کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان

این صفحه عالی به معرفی بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان پرداخته و مزایا و معایب برنامه نویسی برای کودکان و اینکه از چه سنی اینکار را شروع کنند بررسی کرده

برنامه نویسیبرنامه نویسی کامپیوتر چیست و چطور می توانید یک برنامه نویس موفق شوید؟برنامه نویسی کامپیوتر چیست و چطور می توانید یک برنامه نویس موفق شوید؟در عصر فعلی برنامه‌نویسی یکی از پرطرفدارترین شغل‌های دنیاست، دغدغه‌‌ای افرادی که می‌خواهند در مسیر برنامه‌نویس شدن قدم بردارند این است که نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند، در این صفحه هر آن چه برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای نیاز دارید در اختیارتان قرار گرفته است یک کار خلاقانه است که در آن شما چیزی را از ابتدا می‌سازید، ممکن است بارهاوبارها آن را خراب کنید و دوباره بسازید تا آخر آن چیزی شود که انتظار داشتید. ساختن چیزی از صفر، همچنین تعمیر و توسعه‌دادن آن بهترین روش افزایش خلاقیت در کودکان و حتی بزرگسالان است، بنابراین بیشتر والدین برای افزایش هوش و خلاقیت فرزندانشان برنامه نویسی را به‌عنوان یک فعالیت انتخاب می‌کنند. اما آیا برنامه نویسی برای کودکان خوب است؟ آیا ممکن است علاوه بر تأثیرات مثبت آثار سوئی هم به همراه داشته باشد؟ چه زبان‌های برنامه نویسی مناسب کودکان است؟ و اینکه چگونه می‌توان برنامه نویسی را به روشی صحیح به کودکان آموخت؟ پاسخ تمام این سؤالات و حتی نکات کلیدی‌تری تا انتهای نوشتار بررسی شده است، لذا این محتوای جذاب از کافه تدریس را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

برنامه نویسی برای کودکان

برنامه نویسی چیست؟

به‌زبان ساده، کدنویسیکدنویسی چیست؟ – کد نویسی یعنی چهکدنویسی چیست؟ – کد نویسی یعنی چهاین مقاله عالی به بررسی این پرداخته که کد نویسی چیست و مفهوم کد نویسی را بررسی کرده، همچنین تفاوت کدنویسی و برنامه نویسی و کاربرد های کدنویسی را بررسی کرده یا برنامه نویسی روشی برای برقراری ارتباط با کامپیوترکامپیوتر چیست؟ ⚡️ کامپیوتر چیست به زبان سادهکامپیوتر چیست؟ ⚡️ کامپیوتر چیست به زبان سادهاین مقاله عالی توضیح داده که کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد و همه چیز درباره کامپیوتر از جمله فواید کامپیوتر و تعریف کامپیوتر و اجزای آن را بیان کرده است است. در کل ما باید از طریق برنامه نویسی به کامپیوتر بفهمانیم که چه می‌خواهیم، مثلاً با کدنویسی می‌توانیم چیزهایی مانند نرم‌افزارکامپیوتری، وب‌سایت، اپلیکیشن برای موبایل و بازی‌های ویدئویی وغیره بسازیم که ساخت تمام این‌ها ملزم به این است که درابتدا دانش برنامه نویسی داشته باشیم. برنامه نویسی شامل چندین نوع زبان مختلف است که هر کدام کارایی خاص خود را دارند، در این بین بعضی اززبان های برنامه نویسیزبان های برنامه نویسی چیست؟زبان های برنامه نویسی چیست؟این مقاله عالی توضیح داده که زبان های برنامه نویسی چیست؟ و انواع زبان های برنامه نویسی و بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع و پردرآمدترین آنها را معرفی کرده ممکن است برای کودکان یا مبتدیان یادگیری ساده‌تری داشته باشد که در ادامه، به این موضوع نیز خواهیم پرداخت و ساده ترین زبان برنامه نویسیساده ترین زبان برنامه نویسی چیست؟ زبان های ساده برای شروعساده ترین زبان برنامه نویسی چیست؟ زبان های ساده برای شروعاین مقاله عالی به معرفی ساده ترین زبان برنامه نویسی که برای شروع مناسب است پرداخته، همچنین به معرفی ساده ترین زبان برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان پرداخته برای کودکان را نیز معرفی خواهیم کرد.

سه کودک در حال برنامه نویسی با کامپیوتر

مزایا و معایب برنامه نویسی برای کودکان

برنامه نویسی برای کودکان نه‌تنها به بهبود مهارت‌های ریاضی و نوشتاری و در کل درسی آنها کمک می‌کند، بلکه به آنها مهارت‌های ارزشمندی در زندگی آماده می‌کند و در نهایت، شروع برنامه نویسیشروع برنامه نویسی ⚡️ چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ شروع برنامه نویسی ⚡️ چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ این مقاله عالی به بررسی 3 موضوع چطور باید برنامه نویسی را شروع کنید، چرا یادگیری برنامه نویسی را باید شروع کنید و آیا هر کسی می تواند برنامه نویسی کند پرداخته  در سنین کودکی، شغلی ارزشمند در سنین نوجوانی را به همراه می‌آورد.

جذابیت برنامه نویسی برای کودکان

مزایای برنامه نویسی برای کودکان

برنامه نویسی مهارت‌های حل مسئله را تقویت می‌کند

در زمینه برنامه نویسی، کدنویس‌ها دائماً به چالش کشیده می‌شوند و از آنها خواسته می‌شود تا مشکلی را حل کنند. این عمل مستلزم آن است که مسائل را به زیرمسائل قابل‌مدیریت‌تری تقسیم کنند، سپس از طریق فرایند تکراری شناسایی، اولویت‌بندی و اجرا مشکلات را حل کنند، بنابراین چالشی کردن کودکان سبب افزایش قدرت حل مسئله در آنان می‌شود.

کودکی در حال یادگیری برنامه نویسی

برنامه نویسی هوش محاسباتی کودکان را تقویت می‌کند

تفکر محاسباتی یا هوش محاسباتی چیست؟ در تعریف ساده، شاخه‌ای از دانش است که شامل بیان مسائل به شیوه‌ای است که یک کامپیوتر انجام می‌دهد. دانش‌آموزانی که این مدل تفکر را یاد می‌گیرند تشویق می‌شوند تا مسائل پیچیده را به مسائل کوچک‌تر تقسیم کنند و در نتیجه الگوهای پیچیده را ساده کنند.

برنامه نویسی کودکان را سرسخت‌تر می‌کند

وقتی بچه‌ها برنامه نویسی را شروع می‌کنند، یاد می‌گیرند که شکست گذرا است و لازم نیست ناامید شوند حتی موفقیت‌های کوچک می‌تواند تشویقی را برای کودکان فراهم کند تا مشکلات برنامه نویسی خود را برطرف کنند. باگذشت زمان، این پشتکار می‌تواند قدرت کودک را تقویت کند و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های موفقیت تحصیلی و شغلی آینده آنها باشد.

کودک دختری در حال یادگیری برنامه نویسی

برنامه نویسی باعث افزایش خلاقیت می‌شود

با برنامه نویسی، بچه‌ها دائماً به آزمایش ترغیب می‌شوند. هنگامی که آنها عملکردهای اساسی را درک کردند، می‌توانند به‌طور مداوم از خود بپرسند، اگر من این کار را امتحان کنم چه می‌شود؟ آیا این کار کد می‌کند؟ رایانه‌ها بازخورد آنی ارائه می‌دهند که بیشتر برنامه نویسان علی‌الخصوص برنامه نویسان کودک را تشویق می‌کند تا راه‌حل‌های قابل‌اجرا برای هر چالشی که با آن روبرو هستند بیابند.

برنامه نویسی به بهتر زندگی‌کردن دنیای دیجیتال کمک می‌کند

در دنیای مدرن، توانایی درک و تعامل با فناوری فقط خوب نیست، بلکه یک ضرورت برای حرکت در یک جامعه دیجیتالی فزاینده است. حتی در در بعضی از مراکز آموزشی رشته برنامه نویسیرشته برنامه نویسی چیست، 0تا100 رشته برنامه نویسی کامپیوتررشته برنامه نویسی چیست، 0تا100 رشته برنامه نویسی کامپیوتررشته برنامه نویسی چیست؟ این یکی از سوالات متداول افرادی است که می‌خواهند وارد رشته برنامه نویسی شوند، این صفحه به بررسی رشته برنامه نویسی کامپیوتر پرداخته وجود دارد تا کودکان بتوانند به‌عنوان یک مهارت مهم آن را یاد بگیرند.

در این تصویر جمعی از کودکان در حال یادگیری برنامه نویسی هستند

برنامه نویسی یک شغل پردرآمد است

اقتصاد اکنون عمدتاً توسط فناوری هدایت می‌شود و دانش برنامه نویسی یک جز جدایی‌ناپذیر از فناوری است؛ همچنین کارفرمایان این حوزه به دنبال مدرک خاصی از برنامه نویسان نیستند و فقط مهارت برایشان مهم است.

برنامه نویسی اعتمادبه‌نفس کودک را افزایش می‌دهد

یک باورغلط در مورد برنامه نویسان وجود دارد که گمان می‌کنند که آنان در محیط‌های منزوی و تنها کار می‌کنند، حال‌آنکه فقط دورکارها این‌گونه کار می‌کنند. بیشتر برنامه نویسان در محیط بانشاط تیمی پروژه‌های خود را اجرا می‌کنند. یک پروژه برنامه نویسیپروژه برنامه نویسی چیست؟ ⚡️ ویژگی های پروژه برنامه نویسی خوبپروژه برنامه نویسی چیست؟ ⚡️ ویژگی های پروژه برنامه نویسی خوباین مقاله عالی بررسی کرده که پروژه برنامه نویسی چیست و ویژگی های پروژه برنامه نویسی خوب و سایت های رایگان برای تمرین پروژه های برنامه نویسی را معرفی کرده به فرزند شما می‌آموزد که هر مشکلی قابل‌حل است و با تلاش خلاقانه و کارگروهی مکرر می‌توان بر هر مانعی غلبه کرد.

در این تصویر دختر کودکی که در حال یادگیری برنامه نویسی است نشان داده شده است

معایب برنامه نویسی برای کودکان

ممکن است کودکی را از آنان بگیرد

بدیهی است که هر انسانی دوست دارد دوران کودکی شادی داشته باشد، والدین باید توجه کنند در قدم اول خود کودک باید علاقه‌مند به یادگیری برنامه نویسی باشد و اگر این علاقه ذاتی دراو وجود نداشت نباید هیچ‌گاه او را مجبور کنند. در کل بهترین سن برای برنامه نویسی بالای 10 سال و ایده‌آل 13 سال است که کودک بتواند درک درستی از علایق خود داشته باشد.

در خطر قرارگرفتن سلامتی کودک

این یکی دیگر از دلایل قانع‌کننده برای عدم آموزش برنامه نویسی به بچه‌ها است. قرارگرفتن بیش از حد در معرض ابزارها و رایانه‌ها می‌تواند منجر به مشکلات جدی چشم و میگرن شود.

بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان

برخی از کودکان ممکن است استعداد ذاتی برنامه نویسی داشته باشند و به‌راحتی بتوانند کدهای حتی نزدیک به زبان ماشین را بفهمند؛ مثلاً زبان Cزبان برنامه نویسی C – مزایا و کاربرد زبان C – فرق C و ++Cزبان برنامه نویسی C – مزایا و کاربرد زبان C – فرق C و ++Cاین مقاله عالی ابتدا توضیح می‌دهد که زبان برنامه نویسی c چیست، سپس به بررسی مزایا و معایب زبان C ، کاربردهای زبان سی ، و تفاوت بین C و ++C می‌پردازد یا سی پلاس پلاسبرنامه نویسی سی پلاس پلاس چیست؟ مزایای برنامه نویسی C++‎؟برنامه نویسی سی پلاس پلاس چیست؟ مزایای برنامه نویسی C++‎؟برنامه نویسی سی پلاس پلاس چیست و چه کاربردی دارد؟ این صفحه عالی به بررسی مزایای برنامه نویسی C++ پرداخته و نمونه هایی از کدهای زبان برنامه نویسی ++C را آورده اما برخی از کودکان ممکن است زیاد به زبان برنامه نویسی نزدیک زبان کامپیوترعلاقه نشان ندهند و بالعکس زبان های برنامه نویسی بصری را ترجیح دهند. به‌طورکلی، کودکان ۵ تا ۸ ساله با محیط‌های برنامه نویسی بصری بهتر کار می‌کنند. هرچه کودک از سن ۸ سالگی دور شود توانایی او رفته‌رفته افزایش‌یافته و مهارت خوبی را در سن ۱۳ تا ۱۶ سالگی در زمینه برنامه نویسی می‌تواند کسب کند. واضح است که مزایای یادگیری برنامه نویسی در سنین کودکی بسیار زیاد است، اما همه زبان‌ها مناسب کودکان نیستند، فقط تعدادی از تمام زبان‌های برنامه نویسی برای کودکان مناسب است که در ادامه آورده شده است و گفته شده است که چگونه آموزش برنامه نویسیچگونه آموزش برنامه نویسی را بصورت حرفه‌ای شروع کنیم؟چگونه آموزش برنامه نویسی را بصورت حرفه‌ای شروع کنیم؟چگونه آموزش برنامه نویسی را حرفه ای شروع کنیم؟ این یکی از سوالات متداول تمامی افرادی است که می‌خواهند آموزش برنامه نویسی را شروع کنند. در این صفحه این موضوع مورد بررسی و موشکافی قرار گرفته است را کودکان شروع کنند.

در این تصویر پسر کودکی که در حال یادگیری برنامه نویسی است نشان داده شده است

Scratch (اسکرچ)

زبان برنامه نویسی اسکرچ برای کودکان

Scratch که در درجه اول برای کودکان بین ۸ تا ۱۶ سال ساخته شده است و آموزش این زبان برنامه نویسی، رایگان است. از اسکرچ می‌توان برای ساخت بازی، داستان با انیمیشن و هر چیز دیگری که بچه‌ها فکرش را بکنند استفاده کرد. مزیت استفاده از زبان مبتنی بر بلوک این است که فرزند شما نگران یادگیری نحو برنامه نیست، بلکه می‌تواند بر ساختار برنامه‌های خود تمرکز کند. در واقع کودک ابتدا ساختار را درک می‌کند و بعد کدنویسی را آغاز می‌کند.

Blockly (بلوکی)

زبان برنامه نویسی بلوکی برای کودکان

رابط کاربریرابط کاربری یا ui چیست؟ – تفاوت ui و ux + مراحل طراحی uiرابط کاربری یا ui چیست؟ – تفاوت ui و ux + مراحل طراحی uiاین مقاله عالی بررسی کرده که رابط کاربری ui چیست، همچنین تفاوت های UI و UX و مراحل طراحی UI و همچنین اصول طراحی رابط کاربری و سبک های طراحی UI را بررسی کرده Blockly بسیاررنگارنگ است و بلوک‌های کدنویسی که استفاده می‌کنند همگی اشکال متفاوتی دارند. این به بچه‌ها کمک می‌کند بلوک‌های مناسب را به‌راحتی پیدا، انتخاب و شناسایی کنند.

Snap (اسنپ)

زبان برنامه نویسی اسنپ برای کودکان

Snap یک نوع Scratch است که توسط UC Berkeley توسعه‌یافته است. این برنامه به‌گونه‌ای ساخته شده است که مفاهیم برنامه نویسی پیشرفته‌تری را شامل شود و بنابراین اگر Scratch خیلی ساده باشد، اسنپ یک مرحله سخت‌تر از آن است. علاوه بر این، برنامه‌های اسنپ را می‌توان به جاوا اسکریپت، پایتون و سایر زبان‌های کدنویسی مبتنی بر متن تبدیل کرد که انتقال به این زبان‌ها را ساده‌تر می‌کند.

Alice (آلیس)

زبان برنامه نویسی آلیس برای کودکان

Alice یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی بصری مبتنی بر بلوک رایگان برای کودکان است که توسط دانشگاه کارنگی ملون توسعه‌یافته است. آلیس از همان سیستم بلوک‌های ساختن کشیدن و رها کردن استفاده می‌کند که Scratch، Blockly و اکثر برنامه‌های کدنویسی بصری دیگر استفاده می‌کنند. چیزی که Alice را از Scratch و Blockly بیشتر متمایز می‌کند این است که به کاربران اجازه می‌دهد با مدل‌های سه‌بعدی کار کنند. زبان‌های مبتنی بر متن نیاز دارند که بچه‌ها با صفحه‌کلید راحت‌تر باشند و درک بهتری از تفکر منطقی و مفاهیم حسابی سطح بالا داشته باشند. پایتون، جاوا، CSSزبان CSS چیست و چه کاربردی دارد؟⚡️سی اس اس چیستزبان CSS چیست و چه کاربردی دارد؟⚡️سی اس اس چیستاین مقاله عالی بررسی کرده که CSS چیست و چه کاربردی دارد همچنین رابطه CSS و HTML و ساختار کدهای CSS و نحوه ساختن فایل CSS و نحوه اضافه کردن آن به HTML را گفته /HTMLزبان html چیست؟ اچ تی ام ال (HTML) چیست و چه کاربردی دارد؟زبان html چیست؟ اچ تی ام ال (HTML) چیست و چه کاربردی دارد؟این مقاله عالی به معرفی زبان html پرداخته سپس موارد چون : html چه کاربردی دارد؟ فایل html چیست؟ بررسی مزایا و معایب HTML، پرکاربرد ترین تگ های HTML پرداخته، جاوا اسکریپت، سوئیفت و روبیزبان برنامه نویسی روبی ⚡️Ruby چیست+ویژگی ها و کاربردهازبان برنامه نویسی روبی ⚡️Ruby چیست+ویژگی ها و کاربردهااین مقاله عالی بررسی کرده زبان برنامه نویسی روبی (Ruby) چیست سپس ویژگی ها و کاربردهای زبان برنامه نویسی روبی و برنامه نویسی روبی در مقابل پایتون را بررسی کرده همگی نمونه‌هایی از زبان‌های کدنویسی مبتنی بر متن هستند.

Lua (لوا)

زبان برنامه نویسی Lua برای کودکان

این زبان برنامه نویسی اغلب به پایتون تشبیه شده است زیرا هر دو اسکریپت‌های مبتنی بر متن ساده‌سازی شده‌اند که می‌خواهند مشکلات نحوی بالقوه‌ای را که می‌توانند کدنویسی برای بچه‌ها را خسته‌کننده کنند، از بین ببرند؛ برای مثال، نیازی به نوشتن نقطه‌ویرگول در آن نیست. جالب است بدانید: بازی زمانی محبوب Angry Birds بر اساس Lua ساخته شده است.

Java (جاوا)

زبان برنامه نویسی جاوا برای کودکان

Sun Microsystems اولین‌بار در سال ۱۹۹۵ جاواجاوا چیست؟ تعریف، معنی و ویژگی های جاوا (java) از 0تا100جاوا چیست؟ تعریف، معنی و ویژگی های جاوا (java) از 0تا100جاوا یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، مبتنی بر کلاس و شی گرا است که برای داشتن وابستگی های پیاده سازی کمتر طراحی شده است، زبان برنامه نویسی جاوا شبیه ++C است را به‌عنوان یک زبان برنامه نویسی و پلتفرم محاسباتی منتشر کرد. جاوا به‌عنوان یک زبان برنامه نویسی بی‌اندازه کاربردی است که می‌تواند یک انتخاب نسبتاً محبوب برای بزرگسالان باشد. این زبان نسبت به زبان‌های قبلی برنامه نویسی تا حدودی برای کودکان مناسب است (نه 100 درصد). چند دلیل وجود دارد که جاوا را تا حدی مناسب کودکان می‌کند و بزرگ‌ترین آنها این است که جاوا زبان کدنویسی Minecraft است که یک پلتفرم بازی Sandbox آنلاین است. در واقع با استفاده از Minecraft کودکان می‌توانند برنامه نویسی را با استفاده از بازی یاد بگیرند.

Python (پایتون)

زبان برنامه نویسی پایتون برای کودکان

برخلاف جاوا، پایتونزبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ – نحوه شروع و دلایل محبوبیتزبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ – نحوه شروع و دلایل محبوبیتزبان برنامه نویسی پایتون (Python) چیست؟ این مقاله عالی به بررسی دلایل محبوبیت پایتون، موارد استفاده از پایتون و نحوه شروع به برنامه نویسی پایتون پرداخته یک زبان برنامه نویسی پیچیده برای کودکان نیست، پایتون مبتنی بر بلوک نیست، اما مطمئناً از همان اصول استفاده می‌کند. در واقع آن‌قدر کاربرپسند است که کودکان ۸ ساله می‌توانند آن را یاد بگیرند. کتابخانه Turtle، پایتون را به زبانی قدرتمندتر برای کسانی که از کدنویسی مبتنی بر بلوک استفاده می‌کرده‌اند تبدیل کرده است.

Javascript (جاوا اسکریپت)

برخلاف جاوا، جاوا اسکریپتجاوا اسکریپت چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی java scriptجاوا اسکریپت چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی java scriptزبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟ این صفحه عالی به بررسی مزایای JavaScript پرداخته و مبانی برنامه نویسی جاوا اسکریپت را آموزش داده یک زبان برنامه نویسی متنی عالی برای کودکان است. این زبان برنامه نویسی الزامات فنی کمتری نسبت به جاوا دارد و پشتیبانی آنلاین می‌شود. البته این زبان برنامه نویسی، بصری نیست و متنی است؛ لذا بچه‌ها باید به طور کامل بر متغیر متغیر در برنامه نویسی چیست ⚡️انواع متغیر در برنامه نویسیمتغیر در برنامه نویسی چیست ⚡️انواع متغیر در برنامه نویسیاین صفحه عالی بررسی کرده متغیر در برنامه نویسی چیست و انواع متغیر در برنامه نویسی را معرفی و مراحل کار با متغیر، نحوه تعریف و قوانین نام‌گذاری متغیرها را گفته ها، آرایهآموزش آرایه در ساختمان داده به زبان ساده و از 0 تا 100آموزش آرایه در ساختمان داده به زبان ساده و از 0 تا 100در این مقاله موارد زیر بررسی شده است : 1- آرایه چیست 2- انواع اندیس گذاری در آرایه 3- انواع آرایه 4- محاسبه آدرس در آرایه 5- محاسبه شماره در آرایه 6- آرایه در برنامه نویسی 7- مزایای استفاده از آرایه‌ها، اشیا، روش‌ها، حلقهحلقه در برنامه نویسی چیست؟ حلقه یا لوپ (Loop) چیست؟حلقه در برنامه نویسی چیست؟ حلقه یا لوپ (Loop) چیست؟این مقاله عالی به زبان ساده و با استفاده از فیلم توضیح داده که حلقه در برنامه نویسی چیست، همچنین در خصوص حلقه یا لوپ (Loop) بی نهایت صحبت کرده است ‌ها، توابع و پارامترها تسلط داشته باشند تا بتوانند با جاوا اسکریپت، برنامه نویسی کنند.

C# (Unity)

توجه داشته باشید که خود زبان سی شارپسی شارپ چیست ⚡️سی شارپ به زبان سادهسی شارپ چیست ⚡️سی شارپ به زبان سادهاین صفحه عالی بررسی کرده که سی شارپ چیست و تاریخچه سی شارپ، محیط و ابزارهای سی شارپ، ویژگی های سی شارپ، مزایای سی شارپ و کاربرد و بازار کار سی شارپ را گفته  مناسب برای کودکان نیست، اما یونیتی این امکان را برای بچه‌ها فراهم می‌کند که در حین ساخت بازی با استفاده از موتور، زبان برنامه نویسی را یاد بگیرند.

SWIFT (Swift Playgrounds)

زبان برنامه نویسی سوئیفت برای کودکان

Swift Playgrounds که در ابتدا در سال 2016 معرفی شد، به‌عنوان ابزاری برای آموزش برنامه نویسی به بچه‌ها عرضه شد و تا به امروز، یکی از بهترین ابزارهای کدنویسی و زبان‌های برنامه نویسی برای کودکان باقی‌مانده است.

جمع‌بندی

در فوق یک شرح کامل در مورد برنامه نویسی برای کودکان داشتیم، اگر پدر و مادر هستید و دوست دارید فرزندتان برنامه نویسی را یاد بگیرد ابتدا باید علایق خود کودک را در نظر بگیرید. بعد از درنظرگرفتن این مورد باید بدانید که بچه‌ها دنیای متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند و دوست دارند همه چیز را به شکل بصری و بازی‌وار تجربه کنند؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا از زبان‌های برنامه نویسی بصری مانند: کدنویسی اسکراچ، آلیس، بلوکی و غیره که در فوق بیان شدند، استفاده شود. البته برای کودکان بالای 12 سال ممکن است شرایط کمی متفاوت شود، با گذاشتن پا به دوره نوجوانی، کودکان شکل جدی‌تر به خود می‌گیرند، پس بهتر است برای این بچه‌ها از زبان‌های برنامه نویسی متنی مانند، پایتون که جزو محبوب ترین زبان های برنامه نویسی ۲۰۲۳معرفی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی ۲۰۲۳معرفی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی ۲۰۲۳این صفحه فوق العاده به معرفی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی ۲۰۲۳ پرداخته. همچنین در هر یک از این زبان‌ها به معرفی بهترین پلتفرم آن، فریم ورک های برتر آن و بهترین کتابخانه های آن پرداخته استفاده است.

کودکان از چه سنی باید برنامه نویسی را شروع کنند؟

سن شروع برنامه نویسی برای هر کودکی متفاوت است در همین نوشتار هم کودکی معرفی کردیم که از سن دوسالگی کدنویسی را آغاز کرده است، اما بسیاری سن شروع برنامه نویسی برای کودکان را بالای هفت تا 9 سال می‌دانند.

بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان کدام است؟

زبان‌های برنامه نویسی برای کودکان به دودسته زبان برنامه نویسی بصری و زبان برنامه نویسی متنی تقسیم می‌شود. بهتر است کودکان ابتدا با زبان‌های برنامه نویسی بصری مانند اسکراچ، بلوکی یا اسنپ کار کنند سپس به سراغ برنامه‌نویسی‌های متنی مانند پایتون، جاوا و غیره بروند.

آیا برنامه نویسی می‌تواند برای کودکان اثرات منفی به دنبال داشته باشد؟

در واقع هیچ‌چیز در دنیا سراسر مزیت یا سراسر عیب نیست، برنامه نویسی از این قاعده مستثنی نیست اما آنچه واضح است این است که برنامه نویسی برای کمک به درخشان‌تر شدن آینده کودک بسیار کمک‌کننده است.

چگونه باید به یک کودک ۷ ساله برنامه نویسی یاد داد؟

هفت‌سالگی یک نقطه عطف برای تمام کودکان به شمار می‌آید؛ زیرا سنی است که بیشتر آنها حروف الفبا و نوشتن را در آن می‌آموزند، بهتر است برای یاددادن برنامه نویسی در سن هفت‌سالگی از زبان‌های بصری در ابتدا استفاده کرد و سپس به سراغ برنامه نویسی متنی رفت.

برنامه نویسی برای کودکان چیست؟

در واقع برنامه نویسی، کودک و بزرگسال ندارد، برنامه‌نویسی، برنامه نویسی است، مثلاً زبان پایتون برای کودک و بزرگسال یکی است؛ اما بعضی از زبان‌های برنامه نویسی مانند اسکرچ، آلیس، بلوکی هستند که محیط جذاب‌تری برای برنامه نویسی دارند، لذا برای کودکان می‌توانند مناسب‌تر باشند.

امتیازدهی5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 15.00 امتیاز (1 امتیاز)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام تماس با پشتیبانی: 09378555200 تماس با پشتیبانی: 09378555200