کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

معرفی رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه+معرفی ارشد نرم افزار

رشت نرم افزار یکی از گرایش های مقطع لیسانس و ارشد کامپیوتر است، در این صفحه رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه و ارشد نرم افزار توسط اساتید صنعتی شریف معرفی شده

تمامی افرادی که به این صفحه مراجعه می کنند به دنبال پاسخ به یکی از دو پرسش زیر هستند:

  1. یا دانش آموز هستند و می خواهند با رشته نرم افزار کامپیوتر در مقطع کارشناسی یا بهتر بگوییم گرایش نرم افزار در مقطع لیسانس آشنا شوند.
  2. یا داوطلب کنکور ارشد کامپیوتر هستند و می‌خواهند با گرایش ارشد نرم افزار که یکی از گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر است آشنا شوند.
Geryaesh Narm AfzarGeryaesh Narm Afzar

توضیح آقای آرش معظمی رتبه 40 کنکور مهندسی کامپیوتر 99 و فارغ التحصیل ارشد نرم افزار دانشگاه شریف در مورد گرایش نرم افزار این دانشگاه

برای اینکه بتوانیم به نیاز هر دو دسته پاسخ دهیم، در این صفحه ابتدا به بررسی رشته نرم افزار کامپیوتر در مقطع کارشناسی می پردازیم، سپس به سراغ معرفی و بررسی گرایش نرم افزار در مقطع ارشد کامپیوتر می پردازیم، با ما همراه باشید

معرفی رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه

گرایش های مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی

دانش آموزان اگر بخواهند وارد هر یک از گرایش های مهندسی کامپیوتر شوند باید کنکور سراسری علوم ریاضی و فنی شرکت کنند، با شرکت در این کنکور و کسب رتبه مناسب می‌توانید در یکی از رشته های مهندسی کامپیوتر و یا علوم کامپیوتر وارد دانشگاه شوید.

در حال حاضر و با توجه به بخش نامه‌های جدید وزارت علوم، مقطع لیسانس مهندسی کامپیوتر هیچ گرایشی ندارد و همه دانشجویانی که در رشته مهندسی کامپیوتر قبول می‌شوند دروس مشترکی را پاس می‌کنند و پس از اتمام دوره لیسانس نیز در مدرک آنها فقط "مهندسی کامپیوتر" بدون ذکر گرایش ثبت می‌شود.

در حال حاضر دانشجویان دوره کارشناسی معمولا بین 140 تا 146 واحد درسي را مي­‌گذرانند.

در گذشته به این صورت بود که دانشجویان رشته کامپیوتر پس از حدود 4 ترم می‌توانستند از بین گرایش های نرم افزار یا سخت افزار یا آی تی گرایش خود را انتخاب کنند و تصمیم بگیرید که می‌خواهند در کدام یک از این گرایش‌ها لیسانس خود را ادامه دهند (توجه کنید که در برخی از دانشگاه‌ها گرایش‌های دیگری نظیر هوش مصنوعی و شبکه‌های کامپیوتری و ... هم وجود داشت)، البته در مدرک این دانشجویان نیز فقط "مهندسی کامپیوتر" بدون ذکر گرایش ثبت می‌شد. همچنین لازم به ذکر است که واحدهای درسی گرايش­ نرم افزار و سخت افزار در دوره كارشناسی بسيار مانند هم هستند و اختلاف اين دو گرایش تنها در حدود 20 واحد درسی است، اما گرایش آی تی در حدود 60 الی 70 واحد درسی مشترك با نرم افزار دارد.

توجه: هنوز در برخی از دانشگاه‌های آزاد دانشجویان پس از حدود 4 ترم برای خود گرایش انتخاب می‌کنند، ولی در مدرک لیسانس نامی از گرایش برده نمی‌شود و فقط مهندسی کامپیوتر قید می‌شود. بطور مثال در زیر چارت درسی دانشگاه آزاد تهران غرب و همین طور تهران مرکز را برای شما قرار داده‌ایم.

چارت گرایش نرم افزار در دانشگاه آزاد تهران جنوب

چارت رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه آزاد تهران غرب

معرفی ارشد نرم افزار

در گرایش نرم‌افزار در مقطع کارشناسی ارشد کامپيوتر دانشجویان با سیستم‌های عامل پیشرفته، بانکهای اطلاعاتی، برنامه‌نویسی پیشرفته و تحت WEB، الگوریتم‌های پردازش موازی و ... آشنا می‌شوند. دوره کارشناسی ارشد نرم افزار شامل دروس نظری، عملی و تحقیقاتی است. دانشجویان ارشد نرم افزار مي‌توانند در زمینه طراحی و توسعه سیستم‌های نرم افزاری امن و قابل اطمینان فعالیت کنند.

کارشناسی ارشد نرم افزار

پیش از هر چیز باید بدانید که پس از سال 95 سه رشتهمهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار،مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزارورشته آی تیبا هم ادغام شدند و همگی تحت عنوانرشته مهندسی کامپیوتردر دفترچه انتخاب رشته در اختیار دانش آموزانی که کنکور سراسری لیسانس را داده بودند قرار گرفت.

با پیشرفت سخت افزار در حوزه تلفن همراه و همچنین گسترش سیستم عامل اندروید، تولید اپلیکیشن های کاربردی موبایل نیز از دیگر موضوعات پر طرفدار دانشجویان کارشناسی ارشد نرم افزار می باشد. طراحی سیستم ذخیرش اطلاعات، تحلیل و طراحی وب سایت های سفارشی و بسیاری از این دست وظایف دانشجویان ارشد نرم افزار می باشد.

فیلم معرفی گرایش نرم افزار در مقطع ارشد

در فیلم زیر دکتر عباس حیدرنوری بهمراه برخی از دانشجویان دانشگاه شریف به معرفی گرایش نرم افزار در مقطع ارشد کامپیوتر پرداخته اند، دکتر عباس حیدرنوری دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف و دکتری کامپیوتر از دانشگاه واترلو کانادا است. وی دوره‌های پژوهشی و پسادکتری را در دانشگاهLugano در سوئیس پشت سر گذاشته‌است. زمینه‌های تحقیقاتی مورد علاقه ایشان: Software Evolution and Maintenance وMining Software Repositories وRecommendation Systems in Software Engineering است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایشان به لینک رو به رو مراجعه کنید: رزومه دکتر عباس حیدرنوری

هدف از دوره کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار

هدف از دوره ارشد نرم افزار تربیت افرادی است که با تولید، توسعه و تکمیل سیستم‌های نرم افزاری بزرگ و برنامه ریزی در جهت بهره گیری موثر از امکانات موجود، حرکت به سوی استقلال فنی کشور را در عصر انفورماتیک موجب می‌شوند.

فارغ التحصیلان دوره ارشد نرم افزار مهارت هایی را به شرح زیر کسب می نمایند:

بازار کار رشته ارشد نرم افزار

ظرفیت مقطع ارشد نرم افزار در سال 1400 و مقایسه آن با سال 99

در عکس زیر ظرفیت دوره های روزانه و شبانه تمامی دانشگاه های دولتی کشور در گرایش نرم افزار در سال 1400 بررسی شده است، همچنین می‌توانید ظرفیت هر دانشگاه در سال 99 را با سال 1400 مقایسه کنید.

ظرفیت نرم افزار در مقطع ارشد

ظرفیت مقطع ارشد نرم افزار در سال 1400 و مقایسه آن با ظرفیت سال 99

واحدها و دروس گرایش ارشد نرم افزار

دانشجو در گرایش کارشناسی ارشد نرم افزار باید 32 واحد بگذراند که واحدها به طریق زیر است:

دانشجویان ارشد سیستم‌های چند رسانه‌ای باید 24 واحد درسی را از جدول درس‌های اختیاری و اجباری انتخاب کنند. سپس 2 واحد سمینار و 6 واحد پروژه را می‌گذرانند.

24 واحد درسی 2 واحد سمینار و 6 واحد پایان نامه. دانشجویان ارشد نرم افزار باید 24 واحد درسی را از جدول درس های گروه 1 و گروه 2 و گروه 3 انتخاب کنند(این جداول در فایل پی دی اف پیوست شده در اختیارتان قرار گذاشته شده)..

توجه: درس های موجود در جداول درسی گروه 1 ، 2 و 3 می‌توانند با توجه به نظر استادان صاحب نظر در هر دانشگاه تا مقدار معینی که به دانشگاه مربوطه اجازه داده می شود تغییر کنند (توضیح کامل در فایل پیوست شده آمده است). اخذ واحدهای درسی برای دوره کارشناسی ارشد نرم افزار باید طبق جدول دروس ارائه شده برای گرایش های مختلف از گروه های 1 ، 2 و 3 و همچنین مطابق بند های زیر باشد:
1) در دوره کارشناسی ارشد در صورت تایید استاد راهنما و دانشکده، دانشجو می تواند حداکثر یک درس خود را از سایر گرایشهای مهندسی کامپیوتر یا حتی سایر رشته ها اخذ نماید.
2) در دوره‌های کارشناسی ارشد آموزش محور نرم افزار، دانشجو موظف است درس سمینار را بگذراند (2 واحد) و معادل واحد پایان نامه (6 واحد)، درس از گرایش نرم افزار اخذ نماید.
3) با توجه به تحولات سریع علم و فناوری در رشته مهندسی کامپیوتر درس هایی تحت عنوان مباحث ویژه در گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد کامپیوتر تعیین شده است که حوزه‌های ویژه و جدید (با تصویب محتوی در دانشکده مهندسی کامپیوتر) تحت عنوان دروسی با نام مباحث ویژه، به صورت موقت قابل ارائه است که دانشگاه بتواند با تحولات علمی همگام گردد.

دروس ارشد نرم افزار

دروس ارشد نرم افزار
ردیف عنوان تعداد واحد نوع واحد ساعات تدریس
لیست دروس جبرانی
1 نظریه زبان ها و ماشین ها 3 نظری 48
2 پایگاه داده ها 3 نظری 48
3 مهندسی نرم افزار 3 نظری 48
4 معماری کامپیوتر 3 نظری 48
5 طراحی الگوریتم ها 3 نظری 48
6 سیستم عامل 3 نظری 48
در صورت عدم گذراندن دروس بالا در دوره کارشناسی و به تشخیص دانشکده تا دو درس جبرانی به دانشجویان اختصاص می یابد
دروس گروه 1
1 پردازش موازی 3 نظری 48
2 سیستم های عامل پیشرفته 3 نظری 48
3 مهندسی نرم افزار پیشرفته 3 نظری 48
4 الگوریتم های پیشرفته 3 نظری 48
5 پایگاه داده پیشرفته 3 نظری 48
6 معماری نرم افزار 3 نظری 32
7 ارزیابی کارایی سیستم های کامپیوتری 3 نظری 32
اخذ حداقل 3 درس از درس های گروه 1 برای دانشجویان ارشد نرم افزار اجباری است
دروس گروه 2
دانشجویان ارشد نرم افزار باید یکی از 4 تمرکز زیر را بعنوان تمرکز اصلی خود انتخاب کنند، حال گذراندن حداقل 4 درس از تمرکزی که انتخاب کردند و حداقل 1 درس از تمرکز های دیگر برای دانشجویان الزامی است
دروس گروه 2 تمرکز سیستم ها
1 سیستم های توزیع شده 3 نظری 48
3 ارزیابی کارایی سیستم های کامپیوتری 3 نظری 48
3 سیستم های نرم افزاری اتکا پذیر 3 نظری 48
4 رایانش ابری 3 نظری 48
5 شبکه های کامپیوتری پیشرفته 3 نظری 48
6 امنیت شبکه پیشرفته 3 نظری 48
7 مدل های رایانش همروند 3 نظری 48
8 رایانش گرید و خوشه ای 3 نظری 48
9 سیستم های بی درنگ نهفته 3 نظری 48
10 سیستم های عامل پیشرفته 3 نظری 48
11 کامپایلر پیشرفته 3 نظری 48
12 رایانش فراگیر و خودمختار 3 نظری 48
13 درستی یابی خودکار 3 نظری 48
دروس گروه 2 تمرکز مدیریت داده ها
1 پایگاه داده پیشرفته 3 نظری 48
2 داده کاوی 3 نظری 48
3 نظریه اطلاعات و کدینگ 3 نظری 48
4 موتورهای جستجو و وب کاوی 3 نظری 48
5 تحلیل و سیستم های داده های حجیم 3 نظری 48
6 وب معنایی 3 نظری 48
7 بازیابی پیشرفته اطلاعات 3 نظری 48
8 سیستم های تصمیم یار 3 نظری 48
9 پایگاه داده های چند رسانه ای 3 نظری 48
10 امنیت پایگاه داده ها 3 نظری 48
11 پایگاه داده توزیعی و سیار 3 نظری 48
12 مدیریت پایگاه دانش 3 نظری 48
13 شبکه های پیچیده پویا 3 نظری 48
دروس گروه 2 تمرکز مهندسی نرم افزار
1 مهندسی نیازمندی ها 3 نظری 48
2 معماری نرم افزار 3 نظری 48
3 تکامل نرم افزار 3 نظری 48
4 سیستم های نرم افزاری مقیاس وسیع 3 نظری 48
5 متدولوژی ایجاد نرم افزار 3 نظری 48
6 الگوها در مهندسی نرم افزار 3 نظری 48
7 آزمون نرم افزار 3 نظری 48
8 مدیریت پروژه های نرم افزار 3 نظری 48
9 توصیف و وارسی برنامه ها 3 نظری 48
10 تولید برنامه از توصیف صوری 3 نظری 48
11 معماری سازمانی 3 نظری 48
12 مهندسی نرم افزار پیشرفته 3 نظری 48
دروس گروه 2 تمرکز الگوریتم ها
1 پردازش موازی 3 نظری 48
2 الگوریتم های پیشرفته 3 نظری 48
3 الگوریتم های تقریبی 3 نظری 48
4 داده ساختارهای پیشرفته 3 نظری 48
5 نظریه الگوریتمی بازی ها 3 نظری 48
6 نظریه پیچیدگی 3 نظری 48
7 نظریه محاسبه پیشرفته 3 نظری 48
8 الگوریتم های تصادفی 3 نظری 48
9 هندسه محاسباتی 3 نظری 48
10 هندسه محاسباتی پیشرفته 3 نظری 48
دروس گروه 3
1 مباحث ویژه در نرم افزار 1 3 نظری 48
2 مفاهیم پیشرفته در نرم افزار 1 3 نظری 48
3 مباحث ویژه در نرم افزار 2 3 نظری 48
4 مفاهیم پیشرفته در نرم افزار 2 3 نظری 48
5 مباحث ویژه در نرم افزار 3 3 نظری 48
6 مفاهیم پیشرفته در نرم افزار 3 3 نظری 48
7 یک درس از سایر گرایش ها یا دانشکده ها با تایید دانشکده 3 نظری 48
اخذ حداکثر 1 درس از درس های گروه 3 برای دانشجویان ارشد نرم افزار مجاز است، دروس اختصاصی دوره دکتری در قالب مفاهیم پیشرفته و با تایید دانشکده ارائه می شود، درس های گروه 3 که بعنوان مباحث جدید رشته ارشد نرم افزار دیده شده اند با تشخیص دانشکده می توانند جایگزین یکی از دروس گروه 1 یا گروه 2 شوند

 

برای مشاهده توضیحات تکمیلی در مورد گرايش نرم افزار در ارشد، پی دی اف زیر را که شامل موارد زیر است، دانلود کنید :

〈〈 دانلود فایل جزئیات واحدهای گرایش ارشد نرم افزار 〉〉

 

بهترین گرایش کنکور ارشد کامپیوتر چیست؟

جواب این سوال نسبی است و توصیه ما به داوطلبان کنکور ارشد کامپیوتر این است که به دنبال علاقه شان برود، ولی بطور کلی اگر به دنبال این هستید که برای دکتری اپلای کنید و فاند بگیرید و یا برای کار در خارج از کشور اپلای کنید توصیه ما به شما گرایش هوش مصنوعی است اما اگر می‌خواهید در ایران بمانید خوب است که به این نکته توجه کنید که در حال حاضر در ایران رشته نرم افزار بیشترین بازار کار را دارد ولی رشته هوش مصنوعی فعلا در کشور بازار کار ضعیف تری نسبت به نرم افزار دارد ولی در چند سال آینده بازار کار هوش مصنوعی در کشور هم مانند خارج از کشور خوب خواهد شد

برای کسب رتبه زیر 100 در کنکور ارشد نرم افزار چقدر زمان لازم است؟

پاسخ به این سوال در مورد هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد و به فاکتورهایی نظیر پایه هر داوطلب، و اینکه دانشگاه مقطع لیسانس دانشجو چه بوده است و چه معدلی را در آن دانشگاه کسب کرده و قدرت حافظه و میزان هوش داوطلب بستگی دارد و برای یک شخص ممکن است رسیدن به این رتبه حدود 4 ماه و روزی 8 ساعت زمان لازم باشد و برای یک شخص دیگر حدود 9 ماه و روزی 7 ساعت یا بیشتر زمان لازم باشد.

ضرایب دروس کنکور ارشد نرم افزار چیست؟

در کنکور ارشد نرم افزار درس زبان و همین طور مجموعه دروس ریاضیات دارای ضریب 2، دروس نظریه زبان ها و ماشین ها و سیگنال و سیستم دارای ضریب 2، دروس ساختمان داده، طراحی الگوریتم و هوش مصنوعی دارای ضریب 4 و درس مدار منطقی، معماری کامپیوتر و الکترونیک دیجیتال دارای ضریب 3 است، و دروس شبکه های کامپیوتری، سیستم عامل و پایگاه داده دارای ضریب 3 است

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی: konkurcomputer_admin@

شماره تیم پشتیبانی: 09378555200

امتیازدهی4.6206896551724 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.62 امتیاز (29 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات