کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

شرایط بورسیه مهندسی کامپیوتر - اپلای مهندسی کامپیوتر

در این صفحه به بررسی شرایط بورسیه مهندسی کامپیوتر و چالش هایی پرداخته‌ایم که دانشجویان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور با آنها روبرو می شوند. بهترین کشور برای زندگی، انگیزه فرد و نقطه شروع

 از کنکور ارشد تا اپلای تحصیلی ویژه مهندسی کامپیوتر و آیتی

این همایش نقشه‌ راه موفقیت شما توی چند سال آینده رو ترسیم می‌کنه، با مسیرهای مختلفی که هم‌راستای هم هستن، از موفقیت توی کنکور ارشد تا اپلای تحصیلی برای بهترین دانشگاه‌های دنیا.

این همایش با حضور افراد زیر صورت گرفته

  1. رامين رضوی : مدرس با سابقه کنکور ارشد و دکتری و PHD دانشگاه تهران
  2. علی ربیعی : رتبه ۱ کنکور ارشد ۱۳۹۹ ؛ دانشجوی دکتری University of Rhode Island در آمریکا؛ دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف

از کنکور ارشد تا اپلای تحصیلی ویژه مهندسی کامپیوتر و IT



همایش نحوه ادامه تحصیل (اپلای) و آینده شغلی رشته کامپیوتر

 این همایش با حضور افراد زیر صورت گرفته

  1. رامين رضوی : مدرس با سابقه کنکور ارشد و دکتری و PHD دانشگاه تهران
  2. ایمان شرف‌الدین : دکتری دانشگاه New Brunswick کانادا؛ مدیر امنیت نرم‌افزار شرکت Forward Security؛ محقق در حوزه‌ی کریپتو و تکنولوژی‌های بلاکچین
  3. وحید جانفزا : PHD دانشگاه Texas A&M آمریکا

تحصیل در خارج از کشور در رشته کامپیوتر

همایش دیگری در خصوص اپلای و آینده شغلی رشته کامپیوتر در سال 99 به حضور دکتر فراگردی و جانفزا برگزار شده است که به تمامی دانشجویان عزیز توصیه اکید می‌کنیم که علاوه بر دو همایش بالا حتما همایش زیر را نیز تماشا کنید.

همایش نحوه ادامه تحصیل (اپلای) و آینده شغلی رشته کامپیوتر

این همایش با حضور افراد زیر صورت گرفته

  1. رامين رضوی : مدرس با سابقه کنکور ارشد و دکتری و PHD دانشگاه تهران
  2. حمید رضا فراگردی : مدرس دانشگاه KTH و محقق ارشد شرکت اریکسون سوئد
  3. وحید جانفزا : PHD دانشگاه Texas A&M آمریکا

بخشی از مواردی که در این همایش آنلاین بررسی می‌شود به شرح زیر است:

  1. چگونه می‌توان بدون هزینه برای تحصیل در مقطع دکتری به خارج از کشور رفت و حقوق هم دریافت کرد
  2. مدارک و رزومه مورد نیاز برای یک اپلای موفق چیست؟
  3. آینده شغلی و بازار کار رشته کامپیوتر در ایران و خارج از کشور بررسی می‌شود
  4. تفاوت تحصیل و زندگی در اروپا و آمریکا و ... بررسی می‌شود
  5. موضوعات (فیلدها) داغ روز دنیا در رشته کامپیوتر بررسی و معرفی می‌شوند

تحصیل در خارج از کشور در رشته کامپیوتر

در زیر پی دی اف مربوط به این همایش برای دانلود قرار داده شده است

〈〈 دانلود پی دی اف همایش اپلای و آینده شغلی رشته کامپیوتر 〉〉

در صورتیکه به این مقاله علاقه‌مند هستید، ممکن است صفحه زیر نیز برای شما جذاب باشد:

  1. معرفی و اطلاعات تماس اساتید ایرانی رشته کامپیوتر در دانشگاه های خارج از کشور

چرا باید مهندسی کامپیوتر یا IT بخوانیم؟

فرصت‌ های شغلی زیاد

از آنجایی که هر صنعت و کسب و ‌کاری به کامپیوتر و فناوری متکی است، فرصت‌های شغلی برای مهندسان کامپیوتر و IT روز به روز در حال افزایش است، بدیهی است که تا چند سال آینده پایه تمامی کسب‌وکار‌ها برروی کامپیوتر و فناوری بنا خواهد شد، و آن روز زیاد هم دور نیست.

رضایت شغلی

با توجه به این که رشته مهندسی کامپیوتر و IT بسیار جذاب بوده و چالش‌های خاص خود را نیز دارد و مهندسان همیشه در حال یادگیری هستند، طی آمار گزارش‌هایی که انجام شده درصد بسیار بالایی از افراد مشغول در این حوزه ها رضایت شغلی دارند.

درآمد‌های بالا

مشاغل‌هایی که وجود دارد، با توجه به حساسیت هر کدام درآمد‌های بسیار بالایی دارند. برای مثال، میانگین درآمد حوزه‌های مهندسی کامپیوتر در خارج از ایران به شکل زیر است :

شغل میانگین درآمد
مهندس سخت افزار $115,120
مهندس نرم افزار $101,790
معمار شبکه‌های کامپیوتر $105,000
تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتر $64,000
مدیر IT $139,000
DBA $72,000
برنامه نویس کامپیوتر $72,000
طراح رابط کاربری $64,000

 مسلما درآمد‌های بسیار بالاتری هم وجود دارد که هر کسی را نسبت به حضور در این حوزه ترغیب می‌کند.

فرصت‌هایی برای خلاقیت و نوآوری

امروزه استارت آپ‌های (Startup) قدرتمند زیادی وجود دارند که بر مبنای یک ایده بوده اند و بعد از تبدیل آن به یک محصول نرم‌افزاری به کسب‌وکار‌های سودمندی تبدیل شده‌اند. شما آزاد هستید که محصول دلخواه خود را طراحی و توسعه دهید، و به راستی خلق کردن و نوآوری، کاری است بسیار جذاب.

رشته‌های داغ رشته مهندسی کامپیوتر

امروزه با گسترده شدن دنیای کامپیوتر حوزه‌های مختلفی ایجاد شده است که در این بخش، حوزه‌هایی که دارای اهمیت هستند و بازارکار آن ها بسیار داغ است می‌پردازیم :

  1. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)
  2. Edge Computing
  3. محاسبات کوانتومی (Quantum Computing)
  4. رباتیک (Robotics)
  5. امنیت سایبری (Cybersecurity)
  6. بیوانفورماتیک (Bioinformatics)

تحصیل در ایران و یا خارج از کشور

مزایای تحصیل در ایران به شرح زیر است : 

مزایای تحصیل در خارج از کشوربه شرح زیر است : 

مهاجرت در زندگی بشر و پیشرفت علوم و بوجود آمدن تمدن‌ها نقش تعیین کننده‌ای داشته و دارد

اپلای در رشته مهندسی کامپیوتر بهتر است یا علوم کامپیوتر یا IT

در همین ابتدا باید گفت که در هر یک از این رشته‌ها پوزیشن‌های اپلای وجود دارد، شما هر یک از مسیر‌ها را پیش بگیرید، با تلاش و استمرار می‌توانید به هدف خود برسید. اما با توجه به تعداد پوزیشن‌هایی که در هر ۳ رشته وجود دارد، رشته مهندسی کامپیوتر از تعداد پوزیشن بیشتری نسبت به دو رشته دیگر برخوردار است.

گرایش های مهندسی کامپیوتر برای اپلای

در ابتدا باید گفت که این رشته گرایش‌های بسیاری دارد و شما با توجه به علاقه‌تان می‌توانید هر یک را انتخاب کنید، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که شخص بتواند در نوع خود بهترین باشد. در لیست زیر رشته‌هایی که پوزیشن‌های بیشتر برای اپلای دارند، قرار دارند.

زمان مناسب برای اپلای و بررسی اپلای در هر مقطع

بهترین زمان مناسب برای اپلای، توسط شخص شما مشخص می‌شود. به‌عنوان مثال افرادی دارای رزومه بسیار قوی هستند که می‌توانند در مقطع ارشد بورسیه تحصیلی دریافت کنند (که البته کار چندان آسانی نیست) و کسانی هستند که نمی‌توانند در این مقطع اپلای کنند. بنابراین این کاملا به شخص بستگی دارد. در ادامه شرایط اپلای در مقاطع ارشد به بالا را مشاهده می‌کنید.

کارشناسی ارشد

به‌دلیل محدودیت بسیار پایین بورسیه در این مقطع، شما باید آماده پرداخت شهریه‌های بالای دانشگاه باشید. علاوه بر این، هزینه‌های زندگی را نیز باید در نظر بگیرید. اما از طرفی به دلیل آزادی بیشتر در طول زمان تحصیل، می‌توانید برنامه ای برای کارآموزی و تجربه عملی از آنچه در صنعت اتفاق می‌افتد را داشته باشید که این امر موجب شده که شما بعد از اتمام تحصیل خود در این مقطع، مستقیم وارد بازار کار شوید. از مزیت‌های دیگر این مقطع، نسبت به مقطع دکتری این است که فاکتور‌های کمتری برای پذیرش شما وجود دارد. شما در صورتی که به صورت تمام وقت به تحصیلات خود ادامه دهید می‌توانید بعد از ۲ سال فارغ تحصیل شوید البته کشورهایی نیز هستند که دارای کارشناسی ارشد ۱ ساله می‌باشند. مشکل اقامت پس از تحصیل را هم در نظر بگیرید، چرا که بعد پایان تحصیلات به شما زمان محدودی برای پیدا کردن کار می‌دهند که در صورتی که نتوانید کار مناسبی پیدا کنید، هر چه زودتر باید آن کشور را ترک کنید.

دکتری

بر خلاف مقاطع دیگر، بورسیه‌های بسیار بالایی را در دکتری مشاهده می‌کنیم. اما لازم به‌ذکر است که رقابت بالاتری هم وجود دارد و باید به فاکتور‌های زیادی دقت کرد تا بیش‌ترین درصد قبولی و دریافت بورسیه را کسب کنید. به‌عنوان مثال دانشگاهی که در مقطع ارشد تحصیل کرده‌اید و یا مقالاتی که منتشر کرده‌اید، معدل، نمره زبان و مواردی دیگری که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

امکان دریافت اقامت در دکتری بسیار بالاست و در بیشتر کشور‌ها شما می‌توانید به راحتی برای اقامت خود اقدام کنید، چرا که دوران تحصیل شما جزئی از پروسه اقامت محسوب می‌شود. البته حائز اهمیت است که کشوری‌هایی هم وجود دارند که تحصیل در دکتری را به عنوان پروسه اقامت خود در نظر نمی‌گیرند (مثلا انگلستان).

با دریافت بورسیه هزینه‌های تحصیل شما و همچنین هزینه‌های زندگی یا بخشی از آن‌ها توسط دانشگاه پرداخت می‌شود، که این یکی از موارد بسیار مهمی است که می‌توان به آن توجه کرد. سفر‌های علمی فراوان به نقاط مختلف دنیا با هزینه دانشگاه، یکی از جذابیت‌های آن است که برای شرکت در سمینار و کنفرانس‌های دیگر کشور‌ها حضور پیدا می‌کنید. ورود به بازار کار، رقابت بیشتری دارد چرا که جایگاه‌های شغلی محدود‌تری برای این مقطع وجود دارد اما با درآمد‌های بالاتر. تجربه کار تحقیقاتی مرتبط به شغل نیز یکی از مزیت‌های تحصیل در این مقطع به شمار می‌آید که شما حتی می‌توانید در مشاغل تحقیقاتی دانشگاهی و معتبر فعالیت کنید.

فوق دکتری ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­(پست داک)

در ابتدا می‌توان گفت که بورسیه بسیار محدودتر و دشوارتری در این مقطع به چشم می‌خورد اما با این حال درآمدی خوبی شاید کمتر از شرکت‌ها، برای دانشجویان در نظر گرفته می شود.

هدف خود را مشخص کنید

این که می‌خواهید وارد بازار کار شوید و با صنعت و چالش‌های آن دست و پنجه نرم کنید و یا دنبال کار‌های تحقیقاتی و یا پژوهشی هستید و تمایل به عمیق شدن در رشته‌ی خود دارید، به خود شما به علاقه‌ی شما بستگی دارد. پس اگر قصد اپلای دارید، بهتراست هرچه زودتر، مسیر مهاجرت را هموار کنید.

شرایط و معیار‌های اخذ پذیرش

برای کارشناسی ارشد، به‌طور کلی به مدارک زیر نیاز است (کشورهای مختلف ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند) : 

در مقطع دکتری، به‌طور کلی به مدارک زیر نیاز است : 

در مقطع فوق دکتری، به‌طور کلی شرایط زیر نیاز است :

آزمون‌های مرتبط با رشته مهندسی کامپیوتر

آزمون‌های مهارت زبان به شرح زیر هستند :

IELTS

سیستم سنجش بین‌المللی زبان انگلیسی که تمامی موسسات آموزشی دنیا به عنوان گواهی‌نامه مهارت انگلیسی قبول دارند. و هزینه این آزمون حدود 300 دلار است و تا دو سال اعتبار دارد.

ایلتس

TOEFL

 

آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی، بسته به کشوری که آزمون را برگزار می‌کند بین ۱۸۰ تا ۳۲۵ دلار هزینه دارد، و مورد قبول اکثر دانشگاه‌ها می‌باشد.

تافل

آزمون‌های علمی و مهارت سنجی به شرح زیر هستند :

آزمون GRE

هدف این آزمون سنجش آمادگی تحصیلی کلی برای ورود به مقاطع تکمیلی است. برای برخی از رشته‌های مقاطع تکمیلی داوطلبان علاوه بر آزمون عمومی، ملزم به شرکت در آزمون موضوعی GRE که مربوط به رشته های خاصی مثل ریاضیات، فیزیک و روانشناسی هستند.

آزمون GRE

آزمون SAT

آزمون استعداد موضوعی به دو بخش اصلی ریاضی و خواندن و نوشتن مبتنی بر شواهد (EBRW) تقسیم می‌شود. که حدود ۳ ساعت طول می‌کشد و نزدیک به ۵۱ دلار هزینه دارد.

آزمون SAT 

آزمون GMAT

آزمون پذیرش فارغ‌التحصیلان مدیریت (GMAT) بخش مهمی از پذیرش دانشکده‌های کسب‌وکار بوده است، که میزان آمادگی داوطلبان برای کار آکادمیک در مقطع تحصیلات تکمیلی را می‌سنجد.

همچنین دیگر آزمون‌ها که تعداد آن‌ها بسیار زیاد بوده در دانشگاه های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از آزمون‌های مدیریت

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا

کانادا یکی از محبوب‌ترین کشورها برای علاقمندان به تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر است. هزینه‌های تحصیل و زندگی کمتر نسبت به کشور های آمریکا و انگلیس، جزو مزیت‌های مهم این کشور محسوب می‌شود، کانادا شیوه‌های خاص خود را برای تدریس مهندسی کامپیوتر دارد. به طور کلی حین تحصیل در این رشته، باید درس‌هایی مربوط به رشته برق و الکترونیک را هم مطالعه کرد.

شما در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانید تحصیل کنید، که برای کارشناسی حداقل نمره آیلتس ۶ و با ارائه نمرات دروس پیش نیاز و شرط میانگین نمرات، شروع به تحصیل می‌کنید. برای مقطع کارشناسی ارشد حداقل نمره آیلتس ۶.۵ است و در بعضی از دانشگاه‌ها آزمون‌های سطح سنجی نظیر GRE و شرط معدل برای ورود به این رشته را دارند، و برای مقطع دکتری بر اساس رزومه تحصیلی، علمی و پژوهشی و با حداقل سطح آیلتس ۷ می‌توانید برای تحصیل اقدام کنید.

دانشگاه‌های برتر کانادا

  1. دانشگاه تورنتو
  2. دانشگاه واترلو
  3. دانشگاه بریتیش کلمبیا
  4. مک گیل
  5. مونترال

کانادا یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت است

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان

آلمان یک کشور تمام دیجیتال است و دانشگاه‌های بسیار عالی در حوزه دیجیتال دارد، بازار کار مهندسی کامپیوتر در آلمان یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد این کشور است و سالانه سرمایه گذاری بسیاری بر روی تحقیق و توسعه علوم و مهندسی کامپیوتر می‌کنند که این یکی از دلایلی است که آلمان به عنوان سومین اقتصاد دنیا شناخته می‌شود. مهندسان کامپیوتر در آلمان از حقوق و مزایای خوبی برخوردار می‌شوند و حتی به دلیل کمبود نیروی متخصص در این حوزه،‌ شما می‌توانید توسط این رشته اقامت دائم آلمان را بدست آورید. قابل ذکر است که هزینه تحصیل و زندگی در آلمان بسیار مقرون به صرفه است، که همه این موارد دست به دست هم داده اند و آلمان را به یکی از بهترین مقصد‌های مهاجران از هر لحاظ تبدیل کرده است.

نمره آیلتس ۵ یا ۶ برای بسیاری از دانشگاه های آلمان اهمیت بالایی دارد. به غیر آیلتس تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های آلمان حداقل نمره تافل 80 را نیز به عنوان مدرکی که ثابت می‌کند شما به زبان انگلیسی تسلط کافی دارید، می‌پذیرد. حتی در مقطع کارشناسی ارشد، دارا بودن سطح A1 زبان آلمان الزامی است، ولی سطح A2 درصد قبولی شما را بالا می‌برد.

دانشگاه های برتر آلمان

  1. دانشگاه فنی مونیخ
  2. دانشگاه آخن RWTH
  3. دانشگاه فنی برلین
  4. دانشگاه هایدلبرگ
  5. دانشگاه هومبولت

آلمان یک کشور صنعتی است

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آمریکا

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از بهترین رشته‌های در آمریکا به‌حساب می‌آید و با توجه به این که در این کشور، دانشگاه‌هایی با رتبه‌ها و امتیازات بالا وجود دارد، در نتیجه یکی از برنامه‌های دانشجویان، انتخاب آمریکا برای تحصیل است. رشته کامپیوتر جزو ده رشته پر درآمد این کشور به‌حساب می‌آید.

مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی با معدل ۱۸ به بالا و نمره آیلتس ۶ یا تافل با نمره ۹۰ به‌ بالا و نداشتن گپ تحصیلی لازمه تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور است، در مقطع کارشناسی ارشد نیز ارائه مدرک کارشناسی با معدل بالای ۱۶، ارائه توصیه نامه از اساتید دوره کارشناسی، ارائه نمره آیلتس ۶.۵ و تافل بالای ۹۵ و مدرک GRE، در برخی موارد GMAT لازم است.

دانشگاه های برتر آمریکا

  1. دانشگاه MIT
  2. دانشگاه کلمبیا
  3. دانشگاه Stanford
  4. دانشگاه هاروارد
  5. دانشگاه میشیگان

آمریکا دارای بهترین دانشگاه‌های دنیاست

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در انگلستان

در انگلستان نیز رشته مهندسی کامپیوتر، جزءو پرطرفدار‌ترین رشته‌های این کشور است و بازارکار مناسبی نیز دارد. در همین ابتدا باید گفت که تحصیل در انگلستان جزئی از پروسه اقامت محسوب نمی‌شود. در دانشگاه‌های انگلستان با توجه به امکانات تحقیقاتی پیشرفته، برنامه درسی سریع و فرصت‌ها شغلی فراوان باعث شده از مدارک این دانشگاه‌ها از اعتبار ویژه برخوردار باشد و همچنین فرصت‌هایی را برای کار با سازمان‌هایی مانند مایکروسافت، آمازون، اپل و دیگر غول‌های تکنولوژی را باز کند.

تحصیل در مقطع کارشناسی نیاز به ارائه مدرک زبان با حداقل آیلتس ۶ و نمرات بالا در درس ریاضی خواهد داشت، برای کارشناسی ارشد نیز مانند آمریکا به آیلتس ۶.۵ و شرکت در آزمون‌های سطح سنجی دارد، در مقطع دکتری نیز با آیلتس ۷ و تایید سوپروایزر می‌توانید اقدام به تحصیل کنید.

دانشگاه های برتر انگلستان

  1. دانشگاه آکسفورد
  2. دانشگاه کمبریج
  3. دانشگاه منچستر
  4. دانشگاه ادینبورگ
  5. دانشگاه بریستول

انگلستان در رشته‌ی کامپیوتر، دارای دانشگاه‌های قدرتمندی است

تحصیل در سایر کشور ها

همچنین شما می‌توانید در کشور‌های دیگری نیز در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کنید، مانند سوئد، اتریش، کشورهای اروپایی، ترکیه، استرالیا، نیوزلند، اسلوانی، ایتالیا، روسیه و ... تحصیل کنید که هر کدام ممکن است شرایط به‌خصوص خود را داشته باشد.

بهترین زبان برنامه نویسی برای اپلای موفق

پایتون (Python)

اگر قصد ادامه تحصیل در حوزه هوش مصنوعی را دارید مسلما انتخاب اول شما باید پایتون باشد، زبانی که همیشه در صدر جدول بهترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا قرار دارد. کاربرد زبان پایتون از طراحی وب سایت، نرم‌افزار و خزنده (Crawler)  گرفته تا تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی و ... است. یادگیری آن بسیار آسان بوده و به عنوان زبان همه منظوره (General-Purpose Language) شناخته می‌شود و محدود به توسعه نوع خاصی از نرم افزار ها نیست.

پایتون یک زبان معروف در هوش مصنوعی است

جاوا (Java)

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، مبتنی بر کلاس و شی‌گرا است، رقابت این زبان با زبان پایتون بر سکوی اول بهترین زبان‌های برنامه نویسی ادامه دار است. این زبان با این ایده که نسخه بهتری از C++ ساخته شود، توسعه داده شد. جاوا یک زبان ساده، شی گرا، تفسیر شدنی، مستحکم، امن، بدون معماری، با عملکرد بالا، چند نخی، داینامیک و کراس پلتفرم است. گویا خاصیت دیگری نماند که به این زبان نسبت نداده باشیم. اگر در حوزه Edge Computing، Streaming و یا Cloud Computing مشغول به‌کار هستید زبان جاوا انتخاب مناسبی برای شماست.

جاوا یک زبان شی گرا و همچنین پرکاربرد در حوزه‌ای cloud، Application و ... می‌باشد

سی و سی پلاس پلاس (C/C++)

C و C++ دو یار جدا نشدنی که برای درک بهتر از سیستم و معماری کامپیوتر، زبان‌های پیشنهادی هستند، علاوه براینکه توسط این زبان‌ها، موتور‌های جستجو، پایگاه‌های داده، سیستم‌عامل‌ها، مرورگر‌های وب و ... ساخته شده‌اند، حتی زبان‌های برنامه نویسی نیز وجود دارند که با این دو زبان ساخته شده‌اند که خود همین موضوع نشان‌دهنده قدرتمندی این دو افسانه است.

این دو زبان، زبان‌های نزدیک به زبان ماشین هستند

هزینه های مهاجرت تحصیلی

یک‌سری هزینه‌های متداول برای مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

هزینه زندگی در کشور های مختلف

در این قسمت قصد داریم میانگین هزینه‌ای که برای زندگی یک دانشجو نیاز است را در برخی از کشور‌ها بررسی کنیم:

کشور میزان هزینه
آمریکا بین 1000 تا 1500 دلار (به استثنای هزینه محل اقامت)
کانادا بین 600 تا 800 دلار کانادا (به استثنای هزینه محل اقامت)
آلمان بین 800 تا 900 یورو
اروپا بین 500 تا 800 دلار
فرانسه بین 600 تا 800 یورو
سوئد بین 8500 تا 9500 کرون
انگلیس بین 700 تا 1300 پوند
ترکیه بین 700 تا 1700 دلار

این هزینه ها متناسب با شهر‌ها و موقعیت‌های درون شهری متفاوت است. البته اگر شما فاند (کمک هزینه زندگی که توسط دانشگاه پرداخت می‌شود) داشته باشید، ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از حداقل هزینه زندگی در آن کشور را دریافت می‌کنید.

جمع بندی

اگر رشته مهندسی کامپیوتر را به‌عنوان رشته خود انتخاب کردید، باید بگوییم که انتخاب درستی کرده‌اید‌. با توجه به میزان درخواست‌های شغلی در این رشته و تعداد پوزیشن‌های متعدد برای اپلای، آینده روشنی در پیش دارید. متناسب با وضعیت خود اکنون می‌توانید تصمیم بگیرید که می‌خواهید در ایران به تحصیل ادامه دهید و یا خارج از کشور، ولی این مورد را نیز در نظر داشته باشید که باید شرایط پذیرش را داشته کشور و دانشگاه خود را با وسواس انتخاب کنید تا بتوانید اپلای موفقی داشته باشید. قبل از مهاجرت بهتر است مهارت‌های فنی خود را افزایش دهید. برای مثال، یک زبان برنامه نویسی خوب یاد بگیرید و هدف خود را به‌صورت مشخص تعیین کنید.

آیا می‌توان برای ارشد اپلای کرد و فاند گرفت؟

اپلای کردن برای مقطع ارشد در صورتی که دانشجو بخواهد بورسیه بشود یعنی همان فاند یا حقوق بگیرد خیلی سخت است و تعداد افراد بسیار کم و خاصی می‌توانند برای مقطع ارشد فاند بگیرند و اگر می‌خواهید بدون اینکه خودتان هزینه کنید در دانشگاه های خارج تحصیل کنید لازم هست که مقطع ارشد را در یکی از دانشگاه های تاپ درس بخوانید و برای دکتری اپلای کنید، تعداد پوزیشن هایی که برای دکتری وجود دارد ده ها برابر تعداد پوزیشن های ارشد است و گرفتن فاند برای تحصیل در مقطع دکتری بسیار راحت تر است، همین طور باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که قبولی در کنکور ارشد خیلی راحت تر از کنکور لیسانس است

برای اپلای کردن چه میزان هزینه نیاز است؟

هزینه های مورد نیاز شامل موارد زیر است: برای اینکه برای آمریکا و کانادا اپلای کنید معمولا نیاز به تافل و GRE دارید و برای اروپا معمولا نیاز به آیلس دارید هزینه تافل 225 دلار هست، همچنین هزینه آزمون GRE حدود 205 دلار است، قیمت آزمون آیلتس به طور متوسط از ۲۱۵ دلار تا ۲۴۰ دلار و یا در برخی موارد بیشتر هم می شود و در کشور های مختلف قیمت متفاوتی دارد.. هزینه آیلس در ایران حدود 3 میلیون تومن است بلیط یکطرفه رفت به اروپا بسته به شرایط بطور میانگین بین 300 تا 400 یورو هست، برای آمریکا هم بین 700 تا 1000 دلار( در ضمن گاهی اوقات میتونید هزینه بلیط رفت و از استاد تون بگیرید) هزینه آزاد کردن مدرک بسته به سال ورودی متفاوت هست که این مورد را باید از آموزش دانشگاه تون بپرسید، در ضمن اگر آزاد و غیر انتفاعی و شبانه و... باشید هم مدرک تون آزاد هست و نیازی به پول دادن ندارید، روزانه هم باشید راه ها و روش هایی برای کاهش هزینه ها وجود دارد برای پسر ها هزینه وثیقه سربازی هم حدود 23، 24 تومن هست (قبلا 15 میلیون بوده) که البته سودش هم هر ماه بهتون میدن (به شماره حساب تون اتوماتیک هر ماه واریز میشه)

بهترین روش رفتن به خارج و اپلای کردن چیست؟

بهترین روش این هست که ارشد را در یک دانشگاه تاپ در کشور بخوانید و برای دکتری اپلای کنید

در کنکور ارشد رشته مهندسی کامپیوتر شرکت کنیم یا آی تی؟

حتما سعی کنید در کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر شرکت کنید، کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر به نسبت کنکور ارشد آی تی هم احتمال قبولی بسیار بیشتری دارد و هم بازار کار بهتری دارد، همچنین اپلای بهتری دارد، همین طور با یک رتبه مشخص در کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر می‌توانید در جای بهتری قبول شوید نسبت به کنکور آی تی، موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که برای مشاهده این موارد می‌توانید به مقاله معرفی رشته آی تی که در بلاگ سایت کنکور کامپیوتر وجود دارد مراجعه کنید

آیا می‌توان برای مقطع ارشد اپلای کرد؟

شما در هر مقطعی می‌توانید در صورت داشتن شرایط پذیرش به کشور مورد نظر اپلای کنید. منتها قبل از هر کاری کشور و دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید و مدارک لازم را آماده کنید. این مورد هم قابل ذکر است که در مقطع ارشد کمی پوزیشن ای اپلای کم است ولی در مقطع دکتری شما پوزیشن‌ های بیشتر را مشاهده می‌کنید.

برای اپلای چه میزان هزینه لازم است؟

جواب این سوال کاملا متغیر بود و بسته به کشور و موقعیتی که دارید هزینه های متفاوتی خواهید داشت برای مثل، اگر شما بورسیه نشده باشید، هزینه زندگی و تحصیل بر عهده خودتان خواهد بود.

مدارک لازم برای اپلای کدام است؟

غالبا شما باید مدارکی از جمله مدرک زبان، مدارک تحصیلی، ریز نمرات، مدارک هویتی، انگیزه نامه و ... را داشته باشید، و با در نظر داشتن تناسب وضعیت شما و کشور یا دانشگاه مقصد اقدام کنید.

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی: konkurcomputer_admin@

تماس با پشتیبانی: 09378555200

امتیازدهی4.25 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.25 امتیاز (14 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات