کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

بررسی درآمد برنامه نویسی در ایران و خارج از کشور در 1402

این صفحه عالی به بررسی درآمد برنامه نویسی در ایران و خارج از کشور پرداخته، همچنین در خصوص راه‌های کسب درآمد از برنامه نویسی و درآمد زبان های مختلف صحبت شده

سلام به همه شما عزیزان، به کامل‌ترین صفحه‌ای که برای بررسی درآمد برنامه نویسی در وب فارسی وجود داره خوش اومدید 😉

درآمد برنامه نویسی

این تصویر بیانگر مفهوم درآمد برنامه نویسی است.

قطعاً اگر بازار کار رشته‌های مختلف را بررسی کرده باشید، زیاد به گوشتان خورده که رنج حقوق برنامه نویس کامپیوتر زیاد است و برنامه نویسان پول زیادی به جیب می‌زنند. از طرفی همین واقعیت که این مقاله را برای مطالعه برگزیده‌اید، نشان از این دارد که می‌خواهید جزئیات بیشتر این قضیه را بدانید و به قولی ته‌و‌توی ماجرا را در بیاورید و احتمالاً در اصل با این پرسش آغاز کرده‌اید که آیا برنامه نویسی درآمد دارد؟ در ادامه پاسخ پرسش‌تان را خواهید یافت، اما اجازه دهید ابتدا ساختار پاسخ‌مان را برایتان شفاف‌تر کنیم!

مسلماً عوامل مختلفی بر کسب درآمد از هر رشته و حرفه‌ای تأثیرگذارند. برنامه نویسی هم از این قاعده مستثنی نیست و بنا به موضوعاتی که فهرست‌وار در زیر آورده‌ایم، درآمدش تغییر می‌کند:

هرچند ممکن است میزان تغییرات ناشی از برخی عوامل چندان زیاد نباشد، اما بایستی توجه کنید که درآمد تنها فاکتور اساسی برای انتخاب شغل و حرفه نیست و باید موارد بسیار زیاد دیگری را نیز هنگام انتخاب و البته پیش از شروع مسیر در نظر بگیرید. به‌هرترتیب، در ادامه درآمد برنامه نویسی را با محوریت هر یک از این عوامل تشریح کرده‌ایم و امیدواریم پس از مطالعه آنها، نقطه تاریکی در ذهن‌تان نسبت به این موضوع باقی نماند.

درآمد برنامه نویسی در کشورهای مختلف

تقریباً در تمام دنیا، برنامه نویسی یکی از پر درآمدترین حرفه ها و مشاغل است؛ هرچند میزان درآمدش در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و در ادامه به‌تفصیل به این پرداخته‌ایم که درآمد برنامه نویسی چقدر است. به این ترتیب می‌توانید دیگر شرایط مورد نظرتان را نیز در کنار بحث درآمد لحاظ و فهرست بهترین کشورها برای برنامه نویسان را با دیدگاه خودتان تدوین کنید.

درآمد برنامه نویسی در ایران

با بررسی برخی از سایت‌های کاریابی داخلی می‌توان به‌راحتی به این مطلب رسید که حقوق برنامه نویس در ایران فارغ از زمینه و شاخه فعالیت، سطح تجربه، میزان تحصیلات و... در اغلب موارد بین 6 تا حدود 40 میلیون تومان و در برخی موارد تا ارقام بیش از آن متغیر است. بنا به اطلاعات سایت ایران سلری (Iran Salary) که البته بر جامعه آماری مشخص و نسبتاً محدودی بنا شده، میزان حقوق برنامه نویسان در سال 1400 حداقل 2 میلیون و حداکثر 16 میلیون تومان بوده است. شایان ذکر است مشابه بسیاری از رشته‌ها و مشاغل دیگر، حقوق برنامه نویس در تهران از دیگر شهرها پیشی می‌گیرد، دلیل این موضوع نیز تمرکز شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و بالطبع وجود موقعیت‌های شغلی با مسئولیت‌های پیچیده‌تر و دستمزد بیشتر در پایتخت است.

درآمد برنامه نویسی در جهان

در این بخش به درآمد برنامه نویس در جهان می‌پردازیم و خواهیم دید حقوق برنامه نویس در کشورهای مختلف چقدر است. پیشاپیش به اطلاع‌تان می‌رسانیم که انتظار اعداد کم و ناچیز را نداشته باشید! هرچه باشد صحبت‌مان در رابطه با برنامه نویسی است، یعنی یکی از پردرآمدترین مشاغل حال حاضر دنیا و البته این‌طور که مشخص است، آینده! برای راحتی مقایسه و البته تأمین اعتبار اعداد و ارقام، به سایت SalaryExpert مراجعه کردیم و نتایج را در ادامه به تفکیک کشور آورده‌ایم. شایان ذکر است اعداد ارائه‌شده با واحد پول کشور مربوطه متناظر است، بنابراین مقایسه آنها با دیگر کشورها، مقایسه صحیحی نیست. تنها در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که نرخ تبدیل واحدهای ارزی به یکدیگر را لحاظ کرده باشید.

درآمد برنامه نویسی در آمریکا

آمریکا در زمینه علوم کامپیوتر و برنامه نویسی جزو کشورهای رده اول به‌شمار می‌رود و طبعاً وقتی بحث درآمد برنامه نویسی در آمریکا مطرح باشد، انتظار داریم اعداد و ارقام مناسبی ببینیم. دستمزد برنامه نویس در آمریکا در رده جونیور (تازه‌کار) در سال 2022، سالانه 71.317 دلار و همچنین درآمد یک برنامه نویس در آمریکا در رده سنیور (ارشد) در سال 2022، سالانه 125.448 دلار بوده است. نهایتاً به میانگین درآمد برنامه نویس در آمریکا می‌رسیم که در سال 2022، سالانه 101.158 دلار دریافت کرده‌اند. می‌توان دید درآمد برنامه نویس ها در آمریکا بالاست و البته پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 شاهد 11 درصد رشد باشد.

درآمد برنامه نویسی در کانادا

کانادا نیز یکی از کشورهای برتر دنیا در حوزه علوم کامپیوتر و برنامه نویسی است؛ بنابراین میزان درآمد برنامه نویسی در کانادا نیز بایستی همین مطلب را تأیید کند. درآمد برنامه نویس در کانادا در رده جونیور (تازه‌کار) در سال 2022، سالانه 79.608 دلار و همچنین حقوق یک برنامه نویس در کانادا در رده سنیور (ارشد) در سال 2022، سالانه 140.032 دلار بوده است. میانگین درآمد برنامه نویس در کانادا نیز در سال 2022، سالانه رکورد 112.919 دلار را ثبت کرده است. می‌بینیم که درآمد یک برنامه نویس در کانادا عدد مطلوبی است؛ پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027، حقوق برنامه نویس کانادا شاهد 10 درصد رشد باشد.

درآمد برنامه نویسی در آلمان

همانطور که احتمالاً به‌خوبی می‌دانید، آلمان از کشورهای صنعتی مهم دنیاست و در جهان امروز که صنایع موفق بدون وجود کامپیوتر و نرم‌افزار محکوم به شکست هستند، نقش برجسته برنامه نویسان در این کشور را نمی‌توان نادیده گرفت. اجازه دهید همانطور که عنوان این بخش می‌طلبد، این موضوع را با اعداد و ارقام نشان دهیم. درآمد برنامه نویس در آلمان در رده جونیور در سال 2022، سالانه 56.368 یورو و حقوق برنامه نویسان در آلمان در رده سنیور در سال 2022، سالانه 99.185 یورو بوده است. مشخصاً می‌توان درآمد ماهیانه برنامه نویسی در آلمان را از همین اعداد به‌دست آورد. از طرفی میانگین درآمد برنامه نویسی در آلمان در سال 2022، 79.980 یورو بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 شاهد 15 درصد رشد باشد.

درآمد برنامه نویسی در سوئد

هرچند سوئد به دلایل مختلفی در نظر کارجویان ایرانی مقصد محبوب و پرطرفداری نیست، اما فعالان حوزه کامپیوتر به‌خوبی بازار کار این کشور را شناسایی کرده‌اند و می‌دانند برای آنها پتانسیل خوبی دارد. جالب است بدانید سوئد یکی از بهترین کشورها برای برنامه نویسان و مهندسان کامپیوتر به شمار می‌رود. حقوق برنامه نویس در سوئد در رده جونیور و در سال 2022، سالانه 444.149 کرون و در رده سنیور، 781.266 کرون بوده است و میانگین حقوق برنامه نویسی در سوئد سالانه 630.359 کرون می‌شود. پیش‌بینی می‌شود درآمد برنامه نویسی در سوئد تا سال 2027، رشد 9 درصدی داشته باشد.

درآمد برنامه نویسی در سوئیس

سوئیس به‌عنوان یکی از کشورهای پرتوسعه و با سرانه درآمد بالا در دنیا شناخته می‌شود و البته مهندسان کامپیوتر و برنامه‌نویسان نیز از این مطلب بی‌نصیب نمانده‌اند. سوئیس هم در کنار آمریکا و سوئد، از برترین کشورها برای برنامه نویسان و مهندسان کامپیوتر در دنیاست. درآمد برنامه نویس در سوئیس در رده جونیور در سال 2022، سالانه 76.133 فرانک و حقوق برنامه نویس در سوئیس در رده سنیور در سال 2022، سالانه 133.920 فرانک بوده است. میانگین درآمد برنامه نویسی در سوئیس در سال 2022 نیز 108.291 فرانک بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 شاهد 7 درصد رشد باشد.

درآمد برنامه نویسی در دانمارک

دانمارک را با توجه به داشتن بازار کار خوب و رقابتی و البته موقعیت مناسب برای مهندسان کامپیوتر و برنامه نویسان به این فهرست افزوده‌ایم. حقوق برنامه نویسی در دانمارک در رده جونیور در سال 2022، سالانه 474.959 کرون و درآمد برنامه نویس در دانمارک در رده سنیور در سال 2022، سالانه 835.462 کرون بوده است. میانگین درآمد برنامه نویسی در دانمارک در سال 2022 به عدد 674.287 کرون رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027، میزان 13 درصد رشد را تجربه کند. البته دانمارک جزو کشورهایی است که مالیات زیادی بر درآمد و حقوق کارکنان اعمال می‌کند، اما از سوی دیگر خدمات اجتماعی بسیار مناسبی در اختیار شهروندانش می‌گذارد.

درآمد برنامه نویسی در استرالیا

استرالیا را نیز می‌توان کشور خوبی برای مهندسان کامپیوتر و برنامه نویسان در نظر گرفت و به این لحاظ، کنار کشورهایی مثل آمریکا، سوئد و سوئیس قرار داد. حقوق برنامه نویس در استرالیا در رده جونیور در سال 2022، سالانه 93.224 دلار و درآمد برنامه نویس در استرالیا در رده سنیور در سال 2022، سالانه 163.983 دلار بوده است. میانگین درآمد برنامه نویسی در استرالیا در سال 2022 را 132.018 دلار ثبت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027، رشد 13 درصدی داشته باشد.

درآمد برنامه نویسی در ترکیه

ترکیه به‌لحاظ همسایگی با ایران و البته راحتی نسبی برای رفت‌و‌آمد، اقامت و کار برای ایرانیان، به یکی از مقاصد محبوب کارجویان ایرانی بدل شده است. البته بسیاری از این افراد ترکیه را صرفاً پلی برای ورود به بازار کار بین‌المللی می‌دانند و مسیر حرفه‌ای‌شان را برای ماندن در ترکیه برنامه‌ریزی نمی‌کنند؛ از طرفی افرادی هم هستند که مایلند در همین کشور بمانند و به کار و زندگی ادامه دهند. ترکیه هم از روند کلی بازار کار جهانی نسبت به مشاغل مرتبط با حوزه کامپیوتر و البته برنامه نویسی که موضوع بحث ماست، مستثنی نیست و در این زمینه شرایط خوبی را در بازار کارش برای کارجویان فراهم می‌آورد. حقوق برنامه نویس در ترکیه در رده جونیور در سال 2022، سالانه 137.500 لیر و درآمد برنامه نویس در ترکیه در رده سنیور در سال 2022، سالانه 241.866 لیر بوده است. میانگین درآمد برنامه نویسی در ترکیه در سال 2022 عدد 192.331 لیر را به خود دیده است و پیش‌بینی می‌شود حقوق یک برنامه نویس در ترکیه تا سال 2027، رشد 244 درصدی داشته باشد که عدد بزرگی است.

درآمد برنامه نویسی در کره جنوبی

کره جنوبی یکی از کشورهایی است که در حوزه علوم کامپیوترعلوم کامپیوتر یا کامپیوتر ساینس چیستعلوم کامپیوتر یا کامپیوتر ساینس چیستدر این صفحه به بررسی و موشکافی رشته علوم کامپیوتر اعم از بررسی بازار کار، گرایش‌ها، دروس و چارت درسی این رشته، میزان درآمد و حقوق فارغ التحصیلان این رشته و ادامه تحصیل در این رشته پرداخته‌ شده است.، فناوری اطلاعاتمعرفی فناوری اطلاعات (IT) - 7 دلیل برای انتخاب رشته آی تی در دانشگاهمعرفی فناوری اطلاعات (IT) - 7 دلیل برای انتخاب رشته آی تی در دانشگاهآی تی چیست و چگونه پس از ظهور توانست در مدت فقط 20 سال تمام دنیا را فرا بگیرد و اکثر پول دنیا را ببلعد و پرطرفدارترین و پر درآمدترین مشاغل دنیا را در بر گیرد، با بررسی کامل آی تی با ما همراه باشید. و رشته مهندسی نرم افزارمعرفی رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه+معرفی ارشد نرم افزارمعرفی رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه+معرفی ارشد نرم افزاررشته نرم افزار یکی از گرایش های مقطع لیسانس و ارشد کامپیوتر است، در این صفحه رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه و ارشد نرم افزار توسط اساتید صنعتی شریف معرفی شده روزبه‌روز توسعه‌یافته‌تر می‌شوند. تولید نرم‌افزار، بازی‌های رایانه‌ای، تلفن‌های همراه و گجت‌های هوشمند از مهمترین کسب‌و‌کارهای کره جنوبی به‌شمار می‌رود. مهندسی نرم افزار و البته برنامه نویسی هم جزو مشاغلی هستند که در این کشور مورد نیاز هستند و بنابراین این مطلب فرصت خوبی پیش روی کارجویان قرار می‌دهد. حقوق برنامه نویس در کره جنوبی در رده جونیور در سال 2022، سالانه 50.439.962 وون و درآمد برنامه نویس در کره جنوبی در رده سنیور در سال 2022، سالانه 88.724.840 وون بوده است. میانگین حقوق برنامه نویسی در کره جنوبی در سال 2022 به عدد 71.177.524 وون رسیده است و پیش‌بینی می‌شود حقوق یک برنامه نویس در کره جنوبی تا سال 2027، رشد 22 درصدی داشته باشد.

درآمد برنامه نویسی در ایتالیا

هرچند نرخ بیکاری به‌طور کلی در ایتالیا زیاد است، اما فرصت‌های شغلی برای برنامه نویسان در این کشور از قاعده کلی جهان تبعیت می‌کند و موقعیت خوبی برای متخصصان این حوزه فراهم است. می‌توان گفت برنامه نویسان متبحر، 50 درصد بیشتر از دیگر حوزه‌ها در ایتالیا درآمد دارند که این برای کارجویان خبر خوبی است. حقوق برنامه نویس در ایتالیا در رده جونیور در سال 2022، سالانه 42.463 یورو و درآمد برنامه نویس در ایتالیا در رده سنیور در سال 2022، سالانه 74.694 یورو بوده است. همچنین میانگین حقوق برنامه نویسی در ایتالیا در سال 2022 به عدد 60.284 یورو رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027، رشد 9 درصدی داشته باشد.

درآمد برنامه نویسی در امارات

امارات متحده عربی در تلاش است پایتخت اقتصاد دیجیتال دنیا باشد و بنابراین جای صحبتی نمی‌ماند که متخصصان حوزه کامپیوتر، فناوری اطلاعات و صدالبته برنامه‌نویسان در این کشور و به‌ویژه در شهر دبی چه وضعیتی دارند. حقوق برنامه نویس در دبی در رده جونیور در سال 2022، سالانه 212.712 درهم و درآمد برنامه نویس در دبی در رده سنیور در سال 2022، سالانه 374.164 درهم بوده است. همچنین میانگین حقوق برنامه نویسی در دبی در سال 2022 برابر با 300.230 درهم بوده است و پیش‌بینی می‌شود درآمد برنامه نویسی در دبی تا سال 2027، رشد 18 درصدی داشته باشد.

درآمد برنامه نویسی در اسپانیا

شاید برنامه نویسی در حال حاضر جزو پردرآمدترین مشاغل اسپانیا نباشد، اما با‌این‌وجود جزو مشاغل مورد نیاز این کشور محسوب می‌شود. حقوق برنامه نویسی در اسپانیا در سال 2022 بین 38.176 یورو در سال برای رده جونیور تا 67.153 یورو در سال برای رده سنیور متغیر بوده است. میانگین حقوق برنامه نویس در اسپانیا نیز در سال 2022، سالانه به عدد 54.248 یورو رسیده است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 شاهد 11 درصد رشد باشد.

درآمد برنامه نویسی در انگلستان

در دهه اخیر، تعداد برنامه نویسان در بازار کار انگلیس دو برابر شده و از 209 هزار نفر به 418 هزار نفر رسیده است، درحالی‌که هیچ یک از صنایع دیگر این کشور چنین رشدی را به خود ندیده‌اند. این موضوع از نیاز و تقاضای زیاد بازار کار انگلستان به نیروی کار برنامه نویس حکایت دارد. بنابراین می‌توان میزان امنیت این شغل در انگلستان را به‌راحتی متوجه شد. درآمد برنامه نویسی در انگلیس در سال 2022 بین 40.702 پوند در سال برای رده جونیور تا 71.596 پوند در سال برای رده سنیور متغیر بوده است. میانگین حقوق برنامه نویس در انگلستان نیز در سال 2022، سالانه به عدد 57.733 پوند رسیده است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 شاهد 16 درصد رشد باشد.

درآمد برنامه نویسی بر اساس زبان برنامه نویسی

این تصویر بیانگر مفهوم درآمد برنامه نویسی بر اساس زبان برنامه نویسی است.

تا اینجا درآمد برنامه نویسی را تنها بر مبنای موقعیت مکانی و کشور بررسی کردیم و کوشیدیم نمایی کلی از این موضوع در اختیارتان بگذاریم. پیش از این هم اشاره کردیم که به‌نوعی بحث عدد و رقم، تنها فاکتور مهم و اساسی برای رتبه‌دادن یا مقایسه به عناوین شغلی نیست؛ بلکه باید با نگاهی جامع‌تر، موارد دیگر هر موضوع و حوزه را بررسی و در نهایت عاقالانه انتخاب کنیم. ازآنجا که کوشیده‌ایم تمامی عوامل دخیل در این موضوع را به‌طور کامل بررسی کنیم، در این بخش به مورد بعدی، یعنی زبان برنامه نویسی خواهیم پرداخت که البته اثرش بر درآمد برنامه نویسی قابل توجه است.

برنامه نویسان از زبان‌های مختلف بهره می‌گیرند تا به هدف مورد نظرشان برسند. زبان‌های متنوعی برای برنامه نویسی وجود دارد که البته هر یک در حوزه خاصی کاربرد دارد. از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی می‌توان به جاوا (Java)، پایتون (Python)، سی شارپ (#C)، کاتلین (Kotlin)، سوئیفت (Swift)، جاوا اسکریپت (JavaScript)، سالیدیتی (Solidity) و... اشاره کرد که پردرآمدترین آنها را در ادامه بررسی خواهیم کرد. توجه کنید میزان درآمد برنامه نویس هر یک از این زبان‌ها را از سایت SalaryExpert و برای کشور آمریکا استخراج کرده‌ایم که می‌توان آن را به‌عنوان الگوی مناسبی برای وضعیت درآمد در دیگر کشورها قرار داد. ضمناً اعداد ارائه‌شده از میزان درآمد برنامه نویسان در ایران را با جستجو در سایت‌های کاریابی داخلی و بنا بر گزارش سالانه سایت جاب ویژن بدست آوردیم و در اختیارتان قرار داده‌ایم.

درآمد برنامه نویسی جاوا

جاواجاوا چیست؟ تعریف، معنی و ویژگی های جاوا (java) از 0تا100جاوا چیست؟ تعریف، معنی و ویژگی های جاوا (java) از 0تا100جاوا یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، مبتنی بر کلاس و شی گرا است که برای داشتن وابستگی های پیاده سازی کمتر طراحی شده است، زبان برنامه نویسی جاوا شبیه ++C است زبان برنامه نویسی شی گرابرنامه نویسی شی گرا چیست؟ شی گرایی چیست؟برنامه نویسی شی گرا چیست؟ شی گرایی چیست؟این صفحه عالی به معرفی برنامه نویسی شی گرا پرداخته و توضیح داده شی گرایی یا همان object oriented یا OPP چیست؟ همچنین مزایای برنامه نویسی شی گرا را بیان کرده و از زبان های برنامه نویسیزبان های برنامه نویسی چیست؟زبان های برنامه نویسی چیست؟این مقاله عالی توضیح داده که زبان های برنامه نویسی چیست؟ و انواع زبان های برنامه نویسی و بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع و پردرآمدترین آنها را معرفی کرده پرکاربرد دنیاست که مدیریت حافظه را به‌طور خودکار انجام می‌دهد و البته وابسته به سیستم عاملسیستم عامل چیست به زبان ساده، چرا باید از OS استفاده کنیم؟سیستم عامل چیست به زبان ساده، چرا باید از OS استفاده کنیم؟این مقاله عالی به معرفی سیستم عامل (Operating System|OS) به زبان ساده پرداخته، همچنین بررسی کرده که چرا باید از سیستم عامل استفاده کنیم نیست، ازاین‌رو می‌توان آن را روی هر ماشینی پیاده‌سازی و استفاده کرد و به همین دلیل است که کاربرد گسترده‌ای دارد و کسب درآمد از برنامه نویسی جاوا کار دشواری نیست.

شعار جاوا "یک بار بنویس و همه‌جا اجرا کن" (Write once, Run anywhere) است که به همین ویژگی اشاره دارد.

در سال 2022، درآمد برنامه نویس جاوا در آمریکا بین 70.581 دلار تا 123.873 دلار در سال و حقوق برنامه نویس جاوا در این کشور به‌طور میانگین 99.971 دلار در سال بوده است. از طرفی آمار دقیقی برای درآمد برنامه نویس جاوا در ایران وجود ندارد، اما با مراجعه به سایت‌های کاریابی مختلف می‌توان دید که حقوق برنامه نویس جاوا در ایران از حدود 4.5 میلیون تومان تا حدود 45 میلیون تومان در ماه، بسته به سطح ارشدیت و شرایط کار متغیر است. در کل می‌توان گفت فرصت‌های شغلی زیادی پیش روی برنامه نویسان جاوا قرار دارد و مهمتر اینکه امنیت شغلی‌شان به‌نوعی تضمین‌شده است؛ کافی است سال‌های زیاد حضور جاوا در بخش‌های مختلف را در نظر بگیرید، یعنی ببینید که با گذشت سالیان و پیدایش زبان‌های جدیدتر و فناوری‌های مختلف، جاوا کارایی خود را از دست نداده است.

درآمد برنامه نویسی پایتون

پایتونزبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ – نحوه شروع و دلایل محبوبیتزبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ – نحوه شروع و دلایل محبوبیتزبان برنامه نویسی پایتون (Python) چیست؟ این مقاله عالی به بررسی دلایل محبوبیت پایتون، موارد استفاده از پایتون و نحوه شروع به برنامه نویسی پایتون پرداخته یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی حال حاضر است. از برنامه نویسی وب گرفته تا یادگیری ماشینیادگیری ماشین چیست و چرا مهم است؟ - Machine learning (ML)یادگیری ماشین چیست و چرا مهم است؟ - Machine learning (ML)تعریف یادگیری ماشین : ماشین لرنینگ (Machine Learning یا به اختصار ML) باعث می‌شود که خود ماشین‌ها با آنالیز داده ها امکان یادگیری و پیشرفت داشته باشند، این مقاله فوق العاده یادگیری ماشین را بصورت کامل بررسی کرده است (Machine Learning) و هوش مصنوعیهوش مصنوعی (AI) چیست؟ انواع، کاربردها، مزایا و معایبهوش مصنوعی (AI) چیست؟ انواع، کاربردها، مزایا و معایبهوش مصنوعی یا Artificial Intelligence یا به اختصار AI، امروزه کاربردهای بسیاری پیدا کرده و به یکی از داغ‌ترین حوزه‌های بشر تبدیل شده است، اما با این وجود بسیاری از افراد با کاربردهای آن آشنایی کامل ندارند، به همین علت در این صفحه کاربردها، مزایا و معایب AI بطور کامل بررسی شده است (Artificial Intelligence)، پایتون از پس همه این موارد برمی‌آید. در واقع پایتون زبان برنامه نویسی چندمنظوره است و البته آن را طوری طراحی کرده‌اند که خوانش راحتی داشته باشد؛ به‌نوعی می‌توان گفت عبارات پیچیده و شاید عجیبی که در بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی مشاهده می‌کنید، جایگاهی در پایتون ندارند و در اغلب موارد انگار دستورات مورد نظرتان را به انگلیسی می‌نویسید و پایتون به‌خوبی آنها را اجرا می‌کند. پایتون از پارادایم‌های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند و کتابخانه‌های بسیار وسیع و متنوعی در اختیار برنامه نویسان می‌گذارد. شاید مهمترین دلایل محبوبیت پایتون همین موارد باشد.

اما برای بررسی حقوق برنامه نویس پایتون، لازم است توجه کنیم همانطور که گفتیم، کاربرد پایتون گستردگی دارد و بنابراین فرصت های شغلی پایتون نیز رنج وسیعی دارند. با کمی سرک کشیدن در بازار کار پایتون جهت بررسی درآمد زبان برنامه نویسی پایتون، پی می‌بریم که علاوه بر حوزه فعالیت‌تان، اینکه مشغول کارآموزی پایتون باشید یا در سطح ارشد برنامه نویسی کنید نیز قطعاً بر درآمد از پایتون اثرگذار خواهد بود.

اجازه دهید برای شفاف‌تر شدن موضوع، درآمد برنامه نویس پایتون در آمریکا را ببینیم که در سال 2022 بین 81.783 دلار تا 145.352 دلار در سال متغیر بوده است. همچنین درآمد برنامه نویس پایتون در کانادا در سال 2022، بین 85.309 دلار تا 151.619 دلار در سال بوده است. همچنین حقوق برنامه نویس پایتون در ایران نیز حدوداً از 3 میلیون تومان تا 53 میلیون تومان در ماه متغیر است. قواعدی که پیش از گفتیم، در مورد درآمد برنامه نویسی پایتون در ایران نیز صادق است و درآمد برنامه نویس پایتون در ایران بسته به شرایط فرد تغییر می‌کند.

در این مقاله مجال این را نداریم که به همه چیز درباره پایتون اشاره کنیم، اما مسلماً اگر از بهترین آموزش پایتون بهره‌مند شوید، مهارت‌های لازم را تمرین کنید و یاد بگیرید، مسلماً نباید نگران آینده باشید؛ همچنان استخدام برنامه نویس پایتون بعد از تمام سالیانی که این زبان برنامه نویسی جای خود را در دنیای تکنولوژی باز کرده، از مواردی است که تقریباً بی‌بروبرگرد اتفاق می‌افتد و می‌توان گفت پایتون امنیت شغلی خوبی را برای کارجویان فراهم می‌سازد.

درآمد برنامه نویسی سی شارپ

سی شارپ (#C) زبان برنامه نویسی مدرن، شی گرا و ساده است که برای اهداف عمومی طراحی کرده‌اند.

سی شارپ یکی از ۴۴ زبان برنامه نویسی است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از چارچوب Net. پشتیبانی و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته می شود.

کسب درآمد از برنامه نویسی سی شارپ نیز چندان کار سختی نیست، چراکه سی شارپ را در بسترهای مختلف، به‌ویژه برای توسعه بازی‌های رایانه‌ای به‌کار می‌گیرند. بسته به اینکه کارآموز برنامه نویسی سی شارپ باشید یا در سطح ارشد برنامه نویسی کنید، حقوق‌تان متغیر خواهد بود. به‌عنوان نمونه درآمد برنامه نویس سی شارپ در آمریکا در سال 2022، بین 73.100 دلار تا 128.109 دلار در سال بوده است. همچنین به‌طور تقریبی، درآمد برنامه نویس سی شارپ در ایران بین 3.7 تا بیش از 40 میلیون تومان در ماه متغیر است.

درآمد برنامه نویسی اپلیکیشن

بهتر است ابتدا کمی این موضوع را شفاف‌تر کنیم. در واقع برنامه نویسی اپلیکیشن به کدنویسی و ایجاد نرم‌افزارهایی اشاره دارد که بر روی تلفن‌های همراه، دستیار دیجیتال شخصی یا سازمانی و دیگر ادوات هوشمند زندگی امروز نصب و اجرا می‌شوند و به‌نوعی بهترین برگردان فارسی آنها «برنامه های کاربردی» است. ممکن است وقتی سیستم عامل را می‌سازند، اپلیکیشن‌ها را به‌صورت پیش‌فرض روی این ادوات هوشمند نصب کنند.

از مهمترین سیستم عامل‌هایی که تاکنون در بازار تکنولوژی جواب خود را پس داده‌اند، می‌توان به اندروید (Android)، آی‌اواس (iOS)، بلک‌بری (BlackBerry)، سیمبیان (Symbian)، بادا (Bada) و ویندوز فون (Windows Phone) اشاره کرد که همگی قابلیت داشتن برنامه‌های کاربردی را دارند؛ البته اپلیکیشن‌هایی که کدشان بر روی پردازنده‌هایی با معماری ای‌آرام (ARM) قابل اجرا باشد. هرچند این موضوعات کمی تخصصی‌ترند و در این مقاله قصد نداریم به جزئیات آنها بپردازیم، اما مسلماً با توجه به کاربرد روزافزون ابزارهای هوشمند در زندگی روزمره، بسیاری از این موارد را پیش از این هم دیده‌اید.

ضمناً توجه داشته باشید اپلیکیشن‌ها را می‌توان برای سیستم‌ها و پلتفرم‌های مختلف نوشت و اجرا کرد یا از امکانات وب بر روی پروتکل اچ‌تی‌تی‌پی (HTTP) برای بهره‌گیری از آنها استفاده نمود. پس در ادامه درآمد مهمترین زبان های برنامه نویسی تلفن‌های همراه هوشمند، یعنی کاتلین (Kotlin) و سوئیفت (Swift) را بررسی می‌کنیم که به‌ترتیب برای سیستم عامل اندروید (Android) و آی‌او‌اس (iOS) طراحی شده‌اند و پس از آن، به درآمد برنامه نویسی وب می‌پردازیم.

درآمد برنامه نویسی اندروید

همانطور که پیش از این گفتیم، اندرویدسیستم عامل اندرويد چیست؟ هر آنچه باید درمورد Android بدانیدسیستم عامل اندرويد چیست؟ هر آنچه باید درمورد Android بدانیداندروید چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ این مقاله عالی به معرفی سیستم عامل اندروید (Android)، تاریخچه و توسعه اندروید، ویژگی های ورژن های مختلف اندروید پرداخته است یکی از سیستم عامل‌های ادوات هوشمند است که امروزه غالباً در تلفن‌های همراه به چشم می‌خورد. برای برنامه نویسی اندرویدبرنامه نویسی اندروید چیست؟برنامه نویسی اندروید چیست؟این مقاله عالی توضیح داده که برنامه نویسی اندروید چیست؟ و چرا باید برنامه نویسی اندروید را یاد بگیریم؟ و روش های کسب درآمد برنامه نویسی اندروید را بررسی کرده  باید با زبان برنامه نویسی کاتلین (Kotlin) آشنا باشید که زبانی فارغ از پلتفرم و چندمنظوره است و بد نیست بدانید نامش را از جزیره‌ای در روسیه و در نزدیکی سن پترزبورگ به ارث برده. شاید نیازی به گفتن نباشد که اندروید از پرکاربردترین سیستم عامل‌های دنیای امروز است و بنابراین اگر آموزش اندروید را در پی گرفته‌اید و نقشه راه برنامه نویسی اندروید را با دقت برای خودتان ترسیم نموده‌اید یا در حال حاضر به‌عنوان کارآموز اندروید مشغول هستید، باید بدانید که می‌توان گفت استخدام برنامه نویس اندروید امری حتمی است و درآمد برنامه نویس اندروید را می‌توان خوب ارزیابی کرد.

برای اینکه مطلب را با عدد و رقم ادامه داده باشیم، درآمد برنامه نویسی اندروید در آمریکا را مثال می‌زنیم که در سال 2022 و به‌طور سالانه، بین 76.057 دلار تا 132.122 دلار بوده است. البته به درآمد برنامه نویسی اندروید در ایران هم خواهیم پرداخت. حقوق برنامه نویس اندروید در ایران به‌طور تقریبی بین 4.5 میلیون تومان تا بیش از 29 میلیون تومان در ماه متغیر است.

درآمد برنامه نویسی سوئیفت

در کنار اندروید که از پرکاربردترین سیستم‌های عامل ابزارهای هوشمند در دنیای فناورانه امروز است، سیستم عامل آی‌او‌اس (iOS) نیز که بر روی دستگاه‌های هوشمند شرکت اپل (Apple) نصب و بهره‌برداری می‌شود، از پرطرفدارترین‌ها و پرکاربردترین‌هاست. برای برنامه نویسی اپلیکیشن‌های مبتنی بر iOS، زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift) را طراحی کرده‌اند که زبانی چندمنظوره با پارادایم‌های مختلف و از نوع کامپایلری است. البته توسعه و ایجاد برنامه‌های کاربردی با سوئیفت در ایران به گستردگی دیگر کشورها نیست، اما به‌هرحال ازآنجاکه دستگاه‌های مبتنی بر iOS اینجا هم طرفداران زیادی دارند، مسلماً کسب درآمد از برنامه نویسی سوئیفت در ایران هم کار دشواری نیست. برای ارائه درک بهتری از وضعیت بازار کار و درآمد برنامه نویسی سوئیفت، ابتدا درآمد برنامه نویسی سوئیفت در آمریکا و سپس حقوق برنامه نویسی سوئیفت در ایران را بررسی می‌کنیم. حقوق برنامه نویس سوئیفت در آمریکا در سال 2022 و در سال، از 79.281 دلار تا 137.723 دلار متغیر بوده است. همچنین درآمد برنامه نویس سوئیفت در ایران به‌طور تقریبی بین 6 تا 20 میلیون تومان در ماه است.

درآمد برنامه نویسی جاوا اسکریپت

وب و اینترنت، دنیای گسترده‌ای است که زندگی همه ما در حال حاضر به اشکال مختلف به آن وابستگی دارد. امروزه وبسایت‌های مختلف کاربری‌های متفاوتی دارند و البته تعامل‌شان با کاربران بیش‌از‌پیش است. سال‌ها پیش صفحات وب حالت ایستا داشتند و بیشتر برای این طراحی شده بودند که به کاربر اطلاعات بدهند، چه به شکل نوشته یا عکس، چه به‌صورت فایل برای دانلود. اما با ورود جاوا اسکریپتجاوا اسکریپت چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی java scriptجاوا اسکریپت چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی java scriptزبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟ این صفحه عالی به بررسی مزایای JavaScript پرداخته و مبانی برنامه نویسی جاوا اسکریپت را آموزش داده به دنیای وب، صفحات وب رنگ‌و‌بوی دیگری گرفت؛ از ورود انیمیشن به وبسایت‌ها گرفته تا فرم‌های مختلفی که کاربران پر و ارسال می‌کنند تا فروشگاه‌های آنلاین و... همه‌و‌همه کارکردشان را به‌نوعی مدیون جاوا اسکریپت هستند.

امروزه دیگر صفحات وب فقط برای ارائه اطلاعات، آن هم به‌صورت ایستا کاربرد ندارند، بلکه کاربران می‌توانند اطلاعات مختلفی را در وبسایت‌ها ثبت و عملکرد وبسایت و خروجی نهایی را به شکل مطلوب خودشان تغییر دهند. نکته مهم اینکه جاوا اسکریپت ارتباطی با جاوا ندارد و این دو زبان برنامه نویسی کاملاً از یکدیگر جدا هستند.

جاوا اسکریپت (که البته املای صحیح آن در فارسی جاوااسکریپت است) هم مثل جاوا و پایتون، زبان برنامه نویسی سطح بالا است، یعنی مستقیماً به زبان ماشین (کامپیوتر) ترجمه نمی‌شود. با جاوا اسکریپت نیز می‌توان به‌صورت شی گرا برنامه نویسی کرد. اگر می‌خواهید بدانید وضعیت استخدام برنامه نویس جاوا اسکریپت و بازار کار جاوا اسکریپت چگونه است، باید به گستردگی دنیای وب و نیاز روزافزون به وبسایت‌های پویا توجه کنید و بدانید اگر آموزش جاوا اسکریپت را در پیش بگیرید و به متخصص جاوا اسکریپت تبدیل شوید، قطعاً بیکار نخواهید ماند.

و اما حقوق برنامه نویس جاوا اسکریپت؛ درآمد برنامه نویس جاوا اسکریپت در آمریکا و در سال 2022، سالانه بین 77.960 دلار تا 135.427 دلار بوده است. درآمد برنامه نویس جاوا اسکریپت در ایران هم از 4 میلیون تومان تا بیش از 34 میلیون تومان در ماه متغیر است.

درآمد برنامه نویسی سالیدیتی

قطعاً تاکنون واژه بلاکچینبراستی بلاکچین چیست؟ از 0 تا 100 بلاکچین به زبان سادهبراستی بلاکچین چیست؟ از 0 تا 100 بلاکچین به زبان سادهبراستی بلاکچین چیست؟ افراد زیادی می‌خواهند با بلاکچین آشنا شوند، اما نمی‌توانند در سایت‌ها توضیح ساده ای از بلاکچین بیابند، این مقاله به توضیح بلاچین به زبان ساده پرداخته به گوشتان خورده است. اگر بخواهیم تصویر کلی از آن ارائه دهیم، باید بگوییم:

بلاک چین در اصل نوعی مفهوم در پیاده‌سازی پایگاه داده و ذخیره اطلاعات است، به این صورت که داده‌ها را به جای ذخیره در ردیف‌ها و ستون‌های جداول (همچون پایگاه داده‌های قدیمی)، با فرمتی دیجیتالی در خوشه‌ها یا همان بلاک‌ها ذخیره می‌کند که البته گنجایش محدودی دارند. وقتی ظرفیت هر بلاک به حد نصاب خود می‌رسد، سیستم به‌واسطه رمزنگاریرمزنگاری چیست؟ بررسی انواع رمزنگاری و ویژگی های رمزنگاریرمزنگاری چیست؟ بررسی انواع رمزنگاری و ویژگی های رمزنگاریرمزنگاری چیست و چگونه کار میکند؟ این مقاله عالی به معرفی رمز نگاری، انواع رمزنگاری از جمله متقارن و نامتقارن، الگوریتم های رمزنگاری و تاریخچه آن پرداخته است  (Cryptography) داده‌های بلاک مورد نظر را به بلاک بعدی وصل می‌کند و این‌چنین است که زنجیره (Chain) بلاک‌ها شکل می‌گیرد. از‌این‌روست که به این فناوری، بلاک چین (Blockchain) گفته می‌شود.

امروزه با پیدایش مفاهیمی مثل رمزارزها یا همان ارز دیجیتالارز دیجیتال چیست به زبان ساده، معرفی انواع ارز دیجیتالارز دیجیتال چیست به زبان ساده، معرفی انواع ارز دیجیتالاین مقاله عالی به معرفی ارز دیجیتال به زبان ساده پرداخته، سپس به معرفی ویژگی های و انواع ارز دیجیتال و اینکه قیمت ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می‌شود پرداخته، قراردادهای مبتنی بر بلاکچینبراستی بلاکچین چیست؟ از 0 تا 100 بلاکچین به زبان سادهبراستی بلاکچین چیست؟ از 0 تا 100 بلاکچین به زبان سادهبراستی بلاکچین چیست؟ افراد زیادی می‌خواهند با بلاکچین آشنا شوند، اما نمی‌توانند در سایت‌ها توضیح ساده ای از بلاکچین بیابند، این مقاله به توضیح بلاچین به زبان ساده پرداخته و به‌طور کلی غیرمتمرکزسازی بسیاری از عناصر دنیای فناوری، توسعه دهنده بلاک چین یکی از مهمترین مشاغل رشته کامپیوتر به شمار می‌رود.

حال شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین را تصور کنید که البته نیازمند سیستم ویژه، نگهداری و امنیت هستند. یکی از راه‌های برقراری امنیت در شبکه‌های این‌چنینی، بهره‌گیری از زبان برنامه نویسی مناسب آن است. زبان‌های برنامه نویسی مختلفی برای ایجاد اپلیکیشن‌ در این حوزه وجود دارد که سالیدیتی (Solidity) یکی از آنهاست و آن را برای نوشتن قراردادهای هوشمند (Smart Contract) در شبکه اتریوممعرفی ارز دیجیتال اتریوم، اتریوم چیست و چرا به وجود آمد؟معرفی ارز دیجیتال اتریوم، اتریوم چیست و چرا به وجود آمد؟این صفحه فوق العاده به معرفی ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum) پرداخته و بررسی کرده است که چه لزومی به ایجاد اتریوم (ETH) بوده و چرا اتریوم (ETH) به وجود آمده طراحی کرده‌اند. در این مقاله قصد این را نداریم که وارد جزئیات این موضوع شویم، تنها کافی است بدانید سالیدیتی یکی از زبان های برنامه نویسی سطح بالا و شیء گرا است که قدمت زیادی هم ندارد. ازآنجاکه اتریوم بعد ازبیت کوینبیت کوین چیست؟ از 0 تا 100 بیت کوین به زبان سادهبیت کوین چیست؟ از 0 تا 100 بیت کوین به زبان سادهبراستی بیت کوین چیه؟ افراد زیادی می‌خواهند با بیت کوین آشنا شوند، اما نمی‌توانند در سایت‌ها توضیح ساده ای از بیت کوین بیابند، این مقاله به توضیح بیت کوین به زبان ساده پرداخته است دومین رمزارز محبوب دنیاست، کسانی که در دوره سالیدیتی شرکت کنند و آموزش Solidity را به‌خوبی پشت سر بگذارند، فرصت خوبی برای خود فراهم کرده‌اند. برای پی‌جویی آموزش برنامه نویسی سالیدیتی می‌توانید به وبسایت‌های مختلفی نظیر Crypto Zumbies، BitDegree، B9LAB و... مراجعه کنید.

متأسفانه آمار دقیقی از درآمد این زبان برنامه نویسی در بازار کار ایران و خارج از کشور بدست نیاوردیم، اما درآمد برنامه نویس سالیدیتی در آمریکا و در سال 2022، به‌طور میانگین سالانه حدوداً 100.000 دلار بوده است. البته آمار سایت SalaryExpert برای درآمد برنامه نویس بلاک چین در آمریکا، حاکی از درآمد سالانه بین 89.589 دلار تا 158.403 دلار است.

درآمد برنامه نویسی پی ال سی

پی ال سی (Programmable Logic Controller)، تقریباً همانطور که از اسمش، یعنی کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر پیداست، کامپیوتر دیجیتالی است که استفاده صنعتی دارد و در فرایندهایی نظیر کنترل فرایندهای تولید، کنترل خطوط مونتاژ، کنترل دستگاه‌های رباتیک و... از آن بهره می‌گیرند. در کل در هر فرایندی که کنترل دقیق و قابل اطمینان و البته عیب‌یابی ساده نیاز داشته باشد، از PLC استفاده می‌کنند. حضور پی ال سی موجب حذف بسیاری از سیم‌کشی‌های مرسوم در مدارهای کنترلی رله‌ای شده است.

PLC نصب و برنامه‌نویسی آسانی دارد، زمان پاسخش کوتاه و سرعت کنترلش بالاست، می‌توان به کمک آن مجموعه را شبکه کرد و تست و عیب‌یابی آن ساده است. PLC را می‌توان به روش‌های نردبانی، فلوچارتی و لیست جملات برنامه نویسی کرد. در واقع برنامه نویسی PLC از مسئولیت‌های مهمی است که در طراحی و پیاده‌سازی برنامه کنترلی مورد نیاز صنایع وجود دارد. برنامه پی ال سی شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های متنی یا گرافیکی است که برنامه‌های صنعتی خاص را اجرا می‌کنند. همانطور که اشاره شد، پی ال سی در بسیاری از محیط‌های صنعتی کاربرد دارد و بنابراین یادگیری برنامه نویسی آن می‌تواند پای شما را به صنایع مختلف و البته کسب درآمد از آنها باز کند.

درآمد برنامه نویس پی ال سی در آمریکا در سال 2022، سالانه بین 36.593 دلار تا 59.935 دلار متغیر بوده و البته حقوق برنامه نویس PLC در ایران هم بین 6 تا 20 میلیون تومان در ماه است.

درآمد برنامه نویسی وب

همانطور که پیش از این به‌تفصیل توضیح دادیم، وب از مهمترین المان‌های زندگی امروز بشر به‌شمار می‌رود و البته بخشی از بزرگترین شبکه جهانی یا اینترنت است که به آن لایه کاربرد (Application Layer) می‌گویند. شاید یکی از عمده فعالیت‌های برنامه نویسان در دنیای وب، برنامه نویسی سایت باشد. در بخش درآمد برنامه نویسی جاوا اسکریپت اشاراتی به این مطلب داشتیم که در گذشته، وبسایت‌ها حالت ایستا داشتند؛ این در حالی است که امروزه وبسایت‌ها تعاملات مختلفی با کاربران خود دارند و پویا هستند. در کل تمام فعالیت‌های مرتبط با توسعه وبسایت‌ها را توسعه وب (Web Development) می‌گویند که خود مشتمل بر طراحی وب، تولید محتوا، توسعه تجارت الکترونیک، توسعه سمت کاربر وب (Front End Development)، توسعه سمت سرور وب (Back End Development) و... می‌شود.

در واقع به زبان ساده، هر وبسایت از چند بخش مهم تشکیل شده است: بخشی که کاربر با آن سر‌و‌کار دارد و به‌نوعی همان پوسته ظاهری وبسایت است و به آن سمت کاربر (Client Side) می‌گویند. قسمت مهم دیگر، بخشی از سایت است که در سرور قرار دارد و کاربر آن را نمی‌بیند؛ اطلاعات مهم وبسایت و توابع و عملگرهای اصلی آن در این بخش قرار دارند و به آن سمت سرور (Server Side) می‌گویند. یکی دیگر از بخش‌های مهم به بحث پویایی سایت ربط دارد، مثل وقتی که روی دکمه‌های مختلف می‌زنید و انمیشینی اجرا می‌شود یا اطلاعات فرمی که پر کرده‌اید، به سمت سرور ارسال می‌گردند؛ البته این بخش هم به‌نوعی در مقوله توسعه سمت کاربر (Front End Development) جای دارد و البته کلیت مفاهیم و درآمد آن را در بخش درآمد برنامه نویسی جاوا اسکریپت بیشتر توضیح داده‌ایم. البته این مقاله را به منظور توضیح جامع یا آموزش این مفاهیم ننوشته‌ایم و هدف از ارائه این مطالب، صرفاً آشنایی کلی شما با آنها و کسب اطلاعات از میزان درآمد برنامه نویسی تحت وب است.

درآمد برنامه نویسی سایت هم مثل تمام موارد دیگری که تاکنون در موردشان صحبت کردیم، به سطح دانش، مهارت و تجربه شما بستگی دارد. اگر بخواهید شمایل کلی وضعیت درآمد برنامه نویس وب را بدانید، خوب است به حقوق یک برنامه نویس وب در آمریکا در سال 2022 اشاره کنیم که سالانه بین 67.875 دلار تا 119.567 دلار متغیر بوده است. همچنین درآمد برنامه نویسی وب در ایران تقریباً از 5 میلیون تومان در ماه آغاز می‌شود. بیشترین حقوق برنامه نویس وب در ایران حدوداً از 25 میلیون تومان در ماه هم بیشتر است.

درآمد برنامه نویسی فرانت اند

همانطور که گفتیم، وبسایت‌ها بخش‌های مختلفی دارند که هر یک مسئول اتفاقات و فرایندهای مشخصی در فضای وب است. توسعه‌دهنده فرانت اند یا فرانت اند دولوپر (Front End Developer) برای برنامه نویسی فرانت اند هر سایت، باید بر زبان‌های اچ‌تی‌ام‌ال (HTML)، سی‌اس‌اس (CSS) و جاوا اسکریپت (JavaScript) تسلط داشته باشد. در واقع HTMLزبان html چیست؟ اچ تی ام ال (HTML) چیست و چه کاربردی دارد؟زبان html چیست؟ اچ تی ام ال (HTML) چیست و چه کاربردی دارد؟این مقاله عالی به معرفی زبان html پرداخته سپس موارد چون : html چه کاربردی دارد؟ فایل html چیست؟ بررسی مزایا و معایب HTML، پرکاربرد ترین تگ های HTML پرداخته یا Hyper Text Markup Language ساختار کلی محتوای وبسایت را مشخص می‌کند؛ CSS یا Cascade Style Sheets را برای تعیین نمای ظاهری و استایل وبسایت به‌کار می‌گیرند و جاوا اسکریپت را همانطور که پیش از این هم توضیح دادیم، برای پویایی سایت استفاده می‌کنند. البته استفاده از فریمورک (Framework) و کتابخانه (Library) در جاوا اسکریپت هم در سال‌های اخیر خیلی زیاد شده است و با استفاده از آنها می‌توان سرعت کدنویسی را افزایش داد، از امنیت بیشتر بهره‌مند شد، ساده‌تر برنامه نویسی کرد و البته از ابزارهای عیب‌یابی بهره گرفت.

از مهمترین فریمورک های جاوا اسکریپت می‌توان به انگولارجی‌اس (AngularJS)، ReactJS، ویو جی‌اس (VueJS)، Meteor.js، Node.js و Ember.js و از مهمترین کتابخانه‌های این زبان برنامه نویسی می‌توان به Jquery، Ajax و dojo اشاره کرد.

درآمد برنامه نویس فرانت اند در آمریکا در سال 2022، سالانه بین 66.879 دلار تا 118.864 دلار متغیر بوده است. درآمد برنامه نویس وب در ایران در حوزه فرانت اند نیز تقریباً بین 4 میلیون تومان تا بیش از 34 میلیون تومان در ماه است. درآمد طراحی سایت هم بسته به شاخه فعالیت و حوزه دقیق آن، از 3 تا حدود 30 میلیون تومان در ماه متغیر است.

درآمد برنامه نویسی بک اند

در حوزه برنامه نویسی بک اند، بک اند دولوپر (Back End Developer) می‌تواند از زبان‌های برنامه نویسی مختلفی بهره بگیرد: جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت، پی اچ پی (PHP)، اس کیو ال (SQL) و... همه جزو مواردی هستند که تسلط بر آنها می‌تواند به استخدام برنامه نویس بک اند بینجامد. در این میان، PHP از قدیمی‌ترین زبان های برنامه نویسی سمت سرور است و هنوز هم در دنیای فناوری، طرفداران و استفاده بسیاری دارد. به‌طور کلی برنامه نویسی بک اند درآمد بیشتری از برنامه نویسی فرانت اند دارد، چراکه پیچیدگی طراحی، پیاده‌سازی و برنامه نویسی سمت سرور عموماً از سمت کاربر بیشتر است. مثلاً درآمد برنامه نویس بک اند در آمریکا در سال 2022، سالانه بین 70.115 دلار تا 121.800 دلار متغیر بوده است. درآمد برنامه نویس Back-end در ایران نیز تقریباً بین 3.6 میلیون تومان تا بیش از 37 میلیون تومان در ماه است.

درآمد برنامه نویسی جنگو

جنگو (Django) فریمورکی بر پایه پایتون و برای توسعه وبسایت‌های پیچیده و مبتنی بر پایگاه داده است. جنگو یکی از بهترین فریمورک‌های وب است و وجه تمایزش با دیگر فریمورک‌ها، استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون است که آن را به قدرتمند و پرکاربرد ساخته. اگر به برنامه نویسی وب علاقه‌مندید و پس از تحقیقات بیشتر متوجه شدید جنگو برای شما مناسب است، می‌توانید با شرکت در دوره جنگو یا کارآموزی جنگو، این فریمورک را به‌خوبی یاد بگیرید و البته از آن کسب درآمد کنید. حقوق برنامه نویس جنگو در آمریکا و در سال 2022، سالانه از 73.201 دلار تا 152.500 دلار متغیر بوده است. همچنین درآمد برنامه نویس جنگو در ایران از 3.3 تا بیش از 52 میلیون تومان در ماه نوسان دارد.

درآمد برنامه نویس فول استک

برنامه نویس فول استک (Full Stack Developer) کسی است که همزمان هم بر برنامه نویسی Back-end و هم بر برنامه نویسی Front-end تسلط دارد. همانطور که گفتیم، فرانت اند و بک اند، هر دو لازمه عملکرد صحیح هر وبسایت هستند. اگر به برنامه نویسی وب علاقه دارید و هنوز بر سر دو راهی فرانت اند یا بک اند مانده‌اید، بهتر است ابتدا اطلاعات‌تان را در این زمینه افزایش دهید. شاید یکی از آنها یا هر دو با روحیات‌تان سازگاری داشته باشد و از انجام پروژه‌های مربوطه لذت ببرید. آموزش فول استک در واقع مشتمل بر یادگیری کامل توسعه فرانت اند و بک اند است و با تسلط بر این موضوع، می‌توانید به برنامه نویس وب ماهر و البته پردرآمدی تبدیل شوید. حقوق برنامه نویس فول استک در آمریکا و در سال 2022، سالانه بین 80.416 تا 142.923 دلار نوسان داشته است. حقوق برنامه نویس فول استک در ایران هم از 7 تا بیش از 45 میلیون تومان در ماه خواهد بود.

مقایسه درآمد برنامه نویسی وب و اندروید

اندروید و وب دو حوزه کاملاً جدا از دنیای برنامه نویسی هستند و در وهله اول باید علاقه و گرایش‌تان را مشخص کنید و سپس به مباحثی نظیر درآمد بپردازید. اما در کل همانطور که دیدیم، درآمد هر دوی این حوزه‌ها خوب است و البته به سطح مهارت، تجربه و ارشدیت‌تان بستگی دارد. درآمد برنامه نویسی اندروید در ایران بین 4.5 تا بیش از 29 میلیون تومان در ماه و حقوق برنامه نویسی وب در ایران (در بهترین حالت، یعنی برای برنامه نویس فول استک) بین 7 تا بیش از 45 میلیون تومان در ماه است. هرچند همانطور که گفتیم، اعداد و ارقام مربوط به حقوق در بازار کار ایران، چندان دقیق نیست و از فرد به فرد و همچنین شرکت به شرکت تفاوت می‌کند.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

تصویر فوق از سایت DevJobScanner، پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی را در سال 2022 با یکدیگر به‌لحاظ میزان درآمد و تعداد موقعیت‌های شغلی مقایسه کرده است. توجه داشته باشید هرچه رنگ ردیف‌ها به آبی پررنگ نزدیک‌تر باشد، به معنی تعداد عناوین شغلی بیشتر است. همانطور که مشاهده می‌کنید، می‌توان با در نظر گرفتن هر دو پارامتر، یعنی میزان درآمد و تعداد موقعیت‌های شغلی، زبان های برنامه نویسی را با ترتیب ذیل به‌عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی معرفی کرد:

در این تصویر به صورت نزولی پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی نشان داده شده است.

همچنین می‌توانید در صفحه‌ی محبوب ترین زبان های برنامه نویسیمعرفی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی ۲۰۲۳معرفی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی ۲۰۲۳این صفحه فوق العاده به معرفی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی ۲۰۲۳ پرداخته. همچنین در هر یک از این زبان‌ها به معرفی بهترین پلتفرم آن، فریم ورک های برتر آن و بهترین کتابخانه های آن پرداخته در مورد محبوب ترین زبان‌های برنامه نویسی در سال ۲۰۲۳ مطالعه کنید.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران

شاید بتوان همان الگوی درآمدی زبان‌های برنامه نویسی در جهان را در کشورمان ایران هم سرلوحه کار قرار داد، البته توجه داشته باشید همانطور که در بخش قبل مطرح کردیم، پردرآمدترین صرفاً به معنی عدد و رقم درآمد نیست، بلکه تعداد موقعیت‌های شغلی را نیز بایستی در نظر گرفت. بنابراین در بازار کار ایران نیز می‌توان زبان های برنامه نویسی را با ترتیب زیر به‌عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی معرفی کرد:

درآمد برنامه نویسی بر اساس مهارت و تجربه

این تصویر بیانگر مفهوم بالا بودن درآمد یک برنامه نویس ارشد نسبت به یک برنامه نویس تازه کار است.

پیش از این در تمام موارد، خودتان دیدید که مهارت و تجربه چه تأثیری بر درآمد برنامه نویسان دارد: هرچه تجربه و مهارت‌تان بیشتر باشد، درآمدتان هم بیشتر خواهد بود. در اصل این مورد در تمامی رشته‌ها و حوزه‌های کاری صادق است و با منطق هم جور درمی‌آید. اما به‌طور کلی می‌توان دید که درآمد برنامه نویسی نسبت به بسیاری از رشته‌ها بیشتر است و البته به‌نظر می‌آید در آینده نیز همین روند را حفظ کند. به‌طور کلی می‌توان برنامه نویسان را به دو دسته تازه‌کار (جونیور) و ارشد (سنیور) تقسیم‌بندی و درآمد هر یک را جداگانه بررسی کرد. البته شاید بحث سابقه کار هم در همین مقوله بگنجد، اما باید ذکر کنیم که سابقه کار لزوماً منجر به دانش و حتی تجربه نمی‌شود.

تجربه، حاصل سابقه کار مفید است، شاید بسیاری را دیده باشید که سال‌ها مشغول انجام کاری هستند، اما تجربه و دانش کافی را در آن زمینه خاص کسب نکرده‌اند. قضیه برنامه نویسی هم بدون شک همین است. سابقه کاری منجر به ارشدیت (و درآمد بیشتر) می‌شود که حاصل آموزش، تلاش، تمرین، شکست، پیگیری، یادگیری و تثبیت دانش و تجربیات باشد.

درآمد برنامه نویس تازه کار (Junior) 

شاید همانطور که اعداد و ارقام بالا می‌گوید، برنامه نویسی برای افراد تازه‌کار (جونیور) چندان پردرآمد نباشد، اما نباید فقط حقوق برنامه نویس تازه کار را به‌عنوان فاکتور اصلی در زندگی حرفه‌ای برنامه نویسان در نظر گرفت. برنامه نویسان در این رده اغلب یا مشغول کارآموزی هستند یا در تیم‌ها تحت مدیریت افراد ارشد کارشان را انجام می‌دهند. حقوق برنامه نویس جونیور را برای زبان‌های برنامه نویسی مختلف در بالا آورده‌ایم و تمام اعداد شروع‌کننده بازه حقوقی ارائه‌شده مربوط به آنهاست.

درآمد برنامه نویس حرفه ای (Senior)

کران بالای بازه حقوقی که برای برنامه نویسان در حوزه‌های مختلف ارائه کردیم، مربوط به برنامه نویسان حرفه‌ای و ارشد (سنیور) بود و می‌توان دید که تقریباً در همه حوزه‌ها عددی راضی‌کننده و مطلوب است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ورود به بازار کار برنامه نویسی در هر حوزه‌ای که باشد، پیگیری آموزش و یادگیری، کسب مهارت و تمرین، در نهایت ارزشش را خواهد داشت.

درآمد برنامه نویسی بر اساس شرکت و سازمان

مسلماً همانطور که در رشته‌ها و حرفه‌های دیگر دیده‌اید، شرکت یا سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، چه شرکت خودتان باشد و چه برای دیگران کار کنید، در درآمدتان تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. ساختار سازمانی شرکت‌ها، چیدمان و اهداف‌شان، روند انجام امور و غیره، همگی مواردی هستند که بر راندمان کلی هر شرکت و سازمانی و بالطبع بر درآمد کارکنانش اثرگذارند. مثلاً اگر بازار کار برنامه نویسی در ایران را اینطور در نظر بگیرید: درآمد برنامه نویس در شرکتی نوپا و ناشناس را که البته هنوز کسب‌و‌کارش به سود نرسیده است، با حقوق برنامه نویس در دیجی کالا یا حقوق برنامه نویس در اسنپ مقایسه کنید.

البته هیچ عدد و رقمی برای این مورد در دسترس نداشتیم و آمار واقعی را برای این مقایسه لحاظ نکردیم؛ قصدمان صرفاً اشاره به این واقعیت بود که حتی خود شما هم وقتی اسم شرکت‌های بزرگ به میان می‌آید، در ذهن‌تان حقوق و مزایای خوبی برای کارکنان‌شان فرض می‌کنید و بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اثر شرکت و سازمان محل فعالیت بر درآمد کارکنان، چندان هم موضوع غیرمنطقی نیست! 

معیارهای مختلفی ر ا می‌توان برای شرکت‌های برتر در نظر گرفت، از جمله اینکه مشتریان‌شان چه کسانی هستند و چقدر به آنها اعتماد دارند؛ نمونه کارهایی که انجام داده‌اند چه وضعیتی دارد؛ از چه شیوه‌ها و استانداردهایی در کارشان بهره می‌گیرند؛ به‌لحاظ کسب‌و‌کار در چه جایگاهی قرار دارند؛ کیفیت و قیمت خدمات‌شان چگونه است و... در ادامه کوشیده‌ایم فهرستی از شرکت‌های برتر ایرانی و خارجی را برای برنامه نویسان تدوین کنیم و در اختیارتان بگذاریم تا با جستجوی کافی، اعداد و ارقام مربوط به درآمد برنامه نویسی در حوزه مورد علاقه‌تان در آن شرکت‌ها را پیدا و البته شرایط را با دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها قیاس کنید.

شرکت های برتر برای برنامه نویسان در ایران

در این بخش اسامی برخی شرکت‌ها را فهرست‌وار آورده‌ایم:

که همگی در حوزه وب فعالیت دارند و البته اسامی بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد، اما این موارد را صرفاً به‌عنوان نمونه آوردیم تا بدانید برای بررسی‌ها و مقایسه‌هایتان چه فاکتورهایی را در نظر بگیرید و به چه چیزهایی توجه کنید.

شرکت های برتر برای برنامه نویسان در جهان

در بررسی شرکت‌های برتر برای برنامه نویسان در سطح جهانی هم همان فاکتورهای پیشین را در نظر می‌گیریم و البته بایستی توجه داشته باشیم که این شرکت‌ها در سطح بالاتری رقابت می‌کنند و عموماً تکیه‌شان بر فناوری، علم و خلاقیت، بیشتر است.

شرکت های برتر برای برنامه نویسان در آمریکا

شرکت های برتر برای برنامه نویسان در کانادا

شرکت های برتر برای برنامه نویسان در آلمان

درآمد برنامه نویسی بر اساس میزان تحصیلات

شاید با خودتان بیندیشید که هرچه تحصیلات‌تان بیشتر باشد، درآمدتان از برنامه نویسی هم بیشتر خواهد بود. هرچند به‌لحاظ منطقی، تحصیلات بیشتر موجب دانش بیشتر و بنابراین کارایی بیشتر فرد می‌شود، اما از طرفی اگر خودتان را جای کارفرما بگذارید، خواهید دید که وقتی می‌خواهید فردی با مدرک دکتری را استخدام کنید، قاعدتاً باید حقوق و مزایای بیشتری به او بدهید، درحالی‌که ممکن است فردی با مدرک کارشناسی یا حتی گواهینامه دوره آموزشی خاصی، بتواند کار مورد نیازتان را با درآمدی کمتر برایتان انجام دهد.

البته این را نفی نمی‌کنیم که افراد باسوادتر از پس کارهایی برمی‌آیند که دیگران قادر به انجام آن نیستند؛ اما ماجرای بازار کار از این قرار است که همه شرکت‌ها و سازمان‌ها به قابلیت‌ها، مهارت‌ها و دانش سطح بالا برای انجام کارهایشان نیاز ندارند. میزان تحصیلات به‌لحاظ عدد و رقم حقوق بی‌تأثیر نیست و از این بابت می‌توانید به آمار و اعدادی مراجعه کنید که پیش از این ارائه کردیم، اما بیشترین تأثیرش در میزان جذب شما به‌عنوان نیروی کار خواهد بود. البته جدای از همه این صحبت‌ها، باید بگوییم داشتن مدرک مرتبط با رشته کامپیوتر، فناوری اطلاعات (IT) یا علوم کامپیوتر برای ورود به بازار کار برنامه نویسی، خیلی دست‌تان را در این زمینه جلو می‌اندازد. شایان ذکر است بیش از همه، مدرک کارشناسی رشته‌های فوق برای ورود به بازار کار برنامه نویسی و کسب درآمد از آن، مطلوب کارفرمایان است.

میانگین درآمد برنامه نویسی

شاید عبارت میانگین درآمد برنامه نویس خیلی کلی باشد؛ هرچند همانطور که دیدیم، میانگین درآمد یک برنامه نویس چه در بازار کار داخلی و چه در خارج از کشور به موارد مختلفی بستگی دارد. البته میانگین درآمد برنامه نویسان تاکنون نسبت به بسیاری از حرفه‌ها و مشاغل بیشتر و راضی‌کننده‌تر بوده است. به گفته سایت Indeed، متوسط درآمد برنامه نویسی در آمریکا 69.260 دلار در سال است. در بازار داخلی هم می‌توان بنا به آمار سایت ایران سلری گفت که میانگین حقوق برنامه نویس در سال 1400، 10 میلیون تومان در ماه بوده است. البته آمار دقیقی از میانگین درآمد برنامه نویسی در ایران در حال حاضر در دست نیست، اما خودتان می‌توانید اعداد تقریبی را که پیش‌از‌این ارائه کردیم، مقایسه کنید.

در نگاه کلی اگر متوسط درآمد برنامه نویسان در ایران در حال حاضر، حقوق برنامه نویس در سال 99 (که حدوداً به‌طور میانگین 8 میلیون تومان در ماه بوده است) و همچنین حقوق برنامه نویس در سال 1400 را (با همان اعداد تقریبی که در دست داریم) کنار هم قرار دهیم، شاهد رشد این حرفه در بازار کار داخلی خواهیم بود؛ رشدی که پیش‌بینی می‌شود در آینده هم ادامه داشته باشد.

ضمناً مطابق تعرفه نرخ پایه خدمات فنی-تخصصی انفورماتیک که هر ساله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای منتشر می‌کند، می‌توان حقوق ساعتی برنامه نویس را به‌طور میانگین در سال 1401، مبلغ 195000 تومان محاسبه کرد. البته بسته به شرایط پروژه‌ها، نوع قرارداد، وضعیت شرکت یا سازمان و... این عدد دستخوش تغییرات می‌شود و لزوماً به‌طور دقیق، نباید انتظار همین رقم را داشته باشید.

برنامه نویسی در قالب استخدام پردرآمدتر است یا آزاد کاری؟

همانطور که دیدیم، فرصت‌های شغلی برای برنامه نویسان بسیار است. بسته به اینکه به چه حوزه‌ای علاقه‌مند باشید و در کدام یک کسب تجربه کرده باشید، مهارت‌تان چقدر باشد، تکنولوژی مورد استفاده‌تان چقدر پرکاربرد باشد و... می‌توانید به کسب درآمد از برنامه نویسی بپردازید. حال اینکه اگر به استخدام جایی در بیایید، احتمالاً باید سطوح مختلف کار، از کارآموزی برنامه نویسی تا برنامه نویسی به‌عنوان نیروی تازه‌کار و... را در پیش بگیرید تا به برنامه نویس ارشد، یعنی به کسب بیشترین درآمد برسید. در کل همانطور که شاید تاکنون نتیجه‌گیری کرده باشید، استخدام برنامه نویس با توجه به گستردگی، تنوع کارها و کاربرد روزافزون برنامه نویسی، امری نسبتاً آسان است. از طرفی می‌توانید همین کار را به‌عنوان فریلنسر (Freelancer) و در قالب آزادکاری انجام دهید.

فریلنسر (Freelancer) یا آزادکار شخصی است که بدون تعهد کاری بلندمدت با شرکت یا سازمانی خاص، بسته به دانش و مهارت‌هایی که دارد، فعالیت تخصصی و حرفه‌ای انجام می‌دهد.

نظر به اینکه آزادکاری در بازار کار فعلی با اقبال خوبی مواجه شده و بسیاری را به دلایل مختلف به سمت خود کشیده است، می‌توان گفت درآمد آزادکاری هم درست مثل وقتی به استخدام شرکت یا سازمانی درمی‌آیید، متغیر و به فاکتورهای متفاوتی وابسته است و همه مواردی را که تاکنون بارها برای این موضوع برشمردیم، شامل می‌شود. البته آزادکاری به‌لحاظ مبلغ درآمد هم از درآمد نیروی کار متخصص که به استخدام شرکت یا سازمان درآمده است، دست کمی ندارد. در عوض ساعات کاری‌اش را به اختیار خود تنظیم می‌کند، پروژه‌هایش را خودش انتخاب و مدیریت می‌کند و در یک کلام، آزادی عملش بیشتر است.

اما شاید شما از آن دسته افرادی باشید که ترجیح می‌دهند از خانه بیرون بزنند، به محل کار مشخص و محیط کاری خارج از خانه بروند و هر روز با افراد مختلف سر‌و‌کار داشته باشند. در دنیای برنامه نویسی، چه بخواهید فریلنسر باشید و چه به استخدام جایی درآیید، انتخاب با خودتان است! امکان هر دوی اینها برای نیروی کار متخصص فراهم است و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

برنامه نویسی چیست و چطور می‌توان برنامه نویس شد؟

برنامه نویسی کامپیوتر، فرایند طراحی و ساخت برنامه قابل اجرای کامپیوتری در جهت انجام عملی خاص یا حصول نتیجه مشخص رایانشی است.

در واقع به زبان خودمانی‌تر، برنامه نویسیبرنامه نویسی کامپیوتر چیست و چطور می توانید یک برنامه نویس موفق شوید؟برنامه نویسی کامپیوتر چیست و چطور می توانید یک برنامه نویس موفق شوید؟در عصر فعلی برنامه‌نویسی یکی از پرطرفدارترین شغل‌های دنیاست، دغدغه‌‌ای افرادی که می‌خواهند در مسیر برنامه‌نویس شدن قدم بردارند این است که نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند، در این صفحه هر آن چه برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای نیاز دارید در اختیارتان قرار گرفته است به‌نوعی فرایند حل مسأله است و شامل تحلیل، یافتن راه حل در قالب الگوریتم، ارزیابی دقت آن و در نهایت پیاده‌سازی الگوریتم در بستری مبتنی بر کامپیوتر می‌شود؛ مرحله پیاده‌سازی و به‌کارگیری الگوریتمالگوریتم چیست به زبان ساده و با مثال های فراوانالگوریتم چیست به زبان ساده و با مثال های فراواندر این مقاله به زبان بسیار ساده و با مثال های متعدد توضیح داده شده که الگوریتم چیست و چه کاربردهایی دارد را کدنویسیکدنویسی چیست؟ – کد نویسی یعنی چهکدنویسی چیست؟ – کد نویسی یعنی چهاین مقاله عالی به بررسی این پرداخته که کد نویسی چیست و مفهوم کد نویسی را بررسی کرده، همچنین تفاوت کدنویسی و برنامه نویسی و کاربرد های کدنویسی را بررسی کرده  می‌گویند و بدین منظور از زبان های برنامه نویسیزبان های برنامه نویسی چیست؟زبان های برنامه نویسی چیست؟این مقاله عالی توضیح داده که زبان های برنامه نویسی چیست؟ و انواع زبان های برنامه نویسی و بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع و پردرآمدترین آنها را معرفی کرده مختلف بهره می‌گیرند. اگر قصد دارید به برنامه نویسی رو بیاورید و پا به این عرصه جذاب بگذارید، توصیه می‌کنیم حتماً مقاله شروع برنامه نویسیشروع برنامه نویسی ⚡️ چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ شروع برنامه نویسی ⚡️ چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ این مقاله عالی به بررسی 3 موضوع چطور باید برنامه نویسی را شروع کنید، چرا یادگیری برنامه نویسی را باید شروع کنید و آیا هر کسی می تواند برنامه نویسی کند پرداخته را مطالعه کنید.

عنصر کلیدی در این تصویر مانیتوری است که بر روی صفحه نمایش آن کدهای کامپیوتری نمایش داده شده است و اشاره به مفهوم برنامه نویسی دارد

رشته برنامه نویسی

خوب است بدانید: برنامه نویسی رشته نیست و به تحصیلات دانشگاهی نیز نیازی ندارد، بلکه می‌توانید به‌طور مستقل با گذراندن دوره‌های آموزشی یا کلاس‌های آموزشکده‌های فنی، فنون برنامه نویسی را یاد بگیرید.

درعین‌حال وضعیت فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر، فناوری اطلاعات (IT) و علوم کامپیوتر در این زمینه بهتر است. جزئیات بیشتر این موضوع را در مقاله رشته برنامه نویسی چیسترشته برنامه نویسی چیست، 0تا100 رشته برنامه نویسی کامپیوتررشته برنامه نویسی چیست، 0تا100 رشته برنامه نویسی کامپیوتررشته برنامه نویسی چیست؟ این یکی از سوالات متداول افرادی است که می‌خواهند وارد رشته برنامه نویسی شوند، این صفحه به بررسی رشته برنامه نویسی کامپیوتر پرداخته پوشش داده‌ایم.

شغل برنامه نویسی و شاخه‌های آن

بسته به شخصیت شما و انتظاراتی که از شغل مطلوب‌تان دارید، برنامه نویسی می‌تواند یکی از جذاب‌ترین عناوین شغلی باشد که به لطف پیدایش کامپیوترکامپیوتر چیست؟ ⚡️ کامپیوتر چیست به زبان سادهکامپیوتر چیست؟ ⚡️ کامپیوتر چیست به زبان سادهاین مقاله عالی توضیح داده که کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد و همه چیز درباره کامپیوتر از جمله فواید کامپیوتر و تعریف کامپیوتر و اجزای آن را بیان کرده است ها ایجاد شده است. اگر ذهنی منظم دارید، توانایی حل مسأله‌تان را خوب ارزیابی می‌کنید و ترکیب چالش و خلاقیت را می‌پسندید، بی‌شک می‌توانید برنامه نویسی را به فهرست مشاغل مورد علاقه‌تان اضافه کنید. برنامه نویسان کامپیوتر عمدتاً مشغول نوشتن، اصلاح و تست کدها و پردازه‌هایی هستند که عملکرد صحیح نرم‌افزارهای کامپیوتری و برنامه‌های مربوطه را ممکن می‌سازد. در واقع آنها برای انجام عملی خاص، دستورالعمل‌هایی را در قالب زبان برنامه نویسی به کامپیوتر می‌دهند.

شاخه های برنامه نویسی

برنامه نویسی هم مانند بسیاری از حرفه‌ها و حوزه‌های دیگر، شاخه‌هایی دارد که در اصل بر اساس کاربرد این فرایند در زمینه‌های مختلف علوم کامپیوتر تقسیم‌بندی‌شان می‌کنند. از مهم‌ترین شاخه های برنامه نویسی می‌توان به مواردی اشاره کرد که در حوزه‌های زیر کاربرد دارند:

نقشه راه برنامه نویسی

داشتن نقشه راه برای هر کاری و وقت‌گذاشتن برای تهیه آن، شاید مفیدترین قدمی باشد که بتوانید برای کسب موفقیت در آن کار انجام دهید. ترسیم نقشه راه برنامه نویسی در وهله اول به حوزه‌ای که می‌خواهید در آن فعالیت کنید و سپس به زبان برنامه نویسی بستگی دارد که برای ادامه مسیر برگزیده‌اید، اما می‌توان مراحل زیر را به‌طور عمومی برای این راه در نظر گرفت:

تمرین و تکرار عنصر مهمی در تمامی موارد بالاست و نباید آن را فراموش کرد.

تصویر زیر مثالی است از نقشه راه برنامه نویسی وب:

نقشه راه برنامه نویسی وب - فرانت اند

جمع‌بندی

به‌لحاظ درآمد، برنامه نویسی از بهترین حرفه‌ها و مشاغل حال حاضر است. قطعاً موارد مختلفی بر کسب درآمد از برنامه نویسی اثر دارند که در این مقاله کوشیدیم همه آنها را پوشش دهیم و با معیار درآمد، مسیری برای ورود به دنیای برنامه نویسی پیش روی‌تان بگذاریم که دقیق و درست و بدون کمترین هدررفت وقت و انرژی در آن قدم بگذارید. به‌هرروی با افزایش کاربرد کامپیوتر و سایر دستگاه‌های هوشمند در زندگی روزمره، برنامه نویسی هم اهمیتش هر روز بیشتر می‌شود و آینده روشنی دارد، بنابراین اگر حتی تنها فاکتور مد نظرتان درآمد است، خوب است این حرفه را در فهرست مشاغل مطلوب‌تان قرار دهید.

درآمد برنامه نویسی چقدر است؟

برنامه نویسی جز مشاغل پردرآمد دنیاست و هم در ایران و هم در کشورهای خارجی، حقوق و دستمزد خوبی دارد. به‌عنوان نمونه میانگین درآمد برنامه نویسان در آمریکا در سال 2022، سالانه 69.260 دلار و متوسط درآمد برنامه نویسان در ایران در سال 1401، ماهانه 15 میلیون تومان بوده است. البته مثل هر رشته و حرفه دیگری، درآمد برنامه نویسی هم تا حدود زیادی به دانش و مهارت‌های خودتان بستگی دارد.

چه عواملی بر درآمد برنامه نویسی تاثیر دارد؟

مواردی از قبیل حوزه کاری، موقعیت مکانی، زبان برنامه نویسی، سطح مهارت و تجربه، تحصیلات، شرکت یا سازمان محل کار و... بر درآمد برنامه نویسی اثر دارند. البته شاید اثر هر یک آنطوری نباشد که تصور می‌کنید؛ بهتر است ابتدا بیشتر با این مقوله آشنا شوید و بررسی کنید که تاکنون، هر یک از این فاکتورها چه تأثیری بر درآمد برنامه نویسی داشته است.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی کدام است؟

در نگاه اول شاید این پرسش ساده‌ای باشد، اما پاسخ به آن چندان راحت نیست و بستگی به این دارد که به چه چیزی پردرآمد بگویید. ممکن است هر فرد معیارهای مختلفی برای خود داشته باشد و صرفاً به پول فکر نکند. اما در کل بسته به حوزه فعالیت‌تان، زبان‌های برنامه نویسی Solidity، Python، Java، JavaScript، C#، C++، PHP و... جز زبان های برنامه نویسی پردرآمد هستند.

بهترین زبان برنامه نویسی کدام است؟

پاسخ این پرسش به خود شما و معیارهایتان بستگی دارد. این شما هستید که باید فاکتورهای مد نظرتان را بررسی و طبق آنها، بهترین زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید. هر زبان برنامه نویسی را به منظور خاصی ایجاد و استفاده کرده‌اند، بنابراین هر یک از آنها کاربرد خاص خود را دارد. پس ابتدا باید ببینید اصلاً کدامیک به کارتان می‌آید. شاید در حوزه مورد علاقه‌تان چند زبان برنامه نویسی وجود داشته باشد، در این صورت باید سراغ دیگر فاکتورها بروید و در نهایت به جمع‌بندی برسید.

آیا می‌توان به‌واسطه برنامه نویسی مهاجرت کرد؟

مهاجرت بسته به کشور مقصد و راهی که برای آن در نظر دارید، شرایط خاص خود را دارد. ممکن است بخواهید اقدام به مهاجرت تحصیلی کنید یا اینکه بخواهید از طریق کار وارد کشور مقصد شوید. کشورهای مختلف، فرصت‌های متفاوتی برای مهاجرت برنامه نویسان فراهم آورده‌اند که البته رفتن به سوی هر یک، نیازمند تحقیق فراوان و آماده‌سازی لازم است.

امتیازدهی4.5882352941176 1 1 1 1 1 1 1 1 1 14.59 امتیاز (34 رای)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام