مسیر رتبه‌برترشدن در کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر و IT
ثبت‌نام رایگان
مدت زمان باقیمانده :
ثانیه -
دقیقه -
ساعت -
روز -
کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

ارز دیجیتال چیست به زبان ساده

این مقاله عالی به معرفی ارز دیجیتال به زبان ساده پرداخته، سپس به معرفی ویژگی های و انواع ارز دیجیتال و اینکه قیمت ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می‌شود پرداخته

سلام به همه شما علاقه مندان به ارز دیجیتال عزیز، به کامل‌ترین صفحه‌ای که برای معرفی ارز دیجیتال و اینکه ارز دیجیتال دقیقا چیست در وب فارسی وجود داره خوش اومدید 😉

این روزها در مورد ارز های دیجیتال زیاد صحبت می‌شود، چه در اخبارها، چه میان مردم و چه بین معامله گران. اما ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی هایی دارد که اینقدر محبوب شده است؟ پیش تر به هر نوع پول الکترونیکی، یعنی هر پولی که تنها به صورت دیجیتال وجود داشت و به صورت دیجیتال نیز تبادل می‌شد، ارز دیجیتال می‌گفتند. اما با ظهور رمز ارز ها یا Cryptocurrencies، امروزه این دو واژه را به جای هم دیگر استفاده می‌کنند. پس در واقع ارز دیجیتال همان رمز ارز است. در این مقاله به بحث در مورد این نوع ارزها خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال چیست؟

به طور ساده، ارز دیجیتال گونه‌ای از ارز می‌باشد که بر پایه‌ی علم رمزنگاری و در بستر بلاکچینبراستی بلاکچین چیست؟ از 0 تا 100 بلاکچین به زبان سادهبراستی بلاکچین چیست؟ از 0 تا 100 بلاکچین به زبان سادهبراستی بلاکچین چیست؟ افراد زیادی می‌خواهند با بلاکچین آشنا شوند، اما نمی‌توانند در سایت‌ها توضیح ساده ای از بلاکچین بیابند، این مقاله به توضیح بلاچین به زبان ساده پرداخته پیاده سازی شده است. با استفاده از این نوع ارزها، در اینترنت می‌توان به خرید و فروش، سرمایه گذاری و معامله پرداخت. اما تمامی این کارها را می‌توان بوسیله‌ی پول‌های عادی یا فیات و یا با داشتن حساب‌هایی مانند مستر کارت، ویزا، پی پال انجام داد. پس چه نیازی به وجود ارز های دیجیتال است؟ در ادامه‌ی مقاله به بحث در این رابطه خواهیم پرداخت.

ارز های دیجیتال چگونه کار می کنند؟

بر خلاف دیگر سیستم‌های بانکی و حساب‌های مالی، ارز های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین، دارای هیچ پایگاه داده‌ ی مرکزی نمی‌باشند. بلکه از فناوری ای با دفتر کل توزیع شده یا Distributed Shared Ledger (DLT) برای ثبت و ذخیره‌ی اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند. دفتر کل توزیع شدهدفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) چیست؟ - انواع DLTدفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) چیست؟ - انواع DLTبرای رسیدن به درک درستی از ماهیت بلاک چین آشنایی با دفتر کل توزیع شده یا همان Distributed ledger(DLT) ضروری است، این مقاله عالی به بررسی کامل DLT پرداخته، دفتری است که اطلاعات مالی کاربران در آن ذخیره شده است. پسوند توزیع شده به این علت است که این مخزن اطلاعات یا دفتر کل، بین تمامی اعضای شبکه به اشتراک گذاشته شده است و هر تغییری در آن باعث تغییر در تمامی دفتر کل‌ها می‌شود. به این ترتیب از حذف و تغییر اطلاعات می‌توان جلوگیری کرد. تمامی اطلاعات و تبادلات ارزی، در قالب تراکنش ها (Transactions) داخل بلاک های بلاک چین ذخیره می‌شوند. این بلاک‌ها زنجیروار به هم متصل شده‌اند و امکان تغییر در آنها تقریبا صفر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی کار بلاک چین، مقاله‌ی بلاکچین چیستبراستی بلاکچین چیست؟ از 0 تا 100 بلاکچین به زبان سادهبراستی بلاکچین چیست؟ از 0 تا 100 بلاکچین به زبان سادهبراستی بلاکچین چیست؟ افراد زیادی می‌خواهند با بلاکچین آشنا شوند، اما نمی‌توانند در سایت‌ها توضیح ساده ای از بلاکچین بیابند، این مقاله به توضیح بلاچین به زبان ساده پرداخته حتما پیشنهاد می‌شود.

برای دریافت و انتقال ارز های دیجیتال، هر کاربر نیاز به یک کیف پول ارز های دیجیتال دارد. به وسیله‌ی این کیف پول، یک آدرس به شما اختصاص داده می‌شود. هر فردی با داشتن این آدرس می‌تواند به شما ارز دیجیتال منتقل کند. کیف پول همانند کارت بانکی و آدرس کیف پول مانند شماره‌ی کارت بانکی می‌باشد. ارز‌های دیجیتال به علت اینکه بر پایه‌ی بلاک چین ساخته شده‌اند. دارای ویژگی‌های می‌باشند که آنها را نسبت به سایر ارز‌ها، حساب‌ها و بانک‌ها متمایز کرده‌اند. هدف اصلی از به وجود آمدن ارز های دیجیتال یا Cryptocurrencies، کنار گذاشتن سیستم بانکداری سنتی بود. در ادامه به این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

ویژگی ارز های دیجیتال

در این تصویر مهم ترین ویژگی های ارز های دیجیتال نوشته شده است.

از ویژگی های اصلی ارز های دیجیتال، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوره بلاکچین برای همه

همان‌طوری که از عنوان دوره مشخص است، این دوره فناوری مدرن، جذاب و پردرآمد بلاکچین را به زبانی ساده و قابل‌فهم برای تمام مخاطبین، با هر سن و میزان تحصیلات در هر رشته تحصیلی و موقعیت شغلی توضیح می‌دهد. با گذراندن این دوره می‌آموزید که : بلاکچین چیست؟ ادبیات و اصطلاحات این فناوری چیست؟ عامل امنیت بلاکچین چیست؟ در عمل چگونه کار می کند؟ از چه اجزای فنی تشکیل شده است؟ 10 فایده و تعهد اصلی بلاکچین چیست؟ نسل ها و انواع بلاکچین چه هستند؟ بیت کوین چگونه کار می کند؟ قواعد مالی بیت کوین چیست؟ ماینینگ یا استخراج بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟ 10 کاربرد مهم بلاکچین در صنعت چیست؟ چگونه در کسب و کار خود از این تکنولوژی استفاده کنیم؟ از کجا شروع کنیم؟ آیا واقعا به بلاکچین نیاز داریم؟ ابزارهای این حوزه چه هستند؟

چه چیزهایی در این دوره یاد می‌گیرید

بلاکچین چیست
ذخیره‌سازی و ادبیات و اصطلاحات این فناوری چیست
عامل امنیت بلاکچین چیست
در عمل چگونه کار می کند
از چه اجزای فنی تشکیل شده است
10 فایده و تعهد اصلی بلاکچین چیست
نسل ها و انواع بلاکچین چه هستند
بیت کوین چیست و چگونه کار می کند
قواعد مالی بیت کوین چیست

نمونه فیلم‌هایی از جلسات بلاکچین برای همه

معرفی دوره و سرفصل مطالب

معرفی مدرس دکتر امین

بلاکچین چیست

امنینت بلاکچین

کاربرد در حوزه اینترنت

جمع بندی

معرفی دوره و سرفصل مطالب
معرفی مدرس دکتر امین
بلاکچین چیست
امنینت بلاکچین
کاربرد در حوزه اینترنت
جمع بندی

انواع ارز های دیجیتال

اولین، پر ارزش ترین و معروف ترین رمز ارز، بیت کوین می باشد. در آن زمان تنها یک نوع ارز دیجیتال وجود داشت. اما با گذشت زمان و محبوب شدن این ارزها و استفاده‌ی فراوان از آنها، باعث بوجود آمدن انواع دیگری از ارز های دیجیتال شد.

کوین ها

کوین، همان ارز دیجیتال اصلی و در واقع اولین نوع ارز دیجیتال می‌باشد. هر کوین یک سیستم و شبکه‌ی بلاک چینی مخصوص به خود و همچنین ساز و کار خود را دارد.

آلت کوین ها

به هر کوینی به غیر از بیت کوین به اصطلاح آلت کوین یا Alt Coin می‌گویند. اما امروزه با بوجود آمدن انواع زیادی ارز دیجیتال، این اصطلاح کمرنگ شده است.

توکن ها

یکی از مواردی که امروزه به طور متداول استفاده می‌شود، توکن ها (Token) هستند. توکن ها مانند ارز دیجیتال عمل می‌کنند. یعنی امکان تبادل آن از طریق کیف پول‌ها وجود دارد، اما توکن ها دارای بلاک چین مستقل نیستند و بر روی یک بلاک چین دیگر ساخته می‌شود. به عنوان مثال اتریوم از مهمترین بستر ها برای ساخت توکن های مختلف می باشد. توکن‌ها دارای پشتوانه و کارایی مخصوص به خود هستند. مثلا یک توکن می‌تواند یک ژتون در بازی آنلاین باشد و یا یک گرم طلا در بازار‌های معاملاتی. 

استیبل کوین ها

نوع دیگری از کوین‌ها وجود دارد که به آن استیبل کوین (Stable) یا همان ارز پایدار می‌گویند. این نوع ارز می‌تواند کوین معمولی و یا یک توکن باشد. از نظر ساختار فنی تفاوتی با بقیه‌ی ارز‌ها و توکن‌ها ندارند، بلکه تفاوت آن با دیگر کوین‌ها و توکن‌ها، سازوکار آن می‌باشد. قیمت این ارز‌ها ثابت هستند و مانند بقیه‌ی ارز‌ها دائم در حال تغییر نمی‌باشند. این کار به وسیله‌ی تراز کردن عرضه و تقاضا توسط سازنده‌های استیبل کوین‌ها صورت می‌گیرد.

نمونه های ارز دیجیتال

تاکنون بیش از 12 هزار ارز دیجیتال و توکن برای اهداف مختلف ساخته شده است که در اینجا تنها چند نمونه از انواع مختلف آنها  را معرفی می‌کنیم.

کوین و آلت کوین

استیبل کوین

توکن

نمونه فیلم‌های دوره‌های مهارتی

قیمت ارز های دیجیتال چگونه تعیین می شود؟

عوامل مختلفی در تعیین قیمت یک ارز دخیل است از جمله میزان شهرت و محبوبیت ارز، پشتوانه‌ی آن، میزان معامله و در نهایت بیزینس‌هایی که از آن ارز پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال یک طلا فروش ممکن است یک توکنی بسازد و به ازای دریافت هر عدد از این توکن، یک گرم طلا به مشتریانش بدهد. مسلما قیمت هر یک از این توکن‌ها به اندازه‌ی قیمت طلا بالا خواهد رفت.

به عنوان مثالی دیگر  فرض کنید ده‌ها کیف پول ارز دیجیتال، از یک ارزی پشتیبانی کنند و شرکت‌های معروف دنیا مثل اپل و مایکروسافت، محصولاتشان را در قبال این ارز بفروشند. در این صورت این ارز بشدت محبوب شده و باعث بالا رفتن تقاضا برای دریافت این ارز می‌شود. بالا رفتن تقاضا برابر است با افزایش قیمت آن ارز.

دوره‌های مهارتی رشته کامپیوتر

جمع بندی

ارز های دیجیتال، نظام جدید بانک داری و فناوری نوین در حوزه‌ی بانک داری و بازارهای سرمایه داری است. به دلیل ویژگی‌ها و نقاط مثبت فراوانی که رمز ارز ها دارند، بدون شک می‌توان گفت که آینده ی ارز های دیجیتال درخشان است. به دلیل تسهیل عملیات تبادلات ارزی، هر روزه تقاضا برای دریافت ارز های دیجیتال بیشتر شده که این امر باعث رشد قیمت این ارز ها می‌شود. همچنین صنعت‌های مختلفی هر روزه ارز های دیجیتال را وارد حیطه ی کاری خود می‌کنند.

آیا ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

بله، صرافی‌های متعددی برای خرید و فروش ارز های دیجیتال در کشور ایران وجود دارد که شما می‌توانید به راحتی تبادلات خود را انجام دهید.

آیا برای خرید ارز دیجیتال نیاز به احراز هویت داریم؟

برای جابجایی ارز دیجیتال، تنها احتیاج به یک کیف پول رمز ارز دارید و هیچ نیازی به احراز هویت نخواهید داشت. اما سازو کار صرافی‌ها ممکن است فرق کند و برای خرید از صرافی (نه برای ساخت کیف پول) ممکن است به احراز هویت نیاز داشته باشید.

آیا سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال کار معقولانه ای است؟

با توجه به رشد روز افزون این فناوری، می‌توان گفت بله، اما بدون دانش و اطلاعات کافی از بازار‌های معاملاتی این کار توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است متضرر شوید.

امتیازدهی4.6666666666667 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.67 امتیاز (6 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام