کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

گرایش شبکه های کامپیوتری - رشته شبکه های کامپیوتری

رشته شبکه های کامپیوتری یکی از رشته های مقطع ارشد کامپیوتر است، در این صفحه در خصوص دروس ارشد شبکه های کامپیوتری، بازار کار رشته شبکه های کامپیوتری، ظرفیت این رشته در دانشگاه‌های دولتی را بررسی کرده‌ایم

رشته شبکه های کامپیوتری چیست؟

دانشجویان رشته ارشد شبکه‌های کامپیوتری در طول تحصیل به مطالعه و شناخت انواع معماری‌های رایج در شبکه‌های کامپیوتری، سیستم های توزیع شده، ارزیابی کارایی شبکه‌های کامپیوتری، طراحی ساز و کارهای برگرفته از طبیعت برای مدیریت شبکه و... می‌پردازند. ایجاد بستر ارتباطی برای اپلیکیشن های کاربردی و همچنین ارتباط این اپلیکیشن ها با پایگاه داده از دیگر جنبه های کارشناسان ارشد شبکه های کامپیوتری می باشد.

رشته شبکه‌های کامپیوتری با سایر رشته ها و گرایشهای کامپیوتر نظیر تجارت الکترونیک، ارتباط نزدیکی دارد، امروزه کار با شبکه های کامپیوتری در تمام بنگاه های تجاری و ارگان های دولتی به یک امر عادی تبدیل شده است. چراکه اکثر سخت افزارهای کاربردی نظیر تلفن همراه و دوربین مدار بسته و همچنین نرم افزار های کاربردی در زمینه های مالی و غیره بر روی بستر شبکه های کامپیوتری طرح ریزی می شوند.

کارشناسی ارشد شبکه های کامپیوتر

شاید تا چند سال پیش تر هوش مصنوعی یک پدیده ناملموس برای مردم می بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی روزانه با 10ها محصول کاربردی هوش مصنوعی سر و کار داشته باشند نتیجه فعالیت دانشجویان رشته هوش مصنوعی می باشد.

در صورتیکه به این مقاله علاقه‌مند هستید، ممکن است صفحات زیر نیز برای شما جذاب باشد:

  1. چطور می‌توانید بعنوان مهندس شبکهمهندسی شبکه؛ بررسی آینده شغلی، وظایف و مهارت هامهندسی شبکه؛ بررسی آینده شغلی، وظایف و مهارت هامهندسی شبکه Network Engineering بعنوان یکی از آینده دار ترین مشاغل حوزه کامپیوتر، پیش نیازهای تحصیلی و شغلی متفاوتی دارد، بنابراین در این صفحه بطور کامل به بررسی وظایف و مهارت‌هایی که یک مهندس شبکه نیاز دارد و همچنین به بررسی و معرفی مدارک معتبر شبکه در جهان پرداخته شده است مشغول به کار شوید و چطور می‌توانید مدرک مهندسی شبکه بگیرید، همچنین وظایف مهندس شبکه در این صفحه بررسی شده است.
  2. معرفی و آموزش درس شبکه های کامپیوتریجامع‌ترین آموزش درس شبکه های کامپیوتریجامع‌ترین آموزش درس شبکه های کامپیوتریدرس شبکه‌ های کامپیوتری یکی از مهم‌ترین و بنیادیترین دروس‌ رشته کامپیوتر است، با توجه به اینکه اینترنت امروزی بزرگترین سیستم مهندسی ساخت دست بشر در تمام طول تاریخ است، آشنایی با شبکه‌های کامپیوتری برای تمامی علاقه‌مندان و دانشجویان رشته کامپیوتر الزامی است، در این راستا در این صفحه به معرفی شبکه‌های کامپیوتری پرداخته‌ شده است.
  3. معرفی شبکه های بی سیم و وایرلس.
  4. هوش مصنوعی و کاربردها و مزایای آن در شبکه‌های کامپیوتری.
  5. مشاهده فیلم های رایگان آموزش شبکه.
  6. معرفی گرایش و رشته رایانش امن در مقطع ارشد کامپیوتر.

هدف از دوره کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه های کامپیوتری

هدف از دوره کارشناسی ارشد شبکه‌های کامپیوتری پرورش مهندسینی است که بتوانند به طراحی، پیکربندی و پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری پیشرفته و برنامه نویسی تحت شبکه (پروگرمینگ) بپردازند و با مهندسان گرایش‌های دیگر مثل تجارت الکترونیک در زمینه بسترسازی برای فعالیت‌هایشان، همکاری کنند.

فارغ التحصیلان دوره ارشد شبکه‌های کامپیوتری مهارت هایی را به شرح زیر کسب می نمایند:

بازار کار رشته ارشد شبکه‌های کامپیوتری

ظرفیت مقطع ارشد شبکه های کامپیوتری در سال 1400 و مقایسه آن با سال 99

در عکس زیر ظرفیت دوره های روزانه و شبانه تمامی دانشگاه های دولتی کشور در گرایش شبکه های کامپیوتری در سال 1400 بررسی شده است، همچنین می‌توانید ظرفیت هر دانشگاه در سال 99 را با سال 1400 مقایسه کنید.

ظرفیت شبکه های کامپیوتری در مقطع ارشد

ظرفیت مقطع ارشد شبکه های کامپیوتری در دانشگاه های دولتی ایران در سال 1400 و مقایسه آن با ظرفیت سال 99

واحد های گرایش ارشد شبکه‌های کامپیوتری

دانشجویان در رشته شبکه های کامپیوتری باید 32 واحد بگذراند که واحدها به طریق زیر است: 24 واحد درسی، 2 واحد سمینار، 6 واحد پایان نامه.
دانشجویان ارشد شبکه‌های کامپیوتری باید 24 واحد درسی را از جدول درس های گروه 1 و گروه 2 و گروه 3 انتخاب کنند (این جداول در فایل پی دی اف پیوست شده در اختیارتان قرار گذاشته شده)
توجه: درس های ارشد شبکه‌های کامپیوتری موجود در جداول درسی گروه 1 و 2 و 3 می‌توانند با توجه به نظر استادان صاحب نظر در هر دانشگاه تا مقدار معینی که به دانشگاه مربوطه اجازه داده می‌شود تغییر کنند. نحوه اخذ واحد‌های درسی در دوره کارشناسی ارشد شبکه باید طبق جدول‌های درس‌های ارائه شده برای گرایش‌ ارشد شبکه از گروه های 1، 2 و 3 (که این گروه‌ها در پی دی اف آورده شده است) و همچنین مطابق بند‌های زیر باشد:

1) در دوره کارشناسی ارشد شبکه در صورت تایید استاد راهنما و دانشکده، دانشجو می‌تواند حداکثر یک درس خود را از سایر گرایش‌های مهندسی کامپیوتر یا سایر رشته ها اخذ نماید.

2) در دوره های کارشناسی ارشد آموزش محور شبکه، دانشجو موظف است درس سمینار را بگذراند و معادل تعداد واحد پایان نامه (6 واحد)، درس از گرایش شبکه‌های کامپیوتری اخذ نماید.

3) با توجه به تحولات سریع علم و فناوری در رشته شبکه درس‌هایی تحت عنوان مباحث ویژه در گرایش شبکه‌های کامپیوتری تعیین شده است که سرفصل‌های ویژه و جدید با تصویب محتوی در دانشکده مهندسی کامپیوتر تحت این عنوان پیش بینی شده به صورت موقت قابل ارائه است که بتواند با تحولات علمی همگام گردد.

دروس رشته شبکه های کامپیوتری

دروس ارشد شبکه های کامپیوتری
ردیف عنوان تعداد واحد نوع واحد ساعات تدریس
لیست دروس جبرانی ارشد شبکه های کامپیوتری
1 انتقال داده ها 3 نظری 48
2 معماری کامپیوتر 3 نظری 48
3 سیستم عامل 3 نظری 48
4 شبکه 3 نظری 48
5 طراحی الگوریتم 3 نظری 48
6 سیگنال ها و سیستم ها 3 نظری 48
در صورت عدم گذراندن دروس بالا در دوره کارشناسی و به تشخیص دانشکده تا دو درس جبرانی به دانشجویان اختصاص می یابد
دروس گروه 1 ارشد شبکه های کامپیوتری
1 شبکه های کامپیوتری پیشرفته 3 نظری 48
2 ارزیابی کارایی سیستم های کامپیوتری 3 نظری 48
3 سیستم های توزیع شده 3 نظری 48
4 شبکه های بی سیم و سیار 3 نظری 48
اخذ حداقل 2 درس از درس های گروه 1 برای دانشجویان ارشد شبکه های کامپیوتری اجباری است
دروس گروه 2 ارشد شبکه های کامپیوتری
1 شبکه های چند رسانه ای 3 نظری 48
2 مدیریت شبکه 3 نظری 48
3 معماری ادوات شبکه 3 نظری 48
4 رایانش ابری 3 نظری 48
5 سیستم های اتکا پذیر 3 نظری 48
6 امنیت شبکه پیشرفته 3 نظری 48
7 فرآیندهای تصادفی 3 نظری 48
اخذ حداقل 2 درس از درس های گروه 2 و یا درس های باقی مانده از گروه 1 برای دانشجویان ارشد شبکه های کامپیوتری مجاز است
دروس گروه 3 ارشد شبکه های کامپیوتری
1 نظریه بازی ها 3 نظری 48
2 پردازنده های شبکه 3 نظری 48
3 معماری شبکه های ذخیره سازی و مراکز داده 3 نظری 48
4 ریاضیات پیشرفته در شبکه های کامپیوتری 3 نظری 48
5 ارتباطات بی سیم 3 نظری 48
6 نظریه اطلاعات و کدینگ 3 نظری 48
7 سیستم های کامپیوتری امن 3 نظری 48
8 شبکه های پرسرعت 3 نظری 48
9 نظریه بهینه سازی 3 نظری 48
10 معماری کامپیوتر پیشرفته 3 نظری 48
11 طراحی الگوریتم پیشرفته 3 نظری 48
12 شبکه های نوری 3 نظری 48
13 شبکه های پیچیده پویا 3 نظری 48
14 مباحث ویژه در شبکه های کامپیوتری 1 3 نظری 48
15 مفاهیم پیشرفته در شبکه های کامپیوتری 1 3 نظری 48
16 مباحث ویژه در شبکه های کامپیوتری 2 3 نظری 48
17 مباحث پیشرفته در شبکه های کامپیوتری 2 3 نظری 48
18 مباحث ویژه در شبکه های کامپیوتری 2 3 نظری 48
19 مفاهیم پیشرفته در شبکه های کامپیوتری 3 3 نظری 48
20 مفاهیم ویژه در شبکه های کامپیوتری 3 3 نظری 48
اخذ حداکثر 4 درس از درس های گروه 3 برای دانشجویان ارشد شبکه های کامپیوتری مجاز است، دروس اختصاصی دوره دکتری در قالب مفاهیم پیشرفته و با تایید دانشکده ارائه می شود

برای مشاهده توضیحات تکمیلی در مورد گرايش شبکه‌های کامپیوتری در ارشد، پی دی اف زیر را که شامل موارد زیر است، دانلود کنید

〈〈 دانلود فایل جزئیات واحدهای گرایش ارشد شبکه های کامپیوتری 〉〉

گرایش های شبکه های کامپیوتری چیست؟

در گرایش شبکه های کامپیوتری به حوزه های تحقیقاتی نظیر : شناخت انواع معماری‌های رایج در شبکه‌های کامپیوتری، سیستم های توزیع شده، ارزیابی کارایی شبکه‌های کامپیوتری، طراحی ساز و کارهای برگرفته از طبیعت برای مدیریت شبکه، ایجاد بستر ارتباطی برای اپلیکیشن های کاربردی و همچنین ارتباط این اپلیکیشن ها با پایگاه داده پرداخته می شود. همچنین فیلدهایی همچون اینترنت اشیا (IoT)، رایانش ابری (Cloud computing) و Fog computing و ... همه و همه زیر مجموعه گرایش شبکه های کامپیوتری قرار می گیرند. البته گرایش شبکه های کامپیوتری بسیار وسیع است و کاربردهای بسیار زیادی در دنیای کامپیوتر دارد

در مقطع ارشد گرایش شبکه های کامپیوتری چه دروسی باید مطالعه شود؟

در مقطع ارشد گرایش شبکه های کامپیوتری دانشجو می تواند دروسی نظیر : شبکه های کامپیوتری پیشرفته، ارزیابی کارایی سیستم های کامپیوتری، سیستم های توزیع شده، شبکه های بی سیم، شبکه های چند رسانه ای، امنیت شبکه پیشرفته، رایانش ابری و ... را بگذراند، برای مطالعه بیشتر در این خصوص پی دی اف ای در این صفحه قرار داده شده است که با دانلود آن می توانید تمامی دروس گرایش شبکه های کامپیوتری در مقطع ارشد را مشاهده کنید.

ضرایب دروس کنکور ارشد شبکه های کامپیوتری چیست؟

در کنکور ارشد نرم افزار درس زبان و همین طور مجموعه دروس ریاضیات دارای ضریب 2، دروس نظریه زبان ها و ماشین ها و سیگنال و سیستم دارای ضریب 2، دروس ساختمان داده، طراحی الگوریتم و هوش مصنوعی دارای ضریب 3 و درس مدار منطقی، معماری کامپیوتر و الکترونیک دیجیتال دارای ضریب 3 است، و دروس شبکه های کامپیوتری، سیستم عامل و پایگاه داده دارای ضریب 4 است

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی: konkurcomputer_admin@

شماره تیم پشتیبانی: 09378555200

امتیازدهی4.3333333333333 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.33 امتیاز (48 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات