصین این رشته نیاز بیشتری احساس میشه. در نتیجه شما به عنوان یک مهندس کامپیوتر اگر واقعا کار بلد باشید و الکی درسارو پاس نکرده باشید و یاد گرفته باشید خیلی چیزارو میتونید مطمئن باشید که هیچ وقت بیکار نخواهید موند. موفق باشید

نظر سیاوش رزمی دانشجوی ارشد هوش مصنوعی دانشگاه تهران

با بیشتر شدن نقش کامپیوترها در زندگی انسان ها فرصت های شغلی در صنعت برای مهندسان کامپیوتر نیز بسیار نسبت به سال های قبل بیشتر شده علاوه بر این به دلیل ماهیت کار مهندسان کامپیوتر و امکان کار کردن به شکل از راه دور در شرکت های خارج کشور به نظر من این رشته از لحاظ فرصت شغلی و نیاز بازار یکی از بهترین رشته های دانشگاهی است، همچنین از لحاظ تعداد پوزیشن های ارشد و دکترا در دانشگاه های خارج کشور و میزان کار پژوهشی که در این حوزه انجام می‌شود نیز رشته کامپیوتر یکی از پر تقاضا ترین فیلد های پژوهشی است، اما در صورتی که قصد وارد شدن به این حوزه را دارید برای موفقیت در این حوزه بایستی به چند نکته توجه داشته باشید:
۱- یک life long learner باشید: با توجه به پویایی بالای این رشته شما نیز باید توانایی یادگیری سریع و دائمی را داشته باشید، بسیاری از مطالبی که در حال حاضر به عنوان state of the art و تکنولوژی روز در این حوزه وجود دارند ممکن است در آینده نزدیک منسوخ شده و مباحث جدید جایگزین آن شوند، شما بایستی این قابلیت را در خود پرورش دهید که مهارت های جدید را به سرعت و به شکل خودخوان یاد بگیرید.
۲- به دانشگاه اکتفا نکنید و مهارت کسب کنید: به طور کلی نقش دانشگاه های سنتی در دنیا فعلی نسبت به قبل کم رنگ تر شده است اما این مسئله در این رشته بسیار شدیدتر است، به هیچ عنوان انتظار نداشته باشید که در دانشگاه به شما همه مهارت های لازم در بازار کار را یاد بدهند یا حتی تمام مهارت هایی که در دانشگاه به شما آموزش داده می‌شوند به شکل کاربردی در صنعت استفاده شود، حجم بیشتر مطالب ارايه شده در دانشگاه ماهیت پژوهشی و تئوری دارد، برای موفقیت در بازار کار شما نیاز به مهارت های عملی نیز دارید که برای کسب آنها بایستی خودتان پیش قدم شوید.
۳- زبان انگلیسی یاد بگیرید: زبان انگلیسی نقش کلیدی در یادگیری شما در این رشته را ایفا می‌کند،‌ میزان محتوای آموزشی فارسی در مقایسه با محتوای انگلیسی مانند قطره ایی مقابل اقیانوس است و محتوای آموزشی برای تکنولوژی جدید ممکن است زمان بسیار زیادی طول بکشد تا به فارسی ترجمه شود، در مقطع های تحصیلات تکمیلی اکثر اساتید حتی از روی اسلاید انگلیسی سر کلاس تدریس می‌کنند.
۴- خودتان را برای انجام پروژه های درسی آماده کنید: ماهیت اکثر درس های این رشته به نحوی است که اساتید از شما انتظار دارند تا انتهای ترم تحصیلی چند پروژه را تحویل دهید و انجام اینکار نیازمند برنامه ریزی و گذاشتن وقت است و با خواندن در شب امتحان نمیتوانید این درس هارا پاس کنید!

نظر سینا صالح نیا رتبه 13 کنکور ارشد کامپیوتر در مورد رشته کامپیوتر

رشته ای هستش که خیلی به روزه ، و بازار کار خوبی داره، توش همیشه تنوع و مسائل و چالش های جدیده و کلیشه ای نیست، به خاطر وسعتی که توی زمینه های مختلف داره و به خاطر کاربردش توی همه زمینه ها مطمئنا هر کسی با هر علاقه ای میتونه توی یه بخشی که مزتبط با علاقشه مشغول شه .

نظر علیرضا کاویان دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه شریف در مقطع ارشد

اگه به ریاضی علاقه دارید، اگه به علوم زیستی، نوروساینس، مدلسازی فیزیکی، نجوم، اقتصاد، و هر نوع مسائلی که در زندگی با اون سر و کار دارید علاقه‌مند هستید، رشته‌ی کامپیوتر بهترین رشته برای تحصیله.
کامپیوتر میتونه پلی بین هزاران رشته‌ی علمی و تحصیلی باشه که شما رو به سمت رویاتون هدایت کنه.
دوستان بسیار زیادی رو می‌شناسم که لیسانس رشته‌های متفاوتی رو گرفتند ولی برای ارشد برای رشته‌ی کامپیوتر اقدام کردند و بسیار موفق و راضی هستند.
روزی که رشته‌ی کامپیوتر رو برای تحصیل انتخاب کردم، خیلی مطمئن نبودم. ولی الان از انتخابم اصلا پشیمون نیستم.

نظر پریسا عزت پناه فارغ التحصیل ارشد کامپیوتر (گرایش امنیت) دانشگاه شریف در مورد رشته کامپیوتر

در هر برهه از زمان رشته هایی در جامعه پرطرفدار می شوند. یک زمان عمران، یک زمان مکانیک، یک زمان برق و الان هم کامپیوتر. از دلایل پرطرفدار شدن رشته کامپیوتر نیاز بازار داخل و در کل فضای دیجیتال در سطح جهانی است.
مهندسی کامپیوتر رشته ای با طیف گسترده است. از سخت افزار به مهندسی برق و گرایش دیجیتال آن نزدیک است تا نرم افزار که بیشتر به برنامه نویسی و توسعه نرم افزار می پردازد و علوم کامپیوتر که بیشتر رنگ نظری و علوم پایه و ریاضی دارد. طبعا ریاضی در سراسر این طیف مهم است اما در برخی موارد پررنگ تر و در برخی موارد کم رنگ تر است.
درس های کارشناسی به گونه ای است که دانش جویان دانش پایه ای مهندسی کامپیوتر را فرامی گیرند و با گذراندن درس های اجباری و اختیاری با گرایش های مختلف در این رشته آشنا می شوند؛ البته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی گرایش ندارد اما در مقاطع بالاتر دارای گرایش های معماری کامپیوتر، نرم افزار، هوش مصنوعی، رایانش امن، شبکه، الگوریتم محاسبات و بیوانفورماتیک است.
آینده ی تحصیلی دانشجوهای کامپیوتر معمولا در فعالیت های پژوهشی است که دارای حوزه های بکر و دست نخورده ای است که چالش های پژوهشی و مسائل حل نشده ی خاص خود را دارند.
به عنوان کلام آخر، فعلا بازار کار مهندسان کامپیوتر را فرامی خواند!
تقریبا هر شرکت بزرگی به یک تیم IT نیاز دارد، از کارهایی مثل توسعه ی سایت و اپلیکیشن گرفته تا سیستم های داخلی شرکت. در اولین ترم های دوره ی کارشناسی دانشجویان با اصول برنامه نویسی آشنا می شوند و می توانند به عنوان برنامه نویس فعالیت کنند اما همه ی کامپیوتری ها برنامه نویس و توسعه دهنده نمی شوند و در شرکت های حوزه ی IT فضای مدیریتی هم روی خوشی به کامپیوتری ها نشان می دهد که دانشجوهای مهندسی کامپیوتر در دوره ی کارشناسی با تکنیک های مدیریت پروژه آشنا می شوند.

نظر معین منعمی رتبه 125 کنکور ارشد 1401 در مورد رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر از جذاب‌ترین، بهترین و درعین حال سخت‌ترین رشته ممکن می‌تواند باشد. اگر به کامپیوتر علاقه دارید، قطعا انسان خوش‌شانسی هستید. تجزیه و نحلیل مسائل زیاد و درگیری باچالش‌های مختلف، می‌تواند شمارا تبدیل به یک انسان متمایز و متفاوت کند که به‌سختی دچار آلزایمر می‌شود.

نظر سارا امیری دانشجو دکتری فناوری اطلاعات دانشگاه تهران

سارا امیری لیسانس فناوری اطلاعات شان را از دانشگاه صنعتی ارومیه گرفتند، ایشان پس از کسب رتبه 12 در کنکور ارشد آی تی توانستند در مقطع ارشد در رشته فناوری اطلاعات دانشگاه امیرکبیر پذیرفته شوند و پس از اتمام مقطع ارشد در دکتری فناوری اطلاعات دانشگاه تهران پذیرفته شدند.

این رشته یه رشته‌ی پر از فرصته! کافیهدبه یک حوزش علاقه مند بشی، هم مطالب برای پیشرفت و بالا بردن اطلاعات زیاده و هم کار برای فردی که تلاشش رو کرده تا پیشرفت کنه
خود درس در دانشگاه از نظر سطح سختی میتونم از ۱۰، ۷ بدم چون برای بعضی از درس ها باید زمان گذاشت تا خوب یاد گرفته بشن
من که به شدت آی تی رو توصیه میکنم

نظر امین سعیدی دانشجو ارشد بیوانفورماتیک دانشگاه صنعتی شریف

نظر امین سعیدی رتبه 47 ارشد علوم کامپیوتر و 67 ارشد مهندسی کامپیوتر سال 1400 در مورد رشته کامپیوتر:

کامپیوتر حقیقت انکار ناشدنی زمان ماست و برای پیش رفتن با زمان باید کامپیوتر دانست.
ما به عنوان کسانی که در این زمان به دنیا آمده ایم و بیشتر عمر خود را در قرن 21 سپری میکنیم ، برای این که حرفی برای گفتن داشته باشیم و بخواهیم زندگی مناسبی برای خود دست و پا کنیم، باید خود را با پیشرفت علم و تکنولوژی تطبیق دهیم و نه تنها استفاده از علوم و تکنولوژی های جدید را بیاموزیم بلکه کار و جهت علمی خودمان را نیز طوری تنظیم کنیم که با این پیشرفت همسو باشد. رشته کامپیوتر هر دوی این مزیت ها را خواهد داشت، در این رشته هم یاد میگیرید که تکنولوژی های جدید چی و چگونه هستند، هم میاموزید که چگونه این تکنولوژی ها را به کار بگیرید و هم میتوانید در جلوی خط حرکت کنید و خود علم و تکنولوژی را به جلو حرکت دهید. اکنون، تقریبا تمام رشته های مهندسی و علوم پایه با کامپیوتر عجین اند و برای پیشبرد خود از آن استفاده میکنند. این رشته با سرعت غیر قابل وصفی در حال رشد است و در بسیاری از حوزه ها مانند، اقتصاد، بهداشت و درمان، حمل و نقل، علوم محض و حتی سیاست و امور اجتماعی نیز وارد شده است و روز به روز جای پایش را محکم تر میکند. البته سختی های خودش را هم دارد، مثلا این که سرعت رشد آن به گونه ای است که اگر میخواهید همواره در لبه آن حرکت کنید، باید همواره مطالعه داشته باشید و هیچگاه دست از تحقیق و کار نکشید. با توجه به کاربرد های گسترده، نیاز نیروی کار برای این رشته به شدت احساس میشود و با کمی تجربه و فعالیت کارآموزی میتوان شغلی مناسب فراهم کرد، و حتی اگر ایده ای وجود دارد آن را تبدیل به استارتاپ کرد.

نظر محمد رضا علمی رتبه 58 کنکور ارشد 1401 در مورد رشته کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر تو هر گرایشی رشته آینده داریه و جای کار کردن توش زیاده و زیادتر میشه اگه به ریاضی هم علاقه ‌مند باشید به نظرم مسیر پیشرفت و ادامه دادن برای مراحل بالاتر راحت‌تر میشه درآمد خوبی میشه ازش داشت و تو شرکتایی که تو ایران هست هم درآمد نسبتا خوبی داره. به نظر من از اول راه اگه مشخص باشه که هدفتون از درس خوندن چیه خیلی میتونید راحت تر تصمیم بگیرید که چرا کامپوتر و مسیر رو هم بهتر طی میکنید.

نظر آذردخت طیرانی  رتبه 46 کنکور ارشد فناوری اطلاعات

کامپیوتر قلب تمامی رشته های دیگر است. شاید یک پزشک برای درمان نیازی به معلم عربی و یا یک معلم عربی برای تدریس نیازی به پزشک نداشته باشد ولی هردو آنها به یک مهندس کامپیوتر برای تدریس آنلاین ، سیستم نوبت دهی و ... نیاز دارند.
ما در دو دنیا زندگی می کنیم یکی دنیای مادی و دیگری دنیای کامپیوترها و عملا کامپیوتر تنها رشته ای است که به تمام مشاغل سلطه دارد و هیچ رشته ی دیگری با این وسعت و تنوع نیست.
امروز دنیا قبل از سیاستمدارها به دست مهندسان کامپیوتر و آیتی است.

نظر نیلوفر زند- دانشجو ارشد سیستم‌ های چند رسانه ای دانشگاه تهران

درمورد فناوری اطلاعات و کامپیوتر باید بگویم تا اینجا من از همه نقاط سخت و آسان مسیر لذت برده ام. چرا که هرروز شاهد نبوغ و خلاقیت انسان‌هایی از همین قرن بودم که آرزو دارم روزی بتوانم خیلی از آن‌هارا از نزدیک ببینم.
امروزه‌ کامپیوترها همه جا هستند! اطلاعات پیوسته تولید می‌شوند و ما برای پیشرفت نیاز داریم تا از آن‌ها هوشمندانه استفاده کنیم!‌ مهم نیست چکار می‌کنید نرم افزارهایی هوشمند برای کمک به شما طراحی شده‌اند و اطلاعات شما دائما به نفع خودتان و سایر انسان‌ها درحال پردازشند. به همین خاطر با تحصیل رشته‌های فناوری اطلاعات و کامپیوتر شما آزادی کامل در انتخاب کشور و شهری کی می‌خواهید درآن کار کنید را دارا هستید! و حتی می‌توانید انتخاب کنید که در چه محیطی مشغول به فعالیت باشید. دوست دارید در خانه بنشینید و درآمد کسب کنید؟ به ناسا بروید؟ دوست دارید روی کشتی کار کنید؟ شاید هم به کار در محیط‌های صنعتی مثل کارخانه ها علاقه‌مند باشید!! به هرحال فرقی نمی‌کند کامپیوتر‌ها و اطلاعات همه جا هستند و همه به متخصصان این حوضه‌ها نیازمندند. مشخص است میزان تقاضا برای افراد متخصص این حوزه بیشتر از هرکار دیگریست به همین خاطر به راحتی مشکلات پذیرش دانشگاهی و یا ویزای جاب آفر شما حل خواهد شد.
در حین تحصیل و یا انجام هر پروژه‌ای می‌توانید هرچقدر که دوست دارید خلاقیت به خرج دهید و روش‌های جذابی برای حل مسائل ایجاد کنید.
به نظرم اگر شخصیت مناسب کارآفرینی داشته باشید درصورت اقدام به ایجاد کسب و کار خودتان با هزینه اولیه خیلی کمتر می‌توانید به رشدی خیلی بیشتر از سایر زمینه‌ها برسید.
و درآخر بگم شما عمیقا احساس مفید بودن و ارزشمندی خواهید داشت زمانی که تخصص شما نیاز روز کل دنیا باشد.

نظر امیررضا زارع - رتبه 22 کنکور ارشد فناوری اطلاعات 1401

نظر امیررضا زارع دانشجو ارشد شبکه های کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر در مورد رشته کامپیوتر بصورت زیر است:
با توجه به تجربه ۴ ساله بنده در این رشته، باید بگم سرعت پیشرفت تکنولوژی خیلی بیشتر از سرعت تغییر چارت درسی در دانشگاه‌ها است. پس خود آموزی در رشته کامپیوتر اصل حیاتی است و دانشجو نباید انتظار یادگیری تکنولوژی‌های روز دنیا را در دانشگاه داشته باشد. دانشجو در دانشگاه مباحث پایه‌ای را آموزش میبیند که باعث فهم عمیق از کامپیوتر و یادگیری راحت‌تر تکنولوژی‌ها خواهد شد. در مورد بازار کار این رشته هم باید بگم بازار فوق العاده جذاب و گستره‌ای دارد و هر دانشجو با هر توانایی می‌تواند در این بازار مشغول به کار شود و با توجه به اینکه ایران کشوری درحال توسعه است، روز به روز بازار کار این رشته بهتر و گسترده‌تر خواهد شد.

نظر ندا فدائی - دانشجو ارشد مهندسی کامپیوتر

بسیار خوشحالم که رشته ی کامپیوتر رو برای تحصیل و شغل آینده‌ام انتخاب کردم چون در این رشته به ما یاد دادندکه چطور فکر کنیم و چطور با طراحی الگوریتم‌های کاربردی و اجرای آن‌ها تکنولوژی‌‌های بزرگتری را خلق کنیم. مطالعه در زمینه کامپیوتر و یادگیری علم برنامه نویسی به من کمک می‌کند با توسعه تکنولوژی‌در گسترش و پیشرفت دنیای فناوری اطلاعات سهیم باشم و به مردم جهان کمک کنم تا زندگی بهتری داشته باشند و با سرعت بیشتری با هم ارتباط برقرار کنند.
در دنیای پیشرفته و رو به رشد امروزی داشتن دانش کامپیوتر و بهره‌مندی از اینترنت امتیاز بزرگی محسوب میشود، به طوری که زندگی روزمره بدون وجود آن‌ها قابل تصور نیست.

نظر احسان داستانی - رتبه 24 کنکور ارشد 1401 در مورد رشته کامپیوتر

به نظر من زندگی بشر همواره رو به رشد قرار داره و همواره در حال پیشرفت به دنیای تکنولوژی و فناوری‌هایی هستند که این امر بدون حضور کامپیوترها و ماشین‌های هوشمند ممکن نیست در نتیجه امروزه اگر قرار باشد رشته و شغلی حرف اول را در دنیا بزند آن رشته کامپیوتر است که در تمامی زمینه‌های نرم افزاری و سخت افزاری حضور غیرقابل انکار دارد در نتیجه به نظر من انتخاب هوشمندانه برای یک فرد علاقه‌مند به فعالیت در تکنولوژی، بی‌شک رشته کامپیوتر خواهد بود.

نظر سارینا هرمسی - دانشجو ارشد جرم یابی دیجیتال دانشگاه تربیت مدرس

به نظرم رشته ای هست که برای موفق شدن در اون، باید خیلی بهش علاقه داشته باشی، تمرین زیاد انجام بدی و صرفا داشتن مدرک دانشگاهی،ملاک انتخابت برای استخدام نمیتونه باشه و باید کلاس ها و دوره های مختلف شرکت کنی ، پروژه انجام بدی و کارآموزی بری تا تبدیل به یک مهندس کامپیوتر ماهر بشی. درنهایت، هیچوقت با مشکل بیکاری روبرو نمیشی و فرصت های شغلی متنوعی پیش روت داری.همینطور اگه علاقه داری که مهاجرت کنی، از طریق این رشته میتونی به راحتی اینکارو انجام بدی.

نظر برخی از دانشجویان خارجی در خصوص رشته کامپیوتر

Andrew Matt دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه امپریال کالج لندن (Imperial College London)

سختی‌ها به شما فشار زیادی می‌آورند اما تلاش‌گر و سخت‌کوش خواهید شد.

کالج امپریال برای افرادی که روحیه ضعیف و تسلیم‌شونده‌ای دارند مناسب نیست. من دانشجوی کامپیوتر هستم و شما در طول تحصیل مجبور خواهید بود که تا مغز استخوان‌تان از خود کار بکشید و به تلاش و ممارست ادامه دهید. زمان‌هایی پیش می‌آید که تصمیم می‌گیرید تسلیم شوید اما زمانی‌که از کالج فارغ التحصیل می‌شوید انقدر مطالب ارزشمند و آموزنده‌ زیادی فرا گرفته‌اید که تمام سختی‌های گذشته برایتان لذت‌بخش می‌شود و گاهی با خودتان می‌گویید چه افکار احمقانه‌ای را دنبال می‌کردم. شما در رشته کامپیوتر بواسطه انجام کارهای گروهی هرگز دغدغه یافتن یک دوست خوب و همراه را نخواهید داشت و کار کردن و مشارکت با آنان جزئی از زندگی روزمره‌تان خواهد شد.

Carlos Rover  دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پلی تکنیک میلان (Politecnico di Milano)

در عصر جدید پیشرفت فناوری بی‌پایان به نظر می‌رسد و انواع جدیدی از برنامه‌های کاربردی خیلی فوری منتشر می‌شوند. من زمانی به علوم کامپیوتر علاقه‌مند شدم که دلم می‌خواست برنامه‌هایی مانند بازی‌ها و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه را توسعه دهم و این علاقه با مطالعه رشته مهندسی نرم‌افزار در دوره لیسانس افزایش پیدا کرد.امیدوارم بتوانم به یک برنامه‌نویس و طراح نرم‌افزار تبدیل شوم تا آخرین پروتکل‌ها را به منظور پیشرفت در این زمینه بکار گیرم. با گذراندن برنامه کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر و مهندسی دانشگاه پلی تکنیک میلان که یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان است، میتوانم مهارت‌هایی که برای دنبال کردن حرفه رویایی خود در زمینه فناوری نیاز دارم را کسب کنم. جدا از زیرساخت‌های چشم‌گیر و امکانات تحقیقاتی ارائه شده دروسی مانند پایگاه داده، مهندسی نرم‌افزار و تحقیقات بنیادی برایم بسیار جذاب و جالب بود و قویاً به دانشجویان جدید توصیه می‌کنم که این برنامه را پشت سر بگذارند. چرا که فناوری به طور آنی در حال رشد و پیشرفت است و تخصص در علوم کامپیوتر شما را قادر می‌سازد تا مسائل پیچیده و چالش‌برانگیز را حل کنید بعلاوه اینکه رشته کامپیوتر انواع مختلفی از مشاغل پرسود را به شما معرفی می‌کند.

Beatriz  دانشجوی مقطع لیسانس دانشگاه نیوکاسل (Newcastle University)

در طول 3 سال اقامتم در اینجا، یکی از بهترین لحظات زندگی‌ام را سپری کردم. دانشگاه نیوکاسل و رشته علوم کامپیوتر به من این امکان را داده‌اند که با افراد شگفت‌انگیز زیادی ملاقات کنم و لحظات لذت‌بخش زیادی را با آنها به اشتراک بگذارم. به‌طور کلی، باگذراندن علوم پایه‌ای مانند علوم ریاضیات و محاسبات توانستم چندین زبان برنامه نویسی را تا سطح متوسط یاد بگیرم و با کمک اساتید متخصص و حرفه‌ای دانشگاه در این راه چیزهای زیادی آموختم. علاوه براین، زندگی دانشجویی برایم تجربه‌ای لذت‌بخش است و در این مدت دوستان بین الملل زیادی پیدا کرده و با افراد موفق زیادی در حوزه کامپیوتر آشنا شده‌ام.

Hanna Ivan  دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیا-برکلی (Berkeley University of California)

رشته مهندسی علوم کامپیوتر در دانشگاه برکلی ​​تاکنون فراتر از انتظارات من بوده است! اکثر دوره‌ها به صورت ترکیبی از مباحث تئوری و عملی در کلاس‌ها و جلسات سخنرانی و سمینار‌ها ارائه می‌شوند. اساتید در کلاس‌ها آخرین سرفصل‌ها را مطابق با فناوری روز تدریس می‌کنند و برای دانشجویان این امکان را فراهم ساخته‌اند تا در موارد خاص به دفاتر کاری‌شان مراجعه و سوالات خود را مطرح کنند. در کنار اساتید معمولاْ از دانشجویان سال بالایی هم به‌عنوان دستیاران آموزشی برای کمک بیشتر به دانش آموختگان بهره می‌گیرند. این مقطع آموزشی هیچ دانش قبلی در زمینه برنامه‌نویسی نیاز ندارد اما من بنابر تجربه به شدت توصیه می‌کنم که قبل از ورود به دانشگاه با مباحث اولیه و مقدماتی برنامه‌نویسی آشنا شوید.

به‌طور کلی، برای اینکه از ددلاین‌ها، پروژه‌ها، تکالیف و حجم کاری خود عقب نمانید پیشنهاد می‌کنم به‌موقع شروع به کار بر روی تکالیف خود کنید. چرا که رسیدن به زمان تمرین‌های بعدی می‌تواند سخت و استرس‌زا باشد و درصورت امکان از آن اجتناب کنید.

پنج ترفند برای موفقیت در رشته کامپیوتر

انتظار نداشته باشید که همه چیز را در طول دوره‌ها یاد بگیرید

به طور یقین یکی از مواردی که تمام دانشجویان کامپیوتر در آن اتفاق نظر دارند این است که تمام آنچه شما در آینده به‌عنوان یک مهندس کامپیوتر به آن نیاز دارید را نمی‌توانید تنها از دوره‌ها و دروس آموزشی دانشگاه بدست آورید. به‌عنوان مثال، اگر قصد دارید بعد از اتمام تحصیل در زمینه توسعه نرم‌افزار مشغول به کار شوید، باید بدانید با اینکه بعضی از زبان‌های مهم برنامه‌نویسی را در دوران تحصیل فرا گرفته‌اید اما این احتمال وجود خواهد داشت که برای انجام پروژه‌های کاری خود نیازمند یادگیری یک یا چند زبان برنامه‌نویسی دیگر نیز باشید.

یک راهکار برای ارتقاء سطح دانش و مهارت قبل از آنکه به بازار کار وارد شوید این است که به وب‌سایت شرکت‌های مهم و بزرگ فناوری به ویژه شرکت‌های خاصی که رویای کارکردن در آنها را دارید، مراجعه کنید و مهارت‌های لازم برای به‌دست آوردن این مشاغل را لیست کرده و سعی کنید آن‌ها را بیاموزید . اما برای کسب دانش و مهارت شغل مورد نظرتان لازم نیست که کلاس‌های آموزشی پی در پی و گران قیمت را ثبت‌نام کنید و  با یک جستجوی ساده می‌توانید دوره‌های آنلاین زیادی که در برخی موارد به‌صورت رایگان نیز ارائه می‌شوند را یافته و سطح سواد و دانش‌تان را بالا ببرید. بنابراین زمان خود را به درستی مدیریت و برنامه‌ریزی کنید تا در کنار دروس دانشگاهی خود از این آموزش‌ها نیز بهره برده و مهارت‌هایتان را ارتقاء‌ دهید. همچنین با طراحی و پیاده‌سازی وب‌سایت‌ها و یا برنامه‌های کاربردی کوچک توانایی‌های خود را بیازمایید و سعی کنید اشکالات را یافته و آن‌ها را بهبود ببخشید. این کار می‌تواند شما را به یک مهندس کاربلد و ماهر تبدیل کند.

مطالعه و انجام تکالیف را به دقیقه نود موکول نکنید

انجام تکالیف و حل تمارین یکی از چالش‌هایی است که دانشجویان کامپیوتر در طول تحصیل با آن سروکار دارند. به تعویق انداختن تمارین و انجام آن‌ها در شب‌های پایانی مهلت ارسال ممکن است به ضررتان تمام شده و در بعضی موارد به‌دلیل اینکه کد برنامه‌نویسی‌تان به درستی کار نمی‌کند و با شکست مواجه می‌شوید، شما را خسته و دل‌سرد کند.

بنابراین سعی کنید تکالیف خود را زودتر از موعد مقرر انجام دهید و در حالت ایده آل آن‌ها را از یک هفته قبل آماده کنید. باید بدانید علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات از حوزه‌هایی هستند که شما بعنوان یک دانشجو باید به طور مستمر به تلاش خود ادامه دهید و معنایش این نیست که هر دقیقه را صرف مطالعه کنید بلکه با روندی پیوسته و یک‌نخواخت دانش خود را افزایش داده تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.

انجام دادن کارها به‌موقع مهم‌ترین بخش یک کار یا پروژه است

روی توسعه مهارت‌های عملی علوم کامپیوتر تمرکز کنید

سوالی که دانشجویان از همان ابتدای تحصیل دارند این است که در طول دوره‌های علوم کامپیوتر چه چیزهایی یاد می‌گیرند؟ اکثر دوره‌های علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات در مقایسه با سایر رشته‌ها، مانند جامعه‌شناسی یا اقتصاد تئوری نیستند و شما پس از شرکت در یک کلاس تئوری باید آن دانش را از طریق تمرینات عملی در سایت‌ها و آزمایشگاه‌های کامپیوتری کسب کنید. اگر دانشجوی مقطع ارشد هستید باید بدانید که در کنار ارائه مقالات و نظریه‌پردازی‌های خود باید پروژه‌های عملی مربوطه را نیز پیش برده و نتایج آن را در مقاله گزارش کنید و ترکیب این دو باهم است که به مقاله شما اعتبار و ارزش می‌بخشد.

گرگ تنها نباش

دانشجویان کامپیوتر براین باورند که اگرچه می‌توانند به طور مستقل و تنها کار کنند و انگیزه خود را بالا نگه دارند اما بعید است که در محل کار نیز اینگونه باشد و قطعاْ‌ باید به‌عنوان عضوی از یک تیم به فعالیت خود ادامه دهند. ازآنجا که کار تیمی به مهارت‌های تخصصی و فردی ویژه‌ای نیاز دارد، با مشارکت در پروژه‌های دانشگاهی و همکاری با سایر دانشجویان و همکلاسی‌های خود می‌توانید این مهارت‌ها را تقویت کنید و قبل از اینکه وارد بازار کار شوید روحیه تیمی را در خود افزایش دهید. اکثرا دانشجویان زمانی‌که در یک گروه مشغول به کار می‌شوند از معاشرت و هم‌فکری با همسالان خود لذت برده و برای پیشرفت پروژه و انجام آن به بهترین نحو ممکن ایده‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک‌ می‌گذارند. این کلاسیک‌ترین شیوه‌ای است که نقطه شروع نوآوری است و در آن چند ذهن نابغه و خلاق گرد هم می‌آیند و روی یک اختراع جدید کار می‌کنند تا زمانی که آن را به یک علامت تجاری تبدیل کنند.

به یاد داشته باشید که شما هنوز یک زندگی دارید

اگرچه از نظر دانشجویان تحصیل در رشته علوم کامپیوتر به‌دلیل آنکه زمان بیشتری را صرف آموزش و انجام پروژه‌های عملی می‌کنند کمی دلهره‌آور به نظر می‌رسد اما این را به یاد داشته باشید که زندگی ادامه دارد و همواره باید از آن لذت برد. پیشنهاد ما به شما این است که در کنار تحصیل و کار، تفریح نیز داشته باشید و با دوستان خود ملاقات کنید، به باشگاه یا مسافرت بروید و در برخی از فعالیت‌های دانشجویی شرکت کنید چرا که تفریح ذهن شما را تازه می‌کند و موجب افزایش راندمان خواهد شد. پس آرام باشید و از لحظات زندگی‌تان لذت ببرید و مطمئن باشید که با یک تلاش هوشمندانه آینده و موفقیت از آن شماست!

می‌ خواهم فراتر از یک برنامه‌ نویس عمل کنم!

برای اینکه یک دانشجوی علوم کامپیوتر بخواهد خیلی بیشتر از یک زبان برنامه‌نویسی جدید یاد بگیرد باید مهارت‌های ارزشمندی را به توانایی برنامه‌نویسی خود اضافه کند. در این بخش پنج مهارت فوق‌العاده برای یک دانشجوی کامپیوتر بیان شده که می‌تواند با گذراندن دروس کامپیوتر و یک اندیشه قوی و خلاق به آن‌ها دست یابد.   

تفکر محاسباتی

تفکر محاسباتی یک مهارت فوق‌العاده برای تمام دانشجویان و متخصصان در هر زمینه علمی است و تنها به دانشجویان کامپیوتر تعلق ندارد. شکستن یک مسئله بزرگ به قطعات کوچکتر اولین گام برای رسیدن به جواب یک مسئله‌ای است که حل نشدنی به نظر می‌رسد. مهارتی است که از همان ابتدای تحصیل در دروس برنامه‌نویسی به دانشجویان یاد داده می‌شود و آن‌ها با تمرین زیاد می‌توانند این مهارت را کسب کنند. قبل از نوشتن و اجرای یک کد لازم است این سوال‌ها را از خود بپرسید : برنامه باید چه کارکردهای اساسی را انجام دهد؟ همه ورودی‌ها، فانکشن‌ها و تعاملات مورد نیاز برای اجرای آن چیست؟

همان‌طور که دانشجویان به مروز زمان یاد می‌گیرند چطور برنامه‌ها، صفحات وب یا برنامه‌ها را به صورت کد بسازند، الگوهای تکراری را تشخیص داده و مانع از ایجاد مشکلات خواهند شد. (در هربار کدنویسی  که انجام می‌دهید ممکن است به موانع مشابهی برخورد کنید که قبلاْ از عهده حل آن‌ها برآمدید و همین باعث می‌شود که روزبه‌روز حرفه‌ای‌تر از قبل عمل کنید)

هادی پرتوی مدیرعامل شرکت Code.org در پاسخ به این سوال که آیا اجباری بودن علوم کامپیوتر برای هر دانشجویی خوب است یا خیر؟ پاسخ داد:

تفکر محاسباتی که از اصول تفکر الگوریتمی، منطقی و حل مسئله علوم کامپیوتر است، ستون فقرات مهارت تجزیه و تحلیل محسوب شده و در هر شغلی می‌تواند مفید باشد.

 تفکر الگوریتمی

از نظر فنی، درک و ایجاد الگوریتم‌ها بخشی از تفکر محاسباتی است. تفکر الگوریتمی یک بخش بسیار مهم برای دانشجویان علوم کامپیوتر محسوب می‌شود که دانشگاه‌های معتبر توجه ویژه‌ای به آن دارند.

شاید کلمه الگوریتم یک لغت فنی و تخصصی به نظر برسد اما در واقعیت می‌توان آن را به لیستی از مراحل یا قوانین تشبیه کرد که هنگام حل مسئله اعمال می‌شوند. این الگوریتم گاهی به اندازه محاسبه مسیرهای موشکی پیچیده و گاه به سادگی ترتیب کردن دستورالعمل و ترکیب صحیح موادی است که در خمیر کوکی استفاده می‌شوند.

از آنجایی که دانشجویان اهمیت ترتیب عملیات را در یک تفکر الگوریتمی می‌آموزند، در بسیاری از جنبه‌های زندگی نیز در حل مسائل به آن‌ها کمک می‌کند.

تفکر الگوریتمی باعث تسهیل در ایجاد و بهینه‌سازی مسائل می‌شود

تفکر بصری

امروزه بخش بصری نیز به حوزه علوم کامپیوتر اضافه شده تا شوق و هیجان بیشتری در دانشجویان به هنگام کد‌نویسی ایجاد کنند. طراحی صفحات وب و اضافه کردن قالب‌بندی‌های زیبا به یک وب‌سایت می‌تواند نمونه‌ای از این تفکر بصری باشد. جایی که به دانشجویان این امکان را می‌دهد که رابطه بین کدی که نوشته‌اند و نتایج بصری خیره‌کننده آن را مشاهده کنند و شاید این هیجان‌انگیزترین بخش یک پروژه برنامه‌نویسی محسوب شود. این تفکر بصری به دانشجویان کمک می‌کند که خلاقیت بیشتری از خود نشان داده و انگیزه بیشتری برای ادامه راه بعنوان برنامه‌نویس داشته باشند.

کار گروهی

دانشجویان رشته کامپیوتر با گذشت زمان یاد می‌گیرند که تجارب ارزشمندشان را در پروژه‌های دانشجویی با دوستان خود به اشتراک گذاشته و از نظرات و ایده‌های یکدیگر بهره ببرند. کدنویسی یک فرآیند پیچیده است که اغلب به چندین جفت چشم نیاز دارد تا خطاهای کوچک را اسکن کنند یا الگوهای تکراری و منفعل را تشخیص دهند. مهندسان کامپیوتر حرفه‌ای در برنامه‌ریزی پروژه، اولویت‌بندی وظایف و اجرای کد به طور مشترک کار می‌کنند تا بهینه‌ترین نتیجه و بازدهی را داشته باشند. در ابتدا ممکن است بعضی از دانشجویان سرسخت نشان دهند و بخواهند که تمارین و فعالیت‌های درسی‌شان را به‌تنهایی مدیریت کنند، اما هنگامی که به آنها تکلیف یا یک پروژه چند مرحله‌ای داده می‌شود،  بعد از آنکه به پایان رسید ارزش کار گروهی را می‌آموزند و سپاس‌گزار آن خواهند بود.

کارگروهی باعث رشد سریع‌تر اعضا و استفاده از تجربیات یکدیگر می‌شود

مدیریت استرس و ناامید نشدن

آخرین اما پراهمیت‌ترین مهارت کنترل خشم، استرس و به‌خرج دادن صبوری است. ناامیدی از انجام کار می‌تواند برای دانشجویان کامپیوتر بسیار وحشتناک و خطرناک باشد. وقتی دانشجویی کد خود را 30 بار ویرایش کرده است (و از چند همکلاسی می‌خواهد که یک جفت چشم تازه به او قرض دهند) ولی باز نمی‌تواند بفهمد که چرا برنامه  به‌درستی کار نمی‌کند، ناامیدی در چشمان او موج می‌زند. بنابراین برای یک مهندس کامپیوتر کنترل استرس و داشتن صبر یکی از گزینه‌های مهم برای رسیدن او به موفقیت به شمار می‌آید و اینکه بتواند در کمال خون‌سردی جزئیات را بررسی و مشکلات برنامه را پیدا کند او را به یک فرد متخصص و ماهر تبدیل خواهد کرد.

 استرس بیش از حد همانند یک ترمز در مسیر عمل می‌کند

دانشگاه‌ های برتر از دید دانشجویان کامپیوتر

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری را در علوم کامپیوتر دارند و رویای کار در یکی از نام‌داران بزرگ این صنعت مانند گوگل، فیس‌بوک یا اپل را در سر می‌پرورانند، همواره به دنبال دانشگاه‌ها و کالج‌های خاصی  هستند که شانس پذیرش‌شان را در این مشاغل افزایش دهد. اما واقعیت امر این است که بین برخی از دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا و شرکت‌های برتری که فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر را به طور منظم جذب می‌کنند، ارتباطی وجود دارد و بیشتر متقاضیان کار در شرکت‌های بزرگ فناوری، فارغ‌التحصیلان برخی از دانشگاه‌های برتر ایالات متحده هستند. دانشگاه‌های استنفورد، واشنگتن، برکلی کالیفرنیا،UCLA و MIT‌ از جمله دانشگاه‌های معتبر ایالات متحده آمریکا هستند که معرف خوبی برای استخدام شما در شرکت‌هایی همچون گوگل و اپل به حساب می‌آیند.

تحصیل در دانشگاه و یادگیری مسائل اکادمیک، یکی راه‌های سریع در تبدیل شدن به یک متخصص است

برای خواندن شرح مختصری از این دانشگاه‌ها به لینک زیر مراجعه فرمائید.

https://www.mastersportal.com/articles/1978/10-universities-in-the-us-with-computer-science-degrees-for-getting-a-job-at-apple-or-google.html  

از مهم‌ترین مواردی که دانشجویان برای انتخاب یک دانشگاه در رشته کامپیوتر در نظر می‌گیرند، اعتبار مدرک دانشگاهی و جایگاه دانشگاه در رنکینگ‌های جهانی است. هرچقدر رتبه دانشگاه مورد نظر کمتر باشد، از کیفیت آموزشی بیشتری برخوردار است و به همان اندازه می‌تواند موفقیت دانشجویان در موقعیت‌های آینده را تضمین کند. از سوی دیگر وجود خدمات پشتیبانی آموزشی مانند داشتن آزمایشگاه‌های مختلف کامپیوتری، تجهیزات مختلف تحقیقاتی و خدمات آموزشی دیگر، همگی نشان از اعتبار و ارزش یک دانشگاه خواهد داشت.

دانشگاه‌های تورنتو، زوریخ و آکسفورد از دیگر مقاصد دانشجویان کامپیوتر برای ادامه تحصیل هستند که می‌توانند آینده شغلی درخشانی را برای فارغ التحصیلان خود تضمین کنند. 

نتیجه گیری

باتوجه به کمبود نیروی انسانی و  تشویق دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر از سوی دولت‌ها، هرساله افراد زیادی متقاضی پذیرش در رشته مهندسی کامپیوتر هستند. آموزش مبانی کامپیوتر در مدارس و پایه‌های تحصیلی مدارس یکی از نکات مثبت و قابل تاملی است که نشان از ضرورت و اهمیت علوم کامپیوتر و هوش‌مصنوعی در جوامع است که بیش از هر زمان دیگری در حال رشد و ارتقاست.

رشته کامپیوتر چه گرایش‌هایی دارد؟

رشته کامپیوتر درای سه گرایش نرم‌افزار، سخت‌افزار و شبکه است. برای مشاهده دقیق گرایش‌ها و شغل‌های مرتبط با آن میتوانید به مقاله مشاغل کامپیوتر در سایت کنکور کامپیوتر مراجعه فرمائید.

بهترین کشورها برای تحصیل در رشته کامپیوتر کدامند؟

کانادا، استرالیا، آمریکا، انگلیس و آلمان از جمله 5 کشور برتر برای برای تحصیل رشته‌ی کامپیوتر هستند.

برای ورود به رشته کامپیوتر چه شرایطی لازم است؟

دانش‌آموزان رشته‌های نظری مانند تجربی، ریاضی و فیزیک و همچنین دانش‌آموزان هنرستانی، می‌توانند پس از اخذ دیپلم، در کنکور سراسری شرکت کرده و درصورت بدست آوردن رتبه کافی در بهترین دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه صنعتی شریف، تهران و امیرکبیر و ... مشغول به ادامه تحصیل شوند. لازم به ذکر است که دانشجویان زیادی در مقطع کارشناسی ارشد تغییر رشته داده و متقاضی شرکت در آزمون مهندسی کامپیوتر هستند. برای اطلاع از شرایط دقیق پذیرش نیز می‌توانید مقاله شرایط ورود به رشته کامپیوتر را در صفحه کنکور کامپیوتر مطالعه فرمائید.

26824 نفر تاکنون در دوره‌های آموزشی کنکور کامپیوتر شرکت کرده‌اند.

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی:     konkurcomputer_admin@

شماره ثابت موسسه:   09378555200

امتیازدهی4.3125 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.31 امتیاز (8 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام