مسیر رتبه‌برترشدن در کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر و IT
ثبت‌نام رایگان
مدت زمان باقیمانده :
ثانیه -
دقیقه -
ساعت -
روز -
کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

مزایای علم داده چیست، بررسی کامل اهمیت و مزایای علم داده

این مقاله عالی به بررسی مزایای علم داده از جمله درآمد بالا و موقعیت کاری زیاد علم داده، کاربرد وسیع و اهمیت علم داده و همچنین به فرآیند یادگیری آن پرداخته

علم داده، علمی است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و بیشتر افراد به دنبال یادگیری آن هستند، حتما این نام را شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت و ارزش یادگیری علم داده آشنا کنیم. در عصر فناوری اطلاعات (Information Technology)، تمامی کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک (Electronic Commerce)، تلاش می‌کنند تا با افزایش میزان رضایتمندی کاربران، از رقبای خود پیشی بگیرند و کار خود را بهتر کنند. از طرف دیگر، با گسترش چشمگیر شبکه اینترنت و به وجود آمدن کلان دادهبیگ دیتا (big data) یا کلان داده چیست؟ کاربردهای بیگ دیتابیگ دیتا (big data) یا کلان داده چیست؟ کاربردهای بیگ دیتااین صفحه فوق العاده به معرفی 0 تا 100 بیگ دیتا (big data) یا همان کلان‌داده پرداخته. بطور خلاصه بیگ دیتا به تحلیل و پردازش حجم زیادی از داده ها می‌پردازد (Big Data)، بحث شناخت و یادگیری داده‌ها زیاد به گوش می‌رسد.

"داده‌ها فراوان هستند اما دانش کم است"، این جمله دقیقا همان چیزی است که نیاز به یادگیری علم داده را بیان می‌کند. برای این که بتوانیم از داده‌ها دانش (Knowledge) استخراج کنیم لازم است داده‌ها را خوب بشناسیم و مورد تجزیه و تحلیل (Analyze) قرار دهیم. علم داده دقیقا همان علمی است که به شما این ملزومات را می‌دهد.

تعریف علم داده

علم داده، دانشی میان رشته ای (Interdisciplinary) شامل مجموعه‌ای از روش‌های علمی (Scientific Methods)، پردازش‌ها (Processes) و الگوریتمالگوریتم چیست به زبان ساده و با مثال های فراوانالگوریتم چیست به زبان ساده و با مثال های فراواندر این مقاله به زبان بسیار ساده و با مثال های متعدد توضیح داده شده که الگوریتم چیست و چه کاربردهایی دارد ها (Algorithms) می‌باشد که هدف آن مطالعه داده‌ها جهت استخراج دانش از آنها است. داده‌ها ساختار متفاوتی می‌توانند داشته باشند مانند فیلم، عکس و متن. هر نوع از داده‌ها فناوری خاص خودشان را نیاز دارند تا مورد تحلیل قرار گیرند.

اهمیت علم داده

روزانه میلیون‌ها عبارت در موتور جستجو گوگل (Google) پردازش می‌شوند، حجم زیادی از پیام‌ها در شبکه های اجتماعی نظیر توییتر (Twitter) مبادله می‌شوند و یا کالاهای زیادی در کسب و کار‌های اینترنتی نظیر آمازون (Amazon) به فروش می‌رسند. اگر موتور جستجو گوگل نتیجه بهتری برای کاربران جمع‌آوری کند، یا اگر توییتر پست‌های مناسب‌تری برای کاربران به نمایش بگذارد و آمازون سلیقه کاربران را بهتر تشخیص دهد، در این صورت این شرکت‌ها می‌توانند رضایت بیشتری از کاربران جلب کنند. چیزی که این موارد را ممکن می‌سازد شناخت داده ها (Data Knowing) می‌باشد. فراموش نکنید در عصر اطلاعات، مهم‌ترین دارایی کاربران و شرکت‌ها، داده‌هایشان هستند پس علم داده در جامعه امروزی اهمیت ویژه‌ای دارد.

فرایند یادگیری علم داده

علم داده نیازمند دامنه وسیعی از دانش است. برای این که بتوانید در این علم به درجات بالایی برسید بهتر است دید خوبی از ریاضیات (Mathematics)، ساختمان دادهآموزش ساختمان داده و الگوریتمآموزش ساختمان داده و الگوریتمهر ساختمان داده یک نوع فرمت ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها در کامپیوتر است، که امکان دسترسی و اصلاح کارآمد آن داده‌ها را برای یکسری از الگوریتم‌ها و کاربردها فراهم می‌کند، در این صفحه به بررسی و آموزش ساختمان داده و الگوریتم پرداخته شده است ها (Data Structures)، الگوریتمالگوریتم چیست به زبان ساده و با مثال های فراوانالگوریتم چیست به زبان ساده و با مثال های فراواندر این مقاله به زبان بسیار ساده و با مثال های متعدد توضیح داده شده که الگوریتم چیست و چه کاربردهایی دارد، برنامه نویسی (Programming) و یادگیری ماشینیادگیری ماشین چیست و چرا مهم است؟ - Machine learning (ML)یادگیری ماشین چیست و چرا مهم است؟ - Machine learning (ML)تعریف یادگیری ماشین : ماشین لرنینگ (Machine Learning یا به اختصار ML) باعث می‌شود که خود ماشین‌ها با آنالیز داده ها امکان یادگیری و پیشرفت داشته باشند، این مقاله فوق العاده یادگیری ماشین را بصورت کامل بررسی کرده است (Machine Learning) داشته باشید. البته همه چیز به کاری که شما می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد. از یک فرایند ساده داده کاوی (Data Mining) گرفته تا پیاده‌سازی الگوریتم‌های پیچیده یادگیری عمیق (Deep Learning)، همه این‌ها به دامنه کاری شما مرتبط هستند. توجه کنید که به واسطه محبوبیت این رشته، با هر میزان دانشی که داشته باشید می‌توانید شروع به کار و یادگیری کنید.

دوره هوش مصنوعی برای همه

همان‌طوری که از عنوان دوره مشخص است، این دوره فناوری مدرن، جذاب و پرحاشیه هوش مصنوعی را به زبانی ساده و قابل‌فهم برای تمام مخاطبین، با هر سن و میزان تحصیلات در هر رشته تحصیلی و موقعیت شغلی توضیح می‌دهد. با گذراندن این دوره می‌آموزید که : هوش مصنوعی چیست؟ ادبیات و اصطلاحات این فناوری چیست؟

چه چیزهایی در این دوره یاد می‌گیرید

هوش مصنوعی چیست
ادبیات رایج این حوزه
مراحل تبدیل‌شدن یک شرکت عادی به یک شرکت هوشمند
چگونگی ساخت پروژه‌های هوش مصنوعی
استفاده از هوش مصنوعی در کسب کار
هوش مصنوعی در عمل

نمونه فیلم‌هایی از جلسات هوش مصنوعی برای همه

معرفی دوره

معرفی

روند یک پروژه یادگیری ماشین

مثال ماشین خودران

نگاه واقع گرایانه

معرفی دوره
معرفی
روند یک پروژه یادگیری ماشین
مثال ماشین خودران
نگاه واقع گرایانه

مزایای یادگیری علم داده

بعد از آشنایی ابتدایی با علم داده، بهتر است کمی با مزایای یادگیری علم داده آشنا شویم. این روزها علم داده به عنوان یک حرفه خوب شناخته می‌شود زیرا یادگیری آن مزایای زیادی در کسب و کار، تحصیل و پژوهش دارد. در این قسمت چند مورد از مهم‌ترین فواید یادگیری علم داده ذکر شده‌اند.

تقاضای زیاد

محال است شما شرکتی فعال در حوزه تجارت الکترونیک پیدا کنید که به دانشمند داده ها (Data Scientist) یا تحلیل گر داده ها (Data Analyst) نیاز نداشته باشد. شرکت‌ها نیاز دارند تا از داده‌هایشان به بیشترین و بهترین نحو ممکن در جهت افزایش کارایی استفاده کنند. ارزش داده‌ها در دنیای امروز آن را به یک حرفه امن تبدیل کرده است.

کاربرد وسیع، انعطاف و آزادی بالا

پزشکی، زمین شناسی و صدها علم دیگر را می‌توان به عنوان نمونه‌هایی از کاربرد علم داده در علوم مختلف معرفی کرد. همین کاربرد وسیع علم داده به آن انعطاف و آزادی زیادی بخشیده است که به شما حق انتخاب بالا می‌دهد.

در این تصویر نمونه هایی از کاربرد های علم داده را می‌توانید مشاهده کنید.

درآمد بالا و موقعیت کاری زیاد

در این تصویر درآمد یک دانشمند داده بر اساس هر کشور نشان داده شده است.

دانشمند داده ها، تحلیل‌گر داده ها، مهندس داده ها (Data Engineer) و موارد دیگری که می‌توان به عنوان موقعیت‌های کاری برای شما در نظر گرفت از پر درآمد ترین حرفه‌ها هستند. 

بازاریابی بهتر

بی شک یکی از مهم ترین مزایای یادگیری علم داده تاثیر فوق العاده آن در بازاریابی (Marketing) است. شرکتی را در نظر بگیرید که به داده‌های کاربران و محصولات خود اصلا توجهی ندارد! قطعا شرکت‌های رقیب، کاربران این شرکت را برای خود می‌کنند. به کمک علم داده می‌توان استراتژی‌های خوب برای شرکت ترسیم کرد که پیشرفت آن را به دنبال داشته باشد. در مقاله‌ی بازار کار علم داده در ایران و خارج از کشوربررسی شغل ها و بازار کار علم داده در ایران و خارج از کشوربررسی شغل ها و بازار کار علم داده در ایران و خارج از کشوراین صفحه فوق العاده به معرفی و بررسی شغل ها و بازار کار علم داده در ایران و خارج از کشور پرداخته. همچنین به بررسی درآمد و حقوق دانشمند علم داده در ایران و خارج از کشور پرداخته به صورت مفصل در رابطه با بازار کار علم داده صحبت شده است.

هوشمند سازی

در جهانی که یادگیری ماشینیادگیری ماشین چیست و چرا مهم است؟ - Machine learning (ML)یادگیری ماشین چیست و چرا مهم است؟ - Machine learning (ML)تعریف یادگیری ماشین : ماشین لرنینگ (Machine Learning یا به اختصار ML) باعث می‌شود که خود ماشین‌ها با آنالیز داده ها امکان یادگیری و پیشرفت داشته باشند، این مقاله فوق العاده یادگیری ماشین را بصورت کامل بررسی کرده است و هوش مصنوعیهوش مصنوعی (AI) چیست؟ انواع، کاربردها، مزایا و معایبهوش مصنوعی (AI) چیست؟ انواع، کاربردها، مزایا و معایبهوش مصنوعی یا Artificial Intelligence یا به اختصار AI، امروزه کاربردهای بسیاری پیدا کرده و به یکی از داغ‌ترین حوزه‌های بشر تبدیل شده است، اما با این وجود بسیاری از افراد با کاربردهای آن آشنایی کامل ندارند، به همین علت در این صفحه کاربردها، مزایا و معایب AI بطور کامل بررسی شده است (Artificial Intelligence) حرف اول را می‌زند، علم داده به عنوان یکی از حیاتی‌ترین علوم شناخته می‌شود زیرا یکی از مهم‌ترین مراحل فرایند هوشمند سازی، شناخت و تحلیل داده ها می‌باشد.

محبوبیت

پردازش تصویرپردازش تصویر دیجیتال چیست؟ چه انواعی دارد؟ چه مراحلی را شامل می‌شود؟ پردازش تصویر دیجیتال چیست؟ چه انواعی دارد؟ چه مراحلی را شامل می‌شود؟ پردازش تصویر یکی از فیلدهای پرطرفدار مرتبط با گرافیک کامپیوتر، بینایی کامپیوتر، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، و الگوریتم‌ها و محاسبات است که ارتباط تنگاتنگی میان تمام آنهاست. در نتیجه در این صفحه علاوه بر معرفی این فیلد، نقشه راهی نیز برای علاقه‌مندان این حوزه ارائه کرده‌ایم. (Image Processing)، سیستم‌های پیشنهاد دهنده (Recommender Systems)، تشخیص کلاهبرداری (Fraud Detection) و صدها موضوعی که به واسطه رشد فناوری مطرح شده‌اند وابسته به علم داده هستند که این خودش، نشان دهنده محبوبیت و تاثیر این رشته در مسائل به‌روز دنیا است.

آینده روشن

این علم به واسطه کاربرد گسترده‌اش در صنعت، تحصیل و فناوری به شما این ضمانت را می دهد که در آینده نیز جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. آینده روشن علم داده اجتناب ناپذیر است زیرا امکان رشد حرفه در آن به وضوح دیده می‌شود.

مسیر یادگیری هموار

به واسطه محبوبیت این رشته، امکان فراگیری آن هم در دانشگاه‌ها و هم در شبکه اینترنت میسر است. اگر به ریاضیات و برنامه نویسی علاقه‌مند هستید، این علم برای شما جذاب خواهد بود.

علم داده و هوش مصنوعی

امروزه هوش مصنوعی حجم بیشتری از فناوری را با خود یدک می‌کشد. هوش مصنوعی مجموعه‌ای از علومی نظیر پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing)، بینایی ماشینبینایی کامپیوتر و کاربردهای آن چیست و چگونه کار می‌کند؟بینایی کامپیوتر و کاربردهای آن چیست و چگونه کار می‌کند؟کامپیوتر ویژن یا بینائی کامپیوتر، در ارتباط با مدلسازی و تقلید از حس بینایی انسانی از طریق استفاده از نرم‌افزار یا سخت‌افزار دیجیتالی می‌باشد. در این صفحه بینایی ماشین را بصورت کامل بررسی شده است. (Computer Vision) و غیره می‌باشد که سعی بر این دارد تمام ورودی و خروجی‌های اطلاعاتی انسان را برای ماشین شبیه سازی کند. یکی دیگر از نکات مثبت علم داده، هم‌پوشانی زیاد آن با هوش مصنوعی است. به طور خلاصه، علم داده نقطه آغاز فرایند هوشمند سازی در هوش مصنوعی است. برای این که بتوانیم یک الگوریتم یا یک ماشین را هوشمند کنیم نیاز داریم ابتدا لایه داده‌ها را به کمک علم داده مورد پردازش قرار دهیم.

نمونه فیلم‌های دوره‌های مهارتی

برنامه نویسی در علم داده

تعامل انسان با رایانه در علوم کامپیوترعلوم کامپیوتر یا کامپیوتر ساینس چیستعلوم کامپیوتر یا کامپیوتر ساینس چیستدر این صفحه به بررسی و موشکافی رشته علوم کامپیوتر اعم از بررسی بازار کار، گرایش‌ها، دروس و چارت درسی این رشته، میزان درآمد و حقوق فارغ التحصیلان این رشته و ادامه تحصیل در این رشته پرداخته‌ شده است. امری اجتناب ناپذیر است. برای این که بتوانید داده‌ها را پردازش کنید باید مهارت برنامه نویسی داشته باشید. بدون این مهارت، ایده‌های شما در حد همان دانش در سرتان خواهد ماند مگر اینکه از شخص دیگری برای پیاده‌سازی آنها کمک بگیرید. از طرف دیگر، یادگیری برنامه نویسی بسیار فراگیر شده و به راحتی می‌توانید یادگیری را شروع کنید. اگر دوست دارید برای علم داده و هوش مصنوعی برنامه نویسی را یاد بگیرید، زبان پایتون (Python) بهترین گزینه می‌تواند باشد.

ریاضیات در علم داده

ریاضیات بخش جدا نشدنی از علم داده است. برای این که بتوانید داده‎‌ها را به بهترین نحو پردازش کنید و الگوریتم های مناسب برای استخراج دانش از آنها را به کار گیرید، نیازمند دانش ریاضیات هستید. آمار و احتمالات مهندسی، مبانی ماتریس و جبر خطی از مهم‌ترین ریاضیات لازم برای علم داده هستند.

دوره‌های مهارتی رشته کامپیوتر

جمع‌بندی

اگر دنبال دانشی هستید که به معنای واقعی شما را به جهان امروز متصل کند، علم داده می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. امروزه بیشتر علوم از علم کامپیوتر برای هوشمند سازی خود استفاده می‌کنند. از علم داده می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های فناوری و دانش کامپیوتری یاد کرد.

علم داده چیست؟

علم داده مجموعه وسیعی از دانش‌های مختلف می‌باشد که هدف غایی آن مطالعه داده‌ها جهت استخراج دانش از آن‌ها است. یکی از مواردی که ارائه تعریف دقیق برای این علم را مشکل کرده است، دامنه گسترده دانش مورد نیاز برای یادگیری آن می‌باشد.

آیا علم داده مهم است؟

بی شک در دنیای امروزی داده‌ها اهمیت زیادی دارند. تمامی کسب و کار‌ها برای ارائه خدمات بهتر به کاربران، نیاز دارند تا از علم داده برای بررسی داده‌های خود استفاده کنند. اهمیت علم داده در نقطه‌ای مشخص می‌شود که هر شرکتی می‌کوشد تا به بهترین نحو ممکن از داده‌های خود برای جذب کاربران بیشتر استفاده کند.

آیا فرایند یادگیری علم داده راحت است؟

فرایند یادگیری علم داده ممکن است مقداری با چالش همراه شود. این علم دامنه گسترد‌ه‌ای دارد و باید برای یادگیری آن صبور بود. ارتباط گسترده این علم با علوم دیگر ممکن است شما را گیج کند اما به کمک یک نقشه راه و منبع مطمئن به راحتی می‌توانید از پس یادگیری آن بر بیایید.

مزایای یادگیری علم داده چیست؟

یادگیری علم داده مزایای زیادی دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. مهم‌ترین فایده یادگیری علم داده، ارتباط زیاد آن با علوم دیگر می‌باشد. به نوعی رد پای علم داده را می‌توان در بیشتر علوم مشاهده کرد.

آیا علم داده برای هوش مصنوعی مهم است؟

هوش مصنوعی سعی می‌کند بر اساس ورودی و خروجی‌های اطلاعاتی یک سیستم را هوشمند کند. این ورودی و خروجی‌ها چیزی به جز داده‌ها نیستند. علم داده به هوش مصنوعی کمک می‌کند تا بتواند فرایند هوشمند سازی را انجام دهد.

آیا علم داده نیاز به مهارت برنامه نویسی دارد؟

مهارت برنامه نویسی فوق العاده برای علم داده اهمیت دارد. داده‌ها نیاز دارند تا به کمک الگوریتم‌ها پردازش شوند. شاید بتوان برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار‌ها کمک گرفت ولی علاوه بر بسته بودن محیط آن‌ها، ممکن است حتی آن‌ها در بعضی موارد ناکارآمد شوند. برنامه نویسی برای علم داده یکی از قسمت‌های جذاب آن است.

نقش ریاضیات در علم داده چیست؟

ریاضیات هم مانند برنامه نویسی از علم داده جداناپذیر است. به نوعی می‌توان گفت این علوم در هم تنیده هستند. تصور کنید بخواهید یک نمودار آماری را تحلیل کنید یا فرایند اجرای یک الگوریتم را بیان کنید، همه این‌ها نیازمند دانش ریاضیات می‌باشد.

امتیازدهی4.8 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.80 امتیاز (5 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام