مسیر رتبه‌برترشدن در کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر و IT
ثبت‌نام رایگان
مدت زمان باقیمانده :
ثانیه -
دقیقه -
ساعت -
روز -
کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

بزرگترین غول های تکنولوژی جهان در سال 2021؛ معرفی 10 شرکت برتر

در جهان امروز تکنولوژی مهم ترین و قدرتمند ترین ابزاری است که اقتصاد را شکل می دهد. تکنولوژی و فناوری اطلاعات (IT) تغییرات اساسی در تجارت و همچنین زندگی روزمره انسان ها ایفا می کنند.

همه گیری گسترده بیماری کرونا تأثیر شدیدی بر بازارهای جهانی گذاشته و در طی دو سال اخیر به بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا لطمه های عمیقی وارد کرده است. با این وجود برخی از شرکت های بزرگ تکنولوژی نه تنها با وجود این پاندمی متضرر نشده اند، بلکه توانسته اند رشد چشمگیری را در این مدت تجربه کنند.

سالانه بزرگترین شرکت های IT جهان براساس میزان فروش، سود، دارایی‌ها و ارزش جاری بازار رتبه‌بندی می‌شوند؛ اما یکی از مهم‌ترین شاخص‌های قرارگیری یک شرکت در این فهرست، ارزش برند آن است. در این مقاله قصد داریم 10 شرکت برتر دنیا در حوزه آی تی را بر اساس «ارزش برند» آن‌ها به شما معرفی کنیم.

ارزش برند (Brand Value)، ارزشی است که مشتریان فعلی و بالقوه از یک برند درک می‌کنند. ارزش برند با میزان اعتماد مشتری از یک برند اندازه‌گیری می‌شود و می‌تواند با مقایسه درآمد مورد انتظار آینده از یک محصول با نام تجاری با درآمد مورد انتظار آینده یک محصول بدون نام تجاری معادل با آن محاسبه شود.

میزان فروش و ارزش بازار، یکی دیگر از روش های دسته بندی شرکت های بزرگ دنیاست که بر این اساس شرکت اپل با چیزی حدود 2.3 ترلیون دلار بالاترین ارزش بازار را در سال 2021 به ثبت رسانده است

ارزش بازار و میزان فروش اکثر این غول های تکنولوژی حتی از بودجه سالیانه بسیاری کشورها بالاتر است

بسیاری شرکت های بزرگ فناوری محور عمری بیشتر یا نزدیک یک قرن دارند و برخی امروزه در زمینه های دیگری همچون واقعیت افزوده یا اتومبیل های خودران نیز فعالیت می کنند

شرکت IBM بعنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های دنیای تکنولوژی عمری بیش از یک قرن و تیک تاک عمری کمتر از 5 سال دارد!

تاریخچه صنعت جهانی IT

تاریخچه IT‌ یا فناوری اطلاعات (کوتاه شده عبارت Information Technology) به عصر پارینه سنگی باز می گردد؛ یعنی زمانی که انسان اطلاعاتی از خود بر دیواره غارها برجای گذاشت. بشر در طول تاریخ همواره به دنبال پیشرفت و سازماندهی اطلاعات بوده است. با این حال اولین پیشرفت های جالب توجه آی تی در حدود دویست سال گذشته حاصل شده اند؛ یعنی زمانی که اولین کامپیوترها ظهور کردند.

فناوری اطلاعات به معنای امروزی آن هرگز به وجود نمی آمد مگر به وسیله توسعه زبان برنامه نویسی و نزدیک کردن هرچه بیشتر آن به زبان انسان.

برای نخستین بار صنعت IT با ورود کامپیوترها به سازمان‌ها و مراکز دولتی در سال ۱۹۵۰ عمومی شد و با تلاش پایگاه‌های اطلاعاتی متمرکز اطلاعات آمریکا در سال 1951 از این فناوری در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به صورت کاربردی استفاده شد. البته از سال 1960 به بعد مفهوم انفورماتیک یا همان داده‌پردازی با استفاده از کامپیوترهای بزرگ در بین افراد زیادی به منظور مدیریت اطلاعات طرفداران بسیاری پیدا کرد. همچنین استفاده به شکل گسترده از سیستم‌های هوشمند با ایده راه‌اندازی اتوماسیون اداری و اجرای سیستم بدون کاغذ در دهه‌های 1970 تا 1980 به اوج خود رسید و کشورهایی همچون ژاپن، آلمان، انگلیس و غیره ارائه خدماتی همچون بانكدارى، هتلدارى، مديريت پروژه‌ها با تکیه بر فناوری اطلاعات را تقویت کردند.

اما به دلیل ضعف سيستم‌هاى ارتباطى برای انتقال اطلاعات، ارائه خدمات با محدودیت مواجه بود. تا اینکه در دهه 1980 با تلاش شرکت های ارائه دهنده سرویس های فناوری اطلاعات، امکان ارسال اطلاعات به صورت متنی، صوتی و تصویری از طریق شبکه‌های مخابراتی به رشد قابل توجهی رسید و فناوری اطلاعات به شکل کاربرد‌ی‌تری در زندگی مردم نمود پیدا کرد.

این روزها شرکت های فناوری اطلاعات در رقابت سختی قرار گرفته‌اند و هر کدام برای تولید کالاها و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات تحقیقات گسترده‌ای را انجام می‌دهند و در نهایت با ساخت نرم‌افزارهای مختلف، تکنولوژی مورد استفاده در رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند و لوازم خانگی را طراحی و ارتقا می‌دهند. این رقابت محدود به بزرگان حوزه IT نشده و استارت اپ ها و شرکت های کوچکتر نیز بین خود و همچنین با ابرکمپانی ها مشغول کشمکش برای به ثبت رساندن و کسب درآمد از ایده های خود هستند. درباره تجربیات استارت آپ ها در مواجهه با شرکت هایی نظیر آمازون و مایکروسافت بیشتر بخوانید.

در ادامه فهرست شرکت های برتر فناوری بر اساس ارزش برند آورده شده است.

لیست برترین شرکت های آی تی جهان در سال 2021

در این مقاله قصد داریم به معرفی 10 شرکت برتر دنیا در حوزه IT بر اساس ارزش برند و بر مبنای فهرست منتشر شده توسط شرکت آلمانی Statista (فعال در حوزه داده های آماری بازار و مشتریان) بپردازیم. این شرکت ها در آخرین رتبه بندی منتشر شده توسط این سایت، بعنوان 10 غول برتر دنیای تکنولوژی در سال 2021 شناخته می شوند، این شرکت‌ها عبارتند از:

برترین شرکت های فناوری سال 2021 بر اساس ارزش برند عبارتند از : شرکت اکسنچر (Accenture)، شرکت آی‌بی‌ام (IBM)، شرکت خدمات مشاوره تاتا (TCS)، شرکت اینفوسیس‌ (Infosys)، شرکت کاگنیزانت (Cognizant)، شرکت کپجمینی (Capgemini)، شرکت اچ‌سی‌ال (HCL)، شرکت ان‌تی‌تی دیتا (NTT Data)، شرکت ویپرو (Wipro)، شرکت سامسونگ (Samsung SDS)

برترین شرکت های آی تی جهان در سال 2021 بر اساس ارزش برند

  1. شرکت اکسنچر (Accenture)
  2. شرکت آی‌بی‌ام (IBM)
  3. شرکت خدمات مشاوره تاتا (TCS)
  4. شرکت اینفوسیس‌ (Infosys)
  5. شرکت کاگنیزانت (Cognizant)
  6. شرکت کپجمینی (Capgemini)
  7. شرکت اچ‌سی‌ال (HCL)
  8. شرکت ان‌تی‌تی دیتا (NTT Data)
  9. شرکت ویپرو (Wipro)
  10. شرکت سامسونگ (Samsung SDS)

میزان رشد ارزش برند یکی دیگر از روش های دسته بندی شرکت های فناوری محور جهان است که بر این اساس شرکت آمازون توانسته در سال 2021 بیشترین میزان رشد ارزش برند را به ثبت برساند.

بر اساس آماری که از سایت Visual Capitalist منتشر شده، در سال 2021 ارزش برند آمازون بیشترین رشد و ارزش برند تسلا سریع ترین رشد را در میان غول های دنیای تکنولوژی داشته اند.

در ادامه درباره هریک از این غول های مطرح تکنولوژی جهان بیشتر صحبت می کنیم.

  1. accenture logo اکسنچر (Accenture)

    شرکت اکسنچر با درآمد سالانه بیش از 44 میلیارد دلار در دوبلین ایرلند تاسیس شد و امروز به‌عنوان ارزشمندترین برند سال 2021 در حوزه آی تی شناخته می شود. کمپانی Accenture خدمات گسترده‌ای در زمینه استراتژی، مشاوره، تعاملات، فناوری و عملیات ارائه می‌دهد. جولی سوئیت مدیر عامل این شرکت بیان کرده «‌ما در اکسنچر عمیقاً به آنچه انجام می‌دهیم و تأثیری که بر مشتریان و جوامع خود می‌گذاریم اهمیت می‌دهیم.» خدمات بازاریابی دیجیتال در کنار نرم‌افزارهای فناوری، پیاده‌سازی، تحویل، و تحقیق و توسعه و بکارگیری فناوری‌های نوظهور از دیگر خدمات این شرکت است.

    در سال‌های اخیر این شرکت توانسته میزان فروش خدمات خود را بطور چشمگیری افزایش دهد و به جایگاه ویژه‌ای در بین مردم جهان دست پیدا کند. بر این اساس با ارزش‌ترین برند سال 2021 بیش از هر زمان دیگری توانسته جایگاه خود را در بازار بزرگان فناوری اطلاعات دنیا تثبیت کند.

  2. IBM logo آی‌بی‌ام (IBM)

    آی بی ام که مخفف عبارت  International Business Machinesاست یک شرکت چند ملیتی تکنولوژی است و با بیش از 345 هزار پرسنل در 171 کشور شعبه دارد. این شرکت در زمینه تولید و فروش سخت‌افزار، میان‌افزار و نرم‌افزار رایانه و ارائه خدمات میزبانی و مشاوره در حوزه رایانه تا فناوری نانو فعالیت دارد و توسط چارلز رنلت فلینت (Charles Ranlett Flint) راه‌اندازی شده است. سرمایه کمپانی IBM معادل 73.62 بیلیون دلار تخمین زده شده که علت این رشد، گسترش فعالیت‌ در زمینه خدمات ابری و محاسبات شناختی عنوان شده است.

  3. TCS logo تاتا (TCS)

    شرکت خدمات مشاوره تاتا (TCS) با چیزی حدود 200 میلیارد دلار سرمایه بازار، دومین شرکت بزرگ هندی از نظر ارزش بازار است و نام آن در فهرست با ارزش‌ترین برندهای خدمات فناوری اطلاعات در سراسر جهان دیده می‌شود. عمده فعالیت‌های این شرکت بر روی مشاوره مدیریت و فعالیت‌هایی در زمینه فناوری‌های رایانش ابری، اتوماسیون و تولید تجهیزات هوشمند تمرکز دارد.

  4. Infosys اینفوسیس‌ (Infosys)

    اینفوسیس یک شرکت هندی فعال در حوزه های خدمات مشاوره‌ای اقتصادی، تکنولوژی اطلاعات و مهندسی است که توانسته عنوان چهارمین برند باارزش دنیا در سال 2021 را کسب کند. این شرکت عرضه‌کننده خدمات فناوری، در زمینه تولید انواع برنامه‌ها و نرم‌افزارها برای صنعت بانکداری و به‌ویژه بانکداری اسلامی است و به موفقیت خوبی در این خصوص دست یافته و سرمایه بازار آن در سال 2021 چیزی معادل 103.63 بیلیون دلار برآورد شده است.

  5. Cognizant logo کاگنیزانت (Cognizant)

    رسیدن نام شرکت کاگنیزانت به پنج برند برتر فناوری جهان در سال 2021 مورد توجه بسیاری از رقبا قرار گرفته است. ارزش برند شرکت آمریکایی کاگنیزانت در حال حاضر به 45.8 بیلیون دلار رسیده و اصلی ترین زمینه فعالیت آن مشاوره استراتژی فناوری است. در کنار خدمات اصلی، Cognizant توسعه سیستم‌های پیچیده، پیاده‌سازی و نگهداری پکیج‌های نرم افزاری سازمانی، انبار داده و هوش تجاری، تست و نگهداری برنامه، مدیریت زیرساخت و برون سپاری فرآیند کسب و کار را نیز در لیست خدمات خود جای داده است.

  6. Capgemini logo کپجمینی (Capgemini)

    شرکت کپجمینی با ارزش تجاری 41.60 بیلیون دلار، در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی توانسته رتبه ششم با ارزش ترین برند دنیا در سال 2021 را به دست آورد. این شرکت در زمینه مدیریت سازمانی و پردازش داده فعالیت دارد و بیش از 290 هزار پرسنل در 50 کشور تحت نام این برند مشغول به کار هستند.

  7. HCL logo اچ‌سی‌ال (HCL)

    کمپانی HCL با ارزش سهامی معادل 45.70 دلار در سال 2021 موفق به کسب عنوان هفتم بین 10 شرکت برتر آی تی دنیا شده است. قالب درآمدهای این شرکت از راه تجارت خدمات نرم افزاری شامل ارائه نرم‌افزار، زیرساخت‌ها، مهندسی، تحقیق و توسعه و برون‌سپاری فرایند کسب و کار است.

  8. NTT Data logo ان‌تی‌تی دیتا (NTT Data)

    شرکت NTT Data همانند اغلب دیگر شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات، در دوران همه‌گیری کرونا توانسته روند رو به ‌رشدی را در پیش بگیرد. این کمپانی با ثبت سرمایه بازار 29.57 میلیارد دلاری در سال 2021 توانسته رکوردشکنی کند.

  9. Wipro logo ویپرو (Wipro)

    شرکت ویپرو به عنوان یکی دیگر از بزرگترین شرکت های فناوری اطلاعات، توانست در سال 2021 ارزش سرمایه بازار خود را به رکورد بی‌سابقه 51.63 بیلیون دلار برساند. این عدد حاکی از رشد 72.46 درصدی این شرکت نسب به سال گذشته دارد. کمپانی Wipro محصولات فناوری اطلاعات و خدمات را طراحی و تولید و در سراسر جهان به فروش می‌رساند.

  10. Samsung SDS logo سامسونگ (Samsung SDS)

    شرکت سامسونگ SDS یک شرکت فناوری کره‌ای است که اولین بار در سال 1985 تاسیس شد تا به به شرکت‌های وابسته به گروه سامسونگ بر اساس فناوری‌های دیجیتال از جمله موبایل، رسانه‌های اجتماعی، حسگرها، فناوری ابری و غیره خدمات ICT ارائه دهد. سرمایه بازار این غول تکنولوژی چیزی معادل 12 هزار و 390 بیلیون دلار برآورد شده که رقم جالب توجهی است!

در میان غول های فناوری دنیا، شرکت های اپل، فیس‌بوک و آلفابت بالاترین میزان بازدهی به ازای هر کارمند را در میان دیگر کمپانی ها به ثبت رسانده اند

آینده صنعت آی تی و شرکت های فعال در این حوزه

صنعت IT با تمرکز بیش از گذشته‌ی شرکت های فناوری اطلاعات، مراحل رشد و توسعه را طی می‌کند که در این میان سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه هوش مصنوعی صورت گرفته است. شرکت‌های فعال در این حوزه سعی دارند با خلق نوآوری، تغییرات بسیاری در فناوری دیجیتال و سبک زندگی مردم ایجاد کنند. AI می تواند در آینده به عنوان محرک اصلی فناوری‌های نوظهور مانند داده‌های بزرگ (Big Data)، رباتیک و اینترنت اشیا (IoT) عمل کرده و همچنان به عنوان یک مبتکر در فناوری ادامه فعالیت بدهد.

اغلب پروژه‌های تحقیقاتی دنیا نشان‌دهنده آن هستند که ارزش بازار هوش مصنوعی با توجه به رشدی که در سال‌های اخیر داشته است، می‌تواند تا سال 2025 به رقم 391 میلیارد دلار و فراتر از آن برسد. همچنین فناوری اینترنت پرسرعت نسل پنجم (5G) بعد از هوش مصنوعی در مقام دوم قرار دارد.

محبوبیت و کاربردهای سیستم‌های ابری نیز در فناوری‌های جدید و نوظهور روندی رو به رشد دارد. از این رو، شرکت‌هایی که بتوانند فناوری را با نوآوری ادغام کرده و به بهترین نحو عرضه نمایند این شانس را دارند که در لیست غول های آی تی دنیا قرار ‌گیرند؛ البته رقابت برای کسب این عنوان با توجه به فعالیت‌های گسترده کمپانی‌های شناخته شده در این حوزه بسیار سخت است.

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی:     konkurcomputer_admin@

تماس با پشتیبانی:   09378555200

امتیازدهی4.25 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.25 امتیاز (4 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام