مسیر رتبه‌برترشدن در کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر و IT
ثبت‌نام رایگان
مدت زمان باقیمانده :
ثانیه -
دقیقه -
ساعت -
روز -
کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

معرفی بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی رایگان 2023

این مقاله عالی به معرفی معرفی بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی رایگان خارجی و ایرانی پرداخته، همچنین به معرفی سایت های یادگیری آنلاین برنامه نویسی پرداخته

اگر به‌دنبال یادگیری برنامه نویسی با کم‌ ترین هزینه ممکن هستید یا قصد دارید مهارت‌ های برنامه نویسی خودتان را ارتقاء دهید انتخاب و مشاهده دوره های آموزشی از سایت های برتر دنیا بهترین انتخاب است، وب سایت هایی که در این مقاله به بررسی آنها پرداختیم تمرکز آنها بر آموزش مباحث از سطح مبتدی تا پیشرفته است، برخی از این وب سایت‎ها آموزش را در قالب متن و برخی دیگر در قالب ویدئو های آموزشی ارائه می‌دهند.

بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی

در این قسمت به معرفی بهترین سایت های برنامه نویسی سال ۲۰۲۲ و پیشنهاد دوره‌های برتر این سایت‌ها می‌پردازیم.

  1. سایت BitDegree
    BitDegree صفحه اصلی وبسایتاین سایت یک پلتفرم آموزشی مبتنی بر بلاکچینبراستی بلاکچین چیست؟ از 0 تا 100 بلاکچین به زبان سادهبراستی بلاکچین چیست؟ از 0 تا 100 بلاکچین به زبان سادهبراستی بلاکچین چیست؟ افراد زیادی می‌خواهند با بلاکچین آشنا شوند، اما نمی‌توانند در سایت‌ها توضیح ساده ای از بلاکچین بیابند، این مقاله به توضیح بلاچین به زبان ساده پرداخته است که دوره‌های مختلف رایگان و غیررایگان در زمینه مهارت های دیجیتال و رمز ارزها را ارئه می‌دهد.
    دوره‌های پیشنهادی:
  2. سایت Udemy
    Udemy صفحه اصلی وبسایت

    در این سایت بیش از 170000 دوره رایگان وغیررایگان، از مهارت‌های مختلف از موسیقی گرفته تا مهارت های حوزه نرم افزار و آی تی ارائه می‌شود.
    دوره‌های پیشنهادی:

  3. سایت Sololearn
    Sololearn صفحه اصلی وبسایتاین سایت بیش از 20 دوره آموزشی آنلاین برنامه نویسی در ارتباط با Java, JavaScript, HTML, CSS ارائه می‌دهد، ارائه این آموزش‌ها هم در وب‌سایت وهم در اپلیکیشن موبایل این مجموعه انجام می‌‌شود.
    دوره‌های پیشنهادی:
  4. سایت Coursera
    Coursera صفحه اصلی وبسایتکورسرا یک سایت آموزشی آنلاین است که با بیش از 200 دانشگاه و کمپانی مختلف برای ارائه هزاران دوره آموزشی متفاوت از مدیریت گرفته تا علوم کامپیوتر همکاری می‌کند.
    دوره‌های پیشنهادی:
  5. سایت Khan Academy
    Khan Academy صفحه اصلیخان آکادمی دوره‌های آموزشی فراوانی را در موضوعات مختلف، شامل مباحث پایه ای برنامه نویسی و علوم کامپیوتر و... ارائه می‌دهد، همچنین نسخه اپلیکیشن موبایل این سایت برای اندروید و iOS به صورت کاملا رایگان و بدون پرداخت درون برنامه‌ای موجود است.
    دوره‌های پیشنهادی:
  6. سایت edX
    edX صفحه اصلی وبسایتهمانند کورسرا این سایت نیز یک پلتفرم آموزشی آنلاین است که با بیش از 160 دانشگاه برای ارائه دوره‌های آموزشی با کیفیت همکاری می‌کند و دوره های آموزشی در حوزه های مختلفی از جمله علوم کامپیوتر و دیتاساینس ارائه می‌دهد.
    دوره‌های پیشنهادی:
  7. سایت GeeksforGeeks
    GeeksforGeeks صفحه اصلی وبسایت

    یک پلتفرم آموزش الکترونیکی است که شامل دوره های رایگان و غیررایگان است و تمرکز آن بر آموزش برنامه نویسی و علوم کامپیوتر می‌باشد. همچنین راه حل بسیاری از چالش های برنامه نویسی را در این سایت می‌توانید پیدا کنید.
    دوره‌های پیشنهادی:

  8. سایت Freecodecamp
    Freecodecamp صفحه اصلی وبسایتاین سایت با ارائه دوره‌های برنامه‌نویسی رایگان به افراد کمک می‌کند تا مهارت های حوزه دیجیتال را یاد بگیرند و در صنعت تکنولوژی شغل مناسبی را بیابند. دوره‌های آموزشی این سایت خودآموز می‌باشند و می‌توانید از بین دوره های مختلفی چون HTML, CSS, JavaScript, React, Node.js دوره مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  9. سایت MIT Opencourseware
    MIT OpenCourseWare صفحه اصلی وبسایتیک پلتفرم آنلاین رایگان و در دسترس عموم می‌باشد، دوره‌های آموزشی آن شامل سخنرانی های ویدئویی، تکالیف و کتاب‌های درسی آنلاین است.
    دوره‌های پیشنهادی:
  10. سایت Codecademy
    Codecademy صفحه اصلی وبسایتیک پلتفرم یادگیری تعاملی است که دوره‌های برنامه‌نویسی با کیفیت برای زبان های برنامه نویسی مختلف را در حوزه هایی چون توسعه وب و علوم کامپیوتر ارائه می‌دهد. علاوه بر این‌ها منابعی چون داکیومنت های زبان های مختلف، برگه تقلب (Cheat Sheet)، مقاله ها، چالش ها و پروژه های متفاوتی در این سایت ارائه شده است.
    دوره‌های پیشنهادی:
  11. سایت FutureLearn
    FutureLearn صفحه اصلی وبسایتیکی دیگر از پلتفرم‌های آموزشی، این سایت می‌باشد که دوره‌های رایگان و غیررایگان در موضوعات مختلفی چون علوم کامپیوتر و آی تی را ارئه می‌دهد. دوره‌ها در این سایت به سه صورت رایگان، آپگرید و نامحدود ارائه می‌شوند.
    دوره‌های پیشنهادی:
  12. سایت The Odin Project
    The Odin Project صفحه اصلی وبسایتاین وب‌سایت با هدف اینکه تحصیلات باید رایگان و در دسترس باشد به وجود آمد و دوره‌های با کیفیت و رایگان برنامه نویس فول استک را ارائه می‌دهد که افراد به صورت آنلاین می‌توانند آن را تکمیل کنند.
    دوره‌های پیشنهادی:
  13. سایت Skillcrush
    Skillcrush صفحه اصلی وبسایت

    یک پلتفرم آموزشی آنلاین است که دوره‌های آموزشی را در 3 موضوع اصلی: برنامه نویسی، طراحی و تجربه کاربری(User Experience) ارائه می‌دهد، تمامی این دوره ها خود آموز، پروژه محور، همراه با راهنمایی منتور می‌باشد.
    دوره‌های پیشنهادی:

  14. سایت Code Avengers
    Code Avengers صفحه اصلی وبسایتیک کمپانی آموزش الکترونیکی است که دوره‌های رایگان و غیر‌رایگان مرتبط با برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر را ارائه می‌دهد و در سه سطح Junior برای مبتدیان و رده سنی 5 تا 14 سال، Edu برای معلم های مدرسه و Pro  برای مبتدیان بالای 15 سال ارائه می‌شود.
    دوره‌های پیشنهادی:
  15. سایت +Envato Tuts
    Envato Tuts صفحه اصلی وبسایتاین سایت مجموعه بزرگی از منابع آموزشی آنلاین را به شما پیشنهاد می‌کند و به شما کمک می‌کند مهارت‌های جدید را با تعداد زیادی از ویدئو های دوره های آموزشی و مقاله های راهنما و کتاب‌های الکترونیکی در موضوعات مختلفی چون برنامه نویسی، بیزینس و طراحی سایت بیاموزید.
    دوره‌های پیشنهادی:
  16. سایت Web.Dev by Google
    Web.dev صفحه اصلی وبسایتاین سایت 4 دوره آموزشی جامع طراحی و توسعه وب که شامل طراحی واکنش گرا (Responsive)، فرم های HTML، وب اپلیکیشن (Progressive Web App) و CSS را ارائه می‌دهد.
    دوره‌های پیشنهادی:
  17. سایت Upskill
    Upskill صفحه اصلی وبسایتیک وب سایت آموزشی خوب برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب است، اکثر ویدئو های آموزشی آن با کیفیت بالا مسائل پیچیده را به زبانی ساده بیان می‌کند، همچنین درسهایی برای کمک به دانشجویان برای یافتن شغل مناسب در حوزه آی تی و اینکه چگونه برای یک مصاحبه شغلی آماده شوند را دارد. با ایجاد حساب کاربری رایگان در این سایت به بیش از 200 دوره آموزشی دسترسی خواهید داشت.
    دوره‌های پیشنهادی:
  18. سایت Pluralsight
    Pluralsight صفحه اصلی وبسایت

    یک پلتفرم آموزشی که دو محصول اصلی آن مهارت ها و جریان هستند، مهارت ها به افراد کمک می‌کند که مهارت های فنی خودشان را مورد ارزیابی قرار دهند و بر این اساس مهارت‌هایشان را ارتقاء دهند و هزاران دوره آموزشی که مباحث فنی متفاوتی را پوشش می‌دهد توسط متخصصان صنعت در این سایت ارائه شده است. جریان ابزار سازمانی است که به تیم‌های مهندسی نرم افزار کمک می‌کند که بهره‌وری کار خود را افزایش دهند.
    دوره‌های پیشنهادی:

یادگیری آنلاین برنامه نویسی با زبان پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی شئ گرا و تعاملی است که برای اتوماتیک کردن خودکارسازی وظایف، ساخت دستگاه‌های هوشمند و نرم افزار و سایت استفاده می‌شود. بعضی از مشهورترین نرم افزارها که به زبان پایتون نوشته شده اند عبارتند از اینستاگرام و یوتیوب. اگر می‌خواهید پایتون را یاد بگیرید منابعی که در ادامه معرفی می‌شوند را دنبال کنید.

  1. The Python Wiki
    The Python Wiki صفحه اصلی وبسایتویکی پایتون منابع مفید مختلفی را برای افرادی که می‌خواهند مبانی پایتون و موضوعات پیشرفته در آن را بیاموزند را گردآوری کرده است، همچنین فهرست دقیقی از کتاب‌ها، دوره‌های تعاملی و آموزش‌ها و لیستی از این منابع به زبان هایی غیر از انگلیسی را فراهم کرده است، علاوه‌بر این موارد بخش‌های سوالات متداول پایتون و خطاهای رایج افراد تازه کار را هم دارد.
  2. Open Computer Science
    Open Computer Science صفحه اصلیبرنامه درسی و سرفصل‌های آموزشی این سایت توسط مرکز آموزش محاسبات و ریاضیات دانشگاه واترلو ارائه شده است، این وب‌سایت چهار دوره جامع رایگان را ارائه می‌دهد: پایتون از ابتدا و پایه، درس های مستقل از زبان (این دوره مجموعه ای از ویدئوهایی است که مفاهیم اولیه برنامه نویسی را به روشی مستقل از یک زبان برنامه‌نویسی خاص آموزش می‌دهد)، مبانی وب و برنامه نویسی وب.
    دوره‌های پیشنهادی:

یادگیری آنلاین برنامه نویسی با زبان ++C

  1. ++Learn C
    Learn CPP صفحه اصلی وبسایت یکی از وب سایت های مفید برای یادگیری این زبان می‌باشد که چگونه کد زدن، کامپایل و دیباگ کردن زبان ++C را به شما آموزش می‌دهد.
  2. CPlusPlus.com
    CPlusPlus صفحه اصلی وبسایتاین سایت داکیومنت های رایگان و منابع مرجع آموزشی این زبان را ارائه می‌دهد. همچنین افراد می‌توانند اطلاعات عمومی ،کتابخانه های استاندارد و مقالات مختلف این زبان را پیدا کنند.

یادگیری آنلاین برنامه نویسی با زبان JavaScript

  1. Learn-Js.org
    Learn JS صفحه اصلی وبسایتاین وب سایت آموزش های تعاملی را برای یادگیری جاوا اسکریپت ارائه کرده است، در دو بخش اصلی پایه و پیشرفته مباحث را ارائه می‌دهد به صورتی‌که هر بخش با توضیحات ساده و قابل فهم شروع و با یک تمرین خاتمه می‌یابد.
  2. Eloquent JavaScript
    Eloquent JavaScript صفحه اصلی وبسایتاین سایت نسخه آنلاین کتابی به همین نام است که جاوا اسکریپت را به سه بخش اصلی: زبان، مرورگر و Node.js تقسیم می‌کند و به‌صورت رایگان به زبان انگلیسی، فارسی، اسپانیایی و عربی در اختیار کاربران قرار گرفته است.

یادگیری آنلاین HTML و CSS

  1. HTML.com
    HTML.com صفحه اصلی وبسایتهدف این وب سایت کمک به توسعه دهندگان وب با هر سطح مهارتی است، مقالات، منابع و آموزش‌های گسترده ای را برای یادگیری ارائه می‌دهد.
    دوره‌های پیشنهادی:
  2. CSS-Tricks
    CSS Tricks صفحه اصلی وبسایتاین سایت اولین بار برای ارائه مقالات CSS ایجاد شد و بعد از آن گسترش یافت و محتوی متنوعی را در مورد چگونگی ساخت وب سایت ها از جنبه Front-End مورد بررسی قرار داد، علاوه بر مقالات نکات و ترفندها، ویدئوها و کتابهایی درمورد CSS ارائه می‌دهد.
    دوره‌های پیشنهادی:

یادگیری انلاین UI/UX

رابط کاربری (User Interface) و تجربه کاربری (User Experience)، این دو باهم ترکیب می‌شوند و دست در دست هم سعی در ایجاد برنامه‌هایی دارند که از لحاظ بصری و سهولت استفاده برای کاربر دلپذیر باشند.

  1. Figma
    Figma صفحه اصلی وبسایتفیگما یک ابزار طراحی آنلاین است که مستقیماً در مرورگر اجرا می‌شود، در این وب‌سایت منابع رایگان آموزش طراحی وجود دارد که دوره کامل آن از 12 درس کوتاه و 5 تمرین تشکیل شده است.

یادگیری آنلاین طراحی سایت با WordPress

  1. WordPress.org Codex
    learn wordpress codex صفحه اصلی وبسایتاین سایت یک کتاب راهنمای آنلاین است که توسط وب سایت رسمی وردپرس ارائه شده است، پس یکی از قابل اعتمادترین منابع برای یادگیری است.
  2. WordPress TV
    صفحه اصلی wordpress tvهمانند مورد قبلی این وب سایت نیز متعلق به وب سایت رسمی ورد پرس است، این وب سایت ویدئوهای آموزشی رایگان قابل فهم برای مبتدیان را ارائه می‌دهد.

یادگیری آنلاین برنامه نویسی موبایل

ما از اپلیکیشن های موبایل برای اهداف مختلفی مثل بازی کردن، استفاده از شبکه های اجتماعی و حتی سفارش غذا استفاده می‌کنیم، اگر برنامه نویسی موبایل برای شما جذاب به نظر می‌رسد، منابع زیر را بررسی کنید.

  1. Android Developers Training Courses
    برای برنامه نویسی اندروید The Training Course صفحه اصلی وبسایتسایت رسمی توسعه دهندگان اندروید که مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی را برای مخاطبین هدف‌اش که مبتدیان، توسعه‌دهندگان با تجربه Kotlin و Java هستند ارائه می‌کند.
    دوره‌های پیشنهادی:
  2. iOS App Dev Tutorials
    The iOS App Dev Tutorials صفحه اصلی وبسایتبخشی از وب سایت رسمی توسعه دهندگان آی او اس که اصول اولیه XCode, UIKit, SwiftUI را آموزش و ارائه می‌دهد.

یادگیری آنلاین برنامه نویسی برای طراحی بازی (بازی سازی)

اگر علاقه زیادی به بازی دارید و می‌خواهید در مورد طراحی و توسعه بازی بیشتر بدانید به وب‌سایت‌های زیر سر بزنید.

  1. Unity Learn
    Unity Learn صفحه اصلی وبسایتاین سایت بیش از 700 ساعت آموزش رایگان مرتبط با توسعه بازی را ارائه کرده است، این آموزش‌ها موضوعات متفاوت، مناسب برای هر سطحی را دارند.
    دوره‌های پیشنهادی:
  2. Godot Docs
    Godot Docs صفحه اصلی وبسایتاین وب سایت که برای موتور بازی سازی Godot می‌باشد، رایگان و متن باز (Open Source)اوپن سورس یا متن باز چیست؟ اوپن سورس به چه معناست؟اوپن سورس یا متن باز چیست؟ اوپن سورس به چه معناست؟اوپن سورس یا متن باز چیست؟ این صفحه عالی به بررسی این موارد و همچنین تاریخچه نرم افزار متن باز و نحوه به کارگیری متن باز در توسعه نرم افزار پرداخته است است و آموزش‌های مفید بسیاری را دارد. علاوه بر مقدمه کلی Godot، راهنمایی‌هایی در ارتباط با استفاده از ویرایشگر و موتور بازی سازی Godot دارد و دستورالعمل گام به گام برای مبتدیان در فرآیند ساخت بازی های دو بعدی و سه بعدی را ارائه می‌دهد.
    دوره‌های پیشنهادی:

بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی ایرانی

در میان سایت های برنامه‌ نویسی خارجی، چندین وب سایت آموزش برنامه نویسی ایرانی نیز وجود دارند که عبارتند از: آکادمی درسمن، سون لرن، تاپ لرن، فرادرس و مکتب خونه

جمع بندی

دراین مقاله به معرفی و بررسی بهترین سایت های برنامه نویسی در حوزه‌های مختلفی چون: طراحی وب‌سایت، برنامه‌نویسی موبایل و بازی‌سازی در سال 2022 پرداختیم، در نهایت با ارائه جدولی به دسته‌بندی و طبقه‌بندی بهترین سایت های برنامه نویسی در سال ۲۰۲۲ می‌­پردازیم.

دسته بندی حوزه های برنامه نویسیبرترین وب سایت ها
زبان های برنامه نویسی Udemy Programming Courses
Educative.io
Coursera
Udacity School of Programming
Pluralsight
EDX
الگوریتم ها، طراحی سیستم و مصاحبه های برنامه نویسی Grokking the System Design
Algomonster
ByteByteGo
Leetcode
GeeksforGeeks
Hackerrank
ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی Udemy AI/ML Courses
Udacity AI/ML Courses
Educative Machine Learning Path
Coursera AI/ML Courses
علم داده و مهندسی داده Datacamp

آیا یادگیری برنامه نویسی به صورت خودخوان امکان پذیر است؟

بله، اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می‌‌دهید به صورت مستقل و خودخوان برنامه نویسی را یاد بگیرید ابتدا باید بدانید که چرا می‌خواهید برنامه نویسی را یاد بگیرید و هدف شما از یادگیری چیست؟ سپس زبان برنامه نویسی مورد نظر خود را اتخاب کرده و با یافتن منابع و سرفصل‌های متناسب با زبان برنامه‌نویسی مورد نظرتان، استفاده از دوره‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی، کتاب‌ها و داکیومنت‌های مربوطه، انجام پروژه‌های مرتبط با مواردی که می‌آموزید و استمرار و مداومت در مسیر یادگیری امکان‌پذیر است.

یادگیری برنامه نویسی چقدر زمان می‌‌برد؟

پاسخ این سوال بستگی به یک‌سری از فاکتورها از جمله قدرت و سبک یادگیری شما، زبان برنامه‌نویسی و منبعی که برای یادگیری انتخاب کردید دارد. برخی از منابع این امکان را فراهم می࣪‌کنند که سرفصل‌های آموزشی دقیق و طبقه‌بندی شده را در مدت زمان کمتری یاد بگیرید. مدت زمان تقریبی مورد نیاز با توجه به روشی که برای یادگیری انتخاب می‌کنید به این صورت است که به صورت خودخوان تقریبا می‌توان گفت بین 6 ماه تا یک سال زمان نیاز دارید و اگر شرکت در بوت کمپ های برنامه نویسی را انتخاب کنید بین 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارید.

متوسط درآمد یک برنامه نویس چقدر است؟

متوسط درآمد برنامه نویس ها در آمریکا 74,042$ تا 96,453$ در سال است. البته بسته به دانش و تجربه شما این مقدار افزایش خواهد یافت، در سال 2022 متوسط درآمد برنامه نویسان پایتون 67,570$، برنامه نویسان جاوا 46,774$ و برنامه نویسان آی او اس 73,147$ بوده است. به‌طور کلی درآمد دریافتی بستگی به سطح و مهارت‌های شما در حوزه تخصصی که در آن به فعالیت می‌پردازید، کشوری که در آن مشغول به فعالیت هستید و تجربه کاری شما دارد.

آیا برنامه نویسی شغل خوبی است؟

یادگیری برنامه نویسی یک تصمیم خوب می‌تواند باشد چرا که بیشتر از نیمی از مشاغل دنیای امروز به نحوی به یک برنامه نویس برای ارتقاء شغلشان نیاز دارند و با توجه به موقعیت‌های شغلی فراوانی که برای برنامه‌نویس‌ها با درآمد بالا وجود دارد و با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی شغل برنامه‌نویسی پرتقاضا خواهد بود.

امتیازدهی5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 15.00 امتیاز (2 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام