روانشناسان معتقدند مدت کمی بعد از یادگیری و حداکثر تا 6 ساعت بعد از یادگیری فراموشی با شیبی تند آغاز می شود و بعد از گذشت 24 ساعت حدود 80 درصد از دانسته های جدید به فراموشی سپرده شده اند.
مرور دروس کنکور ارشد کامپیوتر
گاه پيش آمده كه مطلب يا كتابي را بخوانيد و مطالب آن را به خوبي درك كنيد، اما پس از چند روز احساس كنيد كه بيشتر مطالب آن را فراموش كردهايد و فقط تصويري كلي از آن در حافظه شما باقي مانده است. آيا دليل آن را ميدانيد؟ به نظر شما بهترين راهحل براي جلوگيري از فراموشي مطالب چيست؟ چه راهكاري براي بهبود عملكرد حافظه می شناسید؟
مطالبي را كه مطالعه ميكنيد براي اينكه قابل بازخواني بشوند، بايد در حافظهي بلندمدت شما ثبت شوند. اكثر روانشناسان معتقدند مدت كمي بعد از يادگيري و حداكثر تا 6 ساعت بعد از يادگيري، فراموشي با شيبي تند آغاز ميشود به طوري كه بعد از گذشت 24 ساعت، حدود 80% دانستههاي جديد فراموش ميگردند. به همين علت است كه مشاوران كنكور، مرور با فاصله كم بعد از خواندن و همچنين مرور متناوب 24 ساعتی بعد از مطالعه را بسيار مهم و ضروري ميدانند.
بعد از مطالعه در ابتدا روند فراموشی مطالب كند است و اين به خاطر آن است كه مغز هنوز در حال مرتب كردن مطالبي است كه فرا گرفته است ولي پس از مدتي كوتاه، روند فراموشی مطالب سرعت میگیرد به طوري كه بعد از مدت يك روز، مغز، قادر است فقط حدود 20% از مطالبي را كه ياد گرفته است به خاطر بياورد.
درک مفهومی و برنامه ریزی برای مرور
دو عامل در بهبود يادآوري و جلوگيري فراموشی مطالب تاثیرگذار است، اول يادگيري مفهومی و دوم برنامه ریزی مدون براي مرور است كه به طور مفصل به اين دو مطلب خواهيم پرداخت.
اول درک صحیح بعد مرور
در قسمت اول شما براي اين كه پس از گذشت زمانی طولانی بتوانيد مطالب را به ياد بياوريد و چشم شما بتواند اطلاعات را از حوضچهي فراموشي بازيابي كند، بايد ابتدا بستههاي اطلاعات را به درون حافظهي بلندمدت فرستاده باشيد. در مقاله چگونه حافظهاي قوي داشته باشيم نکات کلیدی در این باره مطرح شده است. پرتاب بستههاي اطلاعات به حافظه بلندمدت، نیازمند انرژي زیادی است كه اين انرژي را كيفيت مطالعهي شما، ميزان توجه و علاقهي شما به موضوع مورد مطالعه و تكرار مباحث تأمين ميكنند. پس نتيجهگيري اول اين است كه براي مرور مطالب، بايد آنها با کیفیت ایده آل در حافظهي شما ثبت شده باشند. اگر مطالب را ناقص رها كرديد و به اين اميد باشید كه بعداً و در زمان مرور به طور كامل خواهم آموخت، مطمئنا در زمان مرور مطالب دوباره با همان مشکل روبرو خواهید شد و فقط زمان را از دست داده اید. هنگام مطالعه توجه خود را به موضوعات معطوف كنيد و به چيزهاي ديگر فكر نكنيد. اين را بدانيد كه در كنكور ارشد کامپیوتر هم از درس ریاضی سوال طراحی شده و هم از درس معماری و طراحان به این نکته توجه ندارند که شما از چه درسي متنفر هستید و به چه درسي علاقه داريد. ایشان موظف به طراحی سئوال از تمام دروس می باشند و شما بايد دروس را به طور كامل ياد بگيريد. پس با اين انگيزه كه مبحثي را كه الآن مطالعه ميكنم در نتيجهي كنكور من تأثير مستقيم ميگذارد، آن را با علاقه بخوانيد و از يادگيري هيچ مبحثي شانه خالي نكنيد! در همین رابطه پیشنهاد میکنم مقاله شرایط یک مطالعه موثر را مطالعه بفرمایید
بازه های زمانی مرور
در قسمت دوم هنگامي كه از وارد شدن اطلاعات به حافظهي بلندمدت خود مطمئن شديد (البته بدون وسواس در مطالعه)، براي مرورهاي خود برنامهريزي كنيد و بدانيد كه مرور اول هر مبحث را چه زماني انجام خواهيد داد و به همين ترتيب برنامهي مرورهاي بعدي آن را نيز مشخص كنيد و به برنامه خود متعهد بمانید.
مرور با خلاصهها و ورق زدن كتاب و جزوات نيز از روشهاي سريع مرور هستند كه در شبهاي آزمونها و براي جمعبندي مطالب بسيار سودمندند.
يكي ديگر از روشهاي مرور كه به شما دوستان عزيز توصيه ميكنم، اين است كه پس از اتمام كلاسها و در راه برگشت به خانه، مطالبي را كه همان روز در كلاسها مورد بحث قرار گرفته شدهاند، از ابتدا مرور كرده و سعي كنيد آنها را به ياد بياوريد. به اين ترتيب علاوه بر استفاده از زمانهاي مردهي خود، ماهيچهي مغز خود را تقويت و مطالب را نيز مرور كردهايد. همين الآن كه مقاله به پايان رسيده است، يك كاغذ كوچك مقابل خود بگذاريد و سعي كنيد روشهايي را كه در مقاله ذكر شد، بنويسيد و دربارهي آنها توضيح دهيد. در يادآوري مطالب گفته شده در اين مقاله چقدر موفق بودهايد؟