کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

معماری سازمانی چیست؟

مدیریت بهینه یک سازمان نیاز به نقشه جامع از تمام ابعاد آن سازمان دارد تا بتوان روابط بین ابعاد گوناگون سازمان را درک نمود و با تغییرات هماهنگ شد. این نقشه از سازمان که حاوی اطلاعات افراد، فرآیندها، مکان‌ها و دیگر ابعاد و خصوصیات سازمان است با عنوان "معماری سازمانی" مطرح می‌شود و در دانشگاه‌ها تدریس می‌گردد. گرایش معماری سازمانی به کمک فناوری اطلاعات سعی در بهبود فرایندهای کاری سازمان دارد.

کارشناسی  ارشد معماری سازمانی

گرایش معماری سازمانی ریشه گرفته از بحث "معماری سیستم‌های اطلاعاتی" و به خصوص "معماری اطلاعات" است. تفاوت معماری سازمانی و معماری سیستم های اطلاعاتی در این است که معماری سازمانی تمام جنبه‌های سازمان نظیر کاربران، موقعیت جغرافیایی سیستم‌ها، نحوه توزیع آنها، فرآیندهای حرفه، انگیزه کارها، راهبردها، مأموریت‌های سازمان و غیره را درنظر میگیرد، در حالی که معماری اطلاعات تنها بر اطلاعات متمرکز شده است.

ویدیو معرفی معماری سازمانی توسط دکتر شمس پدر معماری سازمانی ایران

هدف از دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش معماری سازمانی

دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش معماری سازمانی یکی از مجموعه‌های آموزش عالی در زمینه فنی مهندسی است که دانش آموختگان آن قادر می‌شوند در ابعاد کلی تدوین معماری انواع سیستم‌های اطلاعاتی راه حل‌هایی کلی ارائه دهند و با داشتن تبحر عملی و درک تئوری لازم بتوانند طراحی، پیاده سازی و ارزیابی مفاهیم، تکنیک‌ها، روش‌ها و رویه‌های لازم برای برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات را عملی سازند و نیز بتوانند پژوهش‌های اولیه در زمینه دانش معماری سازمانی را انجام دهند و سبب ارتقا دانش و تکنولوژی مربوطه در کشور گردند.

مأموریت اصلی این دوره تمرکز بر پرورش مهندسانی است که با روش معماری سازمانی و با استفاده از ابزارهای موجود در زمینه‌های مختلف، حوزه فناوری اطلاعات سازمان را در جهتی همسو و هماهنگ با اهداف سازمان سوق دهند.

توانمندی‌های فارغ التحصیلان دوره ارشد معماری پس از طی این دوره

بازار کار رشته معماری سازمانی

دانشگاه های دارای رشته فناوری اطلاعات

تعداد واحد های کارشناسی ارشد رشته معماری سازمانی

دانشجو در رشته معماری سازمانی باید 32 واحد بگذراند که واحدها به طریق زیر است: 24 واحد درسی، 2 واحد سمینار، 6 واحد پایان نامه.

دانشجویان باید 24 واحد درسی را از جدول درس های اختیاری و اصلی انتخاب کنند(جداول دروس اصلی و اختیاری در فایل پی دی اف پیوست شده در اختیارتان قرار گذاشته شده).

توجه: چنانچه رشته دوره کارشناسی با رشته دوره کارشناسی ارشد معماری سازمانی تجانس نداشته باشد و یا به تشخیص گروه فناوری اطلاعات و تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده، دانشجو نیاز به گذراندن دروسی از دوره کارشناسی داشته باشد، این دروس تحت عنوان دروس جبرانی کتبا به دانشجو ابلاغ گردیده و دانشجو موظف به گذراندن این واحدها در مدت زمان مقرر می‌باشد. به ازاء هر 2 واحد درس جبرانی یک ماه به سقف مدت دوره کارشناسی ارشد معماری سازمانی برای دانشجو اضافه می‌شود.

دروس کارشناسی ارشد رشته معماری سازمانی

برای مشاهده توضیحات تکمیلی در مورد گرايش معماری سازمانی در ارشد، پی دی اف زیر را که شامل موارد زیر است، دانلود کنید :

〈〈 دانلود فایل جزئیات واحدهای گرایش معماری سازمانی 〉〉

گرایش معماری سازمانی چیست؟

مدیریت بهینه یک سازمان نیاز به نقشه جامع از تمام ابعاد آن سازمان دارد تا بتوان روابط بین ابعاد گوناگون سازمان را درک نمود و با تغییرات هماهنگ شد. این نقشه از سازمان که حاوی اطلاعات افراد، فرآیندها، مکان‌ها و دیگر ابعاد و خصوصیات سازمان است با عنوان "معماری سازمانی" مطرح می‌شود، گرایش معماری سازمانی به کمک فناوری اطلاعات سعی در بهبود فرایندهای کاری سازمان دارد

بهترین دانشگاه های کشور در رشته معماری سازمانی چه هستند؟

اگر بخواهید در گرایش معماری سازمانی تحصیل کنید باید در کنکور ارشد فناوری اطلاعات شرکت کنید زیرا در مقطع لیسانس این گرایش وجود ندارد، در مقطع ارشد بهترین دانشگاه هایی که در آن گرایش معماری سازمانی وجود دارد دانشگاه شهید بهشتی است

بازار کار رشته معماری سازمانی چیست؟

فارغ التحصیلان گرایش سامانه های شبکه ای می‌توانند هر یک از کارهای رو به رو مشغول به کار شوند: خبعنوان کارشناس ارشد به منظور تامین برنامه جامع و نقشه‌های معماری سیستم‌های اطلاعاتی در سازمانها، ارائه خدمات مشاوره ای و تخصصی در زمینه معماری سازمانی به مدیران سازمان های اقتصادی و اجتماعی

امتیازدهی3.6666666666667 1 1 1 1 1 1 1 1 1 13.67 امتیاز (6 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام