×
اطلاعیه!
ramin razavi

بزرگترین همایش آنلاین نحوه اپلای و آینده شغلی رشته کامپیوتر

 

چگونه اعتماد بنفس خود را تقویت کنیم

تدریس و مشاوره کنکور ارشد و دکتری کامپیوتر و آی تی

دعوا سر اسم نيست. اعتماد به نفس، خودباوري، حس اطمينان شخصي و امثال‌ اینها همگي یک چیز هستند که همگی کم و بيش آنها را مي‌شناسيم‌. حال بحث این است که چگونه داوطلبان کنکور ارشد اعتماد به نفس‌ خود را تقويت کنند؟

 

 

 

همنشین خوب و افزایش اعتماد به نفس

بيشتر اوقات‌تان را با آدم‌هايي بگذرانيد که اعتماد به نفس‌شان بالاست و مرحله کنکور ارشد یا دکتری را با موفقیت پشت سر گذاشته اند. اگر اين کار برای شما ممکن نيست، لااقل توي برنامه روز‌انه مدتي را براي هم‌نشيني با افرادي اختصاص بدهيد که خودباور و خودساخته‌اند. حقيقت اين است که انرژي مثبت و نيروي دروني این آدم‌ها تا حدي به شما سرایت می کند. در حضور اين آدم‌ها اصلا لازم نيست کاري بکنيد. کافي است کنارشان باشيد و آنها حرف بزنند، رفتار کنند، زندگي کنند و شما تماشاگر باشيد تا اعتماد به نفس‌ آنها کم‌کم به شما سرايت کند. ضمن اينکه چيزهاي بسياري را هم مي‌شود از همين جماعت و با همين هم‌نشيني‌هاي ساده آموخت. گاهي تنها با آموختن و به کار بستن يک نکته تازه، مسير زندگي آدم زير و رو مي‌شود: تقريبا تمام آدم‌هاي موفق دنيا يک مشاور دانا و قابل اعتماد داشته‌اند. اين مشاور يا معلم خوب ممکن است يکي از اعضاي خانواده، يک دوست صميمي،‌ يک استاد دانشگاه و يا اصلا يک شخص غريبه و خيرخواه باشد. ممکن است توي زندگي‌تان حضور داشته باشد يا ممکن است اصلا خودش زنده نباشد و شما از طريق آثاري که از او به جا مانده،‌ از او کمک بگيريد. مثلا اگر همنشین شما کسی باشد که در یک سال قبل یا بیشتر با موفقیت کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی را پشت سر گذاشته باشد شما میتوانید از تجربیات او کمک گرفته و از استرس های کاذب جلوگیری بعمل آورید و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس‌ و رسيدن به هدف والا نتیجه این همنشینی خواهد بود؛ ضمن اينکه سرعتِ رفتن و رسيدن‌تان را هم چند برابر مي‌کنید

اعتماد به نفس یک حس‌ دوست‌داشتني

سعي کنيد اين را بفهميد که اعتماد به نفس فقط يک حس است. اگر قبلا توانسته باشيد اين حس را حتي براي يک بار تجربه کنيد، قطعا باز هم مي‌توانيد. چگونه؟ با فراهم آوردن مقدمات پديد آمدن آن حس. اين همان چيزي است که ارزش تمرين هر روزه دارد. داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و فناوری اطلاعات لااقل 15 دقيقه از هر روز را به تجسم همان شرايطي که در آن، با حس اعتماد به نفس رفتار کرده‌اند اختصاص بدهند. آن شرايط را با جزييات دقيق توي ذهن خود مرور کنيد و به حس‌ خود در آن لحظه توجه کنيد. پس از مدتي، همراه داشتن اين احساس براي‌ شما به شکل يک عادت درمي‌آيد و باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. توي زندگي‌ شما چه کسي يا چه کساني را تحسين مي‌کنيد؟ چرا؟ به خاطر کدام ويژگي يا کدام ويژگي‌هاي‌ آنها؟ پاسخ به اين پرسش‌ها را به دقت يادداشت کنيد و فهرستي تهيه کنيد تا ويژگي‌هاي مورد علاقه‌ هميشه جلوي چشم‌ شما باشد.هر روز براي نزديک‌تر شدن و رسيدن به اين ويژگي‌ها تلاش کنيد

اعتماد به نفس شما در گرو حرمت دیگران

تا حالا کسي يا کساني به شما بي‌احترامي کرده‌اند؟ آيا اين اتفاق، زياد تکرار مي‌شود يا به ندرت؟ اگر ميزان تکرار اين اتفاق، زياد است و اگر نمي‌توانيد شخص يا اشخاصي را که به ‌شما بي‌ احترامي مي‌کنند به رفتار صحيح مجاب کنيد، از آنها دور شويد. آن روي اين سکه هم در تقويت اعتماد به نفس حقيقي، موثر است. يعني خودتان هم نبايد به کسي بي‌احترامي کنيد. حتي با کساني که از آنها خوشتان نمي‌آيد با مهرباني رفتار کنيد و اين را براي خودتان به شکل يک عادت در بياوريد تا تاثيرش را در جذب ديگران و تقويت اعتماد به نفس خودتان مشاهده کنيد

اشتباهات فردی و اعتماد به نفس

هر کسي ممکن است هر از گاهي در طول زندگي‌اش به کارهاي اشتباه دست بزند ، سخت نگيريد. باور کنيد و ايمان داشته باشيد که اين نواقص هم جزو زندگي است و انسان تا آخر عمر در حال یادگیری مسائل پیرامون است. پس اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و تلاش کنید که دوباره مرتکب این اشتباه نشوید. بنابراین سعی کنید از افرادی که در سال های گذشته در کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر و آی تی شرکت کرده اند تجربه کسب نمایید و اشتباهات آن ها را تکرار ننمایید.

خود کم بینی و اعتماد به نفس

حتي اگر خودتان هم جزو اين آدم‌ها نباشيد، لابد ديده‌ايد آدم‌هايي را که تا دست از پا خطا مي‌کنند يا اتفاق بدي برايشان مي‌افتد، شروع مي‌کنند به سرزنش خود و طوري با خودشان حرف مي‌زنند که فقط بوي تحقير از آن مي‌آيد. اين کار، اعتماد به نفس را ويران مي‌کند. اگر تا به حال هم اين‌گونه بوده‌ايد، ديگر تمامش کنيد. تمرينش آسان است. وقتي خودتان را مخاطب مي‌کنيد، حرمت خودتان را حفظ کنيد. خودتان را در مقام کسي مورد خطاب قرار بدهيد که ارزش ملاطفت و خوش‌رفتاري دارد. طوري با خودتان حرف بزنيد که با عزيزترين عزيزانتان توي اين دنيا صحبت می کنید. با خودتان مودب باشيد تا بقيه هم حرمت‌ شما را نشکنند و ادب حضورتان را حفظ کنند.

افزایش اعتماد به نفس از درون

اعتماد به نفس از بيرون به درون نمي‌آيد. اين حس، يک حس کاملا دروني است که البته آثار و برکاتش در بيرون از وجودتان هم ظاهر مي شود. وقتي مي خواهيد کاري انجام بدهيد يا به هدف خاصي برسيد، هميشه از انتها شروع کنید مثلا امروز يا فردا مي‌خواهيد چه کار کنيد؟ کجا برويد؟ به چه هدفي برسيد؟ چطور باشيد؟ چگونه حرف بزنيد؟ و . . . پس از پاسخ به اين سوال‌ها، يک لحظه چشمان‌تان را ببنديد و توي ذهن‌تان سعي کنيد خودتان را رسيده به آن نقطه هدف فرض کنيد ، در حال سخنراني به همان نحوه دلخواه، در حال رانندگي بدون اشتباه، در حال هم‌کلامي بدون عصبانيت و . . . تصوير دلخواه‌تان را با تمام جزيياتش در ذهنتان بسازيد و دائما آن را پررنگ‌تر و پررنگ‌تر کنيد تا لوازم ذهني‌ آن نیز برایتان ايجاد شود. اين تصوير مي‌شود عصاي دست‌ شما براي رسيدن به آنجا و آن شرايطي که دلتان مي‌خواهد. پس سعی کنید از هم اکنون خود را در حال پژوهش و مطالعه در مقطع کارشناسی ارشد در بهترین دانشگاه های ایران ببینید.

 ظاهر آراسته و افزایش اعتماد به نفس

آراستگي ظاهري يک از لازمه‌هاي رسيدن به اعتماد به نفس حقيقي است. سعي کنيد حتي در روزهايي که حس و حال چندان خوبي هم نداريد، باز هم ظاهرتان مرتب باشد و آراسته باشيد. اتفاقا آن روزهايي که بي‌حوصله‌تر هستيد، بيشتر بايد به اين نکته توجه کنيد. اين کار هم بايد به شکل يک عادت در بيايد و البته اين عادت هم از آن عاد‌ت‌هايي است که شمشير دولبه است. يعني با افراط در آن، از آن سوي بام اعتماد به نفس مي‌افتيد. پس براي اين آراستگي، حد و مرز روشني تعريف کنيد تا افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران به خودشیفتگی تبدیل نشود.

تاثیر رضایت درونی در افزایش اعتماد به نفس

از انرژي دروني‌تان غافل نشويد. هر روز لااقل يک کار مثبت انجام بدهيد که حس خوبي در درون‌تان ايجاد کند و در رابطه با اين کار هم با هيچ‌کسي حرف نزنيد. اين حس و انرژي مثبت دروني را فقط و فقط براي خودتان نگه داريد. مثلا تمرینی برای تقویت حافظه انجام دهید. اين تمرين واقعا اثربخش است.

تاثیر ورزش بر اعتماد به نفس

نرمش يا ورزش روزانه و منظم حتي در حد پياده روي روزانه، دويدن، شنا و . . . کمک‌کننده است. اين طوري واقعا احساس مي‌کنيد که بر جسم‌ خود تسلط بيشتري داريد و اين حس مي‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس‌ شما بشود. هر روز، زماني را براي گوش کردن به موزيک دلخواه‌تان کنار بگذاريد و در آن مدت، ذهن‌ خود را آزاد کنيد تا پرواز کند و روياهاي‌تان را بازسازي کند.

4.5769230769231 1 1 1 1 1 4.58 امتیاز (26 رای)

مشتاقانه منتظر نظرات و سوالات شما هستیم و در اولین فرصت پاسخ کاملی به شما خواهیم داد (2)

  1. معصومه

سلام و وقت بخیر.
خدا قوت استاد.
مقاله های مشاوره ای که قرار دادید خیلی مفید و کاربردیه ... برای خود من این مقاله خیلی صادق هست . باز منتظر مقالات مشاوره ای بیشتر از شما در سایت هستم .

  پیوست ها
 
  1. رامین رضوی    معصومه

سلام
وقت بخیر

خواهش میکنم. خوشحالم که براتون مفید واقع شد. حتما مقالات بیشتری در سایت قرار میدهیم

موفق و پیروز باشید

  پیوست ها
 
هیچ نظری ارسال شده در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

نظر ارسال شده توسط کاربر میهمان عضویت یاورود به حساب کاربری
0 کاراکتر
پیوست ها (0 / 3)
موقعیت خود را به اشتراک بزارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

برای دریافت آخرین اخبار کنکور عضو خبرنامه ما شوید

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به آقای استاد رضوی می‌باشد. © ۱۳۹۶