کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

با جمع‌بندی صحیح دروس، راه موفقیت را هموار کنیم

پس از برگزاری کنکور ارشد کامپیوتر، بارها از داوطلبان شنیده می‌شود که «با وجود تلاش فراوان، من آن‌طور که باید و شاید، نتیجه مطلوبی نگرفتم یا با توجه به ساعات مطالعه‌ام، می‌توانستم خیلی بهتر از این‌ها عمل کنم و...». یکی از مهم‌ترین دلایل این نتیجه نگرفتن، کاملاً واضح است. با توجه به طولانی بودن بازۀ مطالعه برای کنکور و اینکه حجم مباحث، بسیار زیاد است، احتمال فراموشی اين مباحث بیشتر خواهد بود و اختصاص ندادن فرصت زمانی کافی برای مرور مطالب و بروز فراموشی، باعث می‌شود كه توان پاسخگویی شما تا حد زیادی در سر جلسه کنکور ارشد کامپویتر کم شود؛ به همین دلیل، بهتر است كه برای مطالعه دقیق‌تر، حتماً از روی یک برنامه اصولی و درست درس بخوانید.

jam bandi konkur arshad computer

موفقيت در کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی و كسب يک نتيجه مطلوب، نيازمند برنامه‌ريزی ویژه‌ای است كه در هر مقطع از زمان بايد با ویژگی‌های مطالعاتي و اهداف دوران مربوط باشد؛ در واقع، برخلاف تصور غلط بسياری از داوطلبان ، برنامه‌ریزی و مطالعه برای كنكور، در هر مقطعی از زمان متفاوت بوده و بايد بر اساس ویژگی‌های همان مقطع تنظيم شود. آنچه که در این برنامه‌ریزی اهمیت دارد، توجه به مراحل مرور یک مطلب مطالعه شده برای انتقال آن از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت است؛ البته در این بین، برخی از داوطلبان، روزهای پایانی ادامه می‌دهند که این روش به هیچ‌وجه مورد توصیه نيست.

جمع بندی صحیح برای کنکور ارشد کامپیوتر چگونه است؟

باز هم اشاره می‌کنیم که موضوع جمع‌بندی برای یک داوطلب کنکور ارشد کامپیوتر از اهمیت بالایی برخوردار است و روش‌های صحیح اجرای آن، همواره مورد پرسش اين عزیزان بوده است. با توجه به اینکه عموم داوطلبان کنکور، با هر برنامه‌ریزی‌ای که داشته‌اند، بايد 1 ماه مانده به کنکور را مبادرت به جمع‌بندی کنند، این مقاله را به این مبحث اختصاص داده‌ایم. همچنین در انتهای فیلم نحوه برنامه ریزی برای 90 روز مانده به کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی در مورد نحوه صحیح نوشتن خلاصه نویسی و نوشتن برگه های جمع بندی صحبت شده است که توصیه می‌کنیم حتما این فیلم را نگاه کنید

به‌طورکلی، چهار شيوه مطالعه و برنامه‌ریزی برای موفقيت در کنکور ارشد کامپیوتر، به ذهن می‌رسد. شما داوطلبان گرامی در ابتدا بايد درس‌های مربوط به کنکور ارشد کامپیوتر را به دقت خوانده و خلاصه‌برداری کنید که برای یادگیری نحوه برنامه‌ریزی برای درس خواندن، می‌توانید به صفحه برنامه ریزی کنکور ارشد کامپیوتربرنامه ریزی کنکور ارشد کامپیوتر 1404برنامه ریزی کنکور ارشد کامپیوتر 1404برنامه ریزی صحیح و علمی نخستین و اصلی ترین گام در هر فعالیت است و کنکور نیز از این قاعده مستثنی نیست، بسیاری از رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی هر سال یا رشته لیسانس‌شان کامپیوتر نبوده و یا در دانشگاه‌های بسیار ضعیف بوده‌اند ولی با یک برنامه هوشمندانه موفق شدند به خواسته و هدف‌شان برسند مراجعه کنید و در مرحله بعد، نوبت به جمع‌بندی مبحثی می‌رسد. بی‌تردید، مهم‌ترين دوران مطالعاتی در كنكور ارشد کامپیوتر، دوره‌های جمع‌بندی مبحثی است. در اين دوران شما بايد به جمع‌بندی مبحثی به طور مشخص بپردازيد و خيال خودتان را از آن مباحث راحت كنيد. معمولاً داوطلبان كنكور ارشد کامپیوتر، متناسب با ايام پايانی دوران کنکور بايد از اين روش بهره ببرند. پس از جمع‌بندی مبحثی، نوبت به جمع‌بندی و مرور نهايی می‌رسد. اين دوره، كه آخرين فرصت شما برای آمادگی در كنكور ارشد کامپیوتر است، شيوه مطالعه متفاوتی دارد كه در زمان مناسب، توضيحات لازم در اين زمينه به داوطلبان عزيز ارائه خواهد شد.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، یکی از مهم‌ترین دلایل عدم نتیجه‌گیری مناسب بسیاری از داوطلبان از تلاش خود در مرحله آمادگی برای کنکور کامپیوتر و آی تی، عدم اطلاع آنان از جمع‌بندی است. این دسته از داوطلبان، همان کسانی هستند که تا روزهای پایانی، بی‌وقفه و بدون توجه به شرایط زمانی و وضعیت خود، مطالب جدیدی خوانده و به این نکته نیز توجه ندارند که ممکن است بخش زیادی از این مطالب در جلسه برگزاری کنکور کامپیوتر از یادشان برود؛ اما گروه دیگری از داوطلبان، از اهمیت جمع‌بندی در کنکور آگاهند، ولی شیوه نادرست و غیراصولی را برای انجام این کار در پیش می‌گیرند. با توجه به اهمیت این دوره از آمادگی برای کنکورکامپیوتر  برای همه شما داوطلبان گرامی و سؤالات و ابهاماتی که ممکن است در خصوص جمع‌بندی و نحوه آن برايتان به وجود آید، در این نوشتار در پی آن هستیم که ببینیم برای جمع‌بندی دروس خوانده نشده چگونه برنامه‌ریزی کنیم.

اولین نکته‌ای که باید به خاطر داشت، این است که در آغاز بايد هدف جمع‌بندی روشن شود. هدف جمع‌بندی این است که انبوهِ اطلاعاتی که در دوران مطالعه در ذهن داوطلب قرار گرفته است، به نحو مناسبی سامان‌دهی شده و از این طریق، در هنگام برگزاری کنکور کامپیوتر به راحتی قابل بازیابی باشد؛ بنابراین، در دوران جمع‌بندی، به دنبال یادگیری مطالب جدید نباشید، بلکه سعی کنید آنچه را که تاکنون آموخته‌اید، به نحو مطلوبی در ذهن خود ساماندهی نمایید. اگر استثنائاً به دلیل کمبود وقت یا به دلایل دیگر، موفق به اتمام بخش مهم یا قابل‌توجهی از مطالب نشدید، بهتر است كه باز هم به برنامه‌ریزی برای جمع‌بندی اولويت دهید و در کنار آن، در ساعاتی که به جمع‌بندی اختصاص ندارد، مطالب باقی‌مانده را مطالعه نمایید. توجه داشته باشید كه یادگیری ۶۰ درصد مطالب با عمق ۹۰ یا ۱۰۰ درصد، بهتر از یادگیری ۱۰۰ درصد مطالب با عمق ۶۰ درصد است.

نکته بعدی، روش جمع‌بندی است. در این باره ممکن است سؤالاتی برای داوطلبان کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی مطرح باشد؛ مثلاً آیا مطالعه دوباره منابع برای این منظور، مناسب است؟ آیا می‌توان صرفاً به مطالعه خلاصه مطالب و نکات اساسی پرداخت؟ استفاده از تست، تا چه میزان از ضرورت و اهمیت برخوردار است؟ در پاسخ به سؤالات مذکور باید گفت: داوطلبان در جمع‌بندی به دو گروه تقسیم می‌شوند: آنان که از روش درست و اصولی با یک برنامه خوب برای انجام این کار استفاده می‌کنند، و گروهی که از روش غلطی برای جمع‌بندی استفاده کرده و نتیجه خوبی نیز نمی‌گیرند. قبل از اشاره به جمع‌بندی صحیح، لازم است كه به جمع‌بندی اشتباه اشاره کنیم:

در این روش، داوطلب، تمامی درس‌های خود را از روی مطالب خلاصه‌نویسی شده یا جزوه‌های خود، طبق یک برنامه جامع مطالعه می‌کند و تا روز برگزاري کنکور ارشد کامپیوتر، این کار را چندین بار انجام دهد؛ اما داوطلبانی که از این روش استفاده کرده‌اند، بر این باورند که اگر باز هم وقت داشتند، باز هم مرور می‌‌کردند؛ چرا که هیچ‌گاه احساس نکرده‌اند كه تسلط کافی روی مطالب داشته‌اند. در این روش، دو اشکال عمده وجود دارد: اول اینکه شما مطالب غیرضرور را نیز مطالعه خواهید کرد، و دوم اینکه هیچ‌گاه احساس تسلط بر مباحث نمی‌کنید و در حقیقت، دوست دارید كه دوباره آن مباحث را مرور کنید؛ بنابراین، شما، در مقایسه با وقتی که به مطالعه دروس و منابع کنکور کامپیوتر اختصاص می‌دهید، نتیجه کافی نمی‌گیرید.

با توجه به مطالبی که در بالا به آن اشاره شد، اگر می‌خواهید از دوره جمع‌بندی خود بهترین استفاده را ببرید، لازم است كه مراحل زیر را برای انجام جمع‌بندی اصولی در نظر داشته باشيد و آن‌ها را به کار برید:

1- سؤالات آزمون‌های سراسری سال‌های گذشته را تهیه كنيد و در هر روز یکی از آن‌ها را، در ساعت احتمالی برای برگزاری آزمون اصلی، پاسخ دهید. توجه داشته باشید كه در این باره باید، تا آنجا که ممکن است، شرایط آزمون را برای خود شبیه‌سازی کنید؛ خصوصاً اینکه حین پاسخگویی به سؤالات، نبايد به هیچ‌وجه وقفه یا استراحتی برای خود در نظر بگیرید و مانند کنکور، سؤالات را به طور یکجا، و نه به صورت درس به درس، پاسخ دهید.

2- سپس هر آزمون را تصحیح کنید و پس از تصحیح هر آزمون، سؤالاتی را که اشتباه جواب داده یا پاسخ آن‌ها را نداده‌اید، علامت زده و مشخص کنید که سؤالات مزبور از کدام مباحث مطرح شده است. بعد از آن به مباحث مزبور مراجعه نموده و ابتدا از طریق مطالعه خلاصه مطالب یا نکات، در صدد رفع اشکال برآیید و پس از آن، اگر مطالعه خلاصه و نکات مؤثر واقع نشد، صرفاً برای مباحثی که با توجه به بودجه‌بندی سؤالات کنکورهای گذشته از اهمیت زیادی برخوردارند، به منابع اصلی مراجعه نموده و مشکل خود را برطرف کنید.

3- پس از ارزیابی هر آزمون، آزمون سال بعد از آن را نيز به همین ترتیب تمرین کنید تا مجموعه آزمون‌ها به پایان برسد.

در این روش، شما زمان خود را به دوره‌های دو یا سه روزه تقسیم می‌کنید و در صبح روز اول آزمون می‌دهید؛ البته این آزمون باید یک کنکور جامع باشد که بهتر است کنکور سال‌های گذشته بوده و شرایط کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی نیز به طور کامل برايتان شبیه‌سازی شود.

مزیت های روش صحیح جمع بندی

1- مرور همه مطالب

در یک کنکور استاندارد، اغلب از تمامی مبحث‌ها، دست‌کم یک سؤال وجود خواهد داشت، و اگر چنین هم نباشد، در پنج آزمون، به طور قطع شما از هر مبحث، دست‌کم به یک سؤال پاسخ خواهید داد. انجام این کار، سبب می‌شود كه اطلاعات شما در تمامی مبحث‌های اختصاصی سنجیده شود.

2- رفع اشکال عمده و عدم اتلاف وقت

در این روش، هر بار که آزمون می‌دهید، بخشی از اشکال‌های شما برطرف می‌‌شود و هر بار، در مقايسه با دفعه گذشته، آمادگی شما بالاتر می‌رود؛ در ضمن، چون مطالبی را که می‌دانید، درست پاسخ خواهید داد، دیگر وقتی برای مطالعه آن‌ها سپری نخواهید کرد؛ بنابراین، وقتتان نيز تلف نمی‌شود.

3- تمرین مهارت آزمون دادن

برای موفقیت بیشتر در کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی، حتماً به این نکته توجه داشته باشید که فقط داشتن اطلاعات برای پاسخگویی به سؤال، کافی نیست و باید با مهارت‌های آزمون دادن، آشنا بوده و آن‌ها را به کار ببندید. این مهارت‌ها، نیازمند تمرین هستند و تنها راه آموختن آن‌ها، تجربه کردن است.

در دوران جمع‌بندی، تمرین تست‌های کنکورارشد کامپیوتر سال‌های گذشته، بسیار لازم به نظر می‌رسد. داوطلبان عزیز! این مسئله را بسیار جدی بگیرید. بارها دیده شده است كه اشخاصی با مطالعه فراوان به سطح آگاهی مطلوبی رسیده، اما به دلیل عدم تمرین تست، نتیجه‌ای دور از انتظار کسب کرده‌اند. مزیت استفاده از آزمون‌های سال‌های گذشته، این است که اولاً با نحوه طرح سؤال از مباحث مختلف در کنکور آشنا می‌شوید، و دوم اینکه سؤالات کنکور از جامعیت برخوردار بوده و با تمرین هر دوره از آن‌ها، گویی تمامی مطالب را یک مرتبه مرور نموده‌اید. سوم اینکه با تمرین كردن و تست زدن، مطالبی را که به خوبی فراگرفته‌اید، در ذهن‌تان تثبیت کرده و با نقاط ضعف خود آشنا خواهید شد، و بالاخره، این سؤالات، به عنوان سؤالات استاندارد و مشابه سؤالات کنکور ارشد کامپیوتر، باعث می‌شود تا مهارت‌های آزمون دادن شما نیز به خوبی تقویت شود. برای دانلود دفترچه سوالات کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی سال های گذشته به قسمت دانلود دفترچه های کنکور ارشد کامپیوتر سایت مراجعه کنید

برای نتیجه گیری بهتر از دوران جمع بندی به نکات زیر دقت کنید

مورد اول

در این دوره، مطالعه دوباره منابع یا مطالب جدید به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا از طرفی مهلت کمی تا زمان برگزاری کنکور باقی‌مانده و عملاً با این روش، حجم قابل‌توجهی از مطالب از قلم می‌افتد، و از سوی دیگر، این امر هیچ اثری در نظم‌بخشی به مطالبِ مطالعه شده داوطلب نداشته و باعث سردرگمی وي می‌شود.

مورد دوم

سعی کنید كه حداقل در این دوره، در طول روز 11 ساعت، و در نهایت 13 ساعت، درس بخوانید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، علتش این است که وقت خود را تلف می‌کنید، نه اینکه وقت ندارید؛ پس باید برای خودتان برنامه زمانی دقیقی از قبل معین کنید و خود را مقید کنید تا آن را موبه‌مو انجام دهید.

مورد سوم

اگر تا به حال، مبحثی از درس‌های اختصاصی را هرگز نخوانده‌اید، بهتر است با توجه به درجه اهمیت آن مبحث و همین طور با مشورت با افراد مطلع، تصمیم بگیرید که آن را بخوانید یا خیر، اگر اهمیت آن مبحث خیلی بالاست و می‌توانید آن را در چند روز مطالعه کنید می‌توانید آن را بخوانید، ولی سعی نکنید كه تسلط شما بر آن خیلی زیاد شود؛ چون انجام این کار، به زمان زیادی احتیاج دارد که شما فرصت انجام آن را ندارید، و سعی کنید كه با خواندن مطالب اصلی، درصد پاسخگويي صحيح خود را در آن درس در کنکور ارشد کامپیوتر را افزایش دهید. برای مشاهده اهمیت هر فصل به قسمت بودجه بندی کنکور ارشد کامپیوتر مراجعه کنید

مورد چهارم

به بودجه‌بندی سؤال‌های کنکور توجه کنید و اگر به مبحثی که سؤال بیشتری از آن مطرح می‌شود، تسلّط کمی دارید، بر آن مبحث مسلط شويد و تا حدامکان، مشکل خود را برطرف کنید.

مورد پنجم

اگر شما داوطلب خوبی هستید و نتیجه خوبی را در آزمون‌های آزمایشی کنکور ارشد کامپیوتر کسب کرده‌اید، می‌توانید هر دو روز یک بار آزمون بدهید، و در حقیقت، یک روز و نیم را برای رفع اشکال بگذارید، ولی اگر نتیجه‌هایتان رضایت‌بخش نیست، این کار را سه روز یک بار انجام دهید و دو روز و نیم را برای اشکال‌ها وقت بگذارید. در این وقت‌ها، شما باید در هر درس، یک تصمیم مهم بگیرید و آن تصميم را عملی کنید؛ برای نمونه، با خود بگویید كه در درس معماری کامپیوتر، تست‌های مبحث حافظه ها را تا فاصله آزمون بعد، رفع اشکال خواهم کرد.

مورد ششم

اگر در هر آزمون، فکر کنید که این آزمون، کنکور واقعی شماست، در این صورت، در هر آزمون، اشکال عمده خود را برطرف خواهید کرد و به این ترتیب، هر آزمون در مقايسه با آزمون قبلی‌تان بهتر خواهد شد.

مورد هفتم

ساعت خواب خود را در دوران جمع‌بندی، اصلاح کنید. تحقیق‌ها نشان داده است که دست‌کم 7 ساعت خواب در شبانه‌روز، برای ذهنی آماده، لازم است؛ بنابراین، سعی کنید كه در طول این مدت، به صورت تدریجی، به گونه‌ای خواب خود را تنظیم کنید که در درجه اول دست‌کم 7 ساعت در شبانه‌روز بخوابید و در درجه دوم، ساعت خواب و بیداری شما منظم باشد؛ یعنی برای نمونه، هر روز بین ساعت 23 تا 11 (24 تا 12 شب) بخوابید و بین ساعت 6 تا 7 صبح بیدار شوید. اگر عادت به خواب بعدازظهر دارید، آن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که مدت زیادی نباشد و فقط مغزتان برای مطالعه بعدازظهر استراحت کند؛ زیرا بعد از این زمان، خواب شما وارد مرحله عمیق شده و فرآیند بیداری‌تان، دشوار خواهد شد.

برای جمع بندی کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی از چه زمانی شروع کنیم؟

اگر بتوانید یک ماه قبل از کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی دروسی که میخواستید بخوانید را تمام کنید و یک ماه آخر را به جمع بندی اختصاص دهید عالی است، در غیر اینصورت سعی کنید حداقل 20 روز آخر را به جمع بندی اختصاص دهید

برای کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی چگونه جمع بندی کنیم؟

مراحل زیر را برای انجام جمع‌بندی اصولی در نظر داشته باشيد و آن‌ها را به کار برید:
1- سؤالات آزمون‌های سراسری سال‌های گذشته را تهیه كنيد و در هر روز یکی از آن‌ها را، در ساعت احتمالی برای برگزاری آزمون اصلی، پاسخ دهید. توجه داشته باشید كه در این باره باید، تا آنجا که ممکن است، شرایط آزمون را برای خود شبیه‌سازی کنید؛ خصوصاً اینکه حین پاسخگویی به سؤالات، نبايد به هیچ‌وجه وقفه یا استراحتی برای خود در نظر بگیرید و مانند کنکور، سؤالات را به طور یکجا، و نه به صورت درس به درس، پاسخ دهید.
2- سپس هر آزمون را تصحیح کنید و پس از تصحیح هر آزمون، سؤالاتی را که اشتباه جواب داده یا پاسخ آن‌ها را نداده‌اید، علامت زده و مشخص کنید که سؤالات مزبور از کدام مباحث مطرح شده است. بعد از آن به مباحث مزبور مراجعه نموده و ابتدا از طریق مطالعه خلاصه مطالب یا نکات، در صدد رفع اشکال برآیید و پس از آن، اگر مطالعه خلاصه و نکات مؤثر واقع نشد، صرفاً برای مباحثی که با توجه به بودجه‌بندی سؤالات کنکورهای گذشته از اهمیت زیادی برخوردارند، به منابع اصلی مراجعه نموده و مشکل خود را برطرف کنید.
3- پس از ارزیابی هر آزمون، آزمون سال بعد از آن را نيز به همین ترتیب تمرین کنید تا مجموعه آزمون‌ها به پایان برسد. در این روش، شما زمان خود را به دوره‌های دو یا سه روزه تقسیم می‌کنید و در صبح روز اول آزمون می‌دهید؛ البته این آزمون باید یک کنکور جامع باشد که بهتر است کنکور سال‌های گذشته بوده و شرایط کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی نیز به طور کامل برايتان شبیه‌سازی شود.

در دوران جمع بندی برای کنکور ارشد کامپیوتر و آی تی درس جدید می توانیم بخوانیم؟

در دوران جمع بندی می توانید 80 درصد تایم خود را به جمع بندی و مرور مطالب قبلی و 20 درصد از تایم خود را به خواندن مطالب جدیدی که از اهمیت خیلی بالایی برخوردار هستند بدهید، البته در ترجیحا اگر در دوران جمع بندی مطالب جدیدی نخوانید بهتر است

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی:     konkurcomputer_admin@

تماس با پشتیبانی:   09378555200

امتیازدهی4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.00 امتیاز (8 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات