کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

زبان برنامه نویسی c – مزایا و کاربرد زبان C – فرق C و ++C

این مقاله عالی ابتدا توضیح می‌دهد که زبان برنامه نویسی c چیست، سپس به بررسی مزایا و معایب زبان C ، کاربردهای زبان سی ، و تفاوت بین C و ++C می‌پردازد

زبان برنامه نویسی C  یک زبان رویه ای (Procedural) و همه منظوره (General-Purpose) است که به وسیله‌ی آن امکان دسترسی به حافظه‌ی سیستم به صورت سطح پایین یا Low-Level وجود دارد. برنامه‌ای که به زبان C نوشته شده است می‌بایست توسط یک کامپایلر (Compiler)کامپایلر چیست و چگونه کار میکند و چرا از آن استفاده میشود؟کامپایلر چیست و چگونه کار میکند و چرا از آن استفاده میشود؟کامپایلر (Compiler) یک برنامه‌ی خاص برای ترجمه سورس کد‌های (Source Code) یک زبان برنامه نویسی، به زبان ماشین یا بایت کد و یا یک زبان برنامه نویسی دیگر است زبان C اجرا شود تا به یک برنامه‌ی قابل اجرا (Executable) تبدیل شود و کامپیوتر ها قادر به اجرا کردن آن باشند. بسیاری از نرم افزار ها و سیستم عامل ها مانند سیستم عامل هایی که بر پایه ی یونیکس هستند (Unix-Based)  به وسیله‌ی زبان برنامه نویسی C نوشته شده‌اند. امروزه زبان برنامه نویسی C بر روی بسیاری از پلتفرم های سخت افزاری و سیستم عامل ها مانند Microsoft Windows و Linux قابلیت اجرا دارند.

مزایا و معایب زبان C

زبان برنامه نویسی C دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌های زیادی است، به همین خاطر این زبان به پر استفاده ترین زبان برنامه نویسی در تمامی زمان‌ها تبدیل شده است. از جمله مزایای مهم زبان C به قرار زیر است:

کاربردهای زبان C

زبان C تنها محدود به ساخت سیستم عامل‌ها نیست. نرم افزار های کاربردی زیادی در دنیای واقعی توسط این زبان ساخته شده‌اند. همچنین زبان C برای ساخت رابط های کاربری گرافیکی (GUI) و IDE ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیست زیر نمونه هایی از کاربرد های زبان برنامه نویسی C است:

ویژگی انواع زبان های برنامه نویسو

چه تفاوتی بین C و ++C وجود دارد؟

زبان C و ++C به نظر شبیه به یکدیگر هستند اما در موارد استفاده و ویژگی های این دو زبان برنامه نویسی تفاوت‌های نسبتا زیادی وجود دارد. زبان برنامه نویسی زبان سی پلاس پلاسبرنامه نویسی سی پلاس پلاس چیست؟ مزایای برنامه نویسی C++‎؟برنامه نویسی سی پلاس پلاس چیست؟ مزایای برنامه نویسی C++‎؟برنامه نویسی سی پلاس پلاس چیست و چه کاربردی دارد؟ این صفحه عالی به بررسی مزایای برنامه نویسی C++ پرداخته و نمونه هایی از کدهای زبان برنامه نویسی ++C را آورده بعد از زبان C ساخته شد و امکانات زیادی را به این زبان اضافه کرد. همچنین مفاهیم استفاده شده برای برنامه نویسی به زبان ++C کاملا متفاوت از C است. زبان C یک زبان رویه ای یا Procedural است در حالی که زبان ++C یک زبان شی گرا است که از تمامی امکانات OOP پشتیبانی می‌کند.

در لیست زیر تفاوت های زبان C و ++C را مشاهده می‌کنید:

تاریخچه ی زبان C

زبان C در اوایل سال 1970 توسط دانشمند کامپیوتری با نام Dennis Ritchie در AT&T Bell Laboratories سابق توسعه داده شد. در واقع این زبان، جانشین زبان B بود. هدف از توسعه‌ی این زبان در ابتدا نوشتن کد برای سیستم عامل Unix بود. قبل از توسعه‌ی این زبان، نوشتن کد های سیستم عامل (Operating System)سیستم عامل چیست به زبان ساده، چرا باید از OS استفاده کنیم؟سیستم عامل چیست به زبان ساده، چرا باید از OS استفاده کنیم؟این مقاله عالی به معرفی سیستم عامل (Operating System|OS) به زبان ساده پرداخته، همچنین بررسی کرده که چرا باید از سیستم عامل استفاده کنیم  به زبان اسمبلی بود که توسعه دهندگان در آن به صورت مستقیم با سخت افزار کامپیوترسخت افزار چیست - بررسی اجزای اصلی سخت افزار کامپیوترسخت افزار چیست - بررسی اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتردر این صفحه بررسی شده که سخت افزار چیست و سخت افزار کامپیوتر به زبان ساده معرفی شده است، همچنین به بررسی اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر پرداخته شده است در تعامل بودند. کد های نوشته شده به زبان اسمبلی بسیار پیچیده و طولانی بود. به همین دلیل، برنامه نویسان در آن زمان نیاز به یک زبان کاربر پسندتر داشتند. زبان برنامه نویسی C در آن زمان توسعه داده شد تا علاوه بر غلبه بر این مشکلات، بر چالش های موجود در زبان های BASIC و B نیز غلبه کند.

با توجه به محبوب شدن، انعطاف پذیری و ویژگی های فراوانی که این زبان داشت، خیلی زود به یک زبان Cross-Platform تبدیل شد و در همان زمان به صورت تجاری درآمد. زبان C همچنان به طور متداول برای پروژه‌های تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از زبان های محبوب کنونی مانند جاواجاوا چیست؟ تعریف، معنی و ویژگی های جاوا (java) از 0تا100جاوا چیست؟ تعریف، معنی و ویژگی های جاوا (java) از 0تا100جاوا یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، مبتنی بر کلاس و شی گرا است که برای داشتن وابستگی های پیاده سازی کمتر طراحی شده است، زبان برنامه نویسی جاوا شبیه ++C است، PHP و جاوا اسکریپتجاوا اسکریپت چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی java scriptجاوا اسکریپت چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی java scriptزبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟ این صفحه عالی به بررسی مزایای JavaScript پرداخته و مبانی برنامه نویسی جاوا اسکریپت را آموزش داده به طور مستقیم یا غیر مستقیم از ویژگی های زبان C و یا سینتکس های C استفاده می‌کنند. در حالی که زبان C در طول سال‌ها دستخوش تغییراتی شد، اما هنوز برای برنامه های سطح پایین مانند برنامه نویسی کرنل مورد استفاده واقع می‌شود.

جمع بندی

بعد از گذشت بیش از 50 سال از ساخته شدن زبان برنامه نویسی C توسط دنیس ریچی، هنوز این زبان معروف ترین و پرکاربردترین زبان برنامه نویسی سطح پایین است که برای ساخت سیستم عامل ها و برنامه نویسی های سطح پایین مانند راه انداز های سخت افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به طور خلاصه به بررسی این زبان و همچنین مزایا و معایب این زبان پرداختیم و این زبان را با زبان محبوب ++C مقایسه کردیم.

زبان برنامه نویسی C چیست؟

به طور خلاصه زبان برنامه نویسی C یک زبان رویه ای (Procedural) و همه منظوره (General-Purpose) است که به وسیله‌ی آن امکان دسترسی به حافظه‌ی سیستم به صورت سطح پایین یا Low-Level وجود دارد.

سازنده ی زبان C چه کسی است؟ 

دنیس ریچی (Dennis Ritchie) در اوایل سال 1970 در AT&T Bell Laboratories زبان برنامه نویسی C را توسعه داد تا یک زبان کاربر پسندی باشد که جایگزین زبان اسمبلی برای نوشتن سیستم عامل شود.

کاربرد های زبان C چیست؟ 

با توجه به سطح پایین بودن، همه منظوره بودن، ساده بودن سینتکس و در نتیجه سریع بودن زبان C، این زبان در بسیاری از حوزه های نرم افزاری مانند نرم افزار های تعبیه شده، سیستم عامل ها و برنامه نویسی شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امتیازدهی5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 15.00 امتیاز (4 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام