کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

از 0 تا 100 فنی حرفه ای، معرفی رشته های فنی حرفه ای 1402

در این مقاله سعی می‌کنیم به تمامی سوالات پرتکرار دانش آموزان شامل : معرفی و بررسی رشته های فنی و حرفه‌ ای، دانشگاه های فنی و حرفه ای، کنکور فنی حرفه ای، شاخه ها و رشته های شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش بپردازیم

سلام به همه شما دانش آموزان عزیز، به کامل‌ترین صفحه‌ای که برای معرفی و بررسی رشته های فنی حرفه ای در وب فارسی وجود داره خوش اومدید 😉

معرفی هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش

شاید با شنیدن واژه‌ی فنی و حرفه‌ ای چیزی که به‌ ذهن شما بیاید سازمان فنی حرفه ای کشور و مدارک فنی حرفه ای باشد اما در این مقاله هدف صحبت در مورد هنرستان‌‌ها و دانشگاه‌های فنی حرفه ای است که زیر نظر وزارت آموزش پرورش و وزارت علوم است می‌باشد.

دانش‌آموزان در بعد از اتمام دوره متوسطه اول و سال نهم با مهم‌ترین دغدغه خود درگیر هستند و آن هم انتخاب رشته می‌باشد. بدون شک مهم‌ترین معیار برای انتخاب رشته، علاقه و استعداد دانش‌آموز است. متاسفانه نگاه‌های اشتباهی نسبت به فنی حرفه ای وجود دارد و اغلب فکر می‌کنند رشته های فنی برای دانش آموزانی هست که درس‌های آنها ضعیف است در حالی که بطور کلی این‌گونه نیست.

دانش‌آموزانی که می‌خواهند در رشته‌های فنی ادامه تحصیل دهند در ابتدا کار می‌توانند از دو مسیر وارد شوند :

  1. هنرستان فنی حرفه ای
  2. هنرستان کاردانش
وقتی واژه هنرستان به کار می‌رود منظور هم فنی و حرفه ای و هم کاردانش است، در واقع هنرستان به دو بخش فنی و حرفه ای و کاردانش تقسیم می‌شود، از این به بعد برای راحتی به هنرستان فنی حرفه ای بطور خلاصه فنی و حرفه ای یا رشته فنی و حرفه ای می‌گوییم.

ورود رشته فنی و حرفه ای غالبا آزاد است و نیاز به آزمون ندارد ولی هستند هنرستان‌های فنی و حرفه ای خاصی که آزمون ورودی می‌گیرند.

تحصیل در رشته فنی و حرفه ای و رشته کاردانش تفاوت چندانی غیر از دروسی که درس داده می‌شود ندارد، ولی اگر بخواهید دید کلی‌ای در این خصوص پیدا کنید باید بدانید که :  

در کاردانش کارهای عملی و درس‌های کارگاهی بیشتر است و کمتر به دروس تئوری پرداخته می‌شود، در حالی که در هنرستان‌های فنی و حرفه ای اعتدالی در درس های تئوری و عملی وجود دارد.

باید توجه داشت که هدف نهایی پرورش تکنسین و نیروی توانمند برای فعالیت در بازار کار است.

در صورتیکه به این مقاله علاقه‌مند هستید، ممکن است صفحات زیر نیز برای شما جذاب باشد:

  1. معرفی کامل و 0 تا 100 رشته کامپیوترمعرفی کامل رشته کامپیوتر- بررسی درآمد و شغل های رشته کامپیوترمعرفی کامل رشته کامپیوتر- بررسی درآمد و شغل های رشته کامپیوتردر این صفحه به بررسی و موشکافی رشته کامپیوتر اعم از بررسی بازار کار، گرایش‌ها، دروس و چارت درسی رشته کامپیوتر، میزان درآمد و حقوق فارغ التحصیلان این رشته و ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر پرداخته‌ شده است در دانشگاه.
  2. معرفی کامل و 0 تا 100 رشته فناوری اطلاعاتمعرفی فناوری اطلاعات (IT) - 7 دلیل برای انتخاب رشته آی تی در دانشگاهمعرفی فناوری اطلاعات (IT) - 7 دلیل برای انتخاب رشته آی تی در دانشگاهآی تی چیست و چگونه پس از ظهور توانست در مدت فقط 20 سال تمام دنیا را فرا بگیرد و اکثر پول دنیا را ببلعد و پرطرفدارترین و پر درآمدترین مشاغل دنیا را در بر گیرد، با بررسی کامل آی تی با ما همراه باشید. در دانشگاه.
  3. رشته کامپیوتر برای دخترآیا رشته کامپیوتر برای دختران مناسبت است؟آیا رشته کامپیوتر برای دختران مناسبت است؟آمارها حاکی از آن است که زنان به سرعت در حال پیشرفت در علوم کامپیوتر و گرفتن شغل­‌های تخصصی و حساس هستند در نتیجه در این صفحه نقش خانم‌ها را در رشته کامپیوتر بررسی و به طور کامل تحلیل کرده‌ایم. مناسب است.
  4. آیا رشته کامپیوتر سخت استآیا رشته کامپیوتر سخت استآیا رشته کامپیوتر سخت استبعضی از دانشجویان اغلب به علت فهم نادرست، استفاده از منبع آموزشی بی‌کیفیت و یا نگذاشتن زمان کافی بر روی درس از جانب خود فرد، دروس یک رشته را سخت تلقی می‌کنند در صورتی که اغلب شنیده‌ایم که سختی و آسانی یک رشته و یا درس نسبی است. در این صفحه این موضوع بسط داده‌ شده است..
  5. برای ورود به رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشدبرای ورود به رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشدبرای ورود به رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشداز دانش آموزان سال 9‌ام تا دانش آموزان هنرستانی، دانشجویان کاردانی و کاردانی به کارشناسی و دانشجویان مهندسی کامپیوتر به دنبال این پرسش هستند که متناسب با مقطعی که میخواهند وارد آن شوند در چه دروسی باید قوی باشند، در این مقاله به معرفی این دروس پرداخته شده است..
  6. آیا رشته فنی حرفه ای خوب استآیا رشته فنی و حرفه ای برای تحصیل مناسب است؟آیا رشته فنی و حرفه ای برای تحصیل مناسب است؟در این صفحه به این پرسش متداول دانش آموزان که آیا رشته‌های فنی و حرفه‌ای خوب است یا خیر پرداخته شده و همچنین رشته فنی و حرفه‌ای از همه جوانب از جمله بازار کار و زیرشاخه‌های هر رشته بررسی شده است..
  7. معرفی و بررسی رشته کامپیوتر در هنرستانمعرفی و بررسی رشته کامپیوتر فنی حرفه ایمعرفی و بررسی رشته کامپیوتر فنی حرفه ایدر این مقاله سعی می‌کنیم به تمامی سوالات پرتکرار دانش آموزان شامل : معرفی و بررسی دروس رشته کامپیوتر فنی و حرفه‌ ای، شغل های رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای، شرایط ورود به رشته کامپیوتر فنی حرفه ای و آیا رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای خوب است یا خیر بپردازیم.

معرفی هنرستان های فنی و حرفه ای

هنرستان‌های فنی و حرفه ای در زیر مجموعه فنی و حرفه ای و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش کشور است همان‌طور که گفته شد ثبت نام در اغلب هنرستان‌های فنی و حرفه ای آزاد و بدون آزمون ورودی می‌باشد. درس هایی که در هنرستان‌های فنی حرفه ای درس داده می‌شود در مقایسه با دروس دبیرستان شرایط زیر را دارند : 

  1. برخی از دروس رشته فنی و حرفه ای با دبیرستان مشترک است، دروسی مانند مثل ادبیات ، زبان و …
  2. برخی از دروس رشته فنی و حرفه ای با دبیرستان نمیه مشترک است، دروس نیمه مشترک مثل ریاضی ۱و۲و۳ ، فیزیک. در این دروس سطح و فصول درس‌ها در فنی و حرفه ای با رشته‌های نظری متفاوت است.
  3. دروس غیر مشترک که درس های کارگاهی و فنی میشود که در دبیرستان تدریس نمی‌شود.

در رشته فنی و حرفه ای در کنار پرداختن به مفاهیم عملی به مفاهیم تئوری هم پرداخته می‌شود ولی هدف نهایی تربیت نیروی فنی است پس کارگاه‌ها و درس‌های کارگاهی دروس پر اهمیت‌تری هستند و اکثر امتحانات دروس کارگاهی بصورت عملی صورت می‌گیرد.

هنرستان ها به منظور پرورش تکنسین‌ها در بازارکار ساخته شده‌اند

تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای

در فنی و حرفه ای شما متناسب با علاقه و استعدادتان در رشته مورد نظر ثبت نام می‌کنید، البته تمامی هنرستان‌های فنی شامل تمامی رشته‌های نمی‌باشند ولی معمولا رشته‌هایی که استقبال زیادی دارند را پوشش می‌دهند، به‌عنوان مثال رشته هوانوردی در یک سری هنرستان‌های خاص ارائه می‌شود.

در هنرستان (فنی حرفه ای و کاردانش) شما یک دوره سه ساله را طی می‌کنید و پس از آن مدرک دیپلم خود را کسب و می‌توانید وارد دانشگاه‌های فنی حرفه ای شوید. تحصیل در هنرستان تفاوت چندانی با دبیرستان غیر از منابع و کتاب‌های درسی ندارد.

جالب است بدانید المپیاد هم در هنرستان برگزار می‌شود ولی سبک و سیاق آن کاملا با المپیاد‌های ریاضی متفاوت است در این المپیادها سوالات جنبه عملی و تخصصی دارند.

رشته‌های هنرستان فنی و حرفه ای متنوع و گروه‌ بندی‌هایی دارد که در ادامه آنها را ذکر می‌کنیم.

  1. گروه هنر
  2. گروه کشاورزی
  3. گروه صنعت
  4. گروه مدیریت وخدمات

رشته‌ های فنی و حرفه ای گروه هنر

گروه هنر
معماری داخلی گرافیک
طراحی زبان بصری نقاشی
موسیقی مبانی آهنگسازی فتوگرافیک
مرمت آثار فرهنگی نوازندگی ساز جهانی
چاپ دستی نمایش
نقشه کشی معماری سینما
صنایع دستی انیمیشن و پویانمایی
پشتیبانی صحنه تولید برنامه تلویزیونی
طراحی دوخت نوازندگی ساز ایرانی

رشته‌های فنی و حرفه ای گروه کشاورزی

گروه کشاورزی
ماشین های کشاورزی صنایع غذایی
امور دامی و زراعی امور باغی

رشته‌های فنی و حرفه ای گروه صنعت

گروه مکانیک
ابزار صنایع چوب و مبلمان
ماشین ابزار مکانیک خودرو
تاسیسات مکانیکی صنایع فلزی
مکاترونیک گروه مواد و فرآوری
سرامیک صنایع شیمیایی
صنایع نساجی متالوژی
معدن گروه برق و رایانه
الکتروتکنیک الکترونیک
شبکه و نرم افزار الکترونیک و مخابرات دریایی

رشته‌های فنی و حرفه ای گروه خدمات

گروه بهداشت و سلامت
تربیت بدنی تربیت کودک
گروه بازرگانی و امور اداری حسابداری
گروه خدمات ناوبری
حمل و نقل  

تحصیل در هنرستان کاردانش

ورود به کاردانش همانند فنی حرفه ای است منتها تفاوت اصلی آنها در تنوع رشته‌ها و ساعات درسی است.

در کاردانش بیشتر ساعات هفته، دانش‌آموزان به کار و یادگیری مهارت در کارگاه می‌پردازند و کمتر با مباحث تئوری سروکاردارند. این ساعات و کارگاه‌های زیاد باعث شده تا بیش از ۱۵۰ رشته در این دوره ارائه شود در حالی که در هنرستان‌ها نزدیک ۴۰ رشته ارائه می‌شود.

در کاردانش شما پس از یک دوره دو یا سه ساله مدرک دیپلم خود را اخذ و می‌توانید وارد بازار کار یا دانشگاه شوید.

رشته‌های هنرستان کاردانش متنوع و گروه‌ بندی‌هایی دارد که در ادامه آنها را ذکر می‌کنیم.

  1. گروه صنعت
  2. گروه هنر
  3. گروه کشاورزی و خدمات

رشته های کاردانش گروه صنعت

گروه صنعت
الکترونیک صنعتی برق ساختمان
مکانیک صنایع برق صنعتی
کارهای عمومی ساختمان نساجی عمومی
تراشکاری CNC نصب ماشین ابزار
تاسیسات گرمایشی تاسیسات گازرسانی ساختمان
تولید کننده چند رسانه ای برنامه نویسی بازی های رایانه ای

رشته های کاردانش گروه کشاورزی

گروه کشاورزی
حسابداری مالی امور اداری
ایمنی و آتش نشانی هتلداری
پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم مددیاری سالمندان

رشته های کاردانش گروه هنر

گروه هنر
معماری داخلی عکاسی
تصویر برداری سفالگری
منبت کاری چهره سازی

مقایسه و تفاوت‌ها و محدودیت‌های هنرستان و دبیرستان

تا اینجا متوجه جو رشته فنی و حرفه ای و کاردانش شده‌اید. اما چیزی که اهمیت دارد، علاقه و استعداد و هدف است. اگر کسی میل و علاقه به کار‌های فنی دارد و تمایل زیادی به تحصیلات عالی ندارد (هر چند می‌توان از طریق فنی و حرفه ای هم به تحصیلات عالی رسید ولی کمی شاید دشوارتر است) و قصد دارد به‌عنوان تکنسین در بازارکار مشغول شود، می‌تواند مسیر فنی حرفه ای را انتخاب کند.

ولی اگر به دنبال این هستید که در آینده تحصیلات عالیه داشته باشید و تا مقطع دکتری بخوانید و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام دهید رشته ریاضی و فیزیک گزینه مناسب‌تری است، البته استثناهایی هم وجود دارند و کسانی هستند که از رشته فنی و حرفه ای، این مسیر را پیش می‌گیرند. پس اینکه کدام خوب یا کدام بد است به خود شما بستگی دارد.

خب قطعا دانش آموزانی که در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل می‌کنند، از نظر دانش محاسباتی توانایی بالاتری دارند ولی شاید نتوانند در دوران دبیرستان وارد بازار بصورت تخصصی شوند درحالی که هنرجویان هنرستان این امکان را دارند. از آن طرف هم دانش آموزان ریاضی در مباحث تئوری خوب کار کرده‌اند و دانش خوبی دارند ولی شاید این دانش خیلی در بازارکارهای معمولی استفاده نشود و در دنیای آکادمیک و تحقیقاتی و همچنین شغل‌های سطح بالا، کمکشان کند. برای مطالعه بیشتر در این خصوص به مقاله آیا رشته فنی حرفه ای خوب استآیا رشته فنی و حرفه ای برای تحصیل مناسب است؟آیا رشته فنی و حرفه ای برای تحصیل مناسب است؟در این صفحه به این پرسش متداول دانش آموزان که آیا رشته‌های فنی و حرفه‌ای خوب است یا خیر پرداخته شده و همچنین رشته فنی و حرفه‌ای از همه جوانب از جمله بازار کار و زیرشاخه‌های هر رشته بررسی شده است. مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که این به خود شما بستگی دارد و شما می‌توانید در هر دو زمینه آکادمیک و تکنیکال خودتان را در رشته ای که دوست دارید قوی کنید.

تقریبا محدودیتی در مسیر فنی حرفه ای وجود ندارد و حتی شما می‌توانید در کنکور سراسری شرکت کنید و در دانشگاه‌های دولتی هم وارد شوید در حالی که قبلا این امکان نبود.

حد نصاب نمرات برای ورود به هنرستان

اگرچه انتخاب رشته صرفا بر اساس نمرات اصولی و درست نیست، اما باید به حداقل نمره لازم برای ورود به هنرستان که یکی از مهمترین شرایط انتخاب رشته در پایه نهم است توجه داشت.

وقتی با توجه به علاقه، استعداد و هدف، تصمیم قطعی برای ورود به رشته‌ای را گرفتید، از نظر درسی نیز باید آمادگی و شرایط انتخاب رشته در پایه نهم را کسب کنید و این به این معناست که باید میانگین نمرات شما در برخی از دروس از یک میزان مشخصی بالاتر باشد.

Nahve Mohasebe Had Nesab Nomrat Vorood Be Honarestan

حد نصاب نمرات برای ورود به شاخه فنی و حرفه‌ای

 رشته‌های فنی حرفه‌ای به ۴ گروه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر دسته بندی می‌شوند و برای ورود به هر یک از گروه‌ها حداقل نمره متفاوت است.

برای به دست آوردن نمره میانگین هر درس لازم است ابتدا نمره قبولی خرداد یا شهریور هر درس را در ضریب همان پایه ضرب کرده و سپس میانگین نمره سه پایه را به دست آورید.

دروس کار و فناوری، ریاضی، علوم و هنر در پایه هفتم با ضریب ۱، در پایه هشتم با ضریب ۱ و در پایه نهم با ضریب ۳ محاسبه می‌شوند.

3 ÷ (نمره خرداد پایه نهم × 3)+(نمره خرداد پایه هشتم)+(نمره خرداد پایه هفتم) = میانگین نمره هر درس

دانش آموزانی که قصد ورود به رشته‌های صنعت و هنر را دارند باید در دروس کاروفناوری و هنر حداقل نمره میانگین ۱۲ و در دروس ریاضی و علوم حداقل نمره میانگین ۱۰ را کسب کرده باشند.

برای ورود به رشته‌های کشاورزی کافی است نمره میانگین دروس کاروفناوری و هنر حداقل ۱۲ و درس علوم ۱۰ باشد.

و برای رشته خدمات حداقل نمره میانگین دروس کاروفناوری و هنر ۱۲ و ریاضی ۱۰ باشد.

حد نصاب نمرات برای ورود به شاخه کاردانش

رشته‌های کاردانش نیز به ۴ گروه صنعت، خدمات، کشاورزی، هنر، دسته‌بندی می‌شوند و برای ورود به هر یک از گروه‌ها حداقل نمره متفاوت است.

در گروه هنر و خدمات ، حداقل نمره میانگین دروس کاروفناوری ۱۲ و هنر و ریاضی ۱۰ می‌باشد.

 در نهایت برای انتخاب رشته‌های گروه کشاورزی و صنعت، نمره میانگین درس کاروفناوری بالاتر از ۱۲ و دروس هنر و ریاضی بالاتر از ۱۰ نیاز است.

Had Nesab Nomerat Dar Honarestan

دانشگاه های فنی حرفه ای

علاوه براینکه دانش آموزان رشته های فنی و حرفه ای می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند، می‌توانند در کنکور فنی حرفه ای شرکت کنند و به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ ای ورود پیدا کنید، هنرجویان هنرستانی معمولا این مسیر را انتخاب و مقطع کاردانی و کارشناسی خود را در این دانشگاه‌ها مشغول می‌شوند. برای ورود به کاردانی باید در کنکور شرکت کنید و برای ورود به کاردانی به کارشناسی برخی از رشته ها کنکور دارند ولی اکثر دانشگاه‌ها بدون کنکور و با شرط معدل هستند.

حدود ۱۷۰ دانشکده فنی در کشور با تفکیک جنسیتی وجود دارد که در حدود ۱۰۰ رشته را پوشش می‌دهند.

در این دانشگاه‌ها دوره کاردانی طی دو سال می‌باشد و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی باید بصورت ناپیوسته اقدام کنید و برای بعضی رشته‌ها نیاز هست که شما مجدد برای ورود به دوره کارشناسی کنکور دهید ولی بعضی رشته‌های با شرط معدل دانشجو قبول می‌کنند.

رشته های فنی و حرفه ای دارای جنس پذیرش دختران و پسران

همانطور که بالاتر اشاره شد در هنرستان تعدادی از رشته‌ها فقط برای دختران و تعدادی از رشته‌ها فقط برای پسران ارائه می‌شود، در مقطع دانشگاهی نیز این تفاوت وجود دارد و بعضی گرایش‌ها و رشته‌ها دارای محدودیت جنسی هستند.

به همین خاطر لازم است دانش آموزان قبل از ورود به هنرستان و انتخاب راه تحصیلی و شغلی خود، جدول رشته‌های تفکیک شده را با دقت مطالعه کنند.

رشته های فنی و حرفه ای که فقط برای پسران ارائه می‌شود

در تصویر زیر می‌توانید رشته های فنی و حرفه ای که فقط برای پسران ارائه می‌شود را مشاهده کنید.

Reshtehaye Mokhtas Faghat Aghayan

رشته های فنی و حرفه ای که فقط برای دختران ارائه می‌شود

در تصویر زیر می‌توانید رشته های فنی و حرفه ای که فقط برای دختران ارائه می‌شود را مشاهده کنید.

Reshtehaye Fani Va Herfee Mokhtas Dokhtaran

ورود و شرایط ثبت نام به دانشگاه های فنی و حرفه ای

دانشگاه‌های فنی حرفه ای هم دولتی می‌باشد و هم غیردولتی که برای دانشگاه‌های دولتی شما باید در کنکور فنی حرفه ای که در حدود زمان کنکور سراسری برگزار می‌شود شرکت کنید. لازم به ذکر است که بعضی از رشته‌های بدون کنکور هستند و نیازی به کنکور نیست و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه‌ها پذیرش می‌کنند.

ورود به مقطع کاردانی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی

در عکس زیر مشخص شده است که برای مقطع کاردانی ویژه دانشگاه فنی حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیرانتفاعی چه رشته‌هایی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است و چه رشته‌هایی کنکور دارد.

در این عکس مشخص شده است که برای ورود به مقطع کاردانی چه رشته هایی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است و برای چه رشته هایی نیاز است که کنکور داده شود

ورود به مقطع کاردانی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی

در میان رشته‌های فنی و حرفه‌ای برای ورود به برخی از رشته‌های پر طرفدار به علت محدودیت در تعداد دانشگاه‌های پذیرنده و پایین بودن ظرفیت دانشگاه‌ها نسبت به متقاضیان در این رشته‌ها داوطلبان برای ورود به این رشته‌ها باید در کنکور کاردانی شرکت کنند، این رشته‌ها عبارت‌اند از:

  1. الکتروتکنیک
  2. کامپیوتر
  3. مکانیک خودرو
  4. حسابداری
  5. تربیت بدنی

کنکور کاردانی دارای دو بخش سوالات دروس عمومی و اختصاصی می‌باشد.

دروس عمومی کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای

ضرایب و تعداد سوالات دروس عمومی برای این 5 رشته یکسان است و همه داوطلبان کنکور کاردانی در رشته‌های با آزمون باید از دروس عمومی مشترکی را امتحان بدهند. همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است این دروس عبارت‌اند از:

  1. تعلیمات دینی 3
  2. فارسی 3
  3. زبان خارجی 1و2
  4. عربی 3

بخش عمومی شامل سه درس و مجموعا 40 سوال می‌باشد.

دروس عمومی فنی و حرفه ای

دروس اختصاصی کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای

دروس اختصاصی کنکور کاردانی برای هر یک از رشته‌های نام برده شده در بالا متفاوت است که در ادامه دروس اختصاصی مورد آزمون هر کدام از رشته‌ها را بررسی می‌کنیم.

اما بطورکلی در همه رشته‌ها 120 سوال از دروس تخصصی مطرح می‌شود. سوالات اختصاصی آزمون کاردانی، با طرح از منابع تخصصی در درس‌های زیر سنجیده می‌شوند:

  1. درس‌های شایستگی پایه
  2. درس‌های شایستگی فنی
  3. درس‌های شایستگی غیر فنی

بیشترین تعداد سوالات و بالاترین ضریب به دروس شایستگی غیرفنی رشته مربوطه اختصاص دارد.

دروس تخصصی کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته الکتروتکنیک

در عکس زیر دروس تخصصی کنکور کاردانی رشته الکتروتکنیک را مشاهده می‌کنید:

Durus Takhasosi Konkur Fani Herfee Electrotecnic

دروس تخصصی کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته تربیت بدنی

در عکس زیر دروس تخصصی کنکور کاردانی رشته تربیت بدنی را مشاهده می‌کنید:

Durus Takhasosi Konkur Fani Herfee Reshte Tarbiyat Badani

دروس تخصصی کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته حسابداری

در عکس زیر دروس تخصصی کنکور کاردانی رشته حسابداری را مشاهده می‌کنید:

Durus Takhasosi Konkur Fani Va Herfee Hesabdari

دروس تخصصی کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته کامپیوتر

در عکس زیر دروس تخصصی کنکور کاردانی رشته کامپیوتر را مشاهده می‌کنید:

Durus Takhasisi Konkur Fani Herfee Reshte Computer

دروس تخصصی کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته مکانیک خودرو

در عکس زیر دروس تخصصی کنکور کاردانی رشته مکانیک خودرو را مشاهده می‌کنید:

Durus Takhasosi konkur Fani Herfee Reshte Mekanik Khodro

دانلود دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته مقطع کاردانی ویژه دانشگاه های فنی و حرفه ای

در پی دی اف زیر می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  1. شرايط و ضوابط ثبت‌نام در دانشگاه های فنی حرفه ای.
  2. رشته‌هایی که فقط از بین پسران پذیرش می‌کنند.
  3. رشته‌هایی که فقط از بین دختران پذیرش می‌کنند.
  4. هر رشته در چه دانشگاه‌هایی ارائه می‌شود.

دانلود دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته مقطع کاردانی ویژه دانشگاه های فنی و حرفه ای

بهترین دانشگاه‌ های فنی حرفه ای

در ادامه تعدادی از دانشگاه‌های فنی حرفه ای معروف را لیست کرده‌ایم.

دانشکده‌های فنی پسران
نام دانشگاه لینک سایت
فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی تهران https://tvct1.tvu.ac.ir/
فنی و حرفه ای شهید شمسی پور تهران https://shamsipour.tvu.ac.ir/
فنی حرفه ای باهنر شیراز https://bahonarshiraz.tvu.ac.ir/
دانشکده‌های فنی دختران
نام دانشگاه لینک سایت
فنی و حرفه ای شریعتی تهران https://www.shariaty.ac.ir/fa
فنی و حرفه ای ولیعصر تهران https://valiasr.tvu.ac.ir/
دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که نه از طریق کنکور کاردانی و نه از طریق ورود بوسیله سوابق تحصیلی به مقطع کاردانی به کارشناسی امکان ورود به بسیاری از دانشگاه‌های دولتی کشور نظیر شریف، تهران، امیرکبیر و حتی دانشگاه‌هایی نظیر اصفهان، شیراز، فردوسی و ... وجود ندارد

آلبوم عکس ها و فیلم های معرفی دانشگاه های فنی و حرفه ای

در زیر می‌توانید عکس‌های هر یک از دانشکده‌های فنی و حرفه و حرفه‌ای که در بالا نام برده شد را مشاهده کنید.

تصاویر دانشکده فنی و حرفه ای شمسی پور تهران

تصویری از تجهیزات آزمایشگاه الکترونیک دانشگاه فنی و حرفه ای شمسی پور تهران
تصویری از تجهیزات آزمایشگاه الکترونیک دانشگاه فنی و حرفه ای شمسی پور تهران
تصویری از تابلوی آموزشی الکترونیک دانشگاه فنی و حرفه ای شمسی پور تهران
تصویری از کتابخانه دانشگاه فنی و حرفه ای شمسی پور تهران
نمایی از سر در و محوطه دانشگاه فنی و حرفه ای شمسی پور تهران

فیلم معرفی دانشکده فنی و حرفه ای شمسی پور

تصاویر دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب تهران

تصویری از کارگاه جوشکاری دانشگاه فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی تهران
تصویری از دفتر جلسات دانشگاه فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی تهران
تصویری از کارگاه تراشکاری دانشگاه فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی تهران
تصویری از کلاس های دانشگاه فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی تهران
نمایی از سر در و محوطه دانشگاه فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی تهران

فیلم معرفی دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب تهران

تصاویر دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی تهران

تصویری از سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی تهران
نمایی از ورودی و سر در دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی تهران
نمایی از محوطه دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی تهران
نمایی از دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی تهران
تصویر از گلخانه گروه کشاوزی دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی تهران

فیلم معرفی دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی تهران

تصاویر دانشکده فنی و حرفه ای باهنر شیراز

نمایی از سر در دانشگاه فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز
تصویری از کارگاه جوشکاری دانشگاه فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز
تصویری از آمفی تئاتر دانشگاه فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز
تصویری از سالن مطالعه و کتابخانه دانشگاه فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز
تصویری از سر در و محوطه دانشگاه فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز

فیلم معرفی دانشکده فنی و حرفه ای باهنر شیراز

تصاویر دانشکده فنی و حرفه ای ولیعصر تهران

تصاویری از آمفی تئاتر و کارگاه نقاشی دانشگاه فنی و حرفه ای ولیعصر تهران
تصویری از کارگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای ولیعصر تهران

دسته بندی رشته‌ها در دانشگاه

برخی از رشته‌های پرطرفدار در دانشگا‌ه‌های فنی را ذکر می‌کنیم.

گروه مهندسی
کامپیوتر – نرم افزار عمران
معماری برق قدرت
الکترونیک معدن
گروه کشاورزی و دامپزشکی
شیر و فراورده‌های لبنی تولید نهال
تولیدات دامی پرورش طیور
تکثیر و پرورش آبزیان زینتی پرورش زنبور عسل
گروه هنر
گرافیک هنرهای تجسمی – نقاشی
انیمیشن طراحی و تکنولوژی دوخت
طراحی پوشاک قلم زنی
گروه علوم انسانی
مدیریت خانواده تبلیغات و بازاریابی
مربیگری ورزش حسابداری
امور اداری کودکیاری

بازارکار رشته های فنی و حرفه ای

یکی از مزایای فنی حرفه ای این است که پس از دوره متوسطه دوم اگر فرد خوب کار کرده باشد می‌تواند به عنوان تکنسین در بازار کار فعالیت کند. افرادی که از فنی و حرفه ای فارغ التحصیل می‌شوند سریع‌تر از افرادی که از رشته‌های نظری فارغ التحصیل می‌شوند وارد بازار کار می‌شوند و معمولا در همان سال‌‌های ابتدایی تجارب زیادی بدست می‌آورند که در ادامه راه به آنها کمک شایانی می‌کند.

به عنوان مثال در رشته‌های گروه هنر افراد می‌توانند در ارشاد، موزه ها، نمایشگاه‌ها یا حتی تدریس در آموزشکده‌ها مشغول به فعالیت شوند و بعضی از رشته‌ها هم مثل کشاورزی، جنبه کارآفرینی از استخدام در اداره‌ها و ... بیشتر است. از طرفی‌ها رشته‌هایی هستند که پرطرفدار و مسیر‌های کسب درآمد در آنها بیشتر از رشته‌های دیگر است مثل: کامپیوتر، برق و الکترونیک، انیمیشن و گرافیک.

لازم به ذکر است که در هر کدام از رشته‌ها تخصص حرف اول را می‌زند و لزوما شاید پرطرفدارترین رشته‌ها برای شما بهترین انتخاب نباشد.

مشاغل موجود برای افراد فنی و تکنسین به سرعت درحال افزایش است

بهترین رشته‌ها برای آقایان و بانوان

تنوع رشته‌های فنی حرفه ای زیاد است اما بعضی از این رشته‌ها فقط برای بانوان و همچنین بعضی‌ها هم بین این دو مشترک هستند. البته رشته‌هایی که بطور خاص برای هر جنسیت می‌باشد محدود و کم می‌باشد.

رشته‌هایی که بانوان می‌توانند بروند اکثرا بر اساس روحیه و ‌ذائقه خانم‌ها هست که البته این موضوع به این دلیل است که روحیات و علایق بانوان با آقایان گاها متفاوت است. درمورد رشته‌هایی که بین آقایان پرطرفدار هستند با صحبتی که در مورد بانوان گفته شد نیز صادق است.

رشته‌های فنی حرفه ای که فقط برای بانوان ارائه می‌شود شامل :

رشته‌های فنی و حرفه ای که برای آقایان مناسب می‌باشد و پرطرفدار هستند شامل :

در مورد رشته‌هایی هم که بین آقایان و بانوان پرطرفدار است، می‌توان رشته‌های زیر را لیست کرد :

  1. شبکه و نرم افزار (کامپیوتر)
  2. الکتروتکنیک
  3. الکترونیک
  4. حسابداری
  5. معماری

پر درآمد ترین رشته‌های فنی و حرفه ای

تمام رشته‌های فنی حرفه ای خوب هستند ولی تعدادی از آنها نیاز بازارکار بیشتری را دارا می‌باشند. به برخی از این رشته‌ها اشاره می‌کنیم :

رشته‌های فنی حرفه ای برای چه کسانی مناسب است

تا اینجا متوجه شدیم که اساس فنی و حرفه ای عمل و تخصص است پس اگر به کار‌های عملی علاقه مند هستید و تمایل دارید که زود تر در بازار کار فعالیت کنید، مسیر فنی حرفه ای برای شما مناسب است. توجه داشته باشید اگر علاقه دارید در رشته‌ای مثل کامپیوتر به صورت علمی ورود پیدا کنید، قطعا این مسیر از سمت رشته‌های نظری مناسب‌تر خواهد بود اما شغل‌هایی که از این طریق می‌توانید در آنها فعالیت کنید به نسبت سطح پایین‌تری دارند، توصیه می‌کنیم حتما مقاله آیا آیا رشته فنی خوب استآیا رشته فنی و حرفه ای برای تحصیل مناسب است؟آیا رشته فنی و حرفه ای برای تحصیل مناسب است؟در این صفحه به این پرسش متداول دانش آموزان که آیا رشته‌های فنی و حرفه‌ای خوب است یا خیر پرداخته شده و همچنین رشته فنی و حرفه‌ای از همه جوانب از جمله بازار کار و زیرشاخه‌های هر رشته بررسی شده است. را مطالعه کنید.

پس این موضوع کاملا به علاقه و هدف شما برمی‌گردد و باید توجه داشته باشید که استثناهایی هم هستند ولی نباید تصمیم گیری‌ها را براساس این استثنا ها قرار داد.

مزایا و معایب فنی حرفه ای

مزایامعایب
یادگیری عملی و کارگاهی توجه کمتر به مباحث تئوری مثل ریاضی در رشته‌های مهندسی
امکان ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی در دانشکده‌های فنی عدم ورود به دانشگاه‌های تراز بالا و رنک کشور نظیر دانشگاه صنعتی شریف
تنوع زیاد درس‌ها و انجام آنها به صورت عملیاتی و تجربی عدم وجود کارگاه های مناسب برای همه رشته‌ها در بعضی از مجموعه ها
ورود سریعتر به بازارکار امکان توسعه یا فعالیت در دنیای آکادمیک سخت تر است.

آیا تفاوت بین آموزشکده‌های فنی حرفه ای و هنرستان‌ها هست؟

بله آموزشکده‌های فنی حرفه ای زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور هستند و مدارکی که در آن آموزشکده‌ها ارائه می‌شود صرفا مدارک فنی و برای بازارکار می‌باشد وعملا به تحصیل هیچ ربطی ندارد مثلا کسی که می‌خواهد یک مغازه تعمیرات تلفن همراه بزند می‌تواند دوره های لازم را در آموزشکده‌ها طی کند.

هنرستان کاردانش برویم یا هنرستان فنی حرفه ای؟

حقیقتا تفاوت چندانی در ادامه مسیر و برای تحصیل پس از دیپلم نیست چون هر دو گروه بعد از دیپلم می‌توانند وارد دانشگاه ها فنی شوند. تنها تفاوت در رشته‌ها و ساعات کارگاه هست که در کاردانش ساعات کارگاهی بیشتر می‌باشد. ولی هنرستان‌های فنی حرفه ای چون مباحث تئوری را هم سرفصل ها دارند و یک نزدیکی نسبی در بعضی از دروس با رشته های نظری دارد ورود از این مسیر شاید امن تر باشد.

بهترین دانشگاه فنی حرفه ای برای پسران و دختران چیست ؟

بهترین دانشگاه که اکثرا رقابت می‌کنند برای ورود به آنها به دلیل اساتید مجرب و امکانات مناسب برای پسران دانشگاه شهید شمسی پور و انقلاب تهران و برای دختران دانشگاه شریعتی و ولیعصر می‌باشد.

رشته‌های نظری بهتر است یا فنی ؟

بخش زیادی از پاسخ این سوال به خود شما برمی‌گردد اینکه آیا به کارهای فنی علاقه مندید و دوست دارید زودتر وارد بازار کار شوید؟ یا اینکه علاقه به تحصیل و محیط های علمی و تحقیقاتی دارید ؟ اگر علاقه به کار در کارگاه‌ها دارید رشته‌های فنی برای شما مناسب تر است ولی اگر به مباحث تئوری تمایل بیشتر دارید رشته‌های نظری ؛ این را درنظر داشته باشید بعضی از رشته‌ها مثل کامپیوتر می‌توان از هر دو مسیر وارد شد و از هر دو مسیر هم می‌توان وارد بازار کار شد ولی تفاوت این است که کسانی که از رشته‌های فنی می‌روند جنبه عملی خوبی دارند ولی افرادی که از نظری رفتند جنبه تئوری خوبی دارند که برای رشته ای مثل کامپیوتر نیاز هست که در هر دو قوی بود اگر می‌خواهید به مراتب بالا برسید و افراد هر دو مسیر فنی و نظری می‌توانند روی این نقاط ضعف تمرکز کنند و آنها را بهبود بدهند.

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی:     konkurcomputer_admin@

تماس با پشتیبانی:   09378555200

امتیازدهی4.2142857142857 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.21 امتیاز (14 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام